Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   13.10.18 19:59:15

Keskustelua päivästä! Varsinkin teiltä, jotka pääsitte itse paikalle. Minkälaisia hevosia oli tänään?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   13.10.18 22:21:44

Kaksivuotiaat tekivät paremman vaikutuksen kuin kolmivuotiaat. Ihmettelen, kuinka vähän oli katsojia, vain kourallinen.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Utelias 
Päivämäärä:   13.10.18 22:38:42

Löytyykö tulokset jostain?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Lilly 
Päivämäärä:   13.10.18 23:38:53

No jos vaikka FWB sivuilta katsot...

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.18 01:37:05

Katsojana Aino ei ole kiinnostava paikka, liian pitkä matka ja huonot katsomot. Estekisoja ehkä viitsii katsella yläparvelta, askellajihevoset haluan nähdä sivulta ja samalla tasolla. Ainossa vaihtoehdot on yläparvi tai pääty, ei kiitos

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.10.18 07:45:57

Spnecer Wiltonin demossa oli pitkällä sivulla kaksi pientä väliaikaiskatsomoa.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   14.10.18 09:08:47

En ollut paikalla, mutta Havenilta seurattuna olin hieman pettynyt Lattarihevosiin!
Vou efektiä ei löytynyt.

Ammattilaiset esittivät hevosensa hyvin ja saivat vaatimattomammankin suorittamaan hyvin. Joukossa oli ratsastuksia, joita ei ikinä pitäisi nähdä nuorten hevosten kohdalla!
Antakaa hyvät ihmiset hevosenne kunnon koulutukseen ja katsokaa kentän laidalta, kun osaava ratsastaja tuo kultaheppanne framille.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   14.10.18 09:18:13

JJ - Mitä tarkoitat ”ratsastuksia, joita ei ikinä pitäisi nähdä nuorten kohdalla”? Minä seurasin kaikki, enkä nähnyt mitään tuollaista

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   14.10.18 09:42:20

No, jos sinulla oli ruusunpuaiset lasit silmillä tai et ymmärrä ratsastuksesta kovinkaan paljon niin sorry!
Katso nyt kuitenkin pisteitä, niin voit oivaltaa jotain.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Sarian 
Päivämäärä:   14.10.18 10:30:18

Hyvää menoa oli. Täytyy huomioida että 4v kokemattomat hevoset voivat esim jännittää areenasta tai ryhmäratsastus tilanteesta ja se sitten näkyy joskus paljonkin suoritustasossa.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   14.10.18 10:31:40

Ainoa ratsastus, mikä pisti silmään ja näkyi myös pisteissä, oli sekin ammattilaiselta. Tai ainakin tekee sitä työkseen ja kutsuu itseään ammattilaiseksi

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Op 
Päivämäärä:   14.10.18 10:35:10

Esityksen laatu riippuu myös siitä, miten pitkään hevonen ollut laitettavana ja mitä/ miten tehty ennen sitä. Jos hevosella alusta lähtien ongelmia tuntuman kanssa eikä sitä heti korjata, ei ratsuttajakaan pikaisesti mitään ihmeitä tee

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Japu 
Päivämäärä:   14.10.18 10:38:22

Floris Crsadorin jälkeläisiä näytti olevan useampi. Mukava, että niin pienestä ikäluokasta useampi saatu esille.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.10.18 10:52:27

Mitä pisteitä tässä JJ piirsi osata katsoa?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   14.10.18 10:59:46

? - minä ainakin tulkitsin JJ:n viestistä, että piti katsoa noita viimeisimpiä pisteitä ja osata niistä sitten tulkita jotain. JJ vain ei ole tainnut itse olla ikinä nuoren hevosen selässä jännittävässä tilanteessa

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   14.10.18 11:17:08

"Katsojana Aino ei ole kiinnostava paikka, liian pitkä matka ja huonot katsomot."

Liian pitkä matka mistä? Vaikka tilaisuus pidettäisiin kauppatorilla, se on aina kaukana jonkun näkökulmasta katsottuna. Ainon sijainti keskeisellä paikalla uuttamaata on yksi parhaita, muista asioista voi toki olla eri mieltä.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   14.10.18 11:40:29

Kuulepas Karo, kun et tiedä tietotaitojani, niin ei kannata alkaa niitä arvioimaan!!

Jokainen ymmärtää, että nuori hevonen jännittää enemmän tai vähemmän uusissa tilanteissa.
Hevosen koulutustason ja ratsastajan taidot näkee ne, jotka ovat ennenkin nähneet ja kokeneet kaikenlaista!!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.18 12:23:15

"Liian pitkä matka mistä? Vaikka tilaisuus pidettäisiin kauppatorilla, se on aina kaukana jonkun näkökulmasta katsottuna."

No kuten itsekin sanoit, niin nimenomaan mun asuinpaikasta katsottuna liian pitkä matka. Hyviin olosuhteisiin lähtee mielellään pidemmältäkin katsomaan jos on koko päivän tapahtuma, nyt ei kiinnosta ajaa 2h/suunta kiikaroimaan katonrajasta kun paremman näkymän saa myös kotisohvalle, kiitos Havenin.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.18 13:29:39

Johan taas meni riitelyksi ja haukkumiseksi. Oliko nuorissa sellaisia, joilla ehkä rahkeita lähteä MM-radoille ensi vuonna?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   14.10.18 13:42:25

Vastavuoroisesti siellä oli myös hevosia jotka eivät ehkä laadullisesti loistaneet mutta olivat esitetty ammattimaisesti ja ominaisuuksiinsa nähden hyvin.
Tämän vuoksi olen minäkin sitä mieltä että osaavia ratsuttajia aliarvostetaan. Omilleni olen valinnut vuosikaudet sen joka tietää jo kotona mitä on tekemässä.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Elneri 
Päivämäärä:   14.10.18 13:48:00

Jos tuon hevoseni laatuarvosteluun, haluan että se loistaa ja näyttää parhaat puolensa. Ja ne saa esille vain hyvä ammattiratsastaja. Uskokaa nyt!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   14.10.18 14:27:15

Kasvattajan ja Elnerin kanssa samaa mieltä.

