Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muualle varsomaan

Lähettäjä: HannaHoo 
Päivämäärä:   3.8.18 10:05:31

Hei te, jotka pidätte tamman kotona tiineysajan, mutta siirrätte ammattilaisen hoiviin varsomisen ajaksi. Paljonko ennen varsomista olette siirron tehneet? Toki vastata voi myös te, kenen talliin tammoja tulee. Missä vaiheessa viimeistään siirto tulee tehdä? Onko joskus tamma luonut vaihdon yhteydessä? Eli stressannut siirtoa niin paljon et olisi mennyt ihan lopussa kesken?

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: Bääks 
Päivämäärä:   3.8.18 10:17:56

Minä vien tamman ensi keväänä 2,5kk ennen varsomista uuteen paikkaan ammattilaisen silmien alle.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: Pan 
Päivämäärä:   3.8.18 21:30:02

3.5kk tänä keväänä ennen varsomista muutti tamma varsomispaikkaan.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   3.8.18 22:43:25

Vein reilua kuukautta ennen. Paikka oli hevoselle tuttu, kasvattajansa talli eli oli asunut siellä ensimmäiset 3 vuotta elämästään ja edeltävänä kesänä oli siellä astutusreissulla pari kuukautta. Ei tuntunut stressaavan muuttoa melkeinpä yhtään. Ihan uuteen paikkaan muutoissa on ollut erilainen.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: HannaHoo 
Päivämäärä:   4.8.18 21:57:13

Kiitos kommenteista, ne vahvistivat omia ajatuksiani riittävästä ajasta. Itsellä tarkoitus siirtää huhtikuun alussa kasvattajan talliin, varsominen kesäkuun alussa. Tamma asunut 5 ekaa vuotta siellä, nyt pari vuotta muualla. Tulee olemaan kasvattajalla yksin omassa tarhassa, ei joudu enää lähikontaktiin "uusien" kavereiden kanssa.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   4.8.18 22:47:11

Meillä oli viereisissä tarhoissa (tai laitumissa) kasvattajan tammojen kanssa ennen varsomista. Tarkoitus oli varsomisen jälkeen laittaa yhteen, mutta meidän tamma yllättäen käyttäytyikin vihamielisesti muita varsoja kohtaan. Yritti purra niitä aidan läpi ja yli, tällaista ei todellakaan ollut ennen kuin varsoi oman varsansa. Saikin sitten "tasoittua" useamman viikon itsekseen varsansa kanssa, ennen kuin yhdistettiin muuhun laumaan. Loppukesän ja sitten syksyn ja talven oli kaikki tammat varsoineen kimpassa.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.8.18 23:45:33

Viimeistään 270 vrk vanha tiineys. Sitten ei enää lainsöädännön mukaan ole luvallista kuljettaa.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.18 06:11:55

Miksi "ammattilaiselle".

Jaksavatko tosiaan valvoa kun sama raha tulee muutenkin.

Itse olen aina omani valvonut. En luota, että muut tuntevat tammaa tai hoitavat yhtä hyvin.

Hevosalan ammattilaiset kun tietää..

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   17.8.18 09:35:40

Vien ammattilaisen talliin, jossa eläinlääkäri on paikalla 24/7, jotta voidaan reagoida pienempiin ongelmiin varsomisessa tai pikkuvarsan elämässä nopeasti tarvittaessa.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   17.8.18 17:40:50

No minä vein tosiaan kasvattajansa talliin, ollaan toki kasvattajan kanssa nykyään ystäviä muutenkin. Kasvattaja valvoi päivät kun on ulkona (ja hän siinä puuhaili tietenkin pihalla ja sisältäkin näki aitaukseen), minä ja tukijoukot valvottiin kameran kautta yöt. Useita öitä yövyin myös heillä ja olin paikalla, kun varsa syntyi. Vaikka valvottiin pitkään, niin tiedettiin kyllä sitten lopulta, että erittäin todennäköisesti ensi yönä varsoo ja niin varsoi.

