Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.17 09:51:09

+ mistä sä mun asenteeni osaat lukea?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   15.11.17 11:34:43

Suurin osa kuitenkin ulkomailta tulleista, jo entuudestaan jalostustarkastetuista ei ole käynyt Suomessa oripäivillä.
Epäilen että jos se tehtäisiin vähän helpommaksi sekä niitä järjestettäisiin muuallekin kuin Ypäjälle niin voisi helpottaa tilannetta. Olen siellä itsekin ollut oreineni ja todella pitkästä matkasta raskas ja kallus reissu.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.11.17 12:13:47

Yksikään lisenssiori ei ole saanut aikaiseksi kunnollisia jälkeläisiä. Kamalan suuri määrä turhia oreja lisäämässä ponien määrää näin hurjasti ja jalostus ihan hukassa. Miten rodun nyt käy? Ihan järkyttävää tämä. Katastrofi tämä uusi sääntö

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   15.11.17 12:30:29

No ei kai niitä pelkkiä lisenssioreja niin montaa ole? Lisenssiori=haettu lisenssiä ell .tarkastuksella. ei käynyt oripäivillä.
uskoisin ettei ne myöskään montaa tammaa saa.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   15.11.17 13:31:59

Minusta kyllä pitäisi puuttua tammojen jalostusarvosteluihin. Ne katsotaan siellä kun varsat, ei eläinlääkärin tarkkia yms. Vajaassa 10min, sulla on kantakirjattu tamma. Sekö sitten on terve ja täydellinen? Ilman eläinlääkärin tarkistuksia ja tuomarin edes läheltä katsomisia. Oreilla on eläinlääkärin tarkastus. Polviviat on yleistyneet ihan järkyttävästi, niistä pidetään suu kiinni ja astuttaessa toivotaan parasta.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   15.11.17 14:49:30

Tähti *
Mistä ihmeestä olet saanut perusteet tekstillesi lisenssioreista "kamalan suuri määrä turhia oreja" ja "lisäämässä ponien määrää näin hurjasti"
?

Tietääkseni pelkällä lisenssillä (sis. ell-tark) löytyy kourallinen standardioreja
ja astutuksia niillä ei todellakaan ole "hurjasti"
tai riippuu mitä tarkoitetaan sanalla hurjasti

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: öööö 
Päivämäärä:   15.11.17 15:28:06

Mulle lisenssiori voisi olla myös ori jota ei ole palkittu mutta lisenssin turvin saa astua. Jalostusoriksi en palkitsematonta oria kutsuisi vaikka jalostusarvostelussa onkin käynyt. esim 33p. ori astumassa, mitä muuta se on kuin lisenssiori ?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   15.11.17 16:05:44

Menee näköjään joka toisella sopat ja vellit sekaisin :-)

Lisenssi on sellainen mitä orinpitäjä maksaa joka vuosi jos haluaa astuttaa oriillaan jos halutaan, että varsasta tulee rekisterissä shetlanninponi.

Kaikilla oreilla pitää siis olla lisenssi jos astuu. Ovat siis lisenssioreja koko joukko!

Oreja on monenlaisilla papereilla liikkeellä:

- on oreja joita ei ole tarkastettu missään ja ostavat pelkän lisenssin

- on oreja jotka läpikäyneet eläinlääkärin tarkastuksen ja saaneet orinumeron sen merkiksi ja ostettu sen jälkeen lisenssi

- on oreja jotka läpikäyneet eläinlääkärin tarkastuksen ja orilautakunnan jalostusarvostelun, saaneet orinumeron ja ostavat lisenssin ja näiden varsoilla on oikeus kilpailla ravureina olivatpa arvostelun tulos Ypäjällä miten hyvä tai huono tahansa.

Eli toistan: näillä kaikilla on se parjattu lisenssi. Ovat Lisenssi-oreja kaikki!

Jos oriilla ei ole lisenssiä ei synny shetlanninponiakaan vaan varsa on tilastovarsa tms.