Minusta joukossa ei ollut yhtään MM- kandidaattia.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   14.10.18 14:57:41

No mitkä olivat niitä erityisen hyvin valmisteltuja ja esitettyjä hevosia? Entä mitkä hevoset jäivät muuten mieleen?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.10.18 15:53:36

Onkos voittaja ruuna vai tamma, kun Hippoksen mukaan tamma, mutta kasvattaja sanoo Horsemailin haastattelussa, että ainoa vika, kun on ruuna, eikä tamma.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: noh tuota.. 
Päivämäärä:   14.10.18 19:31:35

Kasvattajat eivät ihan välttämättä aina sano niinkuin horsemail sanoo.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Viima 
Päivämäärä:   14.10.18 19:32:04

Kyllä se Marsipaani tamma on ainakin Sukupostin mukaan...

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.18 19:36:35

Minkätasoisia hevosia kärjessä oli?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: noh tuota.. 
Päivämäärä:   14.10.18 19:43:55

" - Hieno asia I'm Marzipanissa on että se on tamma. Suku voi jatkua."

Että jos on HM ollut erheellinen kommentti niin on korjattu jo.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.10.18 19:46:45

Korjattu teksti Horsemailiin nyt, kyllä minäkin sitä tamman pidin!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Beseen 
Päivämäärä:   15.10.18 07:19:40

Ja sitten jos et ole ammattilainen, et saa hyviä arvosteluja mikäli yhtään mokailua tulee. Nimellä saa lisäpisteet. Kyllähän senkin taas näki. Olisi jo tuon nimilisän takia järkevää käyttää noita ammattilaisia.. Ammattilaisella kun käy fiba, tuomaristo unohtaa asian mutta kun amatöörillä käy sama niin kaikkeen takerrutaan. Törkeää.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.10.18 08:15:58

Ja beseen kommentit on täyttä höpölöpöä!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   15.10.18 09:54:23

Aika pienillä eroilla on sijoitukset ratkenneet tänäkin vuonna, voittajalla 7,,83 ja ensimmäiset viisitoista on yhden pisteen marginaalilla tuloslistassa.

Hyvin tasaista, sanoisin.Tuolla tuloshaitarilla arvelisin että helpostikin tulee niitä kymmenyksen eroja vähän naamankin mukaan.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.10.18 10:27:39

Arvostelulajissa on aina omat heikkoutensa ja suht tasaisissa hevosissa voi tulla näitä jonnekin päin vetoja. Kaiken kaikkiaan hyvin ratsastetut ja valmennetut hevoset pärjäsivät ja perän pitäjät voivat katsoa peiliin!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   15.10.18 10:57:02

Osaava esittäjä esittää hevosen niin paljon laadukkaammin, että sillä pienellä virheellä on vähemmän merkitystä, kun saa muuten laadun optimaalisesti esille ja virheen korjattua nopeasti. Virhe vaikuttaa vain vähän kuuluisuuteen, hitaasti korjattuna myös askellajipisteisiin pakko huomioida

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.18 11:10:45

Minusta oli mukava huomata, että mukana oli myös nuoria taitavia ratsastajia. Eli meillä on toivonmukaan myös tulevaisuudessa hyville hevosille hyviä ratsastajia!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   15.10.18 12:11:11

Nämä vois ens vuonna järjestää taas vaihteeks Ypäjällä!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kelo 
Päivämäärä:   15.10.18 14:27:33

* kaikki nuoret ja vanhemmatkin hevoset ansaitsevat hyvät ratsastajat, hevosten kyvystä riippumatta!!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.10.18 14:29:10

No on täällä taas arvostelulautakunta koolla.. Hei haloo, nämä oli 4-vuotiaita hevosia?? Nämä on voineet kotona liikkua vielä vaikka miten rentoina ja esittää askellajinsa ja tehdä tehtävänsä vaikka kuinka hyvin. Nyt on tilanne jossa pitää uudessa paikassa yleisön ympäröimänä kyetä kipittämän toisen hevosen tahtiin haluttu ohjelma läpi! Kuinkahan monen noista luulette treenanneen kiertämällä rutiinia eri paikoissa välittämättä siitä että kyse on vielä noin nuorista hevosista? Ja kuinka moni noista ottaa jonkun 4-vuotiaitten lattarit niin tosissaan?

Täällä osataan näemmä arvostella hevosten valmiudet, ratsastajan ammattitaito, valmennnusmetodit, tuomareitten silmä ja omistajien tekemät ratkaisut ratsastajastakin ihan vana lonkalta!? Hankkikaa nyt jo elämä

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kelo 
Päivämäärä:   15.10.18 15:09:49

"No on täällä taas arvostelulautakunta koolla.. Hei haloo, nämä oli 4-vuotiaita hevosia?? Nämä on voineet kotona liikkua vielä vaikka miten rentoina ja esittää askellajinsa ja tehdä tehtävänsä vaikka kuinka hyvin. Nyt on tilanne jossa pitää uudessa paikassa yleisön ympäröimänä kyetä kipittämän toisen hevosen tahtiin haluttu ohjelma läpi! Kuinkahan monen noista luulette treenanneen kiertämällä rutiinia eri paikoissa välittämättä siitä että kyse on vielä noin nuorista hevosista? Ja kuinka moni noista ottaa jonkun 4-vuotiaitten lattarit niin tosissaan?

