Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Shetlanninponiorit 
Päivämäärä:   1.1.19 02:23:28

Keskusteltaisiinko oreista.

Jalostukseen hyväksytyt orit etunenässä.
Etsin vankkaa, isohkoa ja hyväkäytöksistä.
Mielellään kirjavaa mutta muutkin käy.

Olen monia löytänyt kun mutta orinomistajat hei.
Tehdäänkö teidän oreilla muuta kuin kesäisin astutellaan tammoja?
Haluaisin käytännössä nähdä miten toimivat mm siinä käytössä mihin shetlanninponi on omiaan eli lasten ratsuina. Mutta en löydä kuin ihan yhden käden sormilla oreja jotka on ylipäänsä missään käytössä.
Miksi?
Minkälaisia on orien luonteet? Onko niissä kaikkien kanssa toimivia?? onko niistä ylipäänsä lastenratsuiksi nykypäivänä?
Se on minusta aika oleellinen asia kun tammalleen sulhoa valitsee.

Jos ette tee orienne kanssa mitään niin miksi? Mikä on syy? Eikö ne toimi vai mikä siinä on?

Saa ehdottaa yli 100cm oria, hyväluontoista, toimivaa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.19 05:04:32

Mikään ori ei ole varsinaisesti lastenponi/-hevonen. Monilla poniniomistajalla ei edes ole lapsia, ei se ole mikään määre poninpidolle.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   1.1.19 09:18:03

Lähettäjä...
Päivämäärä1.1.19 05:04:32

Mikään ori ei ole varsinaisesti lastenponi/-hevonen. Monilla poniniomistajalla ei edes ole lapsia, ei se ole mikään määre poninpidolle.

Katso orien jälkeläisiä, tammoja ja ruunia, millaisia on jättänyt. Astunut ja siitoskäytössä oleva ori harvemmin on lastenratsu, vaikka pieni olisikin.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   1.1.19 11:14:10

Mulla on kimo lastenponiori. Vetänyt pulkkaa, kärryä, rekeä, ratsastettu, taluteltu.. mitä vaan. Oikein hyvä lasten kanssa, huolehditaan vaan ettei ole tammat vieressä silloin. Valvonnan allahan lapset toimii aina.

Tämä vaan loukkaantui neljä vuotta sitten onnettomuudessa ja on toiminut lähinnä seuraponina sen jälkeen. Alle metrisenä näppärän kokoinen matkaseura.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.1.19 12:21:15

Aloittajalla ei taida olla henk.kohtaista kokemusta orin pidosta. Meillä orit keskittyy kesällä tammojen astumiseen. Hormoonit jyllää kiimaisten tammojen läsnäollessa. Ei tulisi mieleenikään laittaa lasta sinne selkään.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Wevuli 
Päivämäärä:   1.1.19 15:00:43

Meillä on kyllä orit ja tammat ihan töitä tekeviä poneja. Sekä lasten että aikuisten kanssa. Kyllä orin pitää luonteeltaan olla turvallinen ja käytettävissä myös astutuskaudella. Itse en halua käyttää sellaisia hevosia jalostukseen joiden luonne estää niiden käyttämisen ympäri vuoden. Orinomistajilta saa yleensä onneksi hyvin tietoa oriensa luonteesta ja käytöstä kun rohkenee vain kysyä.

  Re: Shetlanninponiorit

LähettäjäWevuli 
Päivämäärä:   1.1.19 15:10:18

Ja meillä vaikuttaneita oreja ovat mm Nords Isak (ko he b re 70cm, toimii tällä hetkellä ratsastuskouluponina, eikä ole ollut jalostuskäytössä kiinnostuksen puutteen vuoksi muutamaan vuoteen), Corsendonck v. Stepelo oli meillä ollessaan mm käyttöluokka ch ja tällä hetkellä meillä oleva Kakkulanmäen Virgil tekee kilpauraa 10v veljentyttöni kanssa. Ei näiden kanssa tietenkään lapsi yksin puljaa, mutta kyllä näillä uskaltaa lapsen päästää harrastamaan kunhan on luonne sitä paljon puhuttua kultaa :)

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Shetlanninponiorit 
Päivämäärä:   1.1.19 16:08:25

Kyllä minun mielestä myös sen orin pitää taipua työhommiin, vaikka sitten lastenratsuksi. Lähinnä tässä hain sitä että en ole montaakaan oria nähnyt työskentelemässä, miksi? Kyllä se olennaisena osana kertoo sen luonteesta.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Aha 
Päivämäärä:   1.1.19 16:52:33

Kuinka monta pikkulasta näkyy orien selässä ylipäätään jos verrataan muihin rotuihin? Lasten ratsuja on pääasiassa ruunat ja tammat, jo siksi että yhden käden sormilla voi laskea ne riittävän kokeneet ja riittävän pienet ratsastajat jotka voi astuvan orin selkään pistää. Katsokaa orien jälkeläisnäyttöjä ja tamman luonnetta, niistä selviää aika paljon millaista ponia on odotettavissa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.19 17:03:57

En ole ikinä tajunnut tuota hormonihöyryilyä astutuskaudella... Meillä on ollut/on useampia astuvia oreja (ja aina on useampia eri-ikäisiä oreja tallissa) eikä yksikään höyryile astutuskaudella turhia. Astutustilanteessa / pukille hypätessä meteliä niistä kyllä lähtee, mutta naru ei taluttajan käteen kiristy ja kaikkena muuna aikana ne ovat hiljaa.

Meillä on ollut myös pari shettisoria (joskaan ei jalostuskäytössä meillä ollessaan) ja kyllä ne oli ihan lasten käsiteltävissä kesälläkin, vaikka tammoja oli joka puolella. Silti valvoja toki oli aina paikalla... Ei niin että poneista tarvitsisi olla huolissaan, mutta kun niistä lasten älynväläyksistä ei aina tiedä...

Ja mitä shettisten työskentelyyn tulee, niin valitettavan vähän niillä tehdään oikeasti mitään järkevää näyttelyiden ohella. Ei niin, etteikö poneista siihen olisi, mutta aikuiset omistajat eivät viitsi niillä ajaa tai lapsettomina hankkia muiden lapsia niillä ratsastamaan. Ei ole sattumaa, että valtaosa näyttelyponeista on ihan luokattoman lihavia (mutta ei sentään kaikki, on siellä hienossa kunnossakin olevia).