Jos taasen ori ei ole saanut tarpeeksi pisteitä Ypäjällä on kyseessa jostain aivan muusta eli oriista jolla ei ole tarpeeksi rakennetta tai liikkeitä eli kutsuisit nimimerkki "öööö" mieluummin oria huonorakenteiseksi tai huonoliikkeiseksi. Lisenssiorihan se kylläkin on, mutta niin ovat kaikki muutkin, hyvätkin oriit.

:-)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Praida 
Päivämäärä:   15.11.17 17:11:57

Kummallinen ajatusmalli että yhden tamman omistajat eivät olisi perehtyneitä rotuun tai jalostukseen. Kyllä yhdelläkin voi laatua tehdä.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ohho 
Päivämäärä:   16.11.17 07:57:22

Onko olemassa poni kokoista suunavaajaa????
ja jos niin missä. Myös ulkomaankaupan kiinnostaa!

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.11.17 07:59:07

Meillä on onnistunut ihan hevosten avaajalla, enkä puhu kiiloista.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: öööö 
Päivämäärä:   16.11.17 09:51:50

Tottakai kaikki luvat saaneet orit ovat lisenssioreja mutta kaikki eivät ole jalostusoreja. Minulle lisenssiori=riviori=mikätahansaori ja jalostusori on palkittu ori. Kotimaassa tai ulkomailla. Näissä se ero piilee. Enkä moiti ollenkaan niitä jotka astuttavat lisenssioreilla, siitä vaan, itse käytän jalostusoreja.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   16.11.17 12:24:52

öööö
käytät ilman lisenssiä olevaa siis niinkö?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: öööö 
Päivämäärä:   16.11.17 15:11:55

ä haluaa provota. Tottahan jalostusorillakin lisenssi on mutta sillä on muutakin. Lisenssiorilla vain lisenssi.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Dina 
Päivämäärä:   16.11.17 20:48:27

Itse olen tällainen yhden tamman varsottaja, poneja yhteensä tällä hetkellä kolme. Tammani on erittäin laadukas ja hyväsukuinen, ja mietin sille oriit huolella. Värillä ei siinä ole väliä, vaikkakin pidän mustista/ruunikoista, kirjavista kaikkein vähiten...

no kuitenkin, shettiksiä olen harrastanut kauan, tilannut ulkomailta kirjallisuutta ja opiskellut rodun jalostusta kaikin tavoin. Enempää kuin kolmea tai neljää ponia en voi vieraalla pitää, enkä toisaalta ehkä haluaisikaan, että kaikille riittää aikaa. Kyllä pidän itseäni enemmän jalostajana kuin merkityksettömänä määrän lisääjänä.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   17.11.17 07:23:40

Tottakai jokainen voi tehdä omalta osaltaan jalostustyötä, mutta sehän se tärkeintä olisikin ymmärtää, että jokainen pienkasvattaja VOI ja SAA jalostaa juuri niitä ominaisuuksia, mitä itse pitää tärkeänä. Suomen kokoisen maan pienkasvattajat ei tämän rodun ominaisuuksia tuhoa tai pilaa, joten kaikenlainen holhoaminen ja toisen valintojen tuomitseminen sekä niistä raivoaminen on paitsi tyhmää, myös tarpeetonta. Mitäpä, jos ottaisikin sen siteen silmiltään ja katsoisikin mielenkiinnolla, mitä muut kasvattavat. Olis sitten ihan vain salaa tyytyväinen, että omat varsat on laadukkaampia ;)

Mikäli oma sydämen asia on tämä rotu, niin uskoppa huviksesi, että rodun harrastajamäärille merkityksellisempää se, millainen ilmapiiri lajin ympärillä vallitsee kuin se, miten oivia oreja tamman omistajat käyttää. Miksi et siis vain nostaisi itseäsi sinne parempien ja kyvykkäämpien jalostajien luokkaan ja jätä tavalliset ihmiset tekemään vaatimattomia tusinaponeja, jotka löytänevät paikkansa joillain tavallisilla lapsilla. Paremmat jalostustuotteet voivatkin sitten toimia huonon itsetunnon paikkaajina kiertämällä näyttelykehää ja näyttämällä ylivoimaisen söpöltä.. eiks je?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   17.11.17 08:21:47

