Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   6.6.18 23:01:03

Tamma pienehkö, alle 160 joten kokoa saa tulla lisää. Hyvää laukkaa ja hyppykykyä sekä hyvää luonnetta etsinnässä. Ponuveikko olisi liki mutta onko siinä jtn mikä pitää ottaa huomioon ? Muita ? Kelmi ei saa olla suvussa. Kiitos etukäteen!

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.18 23:04:55

Ponuveikko jo vanha niin käytä sitä!

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   6.6.18 23:20:35

Sai siis kannatusta . Muita ? Ettei jää joku helmi löytymättä.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Nämä 
Päivämäärä:   7.6.18 00:14:54

Eikös nää hermeliläiset ole ainakin isoja, Rohkelikon Into tai Valtteri Valloitus? Valon Veikalta löytyisi muut ominaisuudet, mutta kovin suuri ei ole...

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   7.6.18 07:12:34

Herkko Hurmaus kilpaili esteilläkin mestaruustsolla saakka. Jättänyt hyväluonteisia , isoja varsoja, joilla kapasiteettiä lajiin kuin lajiin.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: equi 
Päivämäärä:   7.6.18 07:36:47

Karkurin Samba?

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: equi 
Päivämäärä:   7.6.18 07:38:35

Lähti kesken... On iso, laukkaa löytyy ja hyppykykyä, kantakirjauksesta puhdas ysirivi estekokeesta.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   7.6.18 09:02:07

Hermeliläisissä ihottumaa, Ponuveikkolaisia ihottumaisia tiedän. Vaikka ei taida olla sukua, missä sitä ei olisi.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.18 09:47:17

Aloittaja sanoo että Kelmi ei saa olla suvussa ja tarjotaan hermeliläisiä. Ei näin.

Ponuveikosta on useita ihottumaisia. Karkurin Samba on ehkä Ponuveikon lisäksi ainoa joka täyttää kriteerit iso ja ei Kelmiä suvussa.

Hyppyä saa kyllä pienemmistäkin, ei se koosta ole kiinni. Saattaa jopa kestää paremmin kuin yli 160 cm, varsinkin jos sattuu vielä olemaan tyypiltään raskas. Valon Veikka, Rannan Ruhtinas, Niisun Nestori, Kiripassi, Knuutilan Veikko...

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.18 17:21:22

Valtteri Valloitus ei ole iso. Herkko Hurmaus jättää estesuokiksi liian isoa. Ponuveikon jälkeläisnäytöt aika laidasta laitaan, ei jätä kovin vahvasti itseään. Minä käyttäisin Niisun Nestoria tai Tosi-Romeota estehevosta tehdessä.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   7.6.18 18:36:36

Mistä lähtien alle 160 cm suokki on pienehkö?

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.18 18:52:51

Jos se on vaikka kymmenen senttiä alle 160, niin kyllä se on pienehkö.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.18 19:20:12

Hessin Leevi. Vaikka kisaakin vain koulua, oli nuorena mm. Lupaavin estehevonen. Eli luonnon lahjoja löytyy, ei ratsastajan tekemää (sellainenhan ei periydy..;) )

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   7.6.18 20:28:34

.: tuolla logiikalla minäkin olen alle 2 metriä pitkä.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   10.6.18 23:51:38

Kiitos paljon, selvensi ajatusta. Olen itse pitkä enkä nyt näe mitään syytä köröttää ponilla jalat lintassa. Kaulakin olis kiva noin profiilista katsottuna ; ) Dänks kaikille !

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Mietinnässä myös 
Päivämäärä:   10.6.18 23:58:17

Totaarin Aihe ei muistaakseni oikein onnistunut estekokeessa ?

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   11.6.18 01:01:18

Onko vielä VT Ajatuksen jälkeläisiä käytössä? Aivan huippuhyppääjiä niissä on.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   12.6.18 06:49:10

Hiljalan Fantom

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.6.18 07:21:25

@: Suoria jälkeläisiä ei varmaan enää ole, mutta on mm. Vili Veikeän isänisä. Vili Veikeähän voitti just viikonloppuna Salossa metrin ja oli 80:ssä kolmas (0-0, aika ei riittänyt).

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.6.18 15:56:26

Iso suomenhevonen ei kestä varsinkaan ns.estehevosena.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   13.6.18 10:24:43

Ponuveikkoa itse ajattelisin. Yläpurenta ja käyrät kintereet kai lähinnä riskinä. Tai pellervolaiset Lavilan Viljo tai Knuutilan Veikko. Hyväluonteisia kun haetaan niin myös Rannan Ruhtinas ja Valon Veikka mutta Valon Veikasta ei ehkä pienen tamman kanssa isoa tulisi?