Täällä osataan näemmä arvostella hevosten valmiudet, ratsastajan ammattitaito, valmennnusmetodit, tuomareitten silmä ja omistajien tekemät ratkaisut ratsastajastakin ihan vana lonkalta!? Hankkikaa nyt jo elämä"

On hyvä, että täällä on joukko ihmisiä, joilla on käsitys siitä miten nuoria hevosia valmennetaan oikein esim Lattareihin.

Jokainen alaa tunteva tietää, että nuori hevonen jännittyy helposti uusissa tilanteissa. Mutta hän ymmärtää myös, että hevosta pitää viedä "maailmalle" sieltä saunan takaa ja näyttää sille, että elämä on tätä.

Onneksi täällä on ihmisiä, jotka ymmärtävät mistä Lattareissa on kysymys, miten hevoset pitää olla valmisteltuja jne. kaikista sivuhäiriöistä riippumatta!
Kysymysmerkillä ei ilmeisesti ole mennyt kovin hyvin, mutta katkeruuden sijaan kannattaa ottaa opikseen ja viedä hevosen koulutus positiivisesti eteen päin.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: mila 
Päivämäärä:   15.10.18 15:24:11

Kun katsoo miten hyvin valmisteltuja 4-vuotiaat on esim Saksan vastaavissa tapahtumissa... Juu, ovat nuoria, mutta kyllä oikea ratsutus alusta alkaen, oikea käsittely, totuttaminen uusiin tilanteisiin jne - no se vaan näkyy. Nuoren hevosen oikeinlainen valmistelu on sen verran ammattitaitoa vaativaa puuhaa etten ikinä antaisi sitä kenenkään muun kuin hyvän ja kokeneen ammattilaisen tehtäväksi.
Saa kivemman hevosen sitten itselleen ja paremman hinnan, jos myy.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kelo 
Päivämäärä:   15.10.18 15:33:45

Täysin milan kannalla!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.10.18 16:05:25

Kyllä se valmistelukin on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on tilaisuuden esittäjä joka on rauhallinen, stressaamaton ja johon nuori hevonen voi turvata. Paraskaan valmistelu ei pelasta jos esittäjä on hermostunut ja stressaava, sen vaistoaa hevonenkin ja sen turvallisuudentunne on tiessään.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Guu 
Päivämäärä:   15.10.18 16:07:45

Tästä keskustelusta voi tehdä parikin johtopäätöstä: 1. Nuoria hevosia ei tule antaa ratsastettavaksi kuin ammattilaisille (jos ei esim. ole rahaa kustantaa tätä niin pistä monttuun ta jätä nuori tekemättä? - koska Saksa!), 2. Vie 4-vuotias maailmalle, mutta kun sen teet niin älä vain mokaa kertaakaan, koska muuten huonosti valmisteltu, huono ratsastaja, huono kaikki. Kisaolosuhteita kun voi harjoitella usein vain kisoissa.

Ehkä nyt kärjistin hiukan, mutta aika ankarat näkemykset osalla arvon htnettiläisillä. Pelottaisi harrastajana tuoda hevosta näytille tämän perusteella näihin karkeloihin. Paitsi ai niin, eihän harrastaja edes saa nuoren selkään nousta

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   15.10.18 17:08:00

Parempi on, että tuo hevosen esille hyvin valmistusteltuna.

Jokainen tekee miten parhaaksi katsoo, mutta on turha tulla itkemään julkisuuteen, jos vamistelut ovat huonot ja hevonen saa huonot arvostelut!
Valitkaa sellaiset ratsastajat, jotka osaavat asiansa.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Guu 
Päivämäärä:   15.10.18 17:15:51

Oho, en tiennytkään, että htnetissä keskustelu on "julkisuudessa itkemistä". Aina oppii uutta :D

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   15.10.18 17:29:08

Suurinosa oli hyvin pienen piste-eron päässä toisistaan, voittajallakin aika maltilliset 7,93, joten puhutaanko tässä keskustelussa nyt viidestä viimeisestä joiden pisteet eroavat selvästi muista, vai mistä? Ovatko ne nyt niitä huonosti valmisteltuja? Vai tarkoitatteko kommenteilla yleisesti kaikkia kisaan osallistuneita nuoria? Kysyn, koska en oikeasti tiedä ja haluaisin ymmärtää enemmän. En haasta riitaa tällä.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   15.10.18 19:06:23

Tämä on naurettavaa.
Tuloslistalla on 18 kpl 4-vuotiasta hevosta, joiden kokonaissaldot on välillä 7.93 - 6.01.
Kokonaispisteissä aika merkittävä osa muodistuu rakenteesta -mihin ei se ammattilaisinkaan ratsuttaja kykene vaikuttamaan.
Seuraava kohta on askellajit -ja kyllä ihan jokainen joka tietää paljonko sitä nelivuotiasta raskii jonkun lattarituloksen takia höylätä, tajuaa että tavoite on saada hevonen esittämään ihan peruaskellajinsa optimaalisesti ja rentona. -ilman kokoamisasteita ja ilman kouluradalla vaadittuja temppuja. Kolme askellajia ja yksi pysähdys, siinä kaikki.

Mitä tulee taas kuuliaisuuden ja yhteistyökyvyn arviointiin ja siitä annetuihin numeroihin, kärkipisteet 8.1 on saanut tuloslistan kakkonen, ja lopuista 12 on reilusti yli 7. Tulosten puolivälissä on pisteitä 7,5:n molemmin puolin, joten aika kohtuutonta täällä on suomia hevosia valmistelemattomiksi. Ainoastaan viimeiset viisi on jääneet alle seiskaa ja niistäkin kolme hyvin liki.

Koska Saksa.
Koska Saksassa varsoja on pikkuisen isommalla haitarilla sieltä pakasta ottaa jos reenaa muutaman nelivuotiaan jalat, mahan tai päänupin pilalle. Koska Saksassa hevoset laiduntavat vuoden ympäri koko varsaikänsä, ja kehittyvät pikkuisen eri tahtiin. Koska Saksassa koko ratsastusurheilu on pikkuisen teollisempaa ja liukuhihnahommaa kuin meillä pienessä kotosuomessa, jossa sen yhden aikaansaannoiksensa toivoisi juoksevan siellä aitojen sisällä vielä kymmenen vuotta myöhemminkin.