Kyllä täällä itse kukin saisi ottaa rokan pois ensin omasta silmästä. Esimerkiksi Anni ensimmäisessä lauseessa " --- merkityksellisempää se, millainen ilmapiiri lajin ympärillä vallitsee.. ---" ja heti saman kappaleen viimeisessä lauseessa lyttää näyttelyharrastajat " --- voivatkin sitten toimia huonon itsetunnon paikkaajina kiertämällä näyttelykehää ja näyttämällä ylivoimaisen söpöltä.. "

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   17.11.17 16:45:08

Ja popparit esiin......

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   17.11.17 18:58:25

Olen todennut monta kertaa että parempi kun vaan pysyy omissa nurkissaan harrastamassa niin ei ole kellään valittamista eikä pahoita toisten mieltä.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 19:25:15

Here we go again.....
Enkä saanut vastausta kysymykseeni asenteestani.
Ei minun mielestäni shetlanninponien jalostus suomessa ole lainkaan noin katastrofaalisessa tilassa, kuin nimim. * antaa ymmärtää + että mielestäni on aika tympeätä sanoa, etteivät kasvattajat osaa oria katsoa sillä silmällä. 30v kasvattanella luulisi jo sitä silmää olevan, kuten myös vähemmillä vuosilla kasvattaneella. Ei pidä tehdä kanssaihmisistä tyhmiä, vaikka miten hirmuisesti haluaa täällä päteä <3
Itse en ainakaan luottaisi oripäivien pelkällä silmällä ja taivutuksilla tarkastettuihin oreihin. Kaikelaisista mokista on kuultu. Eikä nyt kenenkään tarvise tästä riemastua ja alkaa minua taas haukkumaan, vaikkei minuun mikään haukku haavaa tee. Kuljen silmät ja korvat auki.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: shet 
Päivämäärä:   19.11.17 09:50:55

Miksei ponioripäiviä voi järjestää muulloin kuin keväällä pahimpaan karvaturriaikaan?
Varsinkin moni shettis näyttää keväällä kamalalta karvapallolta ja vasta kesällä näyttelyissä näkee, että vau, tuollainen oriko siellä karvan alla olikin! Harmillisesti kaikkia vaan ei näyttelyissäkään näe.
Ja varsinkin nuorille muutama kuukausi lisää kasvamisaikaa tekisi hyvää.

Itse ainakin teen omilleni orivalinnat jo hyvissä ajoin talven aikana, eikä oripäivien tulokset vaikuta saman kesän astutuksiin.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   19.11.17 15:00:59

Karvan siisteyteen pystyy itse paljonkin vaikuttamaan. Vaikka ei klippaisi.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.11.17 21:28:54

jos oripäivät olisivat vasta kesällä olisi osa tammoista jo astutettu ja isoimmalla osalla vähintään oripäätökset tehty.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Pöni 
Päivämäärä:   20.11.17 21:17:47

Kysytään nyt täältäkin. Mikä sadeloimi olisi hyvä paksukaulaiselle shettikselle. High neck pitäisi olla. Monissa normi kaulallisissa 105 koossa liian pieni kaula-aukko. Millaisia ovat globukset?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.11.17 11:50:17

oripäivät voisivat hyvinkin olla syksyllä. olisi valinnat sitten valmiina keväälle. Eikö Ruotsissa ole ja saa viedä jo 2,5 v jos haluas

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: fani 
Päivämäärä:   21.11.17 11:54:49

Ja kuinkas monen 2,5-vuotiaat olisi sitten syksyllä sellaisia että ne kannattaa käyttää?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.11.17 14:56:54

Pöni; Globukset ei ole isoja edestä, en suosittele paksukaulaiselle.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ...,. 
Päivämäärä:   21.11.17 19:39:30

meillä on ollut ok shettikselle (paksuhko kaulaiselle) globuksen loimi, niissä on malleissa eroa, toinen ei sopinut. Horse comfot loimet on ollu kaikki aikas mukavan tilavia edestä.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   22.11.17 07:57:32