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Viima 
Päivämäärä:   1.1.19 20:03:41

Täällä kanssa arvostetaan nimenomaan käyttöominaisuuksia muiden lisäksi. Kertonee paljon luonteesta. Harmittavan vähän niitä nähdään missään esillä muualla kuin yliläskeinä näyttelykehissä.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.19 20:21:53

Ompa taas kohteliasta puhetta täällä! Jokainen saa olla tekemättä omalla ponilla mitään. Ratsastetaanko kaikilla siitostammoilla? Minä olen oriini itse ostanut, enkä haali kylän lapsia ratsastamaan sillä vain siksi, että saisin siitä somepäivityksiä.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Shetlanninponiorit 
Päivämäärä:   1.1.19 20:49:30

Puhuin myös muusta käytöstä kuin ratsastuksesta.
Eli käyttöominaisuudella ei ole paskankaan väliä teille? Kunhan vaan varsoja pukkaa tulemaan.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.1.19 21:46:51

Suomessa ei varmasti kovinkaan montaa pelkkää siitoskäytössä olevaa oritta ole , joka vaan pukkaa varsoja tulemaan.Useimmat on käyttöponeja vaikkei omistaja tai liisaaja niitä somessa päivittäin mainosta. Se onko poni pelkästään omistajan harrastekäytössä vai kilpailee riippunee omistajan kyvyistä. Kannattaa ihan katsella itse sen kiinnostavan orin käyttömeriittejä, onko ne tallin tauksen puskakisoista, raveista, yhdistyksen käyttöluokista vai mistä...toki ne kaikki on suorituksia , mutta millä tasolla ja millaista käyttömeriittiä itse hakee? vaikuttanee asiaan ?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Shetlanninponiorit 
Päivämäärä:   1.1.19 23:05:27

Mistä minä löydän tietoja tallintauksen puskakisoista?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   2.1.19 08:03:56

Olisi hyvä kun ensin paneuduttaisiin siihen tammaan ,sen luonteeseen, käyttöominaisuuksiin,terveyden tilaan, tiinehtyvyyteen ym. Älkää astuttako ihottumaisia!

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   2.1.19 08:22:21

Ja ennenkuin joku kommentoi että tamma tekee vain yhden jälkeläisen vuodessa ja ori useamman, niin kannattaa vilkaista astutustilastoa. Useammalla orilla ei ole kuin tamma tai kaksi vuodessa.

  Re: Shetlanninponiorit

LähettäjäMaura 
Päivämäärä:   2.1.19 09:31:51

Luonne on minusta shetlanninponin tärkein ominaisuus.
Meillä vanha Ytterhalls Kanon on toiminut vuosia lasten ajo-ja ratsuponina.
Mervi Santosella oleva Junibackens Playboy on painonsa arvosta kultaa myös käyttöponina. Olemme tuomassa kevään oripäiville Playboyn pojan Skärgårdens Vivaldi joka myös luonteeltaan hieno ja hyväkäytöksinen. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että juuri jalostusorilla on oltava niin hyvä hermorakenne että se toimii myös käyttöponina. Kyllähän niitä myös talutusponina ja ajoponina voi käyttää mutta pääsääntöisesti kai jalostusorin ei kuulukaan olla pikkulapsen poni käytössä jossa vasta opetellaan itsenäistä ajoa tai ratsastusta.
Jalostusoreille iso peukku käyttöominaisuuksista.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.1.19 09:42:53

Raviponeina toimineita kannattaa myös silmäillä, sillä siellä niiden on pakko toimia nimenomaan lasten ohjastettavina:)

  Re: Shetlanninponiorit

LähettäjäHanna 
Päivämäärä:   2.1.19 10:23:50

Mielenkiintoinen keskustelu. Voin kertoa myös meidän orista;
Meillä asuu (musta, 103 cm) Victor v. Stepelo 141 SH joka toimii moitteettomasti kärryjen ja reen edessä. Vielä meillä ei ole ratsastettu, mutta enpä jaksa uskoa että, siinäkään olisi mitään ongelmaa. Ori on kiltti lapsen 8v. hakea tarhasta talutettavaksi ja käytävälle harjaukseen ja valjastukseen, toki itse olen aina mukana neuvomassa lasta ja toimissa mukana, mutta en sen takia etten luottaisi oriin, vaan harrastamme yhdessä. Se on myös helppo ja herkkä ajaa, joten lapsen on mukava opetella sen kanssa ajoa. (toki tässäkin olen itse aina mukana)
Luonteeltaan ori on reipas, kiltti ja nöyrä, se on myös herkkä, mutta äärimmäisen toimiva ihan kaikissa tilanteissa mitä vastaan tulee ja kotioloissa se on rauhallinen ja levollinen eli osaa myös ottaa lunkisti.

Tämä on rohkea, se ei ajossa pelkää mitään, vastaan saa tulla vaikka linja-auto tai tukkirekka. Hyväkäytöksinen se osaa myös olla maailmalla ollessaan.

Victor laiduntaa kesäisin tammojen ja varsojen kanssa eli se on kiltti laumassa. Tarhaa talvisin ongelmitta tamman kanssa tai tamman vieressä, jossa lanka välissä.

Ori ottaa kesällä 2019 vastaan terveitä, jalostusohjesäännön mukaisia tammoja, siihen saa tutustumaan ja kerron siitä mielelläni myös lisää.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Jessica 
Päivämäärä:   2.1.19 14:28:30

Laita ihmeessä sähköpostia orien pitäjille ja kysy. Kaikki eivät päivitä someen vaikka ponit käytössä onkin. :)

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Shetlanninponiorit 
Päivämäärä:   2.1.19 20:09:50

Mauran kanssa todella samaa mieltä.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Eija 
Päivämäärä:   2.1.19 22:52:15

Mulla on aloittajan kuvausta vastaava ori, mutta viime kesä oli viimeinen jolloin se astui. Nyt liki kolmekymppisenä sai jäädä pois astutus hommista ja säännöllisestä treenistä eläkepäiviä viettämään satunnaisen talutusratsun roolissa. Eikä Pastillosta juuri kukaan ollut täällä edes kiinnostunut vaikka joka tamman sai kerrasta tiineeksi ja sen jälkeläisnäytöt on ihan omaa luokkaansa etenkin kun orini löytyy jo osalla kolmannesta ja neljännestäkin polvesta ja niitä jälkeläisiäkin on ainakin neljässä eri maassa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Tanja 
Päivämäärä:   3.1.19 01:21:09

Meillä on tässä nyt vuosi sitten shetlanninsaarilta tullut ori jolla ei aiemmassa elämässä ole tehty oikeastaan yhtään mitään. Kääntyi nyt 13 vuotiaaksi ja meillä on ajatus alkaa pikkuhiljaa ratsastaa sillä, miksei kärryjäkin sovitella perään joskus. Tytöt on aiemmin syksyllä kahdesti käyneet sen selässä ja nyt sitten joulun pyhinä kun "loppui ponit kesken", otettiin se joukon jatkoksi joulumaastoon.
Meillä oli mukana neljä tammaa (joilla ratsasti 2x 8 vuotiaat sekä 12v ja minä kärryillä, sekä ori sitten 12 vuotiaan tyttäreni ratsuna (ilman satulaa)

Niin hienosti käyttäytyi, ekaa kertaa oikea ratsastus ja vielä porukassa vetästiin reilu 4km. Kyllä nämä on fiksuja otuksia.