Itse paikan päällä olleena näin kyllä mitä siellä oli esillä. Joku odottamistani huipuista ei yltänyt lähellekään sitä mitä olin kuvitellu -kärki mukaan lukien, mutta en mässäilisi häntäpään epäonnistumisillakaan koska ei ne nyt niin räikeitä olleet. Näkeehän tuon saaduista pisteistäkin, skaala on tosi maltillinen ja erot ihan mitättömiä. Ja se nyt vaan on niin että noitten nuorten hevosten kanssa ne päivät eivät ole samanlaisia.

Monikohan näistä täällä kritisoivista itse ratsastaa nuoria?
Moniko näistä itse kasvattaa hevosia? Että on odotettava syntyneiden hevosten pitää saada rakenteesta ysejä ennenkuin voi tulla lattareihin?
Tai liikkeistä?

On se luojan lykky että mulla on taitava ratsuttaja. Jos hevoset ei sitten liiku, tässä joutuu varmaan itse ajamaan tiiliseinään koska vika on silloin kaikessa hirveydessään oma.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.18 19:11:12

Kasvattaja, olipa loistavasti kirjoitettu!! Olisipa täällä tykkää nappi, niin täyttä asiaa

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   15.10.18 19:14:13

Kasvattaja kirjoittaa osittain vastoin omaa tietämystään ja halua tunnustaa solmukohdat täällä meillä!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   15.10.18 20:24:41

Siis vaikuttaa kirjoittavan sitten itse ainoastaan omien olettamustensa mukaisesti.
Onko tänne /julkisuuteen (?) joku tullut itkemään?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.18 20:43:06

Niin kauan kun ette itse kouluttaudu vuosia tullaksenne hyviksi ammattiratsuttajiksi, tai vaihtoehtoisesti maksa kunnolla palkkaa heille jotta joku haluaisi olla sellainen, on ihan turhaa tulla itse ”itkemään julkisuuteen” mistään solmukohdista. Hyvästä ratsastuksesta ei olla valmiita maksamaan, joten ei ole kannattavaa ryhtyä täysipäiväiseksi ratsuttajaksi ja käyttää vuosia itsensä kehittämiseen ja kouluttamiseen. ”Siis” nimimerkin ja muiden vastaavien kommentoijien kannattaisi tarkastella itseään ensin kunnolla peilistä, että mitä juuri ITSE tekee parantaakseen tätä asiaa, vai käyttääkö aikansa vain ratsastajien parjaamiseen netissä

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: pilikku 
Päivämäärä:   15.10.18 20:52:41

Mihin viitataan jos joku kirjoittaa vasten omaa tietämystään?
Tai vasten halua tunnustaa solmukohdat? Täällä? Mitä solmukohtia täällä on tunnustettava?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   16.10.18 01:07:03

Te jotka olette sitä mieltä, että on silkkaa tyhmyyttä, jos ei pistä sitä ammattikuskia nuorensa selkään. Onko koskaan tullut mieleen, että se harrastaja haluaa itse harrastaa ja kokea ja edetä nuorensa kanssa? Mulla on 3v varsa, jonka olen auttanut tähän maailmaan ja hoitanut joka päivä omassa tallissani. Varsa on aivan ihana ja itselläni on tunne, että siihen on kehittynyt aivan erityislaatuinen suhde. Aivan vahingossa siitä sattui tulemaan myös todella hieno ja laadukas yksilö. Itse olen ratsastanut 30 vuotta ja kisannut vaA asti, mutta tämä on ensimmäinen varsani. Olen todella innoissani tästä ja halu oppia ja kehittyä ja tehdä itse varsan kanssa on kova. Kaikki kokemukset rikastuttavat ja vievät eteen päin.
Olen varsani nyt itse sisäänratsastanut ammattilaisen ohjauksella. Ja voi valtava, miten hieno tunne! Kaikesta jännityksestä huolimatta(minun ja hevosen) ollaan edetty mukavasti. Toki pieniä kömmähdyksiäkin on matkalla ollut. Nautin siis suunnattomasti laitella itse omaa hevostani. Minä tavallinen harrastaja... Niin, haluaisin kovasti tähdätä ensi vuonna laatuarvosteluun, mutta riskin ottaminen, että kaikesta yrittämisestä/valmisteluista huolimatta olen juuri se ilkeiden arvostelujen kohde, saa minut paniikkiin.
Katsoin kaikki esitykset lauantaina Ainossa ja on totta, että ammattilaisilla on erilainen tatsi hommaan ja työkaluja yllättäviin tilanteisiin. He saavat jännittyneenkin hevosen ylittämään itsensä ja se on toki hienoa. Ja kyllä minäkin mietin yhden hienon hevosen kohdalla, että jos tuolla vaan olisi selässä osaavampi kuski, olisi hevosen pisteet olleet aivan toisenlaiset. Mutta samalla mietin miten rohkeaa ja hienoa, että se tyttö oli itse uskaltautunut esittämään hevosensa. Varmasti hieno ja opettavainen kokemus eikä se hevonen siitä kärsi, jos saa vähän huonommat pisteet.
Todennäköisesti minua katsotaan ensi vuonna säälien ja ärsyyntyneesti, kun en anna hienolle hevoselleni parasta mahdollisuutta saada korkeat pisteet vaan esitän sen ihan itse, koska haluan sen tehdä. Anteeksi siis etukäteen, että haluan itse ratsastaa omalla hevosellani, enkä seisoa kentän laidalla katsomassa kun joku muu sillä menee. Koen erittäin vahvasti, ettei minulla ole siihen oikeutta ja se on todella surullista.
On myös paljon niitä ketkä haluavat seistä siellä kentän laidalla ja katsoa kun se ammattilainen saa kaiken irti hevosesta. Hyvä niin. Mutta olisiko mahdollista, että ihan hyvässä hengessä voisi tsempata myös niitä, jotka haluavat valita toisin?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Popopop 
Päivämäärä:   16.10.18 05:46:27

Olipas hyvin sanottu Niina! Onnea teille ensi vuoden karkeloihin, nauttikaa yhdessä tekemisestä!