No eihän niitä kenenkään pakko ole viedä. mutta että optio olisi

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.17 19:55:56

varsan purentavika. kesällisen. voiko korjaantuu?
kumpi pahempi ala vai ylä? jos varsana purentavika joka korjaantuu niin voiko vanhempana käyttää jalostukseen

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   25.11.17 09:02:13

Tuskin palautuu normaaliksi enää. Alapurenta pahempi

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Unelma 
Päivämäärä:   25.11.17 18:27:50

Käytetäänkö ylikorkeita shettistammoja jalostukseen? Ottavatko orinpitäjät ylikorkeita tammoja vastaan?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: orinpitäjä 
Päivämäärä:   25.11.17 19:03:31

Minä en ainakaan ota ylikorkeita. Vain terveet ja rotumääritelmän mukaiset ovat tervetulleita.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Cv 
Päivämäärä:   25.11.17 20:29:58

Kokouksesta uutisia, ketä johtokunnassa ja kenestä tuli uusi pj? Enkä päässyt välimatkan vuoksi paikalle, sitähän täällä ensimmäisenä kommentoidaan.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Unelma 
Päivämäärä:   25.11.17 21:35:55

Tamma on kyllä terve. Rakenne on myös hyvä. Käynyt nuorena näyttelyissä. Ikä nyt 6-v. Valitettavasti on ylikorkea jo kotimitallakin. Eli ei kannata keväällä tehdä itsestään idioottia ja kysellä oria tammalle?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.11.17 22:18:19

Yleensä oriit on käytettävissä rotumääritelmän mukaisille tammoille eli ylikorkea ei ole valitettavasti rotumääritelmän mukainen.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Khg 
Päivämäärä:   25.11.17 22:42:38

No kyllä ottaa ja kasvattajat käyttää ihan härskisti itsekkin yli menneitä tammoja. Niille valitaan vaan pienempi ori koska tarkoitus ei ole jalostaa liian isoa. Osa vaan venyy.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: äh 
Päivämäärä:   26.11.17 00:16:58

Voi paljon on ollut varsoja jotka syntyvät purentavikaisina mutta se korjaantuu kasvun myötä. Eli tämän kesäisestä en ottaisi vielä stressiä.
Olen satuttanut oman ylikorkean vieraalla otolla sekä ottanut omalle omilleni ylikorkeits. Kyllä niitä otetaan vastaan. Jos kasvattajasitoumus tulee tenkkapooksi niin on niitä muitakin.
Ihan yleisesti on kyllä tiedossa tammojakin jotka ktk 3v ja tuolloin ollut 107.... astutettu mutta ylikorkeudesta vaan mitään mainittu.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   26.11.17 10:38:08

Minua myös kiinnostaa syyskokouksen tunnelmat ja palkitut (luultavasti oman ponin sukulaisia palkittu, jos oikein olen katsonut). Välimatka 400 km ei sinänsä olisi ollut este, mutta läheinen vakavasti sairas ja teho-osastolla niin en päässyt lähtemään, ihan vain tiedoksi niille "olisitte menneet paikalle itse"-huutelijoille....

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.17 11:01:12

Muakin kiinnostaa kenestä tuli pj!

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.11.17 18:27:48

Maura Tuomi on uusi pj.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: tsi 
Päivämäärä:   27.11.17 13:10:09

Haittaako sudenhampaat suussa jos tamma on pelkästään siitoskäytössä? Vaikuttaako syömiseen?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   28.11.17 15:01:48

Onko Englannista tulossa uusi ori Suomeen; )

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Apua! 
Päivämäärä:   28.11.17 15:20:11

Huiii miten jännittävää, pystyyköhän tässä nyt nukkumaankaan ;)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.17 15:47:04

no ei siinä pitkään mennyt

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.11.17 17:00:38

Sudenhampaat kannattaa otattaa pois.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   29.11.17 06:15:52

Mistä näin päätellään ,että uusi ori tulossa?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   29.11.17 07:14:42

Toivottavasti jotain uutta ja hienoa jos jotain tulossa.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Kvg 
Päivämäärä:   29.11.17 07:21:17

Robin's Braen Kellan on ainakin tulossa. Kyllähän niitä liikkuu vähän kokoajan, toivottavasti tällä orilla on jotain annettavaa Suomen poni jalostukseen.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: :o 
Päivämäärä:   29.11.17 11:06:33

Ootte te kyllä sherlokkeja.... mistä ongitte näitä tietoja?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.11.17 13:15:13

Ketä kiinnostaa? Huoh...