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   13.6.18 11:28:04

R.T Kajaus on myös Häijäällä. Jos ei tammalla ole käyrät kintereet niin sehän on myös yksi vaihtoehto.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: :3 
Päivämäärä:   13.6.18 20:04:55

No jos ei Kelmiä saa olla niin se R.T. Kajaus tai Ponuveikko. Knuutilan Veikkohan on itse ainakin aika pieni, mutta ei mitenkään ”pienen oloinen” hevonen. Rannan Ruhtinaskin on ihan pätevä ja korrektin rakenteinen, mutta ei vielä tietoa siitä mitä se jättää.
Tai villi kortti voisi olla esmes Lastun Leka jos vielä saatavilla. On kokoa, näköä ja liikettä, äkkiseltään luulisi että hyppääkin ne jälkeläiset! Laatareissa pärjänneen ainakin on pakko hypätäkin, ei siellä pelkillä liikepisteillä menesty. Lisäksi se Pipo taustalta löytyy käsittääkseni myös mestaruustason hyppääjältä Niisun Nestorilta, joka ainakin näyttää olevan ratsastettavuudeltaan ja etenkin hyppytyyliltään kuin hyvä puoliverinen!!

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   14.6.18 00:13:17

Niisun Nestorin isä on Pipo joo mikä ei kyllä mikään esteperiyttäjä ollut. Emänisä onkin sitten Samuli jonka isä oli Kelmi. Ja emä Akuli mikä on myös Leevin taulussa

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   14.6.18 00:23:54

Viesti karkasi. Siis Leevin emä on Akuli. Samuli ja Leevi on siis puolveljekset mikä selittää Leevin estelahjat. (ja Nestorilla siis myös Samuli). Samuli myös jätti hyvinkin hätäistä luonnetta, ei mitään jokatädin harrasteratsua. Ja Leevi ei myöskään ollut nuorena mikään helppo hevonen. Kun tässä nyt hyvä luonne oli yksi kriteeri.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: :3 
Päivämäärä:   14.6.18 01:35:05

Nimenomaan sen Akulin takia ehdotin Lastun Lekaa, sivuhuomiona oli tuo Pipo, joka löytyy Niisun Nestorinkin takaa. En henk koht millään usko, että se Pipo taustalla tekisi hevosesta hyppykyvyttömän. Sitähän ei hevonen itse tiedä että onko nyt syntynyt ”este- vai koulusukuun”.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   14.6.18 07:15:40

Jostain syystä Pipolla ei montaakaan hyvin hyppäävää suoraa jälkeläistä ole. On toki joitain, mutta niillä on sitten jotain Akuliakin suvussa. On tätä selitetty silläkin, että pipolaisten omistajat ovat kaikki kouluihmisiä. Hmm?

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   14.6.18 11:22:31

Muutama ajatus mitä itse olen (este)tammanomistajana miettinyt:

Knuutilan Veikkoa en jalostamisen kannalta näe varsinaisena esteoriina, sillä on matala hyppy eikä ole järin varovainen. Luonne on kyllä oivallinen ja suorittaa tasaisen varmasti, olisi kiva nähdä se yhdistettynä johonkin luonteikkaaseen ja erityisen hyvin hyppäävään tammaan.

Hiljalan Fantom on iso ja hyppääkin, mutta ei malta keskittyä ja huutelee ja höyryää.

Niisun Nestorilla on aivan kiistaton hyppykyky, kiva nähdä mitä periyttää. Harmillisesti itse pelkään Pipoa ihottuman takia. Sama juttu Rannan Ruhtinaassa hyppykyvyn suhteen, se tosin on vähän matala sekä tyyliltään että säkäkorkeudeltaan.

Valtteri Valloitus on esteoria haluttaessa etupainoinen ja varomaton, sopii näemmä maastoesteille paremmin eli etenee kyllä suoraviivaisesti muttei haittaa jos vähän osuu.

Karkurin Samba on mielenkiintoinen, en ole nähnyt nyt aikuisena livenä. Samoin Jutun Aihe, seuraan mielenkiinnolla.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.6.18 13:21:30

Jutun Aihe ei vakuuttanut esteoriina. Kentässä varmaan kiva.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   14.6.18 13:22:31

-: harmi! Miltä näytti?

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.6.18 14:31:37

Nyt siis derbykentällä näin. Ei kovin varovainen, puomia tuli. Vähän raskas hyppy eikä yhtään keskittynyt tehtävään.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   15.6.18 10:38:51

Jaaha, se on sensuuri iskenyt eikä oriiden luonteesta ja kisapaikkakäytöksestä saa puhua.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   15.6.18 11:54:35

No niinpä näyttää. On todella erikoista että oria kaupitellaan vieläpä hyväluontoisena. Kisapaikoilla on käytös nähty. Pelkkää huutelua se ei ole. Mutta eipä näy saavan asiasta kertoa ollenkaan. Jospa ihmiset eivät menisi halpaan.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   15.6.18 12:26:02

Pörnä-Poika vaikuttaa hyväluonteiselta ja palvelevalta, hyppää ok, kiva laukka.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   15.6.18 14:23:30

Minulla on hevonen jonka emänisä Pipo. Sivuraiteilla, mutta kun Pipolaisten hyppykyvyistä puhuttiin. Tein itselleni kouluhevosta mutta sen lisäksi tämä hyppääkin tosi hyvin ja erityisen hyvä laukka. En poislukisi siis nimenomaan Pipolaisia estehevosena. Omani ei ole myöskään ihottumainen ja meillä runsaasti polttiaisia. Myös Niisun Nestorin olen nähnyt ja se on hieno esteori!