Minulla ei ole minkään näköistä fiilistä lähteä kisaamaan näillä mitään joten jollen anna jollekin muulle niin ihan kotikäyttöön "puskaratsuksi" jää tämäkin.

Myös kesällä tämä oli meidän 12v käsiteltävissä ihan helposti, tyttö on kuitenkin suht kokenut jo ja osaa näiden kanssa toimia. Eikä tarvinnut pelätä että jotain sattuisi jos kuljettaa tarhaan/takasin ym.
Kesät ori laidunsi varsallisten tammojen kanssa sekä nytkin parhaillaan tarhaa tiineen (ei oma-astuma) tamman kanssa.

Toki sitten kääntöpuolena, näyttelyissä kuumeni sellaisiin atmosfääreihin muista oreista että teki mieli vetää pussi päähän ja paeta vuorille...... Toki se oli siinä vaiheessa ollut meillä vasta 2 viikkoa.

Kaipa nämä suurin osa on helppoja oreja eikai näitten kanssa muuten kukaan jaksaisi.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Ax 
Päivämäärä:   3.1.19 09:59:32

Verano kävi "muodon vuoksi" parit käyttöluokat astutuskaudella näyttämässä että sopii ahtaaseenkin paikkaan tammojen sekaan töitä tekemään, mutta kyllähän sen päätyö oli keskittyä tammoihin kesät. Ruotsissa se teki nyt syksyllä ajaen oripäivillä käyttökokeen päivän parhain pistein 991010, ei tainnut olla ajossa pariin vuoteen mutta ei menoa haitannut, täydellisesti toimi. Ja ajolle siis opetettukin vasta meillä aikoinaan 6 vuotiaana. Hyvä ori on hyvä kaikinpuolin.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Tilli 
Päivämäärä:   3.1.19 13:41:31

"Eikä Pastillosta juuri kukaan ollut täällä edes kiinnostunut vaikka joka tamman sai kerrasta tiineeksi ja sen jälkeläisnäytöt on ihan omaa luokkaansa".
Jälkeläisnäytöt omaa luokkaansa? No jos nyt äkkiä vertaan edellä mainittuun Ytterhalls Kanoniin tai vaikka tuohon Victor v .Stepeloon niin en minä ihan tuota allekirjottaisi. Ruotsissa ehkä 6 ykkösen jälkeläistä eikä Tanskassakaan mitään sanottavampaa menestystä.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Hmph.. 
Päivämäärä:   3.1.19 17:44:48

Kuinka monta tammaa on tullut oreillenne siksi, että on käyttötuloksia? Nähty julkisella paikalla lasten/nuorten käsissä?
Ei ole kettuilua, ihan puhtaasta uteliaisuudesta kysyn.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   3.1.19 19:35:14

Eikö tässä puhuttu luonteen merkityksestä?
Itse ainakin pidän luonnetta tärkeimpänä ominaisuutena shetlanninponillaniinkuin myös tammalla)
Luonteesta kertonee aika paljon se että orilla on käyttötuloksia sekä se sitten vaikka toimii lastenratsuna.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: luonne&käyttö 
Päivämäärä:   4.1.19 09:11:22

"Kuinka monta tammaa on tullut oreillenne siksi, että on käyttötuloksia? Nähty julkisella paikalla lasten/nuorten käsissä? Ei ole kettuilua, ihan puhtaasta uteliaisuudesta kysyn.

Eikö tässä puhuttu luonteen merkityksestä?
Itse ainakin pidän luonnetta tärkeimpänä ominaisuutena shetlanninponillaniinkuin myös tammalla) Luonteesta kertonee aika paljon se että orilla on käyttötuloksia sekä se sitten vaikka toimii lastenratsuna."

- useammat tammanomistajat eivät ole kysyneet käyttötuloksista mitään, eikä ole kysytty luonteestakaan yhtään mitään. prosentuaalisesti 1% on kysynyt jotain itse orista, enemmän kiinnostaa maksut, kun ei saa maksaa mitään, varsinkaan hoitopäivät. yksi tamman omistaja ei edes katsonut oria, vaikka yritin esitellä, mutta häntä ei taas kiinnostanut mitä maksaa, kaikki maksoi heti laskun tultua mukisematta, vaikka mitään lisäkulua ei tammasta kertynyt.

hyvin harva kysyy mitään, mutta ne maksut kiinnostaa ensimmäisenä, monet valitsevat orin, joko suvun, orin omien näyttelytulosten tai jälkeläistulosten perusteella.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Flipflop 
Päivämäärä:   4.1.19 11:15:56

Minä en ole erikseen kysellyt luonteesta ja tuloksista, koska käyttämilläni oreilla ne on ollut tiedossa jo jotakin muuta kautta.
Molemmat orit valittu ensisijaisesti suvun perusteella, sitten katsottu jälkeläisnäyttö ja luonne.