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.17 13:27:56

Näköjään näitä riittää ketä kiinnostaa toisten asiat ;)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   29.11.17 22:33:35

Kellehän tulossa? Itse en kirjavista niin perusta, olen vanhan koulukunnan mustien ystävä :-)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: zzzZzz 
Päivämäärä:   29.11.17 23:44:44

Miksi ei kiinnostaisi?? Itse ainakin olen kiinnostunut kaikesta uudesta jalostusmateriaalista, eikö jokainen jolla kasvatus tavoitteita ole? Miksi joku näkee vaivaa kirjottaakseen tänne että "ketä kiinnostaa"?
Se voi kuule kiinnostaa moniakin, usko pois :)
Tervetuloa Suomeen orille ja onnea omistajalle ;)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.11.17 12:57:10

Yleensä näitä ei näytetä oripäivillä, eikä näyttelyissä ja ovat omaan käyttöön. Sen vuoksi ei kiinnosta :)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   1.12.17 11:06:33

Hyvä kun jo tiedetään ettei tule näytille ja vain omaan käyttöön. Kyllä täältä löytää vastauksen asiaan kuin asiaan.............. Tuskin kukaan tuo mitään oria muuta kuin itselleen. Jos sitä joku haluaa käyttää omilleen niin on pelkkää plussaa.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   8.12.17 22:38:41

Mihin anottiin näyttelyitä ensi vuodeksi?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.17 22:08:24

Eiköhän se ensi vuoden näyttelykalenteri pikkuhiljaa täyty muidenkin kuin Ähtävän osalta :)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.12.17 14:58:20

tiedättekö koska shettislehden pitäisi tulla?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   11.12.17 21:09:11

Keitä palkittiin syyskokouksessa?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Kasvatus kiinnosta 
Päivämäärä:   14.12.17 16:41:06

Mielenkiintoista jalostusmateriaalia (tammoja) ainakin näyttänyt tulleen syksyn aikana Suomeen, Tanskasta ainakin kun Hesseldalin siittola ilmeisesti lopettaa.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Ei omalla'h 
Päivämäärä:   14.12.17 16:47:17

Yhistyksen nettisivuille olikin jo ilmestynyt joitain näyttelypäiviä 

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Shettis 
Päivämäärä:   19.12.17 22:50:32

Etsin shettikselle ratsuttajaa. Suosituksia?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.12.17 17:19:06

Mielenkiintoista nähdä keitä ulkomaalaisia tuomareita tulee ensi vuonna tuomaroimaan näyttelyitä!

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.12.17 11:38:14

Eikös eliittinäyttelyä ole ensi vuonna? Vai olenko jo vuosista sekaisin?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.12.17 12:30:54

kyllähän sen pitäisi olla, ehkä ei ole vaan vielä merkattu listaan.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: jul 
Päivämäärä:   21.12.17 13:59:02

Eikö kasvattajat enää julkaise shettislehdessä jouluntoivotuksia?
Kiinnitti vain huomiota, että puuttuivat lehdestä kokonaan. Ja eikö yleensä viimeinen lehti ole ollut värillinen? Vai onko aika kullannut muistot?
Olenkohan ainoa, joka kaipaa vanhaa vuosikirjaa?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: hilima-tonttu 
Päivämäärä:   21.12.17 16:49:25

"Eikö kasvattajat enää julkaise shettislehdessä jouluntoivotuksia?"
jul: miksi? ei mulle ole edes lehteä tullut, joten vaikea sanoa mainoksista, mutta luultavasti sitten ei.