Ymmärrän että jos laadukas varsa on tarkoitettu myyntiin se annetaan ammattilaiselle esitettäväksi mutta omaansa saa jokainen viedä eteenpäin itselle sopivammalla tavalla. Eihän niitä nuoria opi kouluttamaan jos ei jollain opettele.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Sp 
Päivämäärä:   16.10.18 10:14:29

Ihanasti Niina kirjoitit! Itsellä sama tilanne, hevonen vain on jo hieman vanhempi. Suvullisesti ja laadullisestikin ikäluokkansa kärkeä. Vaikea, mutta ammattilaisen alla varmasti pärjäisi ja jos terveenä pysyy niin olisi hevosta todella pitkälle. Ongelma vaan siinä, että varsana itselle ostettu ja omaan käyttöön hankittu. Haluan itse oppia ja kehittyä ratsastajana, mutta siihen en pysty jos vain ihailen hienoa hevosta kentän laidalla. Voisinhan toki laittaa sen ammattilaiselle ratsastukseen, mutta olisinko sitten seuraavat vuodet kokonaan ratsastamatta? Sitten saisin takaisin huippuunsa viritetyn ratsun ja itse pitäisi siitä pystyä jatkamaan mahdollisesti monen vuoden tauon jälkeen. Ei kovin houkutteleva ajatus... Aina näistä negatiivisista kommenteista johtuen kynnys lähteä kilpailuihin todella korkea. Ensi vuonna olisi breeders edessä, mut nyt jo mietityttää kehtaako sinne itse mennä... Vielä htnetin haukut kestäisin, mutta kun on tullut ihan tuomareiden kommentteja lehdistä luettua, niin se on jo hieman liikaa ja sitä en todellakaan halua kokea... Ehkä me pysymme vain täällä ladon takana piilossa niin ei kenenkään mieli pahoitu...

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ugh 
Päivämäärä:   16.10.18 10:33:20

Tuomareiden pitäisi aina kommentoida vain sillä hetkellä näkemäänsä, ei jossitella kommenteissaan kuten "hevosessa olisi enemmän potentiaalia kuin nykyinen ratsastaja pystyy esittämään" tai "hevosta ei tänään esitetty parhalla mahdollisella tavalla", jne. Todennäköisesti asia on juuri näin, mutta kommentoida voi vain konkreettisesti nähtyä ja jossittelut pois.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   16.10.18 10:57:54

Kasvatttajana tekee ihan itse sen valinnan siinä vaiheessa kun myy hevosensa. Jos haluaa varmistaa kasvattinsa menestyksen näissä kasvattajatapahtumissa, se varshan kannattaa pitää toki itse ja ratsastaa/ratsututtaa niin amnattilaisella kuin vain rahkeet kestää?
Sen sijaan jos myy hevosensa varsana, se on omistajan täysin omissa intresseissä ostiko hevosen omaksi ilokseen vai keräämään meriittejä itselleen ja samalla myös kasvattaja.
Tähän ongelmaanhan on myös ratkaisu, että myydäänkinkö näitä enää vain ammattilaisille. En kyllä tunne yhtään ammattilaista joka maksaa nuorista juuri mitään. On sille perustelunsakin koska voittaa siinä diilissä kasvattajakin jossain vaiheessa.

Sama pätee tietenkin myös niitä jotka ovat itse hevosensa kasvattaneet ja haluavat itse sillä myös ratsastaa.

Kom si kom sa.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   16.10.18 11:30:00

Jos haluaa tuoda nuoren hevosen esim. Lattareihin oman itsensä iloksi itse esittäen hevosensa, on jokaisen ihan oma asia. Saahan siitä tuomareilta arvostelun ja mahdollisia ohjeita koulutukseen. Ei siis pidä valittaa, mikäli arvostelu ei mene ihan omistajan luulojen kanssa yksiin ja ratsastajan taidot osoittautuvatkin riittämättömiksi!

Tilaisuus on tarkoitettu esittämään nuoria hevosia niiden parhaat puolet positiivisesti esiin tuoden. Kaikki hevoset eivät ole voittajia, mutta niille pitää antaa reilu mahdollisuus, Eikö niin?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.18 12:08:59

Jos katsotte viime vuoden tuloksia, niin esim Dewdrop’s Johnny Depp sai peräti kahdesta askellajikohdasta alle 7, vaikka varmasti rutinoitunut kuski kyydissä, ka taisi olla 7,2. Silti edusti kesällä MM-kisoissa. Ja nyt jo täällä tuomittu kaikki nuoret, ettei yhdestäkään olisi MM-matskua. Vähän jäitä hattuun noiden arviointienne kanssa.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   16.10.18 12:30:25

Dewdrop’s Johnny Deppistä näki vähänkin lajia osaava ihminen sen potentiaalin, joka hevosella on, vaikka se jännittää ja pistää välillä ranttaliksii!?!