Käyttämistäni oreista on löytynyt netistä kuvia, joissa ponit on käytössä ja lisäksi ravitulokset. Ei ole siis erikseen tarvinnut kysellä mitään.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.19 16:14:33

Minä väitän myös, että raha ratkaisee oriin valinnassa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   4.1.19 19:14:54

Kyllä on pikkurahoista kyse shettisten maksuissa, itselle aivan sama maksaako astutus 150e vai 200e tai vaikka enemmän, tai hoitomaksu 4e tai 6e vrk, valitsen sen joka sopii tammoilleni ja joka luonteeltaan kiva ja jos jo jälkeläisnäyttöä niin jälkeläiset selväpäisiä. Oriin valintaan vaikuttaa myös oriinpitäjän ammattitaito ja motivaatio sitoutua asiaan.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Käyttöponi-ori 
Päivämäärä:   5.1.19 10:34:15

Aloittaja etsi oria joka on yli metrinen.
Minulla on iso ori joka ei ole musta. Se on reilusti yli metrinen. Luonne on mukava, mutta se on karjas ja siksi ei yksilönä sovellu lapsille. Karjaus voi periytyä, mutta tietääkseni ainoastaan orivarsoille. Karjaista tammoista en ole vielä kuullut. Tämän orijlkeläisillä ei kuitenkaan toistaiseksi ole näkynyt karjautta, joten ehkä se orimaisuus ei sittenkään periydy, tiedä sitten? Olen kuitenkin sitä mieltä, että avotulella leikitään jos annetaan ori lasten käyttöön, olkoonkin, että jotkut oriit ovat rauhallisia ja niillä ei ole hurjaa hormonitoimintaa. Lapsille ei ori sovellu. Ehkä talutusratsuna, mutta ei muuten. Ori on aina oltava aikuisen ihmisen käsittelyssä.
On varmasti oreja jotka eivät ole osallistuneet käyttöluokkiin, mutta ovat hyvä käyttöponeja kuitenkin. Tästä kannattaa ottaa selvää ja vaikka pyytää nähdä edes kuvia tms. jos tämä on tärkeä asia orivalinnassa. Kaikki ponit eivät siitä työnteosta ruusukkeita hae. Ja silti voivat olla toimivia kaikenlaisessa työnteossa. Ei pelkkiä tuloksia kannata tuijottaa.

Ja juu, tämnä ei ole ponini mainos, ainoastaan mielipide. En kerro mistä oriista on kyse. Ori on minulle liian tärkeä jotta ripustaisin sen nimeä tänne foorumiin.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Ts 
Päivämäärä:   5.1.19 11:17:36

Käyttoponi-ori, juuri noin

Moni ori toimii kotona ja on kiltti, ollessaan ainoa ori/ruuna tontilla, koska kaikki tammat on varmasti omaa laumaa. Toinen vaihtoehto että tontilla ei ole yhtään tammaa, silloin ei tartte kilpailla tammojen huomiosta.

Shetlanninponit on niin pieniä, että kaikilla kasvattajilla ei edes ole sen kokoisia lapsia, jotka voisi poneilla ratsastaa ja silti ponit on upeasukuisis ja omaavat hyviä käyttöponien ominaisuuksia.

Astuva ori on aina astuva ori, joka ei kuulu lasten käsiin, olkoonkin lasten ratsun kokoinen.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Juhani 
Päivämäärä:   5.1.19 11:31:09

Hyvää ja tarpeellista keskustelua. Kuten monessa kirjoituksessa on jo tullutkin esille, löytyy luonteista eroja jotka johtuvat geeniperimästä mutta myös käsittelystä. Eikä tämä suinkaan koske pelkkiä oreja vaan myös tammoja sekä ruunia. On melko jännää että useasti puhutaan mitä ori periyttää vaikka geneettisesti perimä on orin ja tamman yhdistelmä. Ja kun tähän vielä huomioidaan hevoslajille tyypillinen aika maitovarsana, voitaneen sanoa tamman merkityksen olevan vähintäänkin orin veroinen, mielestäni selkeästi enemmän sillä geeniperimän lisäksi käytösmallilla on suuri merkitys.
Mutta lähes poikkeuksetta kun puhutaan " lastenponista " katsotaan tässä yhdyssanassa vain ponia. Lastenponi, samoin kun perhehevonen, ovat yhdyssanoja joissa on lapsi / poni ja perhe / hevonen.
Jos nyt katsotaan yhdistelmää lastenponi niin syytä olisi silloin kiinnittää huomiota molempiin sanoihin eikä pelkästään verrata miten poni toimii lasten kanssa vaan myös miten lapset toimivat ponin kanssa. Ja se on meidän aikuisten vastuulla. Valitettavan paljon näkee melko holtitonta käyttäytymistä, riehumista, huutamista, äkkinäisiä liikkeitä, suhteessa hyvin vahvoja apuja jne. ja silti oletetaan että ponin täytyy nämä kaikki sietää koska se on lastenponi.
Se on kuitenkin eläin jolla on omat vaistonsa ja mekanismit pakoeläimenä suojautua uhkaavilta tekijöiltä. Useasti oletaan että kun poni on ratsutettu kuukauden tai kaksi, on se soveltuva lastenponi. Vähintään yhtä kauan jollei enemmän tulisi valmentaa niitä lapsia siihen miten ponin kanssa käyttäydytään puhumattakaan miten sillä esimerkiksi ratsastetaan. Tähän vielä päälle tarvitaan oikeat ja sopivat varusteet.
Hevosharrastuksen tulevaisuus on lapsissa sekä nuorissa, meidän aikuisten tehtävänä on varmistaa että se on turvallinen tulevaisuus ja että se tulevaisuus ylipäätään on olemassa. Tätä ei varmisteta pelkästään hankkimalla sopivia poneja vaan valmentamalla myös ne lapset ja nuoret sopimaan niille poneille.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   5.1.19 11:38:41

Huom huom kun puhutte luonteesta kannattaa muistaa, että orimaisuus ja karjaus pääasiassa johtuvat hormonitoiminnasta eikä niinkään luonteesta

Olen kuullut, että joillakin oreilla on ongelmia saada tammat tiineiksi. Voisiko johtua siitä, että on liian pitkään jalostettu näillä kilteillä oreilla jotka toimivat lasten kanssa moitteettomasti keskellä tammalaumaa ahraissakin paikoissa?
Hormonit vaikuttavat siittiöihin ymmärtääkseni

Kannattaa miettiä...

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Loogiloogi 
Päivämäärä:   5.1.19 19:19:12

Luonne.
Koulutus ja käsittely.
Hormonitoiminta.

Näitä ei kaikki erota toisistaan. Ori voi olla hyvinkin karjas laumassa ja toimia silti moitteetta. Luonne on eri asia kuin kouluttamattomuus tai käsittelyn puutteet.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   6.1.19 16:00:11

Onko nyt ymmärrettävä, että oripäivien käyttökoe ei kerro tarpeeksi orin luonteesta? Eli orin pitäisi näkyä useamman kerran vuodessa jonkinlaisessa käytössä ns.yleisillä paikoilla?