sen tiedän että mainos on aika kallis, jos yhden varsan myyt 10 vuodessa ja ori astuu yhden vieraan tamman vuodessa, niin kenelle sitä hyvää joulua ja uutta vuotta sitten toivotat? nykyään on muutamilla kasvattajilla hyvät kotisivut ja facet, niin ei tarvitse lehdessä kertoa edes tulevista varsoistakaan. enkä valitettavasti usko että yhtään ostajaa varsalle tai orikyselyä tulee, vaikka joku upea mainos olisi jokaisessa lehdessä. sillä ei vaan ole enää tänä päivänä käytännössä mitään merkitystä, vaikka tosi kivaa se varmasti olisi!

toki niille lähtee sitten omat joulukortit ym. kenen kanssa on ollut sitä OIKEAA yhteistyötä.

anteeksi vastauksesta, oikein hyvää joulua ja mukavaa uutta vuotta nyt sitten kaikille! :)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ¨¨ 
Päivämäärä:   22.12.17 10:17:21

En ole vielä lehteä nähnyt mutta ei meille ainakaan kukaan ole koko vuonna laittanut tarjousta että mahdollisuus mainostaa shettislehdessä. Ennen muinoin pyydettiin mainoksia. Niistä tietenkin maksettiinkin.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Reality bites 
Päivämäärä:   22.12.17 10:17:25

Te, jotka etsitte shettiksellenne ratsuttajaa, niin pidättehän huolen siitä, että sillä ponillanne on ratsastukseen sopiva ja paikallaan pysyvä satula. Itsekin shettiksen omistavana (toki on iso 106cm, jolle menee kunnon 14" enkkupenkki) tiedän, kuinka hankalaa se sopivan satulan löytäminen sille pienelle pallon malliselle säättömälle karvatille on, mutta yrittäkää edes. Ja ylipäätään miettikää ensin kahdesti, tarvitseeko se 100cm poninne oikeasti sitä varsinaista ratsutusta vai riittääkö sille pelkkä satulaan ja ratsastajaan totutus satunnaisia talutusratsasteluja varten ja muu liikutus tehdään ohjasajaen tai kärrytellen.

Vähän aikaa sitten mua pyydettiin ratsuttamaan shettistä, joka oli omistajansa mukaan jo totutettu satulaan ja se oli menestyksekkäästi kantanut perheen 5-vuotiasta lasta selässään talutuksessa useampia kertoja. Omistaja halusi minun opettavan sille laukannoston ensin ravista ja sitten käynnistä. Paikalle päästyäni sain ensinnäkin todeta, että poni oli pienempi (nippanappa metrinen vaikka yli metrinen piti olla) kuin mitä omistaja oli puhelimessa kertonut ja että sillä oli satulana ainoastaan 10" lännensatula ("juu on sillä hyvä satula, uutena ostettu"). Vaikka pienikokoinen (150cm / 43kg) olenkin, niin aikalailla mission impossible oli sovittaa takapuoli siihen penkkiin ja ratsastaessa satula heilui ja valui minne sattuu. Ei kivaa kummallekaan.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Reality bites 
Päivämäärä:   22.12.17 10:28:58

Ja ennenkuin joku kysyy, niin oma shettis on lasteni ratsuna. Ostettu 2-vuotiaana ja nimenomaan tietoisesti hankimme ison shettiksen, niin pystyn sen itse ratsuttaa.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ko 
Päivämäärä:   22.12.17 15:41:38

Näistä lehtimainoksista tuli mieleen.
Olen vasta hankkinut shettistamman ja mielessä ensi kesänä astutus. Olen selannut orinumerollisia oreja yhdistyksen sivulta mutta...
Mainostaako shettisorien pitäjät orejaan missään? Aika vähän löytyy nettisivuja tms. Tarkoitus olisi löytää lähiseudulta (Varsinais-suomi) omaa silmää miellyttävä ori. Kun ei sukupostia selaamalla selviä kovin helposti onko ori mistäpäin, onko edes tarjolla tammoille jne.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.12.17 15:46:57

fb orinumerolliset shetlanninponiorit

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Ki 
Päivämäärä:   23.12.17 08:35:44