Mitenkähän harrasteratsastaja olisi hevosen kanssa tullut toimeen, kun Siirilläkin oli isoja ongelmia?
Myös jokainen lajia ulkomaita myöten seuraava näki , että tämänvuotisissa, pahaissakaan hevosissa ei ole sitä laatua, jota MM:issä tarvitaan, valitettavasti.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.18 12:57:25

## Eli kun laadukas hevonen riekkuu radalla ammattiratsastajan kanssa ja saa huonot arvostelut, on hevonen vaan vaikea. Mutta kun laadukas hevonen riekkuu harrasteratsastajan kanssa, joka ei ole nimekäs, on ratsastaja huono ja hevonen huonosti valmisteltu?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   16.10.18 13:07:21

"Jos haluaa tuoda nuoren hevosen esim. Lattareihin oman itsensä iloksi itse esittäen hevosensa, on jokaisen ihan oma asia. Saahan siitä tuomareilta arvostelun ja mahdollisia ohjeita koulutukseen. Ei siis pidä valittaa, mikäli arvostelu ei mene ihan omistajan luulojen kanssa yksiin ja ratsastajan taidot osoittautuvatkin riittämättömiksi!

Tilaisuus on tarkoitettu esittämään nuoria hevosia niiden parhaat puolet positiivisesti esiin tuoden. Kaikki hevoset eivät ole voittajia, mutta niille pitää antaa reilu mahdollisuus, Eikö niin?"

Tämä!
Kyllä sitä voi oman nuorensa esittää vaikka HeC tasoinen omistaja, mutta sitten ei pidä vinkua että huonot pisteet. Mutta jos omaksi ilokseen ja omaksi kokemuksekseen tulee laatuarvosteluun, niin se on toki täysin ok.

MUTTA jos aikoo jossain vaiheessa myydä hevosen tai miettii sille jalostusuraa, silloin kannattaa palkata ammattiratsuttaja joka myös esittää hevosen. Koska ne Laatuarvostelupisteet vaikuttaa paljonkin hevosen hintaan ja tulevaisuuteen.

Eli riippuu siitä kumpaa itse haluaa hevosensa kanssa tulevaisuudessa.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   16.10.18 13:15:10

Sanokaa nyt hyvä jööses sentään kuka, KUKA on ollu vinkumassa pisteistä?? Tässä viestiketjussa on vinguttu lähinnä hevosenomistajien kyvyttömyyttä valita joko teille kelpaava ratsuttaja, tai sitten kyvyttömyyttä esittää omaa hevostaain itse.
KUKA vinkuu?

Ja millä tavalla ne laatuarvostelupisteet vaikuttava tulevaisuuteen? Tai hintaan, jos hevonen on itselle ostettu harrastuskäyttöön?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: omenainen 
Päivämäärä:   16.10.18 13:23:15

Kyllä siellä ammattilaisten alla oli tänäkin vuonna kevosia jotka meinasi pistää ranttaliksi -ja varmasti näkyvät tuossa sijoituslistassa. Mutta mitä siitä? Ei se sitä tarkoita että ratsuttajavalinta olisi ollut väärä, tai hevonen huonosti valmisteltu. Nuorten kanssa nyt ei vaan voi tietää millä tavoin treeni, ruokinta, lepo, boostaus, mikä tahansa osuu ja vaikuttaa. Sitäpaitsi ei nuo Ainon olosuhteet nyt ihan optimaaliset ole näihin testeihin. Ja tuo kahden hevosen arvostelu samaan aikaan on piste iin päälle.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   16.10.18 13:35:35

Ilmeisesti minä ja muutama muu vinkuu ja jankuttaa, kun ei näytä ymmärrys ja tieto riittävän siihen mitä täällä on yritetty selittää monen toimesta!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   16.10.18 14:26:53

Minä en ainakaan ole koskaan vinkunut pisteistä. Tiedän ihan hyvin, että ammattilainen saisi hevosellani paremmat pisteet. Minulle ei ole tärkeää pisteet vaan kokemus ja oppi yhdessä ratsukkona. Ja luulen myös että ammattilainen näkee/tuntee laadun vaikka hevoseni olisi saanut surkeat pisteet jostain yhtenä päivänä, minun kämmäilyni takia.
(Jos siis jotain yllättävää tapahtuisi ja haluaisinkin tämän joskus myydä).

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: keppihevonen 
Päivämäärä:   16.10.18 14:34:38

Tuomarit antavat myös suusanallisen lausunnon, josta jokaisen ratsastajan pitäisi ymmärtää mikä mättää!
Tuomari osaa erottaa huonon ratsastuksen ja hevosen laadun tilanteen aiheuttamasta jännittyneisyydestä huolimatta.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: omenainen 
Päivämäärä:   16.10.18 14:46:38

Joo,
Mihin täällä sun tietoasi ja ymmärrystäsi tarvitaan, tässä keskustelussa? Selasin keskustelun oikein varta vasten vielä uudellen läpi, eikä kukaan ei ole valittanut saamistaan pisteistä täällä. Mikä sinä siis olet arvioimaan kenenkään ymmärrystä tai vähättelemään tietoa kun puhut itse asian vierestä?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.10.18 15:05:38

Minä en ole puhunut pisteistä, mutta eikö pisteytys ole juuri se mittari, joka osoittaa numeroin hevosesta ja ratsastajasta jotain!

Ja tiedoksesi, että minä olen yhtä oikeutettu lausumaan mielipiteeni kuin sinä!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.18 15:13:43

Kyllä siellä muutamien erittäin jännittyneiden nuorten esitysten jälkeen mainittiin kuitenkin, että ”hyvin esitetty”. Eli ei kai kaikki jännittyneet nyt niin surkeasti oltu esitetty, kuten pelkästään täältä luettuna voisi ymmärtää. Mukaan mahtui toki myös niitä, joita ratsastajan olisi pitänyt osata tukea paljon enemmän vaikeassa tilanteessa. Tätä palstaa lukiessa tulee vain sellainen kuva, että kaikki olivat ihan toivottomia

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   16.10.18 15:55:41

4v häntäpäässä oli ainakin kaksi samasta oriista. Pitäisikö siitä nyt päätellä, että kyseinen ori ei periytä kovin laatua? Vai sattumaako se on, että juuri tuon oriin jälkeläiset jäivät hännille keikkumaan..