Itseäni kiinnostavia oreja olen saattanut jo nuoresta seurata. Kiinnostus ollut välillä niin suurta, että oripäiville olen mennyt katsomaan kyseistä yksilöä. Käyttökoetta arvostan, ja jos ori ei siinä vakuuta, unohdan sen.
Rakenne, suku ja luonne, ne ratkaisee.

Lisäksi, ori saa olla karjas ja eläväinen. Mutta ihmisen hallittavissa ja kuuliainen kun töissä ollaan.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Ts 
Päivämäärä:   6.1.19 16:18:11

<3 ei liity tiinnehdyttämiseen mitenkään orin käytös.

Siihen vaikuttaa orin puolelta siittiöiden määrä, laatu ja liikkuvuus.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   6.1.19 20:10:40

Ts
Luetun ymmärtäminen = ?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.19 07:34:18

Ori voi olla karjas ilman että se huutaa kurkku suorana edes vieraissa paikoissa tai riehuu muuten narun nokassa. Ne karjaatkin oriit voi opettaa käyttäytymään eikä vain laittaa kaikkea oriuden piikkiin... Karjaus ei ole ongelma, mutta jos ori ei osaa käyttäytyä, niin kyllä se pistää miettimään onko kyse luonteesta vai kädettömästä omistajasta. Ja niitä hyvin käyttäytyviäkin on tarjolla, niin miksi jäädä miettimään pidempään epäselviä tapauksia...

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   7.1.19 09:19:01

Kaikki orit eivät tee käyttökoetta. Kaikki eivät edes käy oripäivillä jos hyväksytty muualla. Näitä alkaa paljon olemaan.

Meillä orit kulkee löysällä narulla oli narun toisessa päässä nuori tai aikuinen. Vaikka välillä huutavat niin kunnioittavat ihmistä.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.1.19 22:16:53

Edellä on mainittu paljon asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon.
Niiden lisäksi kannattaa ottaa selvää, miten ori tiineyttää.
Niin ja varsan luonne ei ole pelkästään orin perimää. Vaan tamman perimää, tamman näyttämää esimerkkiä varsalleen ja ennenkaikkea miten kasvattaja/varsan omistaja osaa varsaa käsitellä ja kouluttaa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.1.19 07:53:55

Nykyään tuntuu olevan enemmän tiinehtymis ongelmia kuin ennen. Johtuuko oriin pitäjien taidottomuudesta, oreista itsestään vai tammoista? Vai huudellaanko näistä enemmän?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.1.19 11:32:31

Tammoja ei raskittaisi ultrata ja astutus tapahtuu vapaana laumassa laitumella. Siinä syitä ettei tiinehdy.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   8.1.19 15:01:58

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Meillä on kyllä tammat tiinehtyneet erittäin hyvin laidunastutuksessa. Kyllä siinäkin pitää tehdä kiimojen tutkimista ja tammojen tarkkailua. Kokenut kasvattaja tietää aika lailla hyvin jo ennen ultraa mitkä tammat ovat tiineitä ja mitkä ehkä eivät. Ei laidunastutus sitä tarkoita että lauma laitetaan laitumeen ja unohdetaan sinne. Sieltäkin on mahdollisuus käydä ultrassa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Ax 
Päivämäärä:   8.1.19 19:24:56

Karjaalta orilta tippuisi ainakin meillä heti pallukat, orilla pitää olla sen verran hyvä itseluottamus ja tasainen hormonitoiminta ettei tarvi koko kylää herättää ja yrittää polkea. Karjaus ei kyllä myöskään korreloi hyvään spermaan tai tasaisempi luonne/hormonitoiminta huonoon, joten sen takia ei tarvitse karjaita säästellä.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   9.1.19 07:19:17

Ax:n mielestä on siis huonosta itseluottamuksesta kyse jos ori on karjas =?? Niinkö ? Ihanko tosi?!
Miten se sitten selittyy, että hurjan karjas ori pelkällä katseellaan saa muut oriit lähes "kutistumaan" ja näyttämään ruunilta? Miten se onnistuu jos oriilla on huono itseluottamus?

Ei tämä "yritä polkea koko kylää", mutta samperin karjas on kyllä.

Mielenkiintoinen keskustelu tämä, kiitos siitä!

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.19 07:36:02

Meillä on tallissa todella karjas ori (ei shettis), joka hiljentää koko muun oriporukan vain olemalla lähistöllä. Silti se ei käsittelyssä inahdakaan muuta kuin astutustilanteessa oltiin sitten kotona tai jossain muualla ja vaikka tammalauma kävelisi naaman edestä ohi. Täysin pomminvarma tilanteessa kuin tilanteessa, kulkee löysällä narulla jne. Tämä oli se, joka aikanaan piti ottaa ensimmäisenä orivarsalaumasta pois tai olisi tehnyt kaikista muista selvää (vastapainona joitain oreja voi huoletta tarhata aikuisinakin keskenään) ja alusta asti se teki kaikille selväksi olevansa pomo.

Karjaus ei todellakaan ole sama asia mitä kurittomuus ja huonot käytöstavat eikä niitä tulisi sallia (varsinkaan) oriille minkään tekosyyn nojalla. Joko käsittelijä ei osaa asiaansa lainkaan tai sitten ori on niin huono luonteeltaan, ettei sitä ole mitään syytä käyttää jalostukseen. Näyttelypaikalla kurkku suorana huutava poniori ei todellakaan ole mitään hyvää mainosta ja itse skippaan ne suosiolla, kun hyväluonteisiakin on tarjolla. Satunnainen ääntely ei ole ongelma, mutta jatkuva kiljuminen ja/tai narun päässä riehuminen ovat ehdoton ei orivalintaa ajatellen.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Ax 
Päivämäärä:   9.1.19 09:45:37

Toiset nyt vaan tietävät olevansa äijien äijä ilman että tarvitsee tehdä siitä numeroa :) Itse käytän mielummin kaikinpuolin fiksua kuin suuna päänä olevaa, jota ei voisi antaa vaikka lapselle kesällä edes talutettavaksi, mutta kukin toki valitsee mieltymystensä mukaan.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   11.1.19 00:25:51

Aihetta hieman sivuten, onko se vain suomessa kun pitää olla kolme sukupolvea katkeamattomasti jalostusarvosteltuja oreja, jotta jälkeläinen saa täydet oikeudet ? Ja jos näin on, niin ihan mielenkiinnon vuoksi kiinnostaisi kuulla miksi on päädytty moiseen sääntöön? :)