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   15.6.18 15:06:39

Mä yritän tehdä tosta omasta tossukasta nyt oria. Eli jos se tulee kisoissa vastaan kulli pystys mylvien ni oon tosissaa opettanut sitä siihen. Ja miksikö? Siksi että kyky ja skouppi on mutta liian nöyrä tullakseen aidosti sikahyväksi. Yritän saada sitä oriin egoa nyt luotua josko vaikka taso nousis myös siinä samalla. Niin sanotut kisapallit haussa. :D
Muutoin ekat varsat jotka ori nyt jättänyt vaikuttaa erittäin hyviltä! Varovaisen toiveikas olen että vois olla sanansa sanottavana jalostukseenkin. Aika näyttää miten käy.

Ite en enää jaksa haastavia orimaisia oreja jotka tarvii ylimääräistä huomiota muniensa vuoksi. Munat on silloin todella löysässä. Harrastamisen täytyy olla ensisijaisesti helppoa ja kivaa.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Wallu 
Päivämäärä:   15.6.18 15:44:04

Nyt on "pakko" kommentoida että jos hevosen emänisä on Pipo, niin ei se ole pipolainen, ei lähelläkään.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.18 16:23:39

Pimun Vilske on hyväluontoinen ja hyppää, mutta kokoa on silläkin vain 154.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Stamma 
Päivämäärä:   15.6.18 16:55:34

Taranis eli oma orini hyppää hyvin ja hyvällä tekniikalla mutta taitaa olla aloittajalle liian pieni koska säkä 155cm. Tosin sen varsat ovat olleet ihan normi kokoisia eli ei ainakaan periytä mitään mimikokoista.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: JaanaS 
Päivämäärä:   17.6.18 12:43:25

Pörnä-Poika oli kyllä aika jäätävä Derbyssä viime viikonloppuna. Tosin niin oli valtaosa samaa luokkaa hyppäävistäkin.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   17.6.18 14:23:30

Pörnä-poika on hieno kouluhevonen, mutta estetekniikkaa en siinä roikkojalassa kyllä näe. Toki on kapasiteetikas ja kiltti, mutta ei se pitkän päälle tuolla tekniikalla kestä. Ja taas alkaa tästä kommentista myrsky, mutta jotkut vaan on ja jotkut ei. Kouluhevonen se on ja hienoliikkeinen siinä.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   17.6.18 19:24:25

Pellolla yötä päivää , ja hieno keskustelu täällä sillä välin !! Wau . Olen siis itse pv tyyppejä ja melkein pro. Yksi suokkitamma tallissa. Mutta en ole ihan kaikkea sh rintamalta ehtinyt kaivella joten kiitos kaikille . Juu , ei tule tädille ja ihottuma riski vaan on. Pipon jälkeläinen tallissa ja hyppää että peittoaa pvt. Haluaisin tavallaan osallistua sh Ratsun kehittämiseen. Nyt vähän sohaisen , mutta , aika usein kuskin pelkotaso esteillä rajaa kuskin juuri suokille. Jossain visiossa näen pitkäkaulaisen urheilullisen suomenhevosen kapasiteetilla. Sorry . Mutta tälle ehkä voi tehdä jtn. Ja nou hätä . Teen ihan omilla rahoilla ja järki päässä. Paitsi uskontoahan ( +10 ) tämä lähenee. toim.huom. Sisältää sarkasmia ; )

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: 10+ 
Päivämäärä:   17.6.18 19:51:46

Minulla olisi 7v. ori, jolla sk. 173cm. Treenaamme kohti estekenttiä, on treenissä Saksassa omien työkuvioiden takia. Suomessa oli herkkis kesäpolttiaisille, mutta täällä Saksassa ei ole reagoinut. Täällä jo kokeillut maastoesteitä, mutta kun on iso poika niin ei olla haluttu liian paljoa vielä treenailla vaan saa kasvaa vielä rauhassa. Tarkoitus laittaa Ktk:n parin vuoden sisällä.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.18 19:57:18

Miten kasimir? Laukka ainakin todella hyvä. Ja hyvät arvostelut sai kantakirjauksessa.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   17.6.18 20:28:04

Veikkaan että sillä kaiman hyvin hyppäävällä pipolaisella on hyvin hyppäävä emä.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.18 01:18:20

Pilven Pojan pojista on kyllä muitakin hyvin hyppääviä, esimerkiksi Säämies. Vähän ohi, on liian pieni aloittajalle.

Onko tammasi emän puoli jättänyt yleisesti pientä kokoa? Jos siellä isoja tammoja niin keskikokoisesta orista voit saada hyvänkokoisen jälkeläisen.

  Re: SH-TAMMAlle iso esteori

Lähettäjämkp 
Päivämäärä:   18.6.18 11:31:13

Ponuveikko taitaa olla ainoa 130-tasolla kilpaillut.
En ehkä laitttaisi huonojalkaiselle tammalle.

Kannattaa katsoa ratavideoita Youtubesta tai livenä ja vertailla oreja keskenään. Se kehittää silmää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.