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   16.10.18 16:35:25

No onhan taas. Onneks ei menty. Jos oliskin tullut huono rata.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.10.18 17:59:03

Noinhan se menee. Sen ammattilaisen tiedetään (yleisö ja tuomarit) osaavan ratsastaa, joten oletetaan, että kun menee pieleen niin kyseessä on keskimääräistä vaikeampi hevonen. Harrastajasta taas ei mitään tiedetä, joten lähtöoletus on, että kaikki virheet johtuvat hänestä. Ei ollenkaan välttämättä pidä paikkaansa, mutta näin se arvostelulajissa menee. Sama toisin päin eli koulukisoissa on (erityisesti ylemmissä luokissa) vaikea saada hyviä pisteitä hyvälläkään suorituksella ennen kuin on kisannut niin paljon, että naama on tuttu tuomareille. Tämä totuus ei mitenkään kumoa sitä, että noin keskimäärin ne ammattilaiset myös oikeasti esittävät hevoset paremmin.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: joo-0 
Päivämäärä:   16.10.18 18:04:51

f: Floris Crusador? Myös toiseksi parhaat pisteet saaneen isä oli tämä kyseinen ori.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   17.10.18 12:41:32

Olinpa puusilmä. Voisiko tästä siis päätellä, että kaikki on kiinni vain esittäjästä! Jos esittäjä on huono niin laadukaskin hevonen jää hännille. Vai toisinpäin, laaduton hevonen pääsee hyville pisteille jos selässä on NIMI. Jos on joku nobody nimetön niin mitään pisteitä ei saa...

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: No? 
Päivämäärä:   17.10.18 13:48:39

No kumpaa f tässä selkeästi vihjailee, toiseksi sijoittunut on laaduton hevonen, mutta pärjäsi, koska selässä oli NIMI, vai toisinpäin?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.18 14:16:01

Kyllä toiseksi sijoittunut oli laadukas, ihan sama kuka olisi selässä ollut. Ei toki paras, mutta laadukas

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Muutaman 
Päivämäärä:   17.10.18 14:45:29

Jälkeläisen perusteella ei voi vetää mitään johtopäätöksiä ko oriin periyttämiskyvyistä!!!
Ratsastajien osuus oli minusta aika merkittävä juuri näiden hevosten kohdalla!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   17.10.18 15:35:39

Jonkun verran väittäisin näissä tapauksissa olevan kyse myös emälinjasta. Eikä nyt voi vähätellä ratsuttajan osuuttakaan asiaan, kun Stellasta on kyse.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Pomppis 
Päivämäärä:   17.10.18 20:22:52

Näihin kisoihin oletuksena tuodaan lähinnä ne vähän laadukkaammat eli jo se että samalta orilta on useampi jälkeläinen edes mukana kertoo hyvää. Kolme on toki liian pieni määrä johtopäätösten tekoon mutta mikäs muu perusteella siitoseläintä voidaan arvioida kuin jälkeläisten?

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   17.10.18 22:10:15

Jälkeläisarvioon ei todellakaan riitä kolme hevosta! Se pitäisi jokaisen tajuta!!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   17.10.18 22:49:01

Voi luoja, onneksi minun (aikuinen) tyttö ei lue tätä. Tarkoitus ratsuttaa ja esittää meidän ensimmäinen ja ainoa varsa itse. Ilmeisen tuhoon tuomittu juttu.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   18.10.18 08:00:01

Hei, riippuu tytön taidoista sekä valmennuksesta onko tuhoon tuomittu;))

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   18.10.18 13:15:06

No mun tyttäreni tulee eikä onneksi välitä näistä pahanilmanlinnuista täällä. Meillä tehdään työ kotona ja jollei se riitä, sitten ei.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kari 
Päivämäärä:   18.10.18 13:54:03

mama taitaa olla aika noviisi näissä ympyröissä tai hän on hankkinut ruusunpunaiset lasit;)
Työn voi tehdä vaikka kuussa, mutta sen pitää olla laadukasta ja ratsastajaa sekä hevosta kehittävää. Toivottavasti olette tämän huomioineet!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: toinen mama 
Päivämäärä:   18.10.18 14:13:44

Tässä keskustelussa tiivistyy se miksi suomalaiset eivät pärjää. Kaikissa juhlapuheissa sanotaan että koska meillä ei ole rahaa ostaa niitä hyviä hevosia niin ne pitää opetella tekemään itse. No sitten kun nuoret opettelevat, ja joskus jokaiselle tulee väkisinkin se ensimmäinen kerta kun oma tai vieras hevonen esim Laatuarvostelussa esitetään, niin nämä kokeneet tädit kilvan haukkkuvat ja arvostelevat kun ei sekään tollo tajunnut ammattilaista selkään laittaa. Ammattilaiset loppuvat jos ei niitä jostain lisää tule, aika sissi pitää olla että tämän happosateen läpi itsensä kokeneeksi ammattilaiseksi rämpii. Edustetaan niin pientä kantakirjaa ja kansaa, että meidän pitäisi yhdessä kannustaa sekä nuoret hevoset että myös nuoret ratsastajat eteenpäin.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kari 
Päivämäärä:   18.10.18 14:33:51

Mama hyvä, hyväksi ratsastajaksi on pitkä tie, hikeä ja kyyneleitä.
Nuorten hevosten kanssa tekeminen on todella mielenkiintoista ja siinä näkyy miten hyvällä koulutuksella ja lahjakkuudella aihioista saadaan mahdollisesti se tähti.
Nuoren aihion kouluttaminen on vaativaa siinä vaiheessa, kun nuoren kanssa aloitetaan perusratsastuksen alkeet. Ratsastajalta vaaditaan aika erilaisia valmiuksia kuin valmiin hevosen ratsastuksessa. Tie hyväksi remonttiratsastajaksi on pitkä ja se pitää käydä hyvän valmentajan kanssa käsi kädessä.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   18.10.18 22:30:06

Hölmöä kiukutella tosiasioita vastaan. Ebefissäkin ne sakutuomarit sanoi että nuoren hevosen ratsuttaminen ja esittely on ehdottomasti kokeneen ammattilaisen hommaa! Että ne virheet joita kokematon amatööri siinä tekee kostautuvat aina myöhemmin.
Jos tekee itselleen harrastehevosta takapihalle niin sitten yks ja hailee, mutta jos meinää esittää sen tai kilpailla, niin sitten hyvälle ratsuttajalle.
Tämä on itsestäänselvyys vanhoissa hevosmaissa, ei Suomessa, valitettavasti...