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   11.1.19 12:35:39

"kolme sukupolvea katkeamattomasti jalostusarvosteltuja oreja, jotta jälkeläinen saa täydet oikeudet "

- hyvä sääntö, kyllä villiksi menisi joidenkin osalta touhu muuten. nykyään voi jo muutenkin käyttää oria "jalostukseen" vaikka se ei ole missään maassa edes palkittu orina, kunhan on pelkästään jalostustarkastettu. onneksi useat asioista ymmärtävät käyttävät vain sellaisia oreja jalostukseen, jotka ovat suomen oripäivillä tai muussa maassa jalostusARVOSTELTU ja myös PALKITTU ja niiden jälkeläisillä tällöin on ihan varmasti kaikki kilpailuoikeudet.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Brewster 
Päivämäärä:   11.1.19 14:08:47

Annatko esimerkkejä ulkomailla jalostus arvostelluista joita ei ole palkittu? Joitain minejä tiedän mutta muita? Mineillähän ei tarvita ravioikeuksia eli.....

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   11.1.19 15:06:30

Brewster:
Annatko esimerkkejä ulkomailla jalostus arvostelluista joita ei ole palkittu?

Hyvä pointti, en anna koska en ole tutkinut asiaa tarkemmin ja miksi sellainen standardi olisi tänne edes tuotu jalostuskäyttöön? voi toki olla että sellainen täällä on? (minit minua ei kiinnostakaan) ja "vaikka se ei ole missään maassa edes palkittu orina" oli sinällään "harhaanjohtavasti" kirjoitettu tai ainakin sinä ymmärsit sen ihan erilailla kuin minä, anteeksi siitä, en ajatellut tarkemmin että joku ajattelee ketkä nyt ovat nämä tuontioriit joita ei olisi palkittu? Love and Peace tosiaan, sori :)

kuitenkin tarkoitukseni oli vain sanoa että kannatan vain käytettäväksi oreja jotka ovat jossakin maassa jalostusarvosteltu ja palkittu. eli en käyttäisi missään nimessä oreja jotka ovat vain jalostusTARKASTETTU.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.1.19 11:46:50

Mitähän tulossa oripäiville tänä vuonna?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.1.19 20:08:13

Tuskin mitään sykähdyttävää jos viime vuodet paikkaansa pitää.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjägbv 
Päivämäärä:   14.1.19 09:56:13

Meillä ei ole aloittajan etsimää yli metristä kirjavaa oria. Mutta vastaan silti.

Meillä ei ole omia eikä vieraita lapsia vakituisesti ratsastelemaan, joten on jäänyt satulat yms ratsuvermeet hankkimatta. Useampi kylässä käynyt lapsi on pääsyt kyllä ajamaan ja kyytiin nyt ainakin.

Ja mitä orilla tehdään. Se on meidän karvamönkkäri. Useana talvena jo tuotu polttopuut pihaan. Länget ja länkivaljastus ei ole todellakaan tällä kaverilla "koristus", töitä tehdään oikeasti.
Viikonloppuna korkattiin tämän vuoden polttopuun teot, ja sitä jatkuu tässä useamman viikon. Tänne voi vapaasti tulla katsomaan, ja kokeilemaan, miltä tuntuu tehdä työajoa ponilla.

Vielä sananen valjastuksesta. Kerran olin ns. turistina näyttelyssä, kun täysin vieras ihminen tuli sanomaan, että ompa hieno feikkikuva oristani länget kaulassa. Olin tovin suu auki, kunnes sain sanottua että kyllä sillä oikeasti töitä tehdään. Sitten oli kysyjä vuorostaan suu auki.

Kuva piti linkittää, mutta tietokone ei ole nyt yhteistyössä mukana. Velvet Manditos nimellä voi kiinnostuneet katsoa sukupostista, tämän "feikkikuvan".

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: otte 
Päivämäärä:   15.1.19 01:58:40

Jos ori on vasta vanhana tuotu joltain isolta kasvattajalta Suomeen, niin ymmärrettävää, ettei hyväluonteistakaan vanhaa oria ole enää alettu kouluttaa.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   15.1.19 11:20:39

Hirveä tuo sääntö kun ei tarvitse olla jalostusarvosteltu. Hurjan iso määrä noita oreja nyt jotka astuvat joka vuosi ilman jalostusarvostelua. Ihan hirvittää mihin rotu on menossa tässä maassa.

Miksi piti tämäkin sääntö tulla, että jokaisella oriilla voi astuttaa jos ensin eläinlääkäri sen katsoo. Ihan hullua.

Kyllä sen oriin pitää olla hyvillä numeroilla palkittu jotta varsakin sa ahyviä numeroita

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ori 
Päivämäärä:   15.1.19 12:24:15

Onko kenellekään selvillä mitkä ovat orilisenssimaksut 2019
Omassa tallissa on samat kun 2018

Hippoksen sivuilla taas sanotaan, että rotuponeille jatkolupa olisi maksuton

Miten tämä nyt on?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjähanna 
Päivämäärä:   15.1.19 15:25:36

Anot vaan orilisenssiä omatallista kohdasta näyttelyt, kuten ennenkin ja sen pitäisi olla nyt maksuton.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ori 
Päivämäärä:   15.1.19 15:33:52

hanna
Niin ajattelinkin tehdä, mutta nuo maksut ovat minusta viime vuoden ja minustakin sen pitäisi olla maksuton tänä vuonna oliko se maaliskuun alkuun tai loppuun mennessä jos anoo.