Varsinais-suomessa on oikein hyviä vanhempia periyttäjä oreja niitä kannattaa käyttää kun ovat vielä hengissä

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   23.12.17 10:07:51

Lähettäjä: Ki
Päivämäärä: 23.12.17 08:35:44

Varsinais-suomessa on oikein hyviä vanhempia periyttäjä oreja niitä kannattaa käyttää kun ovat vielä hengissä

Kuten?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ko 
Päivämäärä:   23.12.17 10:25:30

Oikein mielellään ottaisin suosituksia, tamma on standard kokoinen ja hiukan vanhempi joten mielellään joku "varmasti tiinehdyttävä" ori. Nuoremmista omaa silmää miellytti Kakkulanmäen Virgil.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: joitain oreja 
Päivämäärä:   23.12.17 10:30:28

http://www.shettis.com/fi/Toimintaa/Markkinat-Jalostukseen+tarjotaan.html

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: joitain oreja 
Päivämäärä:   23.12.17 10:31:15

http://www.shettis.com/fi/Kasvatus/Kasvattajalista.html

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ori 
Päivämäärä:   23.12.17 10:33:09

"varmasti tiinehdyttävä" ori.

-sellaista ei olekaan, varsinkin jos on jo vanha tamma, joka ei ole koskaan varsonut.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ko 
Päivämäärä:   23.12.17 10:42:10

On varsonut ja siksi oli välimerkeissä että tiedän ettei sellaista ole mutta pitipä siitäkin päästä sanomaan. ;)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ko 
Päivämäärä:   23.12.17 10:49:43

Kiitos joitain oreja, yhdistyksen sivut on selattu mutta kaikista ei löydy juurikin sijaintitietoja ja onko käytettävissä, sivut ei päivitetty jne jne. Fb linkki oli hyvä, sieltä löytyi paljon. Kiitos asiallisista vastauksista.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.12.17 12:22:14

Hippoksen sivuilta näkee mielestäni nykyään varsin hyvin orivaihtoehtoja.
http://jalostusoriit.hippos.fi/haku.html?category=4

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Ki 
Päivämäärä:   23.12.17 20:56:06

Junibackens Martini ja Victor v. Stepelo on ainakin periyttäneeet A-palkittuja kun ovat.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.12.17 07:49:03

oliko shettismestaruuksia ollenkaan tänä vuonna, kun en ainakaan juttualehdestä löytänyt?

  Re: SHETTIKSET 5/17

LähettäjäCanna’s talli 
Päivämäärä:   26.12.17 22:21:02

Hei kaikille tammanomistajille, jotka ovat ensi kevään orivalintaa tammalle pohtimassa!
Meillä ensi kaudella tammoja palvelee A-palkittu Ip ktk ori Junibackans Martini 98SH. (Hinnat 170e+170e sis. Alv, hoitopäivä 6e).
Tammoja palvelee myös hienosti jalostusuransa aloittanut Canna’s Erland 254SH. (Hinnat 170e+170e sis.alv tamman hoitopäivä 6e).
Ottakaa rohkeasti yhteyttä, jos jompi kumpi ori kiinnostaa!

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ko 
Päivämäärä:   27.12.17 09:32:10

Kiitos Canna's talli infosta, tällaisia juuri kaipailisin kun orivalintoja pohdin, kerrotaan mitkä on ensi kesänä käytössä :-)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   2.1.18 21:22:56

Koskahan mahtaa tulla Vaskion kutsu...? Ähtävän ollu jo viikkokaupalla....

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   2.1.18 21:50:34

Missähän mun lehti lymyilee... onko muut saaneet?

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Mismo 
Päivämäärä:   3.1.18 08:58:23

Lehti tuli jouluksi kuten männä vuosinakin.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: mulan 
Päivämäärä:   3.1.18 21:44:08

Heippa shettisporukka.