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: ristiriita 
Päivämäärä:   18.10.18 22:48:26

Joskus ne Saksankin ammattilaiset esittävät ensi kertaa jonkun hevosen isommissa hippaloissa. Ei niistä muuten ammattilaisia tule.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Muurika 
Päivämäärä:   18.10.18 22:55:41

Kyllä niillä siinä vaiheessa on takana jo satoja ratsutettuja hevosia, ja ne on kaikki tehty jonkun kokeneen silmän alla. Siellä toimii hyvin tää mestari-oppipoika systeemi. Ja ratsuttaja on oikea ammatti, esim Warendorfissa ne opiskelee 4(!) vuotta kokooäiväisesti ammattiratsuttajaksi.
Niinpä sieltä tuleekin hyvin ja ammattimaisesti käsiteltyjä ja ratsutettuja hevosia markkinoille.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Kukkuu 
Päivämäärä:   19.10.18 23:53:58

Minä esitän itse nuoren hevoseni monestakin syystä. Se on todella herkkä tapaus, mutta luottaa onneksi minuun. Se oli ammattilaisella sisäänratsastettavana 3kk, mutta homma ei edennyt toivotulla tavalla. Hain sen lopulta pois ja sisäänratsastin kuukaudessa itse, koska luottamus kunnossa eikä hevonen jännittänyt minua. En ole koskaan sisäänratsastanut yhtäkään nuorta, mutta kaikki sujui hyvinkin mallikkaasti.
Sitten oli pitkä laidunloma ja syyskuun alusta vein toiselle ammattilaiselle oppimaan lisää. No pisti sitten siellä heti ranttaliksi, laihtui, ei antanut ulkona kiinni eikä ratsastuksesta tullut mitään. Veti itsensä kaksi kertaa ympäri ratsuttaja selässä, jonka jälkeen päätimme, ettei tämä ole hyväksi tässä kohtaa. Otin taas kotiin ja kiipesin itse selkään, eikä mitään ongelmia. Pelotti kyllä aikalailla ensin, koska en ole mikään super taitava ja olin nähnyt aika hurjaa menoa ratsuttajalla.
Nyt siis laittelen tätä itse ja aijon myös esittää ensi vuonna itse, jos jatkossakin sujuu hyvin.
En loista taidoilla, mutta olen varmaan se Tuttu ja turvallinen

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.10.18 15:48:16

Onpa hienoa, että olet niin hyvä!!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   20.10.18 15:49:18

Ammattilaisten kanssa meillä hommaa tehdään. Ja on tuolla likalla kokemusta kisaamisesta melkoisen paljon, on sattunut ja tapahtunut vaikka mitä. Ei ole ikinä ollut varaa ostaa hienoa ja valmista hevosta. Mutta jos pärstäkerroin vaikuttaa, niin vaikuttakoon.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.10.18 16:41:39

Pärstäkerroin ei vaikuta, vaan ratsastajan taito ja hevosen laatu! Miten tämä on niin vaikea tajuta???

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.18 17:37:53

Suomessa se ongelma, ettei kunnon ammattilaisia ole kuin muutama. Ei Stella ja Siiri pysty kaikkia Suomen nuoria kouluhevosen alkuja esittämään ja kouluttamaan...

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Pilikku 
Päivämäärä:   20.10.18 20:36:59

Taidat olla kouluratsastaja, piste?
Höllää nyt vähän nutturaa.

Meillä on monta hyvää ratsuttajaa ja sen minkä koulupuolen kärki voittaa ehkä nimellä ja ratarutiinilla, saattaa nousta este/kenttäpuolella kirkkaasti ohi monipuolisuudessa. Jos mun tavoitteeni olisivat pelkästään nuorten hevosten luokat ja pikamyynti, voisin uskoakin. Mutta mun hevosen tarvitsee jatkoa varten harjoitella muutakin.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Vilja 
Päivämäärä:   20.10.18 20:57:25

Kum se ongelma on just että Suomessa ei ole kuin pari hyvää nuorten hevosten ratsuttajaa, sekä este että koulupuolella.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   20.10.18 23:19:12

No on niitä muitakin kuin Siiri tai Stella.

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: HJ 
Päivämäärä:   21.10.18 14:01:15

Vilja, nimeäisitkö ne kaksi hyvää ratsuttajaa este- ja koulupuolella. Nimeätkö samalla mitkä ominaisuudet tekevät heistä hyviä verrattuna muihin. Jos samalla kerrotko mikä on ongelmana kaikkien muiden kanssa. Olisi ihan mielenkiintoista tietää näkemyksesi!

  Re: Laatuarvostelu&Kyvyt Esiin Finaali 2018

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   21.10.18 17:32:00

LähettäjäJoo

Päivämäärä20.10.18 16:41:39

Pärstäkerroin ei vaikuta, vaan ratsastajan taito ja hevosen laatu! Miten tämä on niin vaikea tajuta??

Moni tässä ketjussa on eri mieltä, itse en osaa sanoa onko näin. Minua ei henkilönohtaisesti edes kiinnosta onko totta. Me tehdään omalla tavallamme.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.