Ehkä hosun vähän liikaa ja pitää vielä hetki ootella jotta ne saa vaihdettua tuon kuntoon.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjähanna 
Päivämäärä:   15.1.19 15:39:47

minä olen jo anonut ja se lukee orin kohdalla jo hepassakin, laskua ei ole tullut ja jos tulee niin sitten se vaan maksetaan. hippos tiedoitti että ne ovat tänä vuonna maksuttomia, mutta jos nyt päättävät laskuttaa siitä mitä haluavat, niin ei sille mitään voi, kuten on näissä kaikissa muissakin "ihme lisensseissä" :)

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: jää 
Päivämäärä:   15.1.19 15:41:56

hurjan iso määrä? kuinka paljon? mistä ne näkee?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Worries 
Päivämäärä:   15.1.19 15:43:07

hanna kuinka kauan sulla meni ilmoittamisesta siihen että näkyi?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjähanna 
Päivämäärä:   15.1.19 15:44:57

noin viikko taisi mennä, minusta kävi ihmeen nopsaan :)

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ori 
Päivämäärä:   15.1.19 16:06:30

Ei se sitten varmaankaan mitään maksa jos jo lisenssin sait ja et mitään ole maksanut. Aikaisemmin on ensin pitänyt maksu olla heillä ja vasta sitten on lisenssi voimassa

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.1.19 16:06:56

mitä "jää" tarkoittaa?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   15.1.19 16:38:37

"Kyllä sen oriin pitää olla hyvillä numeroilla palkittu jotta varsakin sa ahyviä numeroita"
Vanhempien palkintojen ja pisteiden ei kyllä ole tarkoitus eikä ne saisikaan vaikuttaa varsan saamiin "numeroihin". Rakenne, päivän kunto ja liikkeet on se, minkä mukaan arvostellaan, ei suvun tulokset.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.1.19 16:47:33

Huomattavasti todennäköisempää se kuitenkin on saada rakenteellisesti laadukkaista (=hyvät pisteet) vanhemmista hyvärakenteisia jälkeläisiä, kuin sellaisesta orista (tai tammasta) joka ei tasoltaan riitä oripäivillä palkitsemiseen.
Tässä kohtaa kannattaa myös jokaisen selventää mielessään että jalostusarvosteltu ja palkittu ori ovat ihan eri asia. Ori voidaan arvostella vaikki rivillä vitosia ja se on silti jalostusarvosteltu, mutta palkitsemiseen vaaditaan tietty taso. Oman mausteensa soppaan antavat vielä orit, joille on myönnetty jalostukseenkäyttöoikeus (lisenssi/ell) mutta niitä ei ole esitetty jalostusarvostelussa...

Lista oreista, ell-tarkastuksista, jalostusarvosteluista ja muista löytyy hepasta.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Tanja 
Päivämäärä:   16.1.19 07:51:39

Mä hain lisenssit kolmelle 3.1 ja yksi näistä näkyy hippoksessa.

  Re: Shetlanninponiorit

LähettäjäAsta 
Päivämäärä:   16.1.19 20:19:02

Meillä myös 1p.ori Dust mane 221SH, joka toimii tyttärien ratsuna,
meidän yhteisenä ajoponina, meidän kotiseudun ihmisten super suosikki kaikissa tapahtumissa talutusponina tai polttareissakin. Sillä on ajettu kilpaa ja touhuttu kaikkea mitä keksiä saattaa, luonne on kultaa. Ei ressaa kesällä tammoista ja tuntee oman arvonsa hyvin.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.1.19 12:27:40

Kyllä se niin on, että jos ori ei ole jalostusarvosteltu tai palkittu on sen jälkeläiset huonolaatuisia aina.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ¨¨ 
Päivämäärä:   17.1.19 14:19:31

joo, höpöhöpö. Tämä perustuu mihin?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: naperoiset 
Päivämäärä:   17.1.19 15:48:54

ei vaan ole mitään järkeä käyttää pelkästään jalostustarkastettua oria jota EI OLE PALKITTU, koska siihen on syynsä miksei sitä ole palkittu ja tällöin se ei vaan ole riittävä käytettäväksi jalostukseen.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ;-) 
Päivämäärä:   17.1.19 18:10:47

Ja tuohonkin "sääntöön" löytyy se poikkeus.
Ei se ihan aina noin ole.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   17.1.19 20:36:43

Kerroppa semmonen hyväksymätön joka tehnyt hyviä jälkeläisiä
Ei niitä ole!

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ;-) 
Päivämäärä:   17.1.19 22:52:22

Kyllä löytyy. Tai riippuu siitä mitä tatkoitetaan kun puhutaan hyvistä jälkeläisistä. Minulle kyllä kelpaisi.

Nimeä en viitsi tänne laittaa

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Tanja 
Päivämäärä:   18.1.19 07:53:57

Kirjava yli metrinen Robin's Brae Kellan voi ottaa jokusen tamman vastaan tänä kesänä, uusitaan laitumia niin isoa määrää ei pysty vastaanottamaan.
Kiltti ori joka toimii myös lasten ratsuna.
Viime kesänä tälle tietoa 13/16 tiinehtyi.

Englannissa jalostusarvosteltu, saanut kultaa 85%

Kangasniemellä. Saa tulla tutustumaan

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   18.1.19 08:21:16

Pirkanmaalla Tarttilassa astuu 1p. kimo jalostusori A.S. Namorado, juossut kilpaa, 2p. palkitut mustat Springfield Flint ja Springfield Homer.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: pilkku 
Päivämäärä:   18.1.19 08:21:33

Kyllä löytyy. Tai riippuu siitä mitä tatkoitetaan kun puhutaan hyvistä jälkeläisistä. Minulle kyllä kelpaisi.

- no mulle ei kyllä kelpaisi, ei-palkittu, vaikka se olisi minkä värinen, kyllä isäori pitää olla palkittu ja emätamman myös ja periyttänyt itsensä veroisia tai itseään parempia jälkeläisiä. tässä tullaan siihen että kasvatusta on niiiiiiin monenlaista, mikä on jalostusta, mikä määrän lisäämistä?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.19 08:56:37

Tanja, voiko Robins Brae Kellanin englannin jalostusarvostelun lukea jostain? Tai pisteet jos siellä on?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.1.19 08:58:08

Toisella saa kaikki oikeudet ja toisella ei …
Itselle on hyvä et ponilla voi ja pääsee kaikkiin karkeloihin joten ennemmin astutan palkitulla orilla.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Tanja 
Päivämäärä:   18.1.19 18:10:36

* juu, kyllä ne on näkösällä, en saa nyt puhelimella linkitettyä mutta facessa Castanja Shetland Ponies ja sieltä kansio Robin's Brae Kellan. Kuvien lisäksi löytyy pisteet ym arvostelut. :)

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   19.1.19 08:58:53

Voisiko joku selventää tyhmälle mitä nämä prosentit tarkoittaa? Tai englannin arvostelua ylipäänsä. Onko vertailukelpoinen Suomen arvosteluun? Esim tämä 85% onko se nyt sitten hyvä vai millä asteikolla tätä Suomessa tulkittaisiin? Katsoin Tanjan sivuja ja siellä oli kaikki numerot ilmoitettu prosentteina?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.1.19 13:44:02

Nyt jos oltais facebookissa niin tägäisin Saritan tähän. Antaisi varmasti tyhjentävä vastauksen.
Minusta noi prosentit on (en ole varma)
80% = Suomen pisteissä 8.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.19 07:44:25

Onko uusia oreja menossa oripäiville keväällä?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.19 18:09:43

Muutama uusi värillinen ori on menossa oripäiville.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Meillä5 
Päivämäärä:   27.1.19 00:23:20

Itselläni ei ole yli 100cm kirjavaa oria mutta vastaan silti.

