Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Harkitseva 
Päivämäärä:   19.10.18 08:59:56

Tehdään uusi kun ed.täyttyi! Itseäni kiinnostaa nämä heinäautomaatit , onko teillä näistä kokemuksia ja jos on niin minkälaisia ?

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   19.10.18 12:23:26

Minusta olisi ollut hedelmällisempää käydä laajempaa keskustelua hevosten hyvinvointiin vaikuttavista seikoista.

Ruokinnassa heinät ovat perusrehua, mutta niistäkin pitää huomioida niin määrä kuin laatukin. Vaikka hevoset söisivät kuinka nopeasti niin lisää ei pidä antaa yli tarpeen. Laatu selviää heinäanalyysistä ja sen lukuja verrataan hevosen tarpeeseen, valitaan sopivat täydennysrehut tai lisätään heinää.

Vettä tarvitaan ja vähintään kolme kertaa on juotettva. Vaatimus jatkuvasta vedensaannista on mahdoton toteuttaa, on hevosella muutakin tekemistä kuin juominen. Karsinassa toki pitää olla kokoajan vettä tarjolla, automaatikupit tai muu sellainen kuppi, jota ei voi kaataa.

Liikunta on kolmas perusasia. Liikunnaksi ei riitä 24/7 postimerkkitarhassa, ei vaikka olisi vähän isompikin tarha ja kaveri. Tarhaamisessa ei ole järkeä vaatia kokopäivätarhausta säästä riippumatta. Typerin postaus, jonka olen täällä nähnyt, oli että henkilö luopuu, jopa ratsastuksesta, kunhan hevosella on kokopäivätarhaus.

Sitten on kengättömyysuskovaiset. Väitän, että kyllä kenkiä joskus ihan välttämättä tarvitaan.

Varusteetkin pitäisi olla sopivia. Ihan turha tulla väittämään, että kaikilla pitäisi ratsastaa ilma kuolaimia, mutta hyvä olisi joskus kokeilla. Loimittaminen on toinen kiistakysymys. Hevosen pitäisi saada liikkua vapaasti, mutta ei palella tai hikoilla loimien alla.

  Re: Hevosten yöheinät

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.10.18 13:05:10

Irma sinä teet niinkuin parhaaksi näet ja muut tekevät niinkuin parhaaksi näkevät

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Suoggi 
Päivämäärä:   19.10.18 13:18:57

Heti kummaa lynnttäysmeininkiä! Yhtä totuutta ei ole ja on hyvin suuria hevos- ja rotukohtaisia eroja.

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.18 13:46:47

Meillä on Heinätin-merkkiset automaatit ja olen tyytyväinen. Kertainvestointina hankinta on toki suurehko, mutta olen ihan normaali päivätöissä käyvä tallinpitäjä, joten säännölliset ruokinnat olisi mahdoton toteuttaa ilman automaatteja. Heinätin-firmalta saa myös tee-se-itse paketteja, jos on kätevän vikaa. Yöheinistä jää nurkkaan nykyään vain muutama hassu korsi, ennen isommat yöheinät menivät helposti haaskuuseen kun hevoset tallasivat ja kuseksivat päälle. Nyt saa saman annoksen jaettua syötävissä erissä. Heinien kanssa ei ylipäätään tarvitse olla koko ajan pelaamassa, vaan iltatallin yhteydessä saa laitettua seuraavan vrk heinät ulos ja sisään. Kannatti panostaa.

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Harkitseva 
Päivämäärä:   19.10.18 16:28:57

Onkohan niitä muita kuin tuo heinätin markkinoilla?

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.18 17:40:36

Ruotsissa on joitain merkkejä, hakusanalla höautomat löytyy. Suomessa on edustaja saksalaisille heinäautomaateille, ne ovat heinähäkkejä, joissa verho aukeaa ajastimella ja myös vastaavanlaisia ajastimella varustettuja kaappeja. Ne ovat käsittääkseni useimmat ulkokäyttöön.

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.18 17:42:59

Nyt näkyy olevan joitain Yrsa-merkkisiä sisäautomaatteja Suomessa, jotka toimivat Heinättimen tapaan.

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.10.18 17:48:29

Mää oon tehny itse ennenkuin oli heinätintä markkinoilla. Varmaa olisin ostanut silloin jos olis ollut. No oma tekemät toimii ja on edullisemmat.

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   19.10.18 18:25:56

Mites nuo heinäautomaatit kun tulee sähkökatkos vai millä toimii

  Re: Hevosten yöheinät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.18 20:44:01

Heinätin käyttää sähköä vain sillä hetkellä kun ajastin aktivoi laitteen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.