Uusi harrastelija kyselee, onko rautias väritys huono näyttelyitä ajatellen?
Ja miten tuo kokopolitiikka, katsomani poni on 105cm korkea?
Palkittu 2.palkinnolla varsana, millaisiin vikoihin pitää varautua?
Ilmeisesti sanomista jalka-asennoissa tms kun vain 2.palkinto.

Ja hinnoista, onko normia että n.10v tamma maksaa yli 2000e?
Markkinoilla paljon poneja alkaen 500e...
mikä on siis oikea hinta millä ponit liikkuu, mitä tarjota?

Isoja hevosia pihassa mutta shettistä ei vielä, tarkoitus ostaa maskotiksi ja näyttelyisiin, ehkä siitokseen.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   4.1.18 08:20:17

mulanille-väri ja koko on ihan ok ja hinta on halpa, jos kyseessä on ajettu ja ratsastettu poni. Jos haluat näyttelymenestyjän niin ostat ponin joka on jo pärjännyt näyttelyissä 1p. edestä.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.18 08:58:30

Ei II- palkinnon varsassa pakosti ole mitään suurta vikaa ja saattaa olla aikuisena huippu tai ei. Varsana saatu I- palkinto ei myöskään takaa mitään.
500€ ponissa on yleensä jotain häikkää. Terve normaali aikuinen tamma maksaa vähintään 2000€.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: mulan 
Päivämäärä:   4.1.18 14:09:45

Jos nyt täällä liikkuu shettiskasvattajia ta myyjiä niin ottakaa koppi.
Ostan 1.palkitun shettistamman jonka säkä yli metrin mutta siis sallituissa rajoissa yläkoossa silti.
Ajettu ja ratsastettu, mielellään varsonut.
Pysyy langoissa.
Terve, ei kesäihottumaa eikä kaviokuumetta.
Lapsien pystyttävä hoitamaan ja ratsastamaan ainakin talutuksessa turvallisesti.
Ikähaitari 3-10v.
Maksan heti tällaisesta 1500e.
Markkinoilla oli tällainen poni 1000e kärryineen mutta meni heti.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   4.1.18 14:57:27

MMulan ootko fb
Katso ryhmä shettis markkinat
Useampi poni myynnissä

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.1.18 15:44:13

Mulan etsii ykköspalkittua, varsonutta shettistammaa hiukan liian pienellä budjetilla.....

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.18 16:10:03

juu meilläkin ykköspalkittu shettistamma mutta kyllä se hinta on lähempänä 3000e kuin 1500e..
jos on jotain häikkää niin sitten oltais siellä parissa tonnissa tai alle..

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   4.1.18 16:26:03

Mulla samoin tosi hyvä tamma, vaikka ikää jo 16 ei siltikään olis 1500 tamma. Saati jos olis nuorempi.

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Kuppa 
Päivämäärä:   4.1.18 17:39:33

Kyllä niitä löytyy jos osaa ostaa :)

  Re: SHETTIKSET 5/17

LähettäjäAx 
Päivämäärä:   4.1.18 18:13:27

Meillä on pidempään ollut vähentämisen toivossa kahdessa maassa ktk I palkittu, BIS, AB jälkeläispalkintoa odottava tamma enkkuemälinjalla myynnissä, tiputin hinnan jo 2800 e alveineen ja tiinekin on, mutta liian kallis tuntuu edelleen olevan... Ei se sinänsä haittaa kun tilaa on pitää että pakko ei ole myydä, mutta onhan se aika latistavaa että parhaat tarjoukset tästä on tuota 1500 euron luokkaa ja sillä en kyllä aikonut sitä myydä :)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Kuppa 
Päivämäärä:   4.1.18 20:07:10

No tuo axin kertoma kertoo kaiken, sinne ne nurkkiin jää kun ei myydä oikealla hinnalla-
oma valinta :)

  Re: SHETTIKSET 5/17

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   4.1.18 20:17:37

Jos myisin oman Iktk tammani joka on terve, varsonut, parhaassa iässä, hyvä käyttöponi joka lajissa, hinta olisi sen 3000e. Jos sillä en saisi myytyä niin saisikin jäädä myymättä.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.