Omalla hyväksytyllä orillani voi huoletta ajaa kärryillä tai reellä, kilpailla ohjasajossa tai missä vaan mitä keksii. Koulua on kilpaillut He-B:tä ja K.N. Specialia mutta valmennuksessa on mennyt vaihtoja ja muuta Helpon A:n juttuja. Esteitä on mennyt ratana 70cm, en tosin näe mitään järkeä hypyttää isoja jatkuvasti, joten lähinnä harjoitellaan teknisiä juttuja. Niin ja näyttelyissä ollaan toki kierretty.

Pienet lapset voi ratsastaa, mutta ilman valvontaa sinne en ketään päästä. Ori on aina ori.. Tämä tietää oman arvonsa eikä sen tarhaan ole muilla hevosilla mitään asiaa. Ilmoittaa itsestään aina uudessa paikassa ja on sitä kaivattua presenssiä ihan tarpeeksi :D Silti sitä voi liikuttaa huoletta tammojen seurassa tai pitää hoitotilassa tai boksissa minkä vaan vieressä. Eikä ole ihan lasten talutettavissa kun on sen verran reipas ja fiksu. Omassa tallissa ja samoilla aikuisilla omistajilla on menty jo yli 10 vuotta ja on erittäin luotettava peli. Jos olisin tahtonut superkiltin ja löysällä narulla kulkevan ponnarin niin en varmaan olisi alunperin ostanut 2-vuotiasta oria.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Sonja 
Päivämäärä:   28.1.19 14:21:08

Otetaanko tähän ketjuun vai teenkö uuden?
Kaikki astuvat shetlanninponit, seuraavalla mallilla:
Kaikille oria etsiville ihan huippu paljon helpompaa

Nimi
Säkä
Isä
Emä
Väri
Paikkakunta
Hinnat
Palkittu/pisteet
Sähköpostiosoite

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.19 16:06:19

Eikös nuo tiedot löydy Hepasta?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   28.1.19 16:15:12

Sonja, tee ketju oreille! Se olisi oikeen hyvä!

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Sonja 
Päivämäärä:   28.1.19 22:01:31

Ei sitä kukaan uskalla aloittaa

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   29.1.19 08:31:22

http://jalostusoriit.hippos.fi/haku.html?category=4&name=&rotu%5B%5D=Shetland

On toki jokunen ruunattu ja ulkomaille myytykin seassa, mutta varmasti tämän hetken kattavin lista. Aika hyvin lisätietoja ja yhteystietojakin löytyy niiltä oreilta joita vieraille tammoille tarjotaan.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Sonja 
Päivämäärä:   29.1.19 14:27:48

Ei ole yhteystietoja lähellekään kaikissa :(
Paikkakunta olisi myös olellinen tieto.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ................ 
Päivämäärä:   29.1.19 15:07:51

Useamman sähköpostin olen Hippokseen laittanut koskien orilistassa olevan orini tietoja. Ei vaan päivity. Useammalle ihmiselle siis laitettu, ei vaan tietoja korjata.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.1.19 16:10:48

Sama täällä. Meidän sekä tuttavan orien tiedot väärät/vanhentuneet. Koitettiin keväällä vuosi sitten sähköisen palvelun avulla niitä muuttaa mutta mitään ei ole tapahtunut.

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   30.1.19 10:41:01

Hölmö kysymys: Hippoksella tuli vastaan ori Puulun Pehtoori 327 SH. Miten sillä voi olla orinumero ja tiedoissa lukee "ei ktk-kelp."? Isä ei näköjään ole hyväksytty. Saako tuollaisellekin tosiaan lisenssin?

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: ennustaja 
Päivämäärä:   30.1.19 21:24:30

kyllä prosentuaalisesti, aika moni ori ja tamma mitä "jalostukseen" tänä päivänä käytetään on ihan jotain muuta kuin rodun eteenpäin jalostamista. aletaanko palata 80-90 luvulle? 30 vuodessa shettisyhdistys ja monet kasvattajat ovat tehneet aika paljon töitä ja jakaneet informaatiota shettiksistä saadakseen rotumme näin hyväksi mitä se nyt on. Suomessa on tosi laadukkaita poneja, kuten moni ulkomaalainen tuomari on todennut näyttelyissä (niin siellä NÄYTTELYSSÄ eli on näytetty sitä ponia muillekin kuin sokealle naapurille, että on hieno, toki vielä jos on käyttötuloksia niin aina parempi) Onneksi on vielä niitä jotka tietävät mitä käyttävät ja mitä kasvattavat! Itse kelpuutan tällä hetkellä viisi, lepsusti sanottuna alle kymmenen jalostusoria, jolla sellaista näyttöä mitä arvostan, omaan jalostuskäyttöön ja listoilla niitä oreja on aika paljon. kyllä vähän tarvitsisi miettiä kauemmas, ja unohtaa "kiva väri tai kun minä niiiiiiin haluan, tai kun en keksi muutakaan käyttöä, niin tehdään varsa" - metodit. myös varsoilla kaikki oikeudet mihin tahansa kilpailuihin on ehdottomasti oltava!

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Mietinpävaan 
Päivämäärä:   30.1.19 21:43:17

The Shetland Pony Stud-Book Societyn sivuilta:

"If an entire/colt has passed Veterinary inspection to the agreed ISPC International Veterinary standards in any ISPC country, it shall be accepted in the Mother Stud-Book and all other daughter Stud-Books as fully licensed without further inspection and must retain full rights and privileges of a breeding animal.

All breeders of pure-bred registered Shetland ponies and pure-bred registered Shetland ponies themselves must be treated in an non-discriminatory manner in accordance with Commission Decision 92/353EEC and the ponies must be eligible to be used for showing, breeding and licensing purposes."

Ei taida meillä suomessa toteutua moinen vaikka kovasti muka noudatetaan rodun alkuperämaan linjauksia xD

  Re: Shetlanninponiorit

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   31.1.19 00:22:19

Juu. Ei toteudu ei.

" must be treated in an non-discriminatory manner "

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.