Olisin itse ollut ihan pihalla, mitä pitää tehdä, kun varsa syntyy. Vaikka siis toki kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat olin lukenut ja yrittänyt opiskella etukäteen. Tämän varsan kanssa olikin sitten vähän ongelmia, vaikka varsominen sinänsä meni hyvin. En välttämättä olisi niitä yhtä nopeasti huomannut kuin tämä kokenut kasvattaja. Varsasta tuli terve ja hyvin ihmisten kanssa käyttäytymisen perusteet oppinut. Ehdottomasti tekisin näin uudelleenkin.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: kups 
Päivämäärä:   20.8.18 08:48:07

Tuo viivan kaltainen diili on siinä mielessä hyvä, että ei ole itselle niin stressaavaa ja jos tapahtuu jotain poikkeuksellista, kokeneempi saattaa huomata nopeammin. Minulle syntyi tänä kesänä ensimmäinen oma kasvatti ja olihan se melkoisen kuumottavaa, valvoin siis itse ja tallinpitäjältä sain lähinnä henkisen tuen. Naapurin ell oli luvannut olla puhelimen päässä mutta häntä ei onneksi tarvittu.

Vähän varovainen olisin minäkin laittamaan ammattilaiselle, jos ei ole oma tuttu ja jos se ammattilainen ei siis ole eläinlääkäri.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   20.8.18 10:06:51

"Jaksavatko tosiaan valvoa kun sama raha tulee muutenkin."

Ammattilaisilla on hyvät varsomisvyöt, kamerat, enemmän ammattitaitoa lukea varsomisen merkkejä ja säännöllinen tarkastusrytmi ympäri vuorokauden silloin kun on useampia valvottavia, eivät he joudu valvomaan viikkokausia samoilla silmillä niinkuin monet ei-ammattilaiset usein.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: kups 
Päivämäärä:   20.8.18 10:15:02

"Ammattilaisilla on hyvät varsomisvyöt, kamerat, enemmän ammattitaitoa lukea varsomisen merkkejä ja säännöllinen tarkastusrytmi ympäri vuorokauden silloin kun on useampia valvottavia"

Valitettavasti tiedän myös ammattilaisia, ja vieläpä erittäin arvostettuja sellaisia, joilla tammat varsovat oman onnensa nojassa laitumelle.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.8.18 10:36:06

Mä olen vienyt tammani ammattilaiselle varsomaan kaksi kertaa. Jos varsoja tulisi lisää tekisin niin myös jatkossa. Eka kerralla tamma siirtyi varsomistalliin n. 2 kk ennen laskettua aikaa, nyt kun paikka oli tuttu niin siirsin vasta 1 kk ennen. Hyvin meni kaikin puolin. Mielestäni se muutama satanen on pieni raha siitä, että käytössä on hälyttimet ja ell 24/7 paikalla.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   20.8.18 10:50:25

"Tamma tulee siirtää varsomispaikkaansa viimeistään kolme viikkoa ennen varsomista (laskettu aika), mielellään jopa pari kuukautta aikaisemmin. Tällöin tamma ehtii ”tutustua” varsomispaikan mikrobikantaan, ja muodostaa vasta-aineita mahdollisia patogeeneja vastaan."

https://docplayer.fi/16216482-Astutuksesta-varsaksi.html

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: Noviisi 
Päivämäärä:   21.8.18 21:18:44

Mitä tallipaikka varsomisvahtimisineen maksaa? Mietin, valvonko itse ja puhelimen päässä joku osaava, vai siirränkö koko asian muille.

  Re: Muualle varsomaan

Lähettäjä: ups 
Päivämäärä:   22.8.18 20:06:23

Hyvä ystävä kautta tätä tallia ja ollut todella tyytyväinen
http://sundsvik.com/palvelut.html
Sivuilla myös hinnat

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.