Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: Tepi 
Päivämäärä:   23.4.17 00:29:16

Kuinka toimia suokin harjan kanssa, se kun sojottaa joka suuntaan. Näyttelyissä esitetään hevonen harjaton puoli tuomareihin päin, mites sit kun tukka on tosiaan molemmilla puolilla ja vaihtelevasti osittain tai kokonaan. Mitään letti virityksiä ei varmaan saa ravisuokille laittaa? Taivutuslettejä vois tietty yrittää laittaa jonkun päivän ennen näyttelyitä..

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.4.17 05:24:11

Taivutusleteillä voi yrittää vaikuttaa asiaan. Harjan kastelu, mahdollisesti jopa jotain geeliä ennen kehää, mutta etenkin yhtään lyhyemmässä harjassa ei ole hirveän kestävä ratkaisu, nousee vaan pystyy. Harjan juureen voi myös tehdä siistin, käytännössä huomaamattoman verkkoletin alun (yksi tai kaksi tiivistä riviä), silloin jouhet vielä ovat "vapaana" mutta hillitsee villeintä jakautumista. Tai sitten ei auta kuin kehässä katsoa se vähemmän harjallinen puoli ja kädellä siirtää enimmät jouhet kaulan yli.

Semmoisia molemmin puolin pörröjähän nuo varsat tapaa olla eikä niille todellakaan kaikki edes yritä tehdä mitään. Ratsun kanssa se kaulan/niskan (pään ja kaulan liittymän) ja ryhdin esittely on ehkä tärkeämpää ja väärässä paikassa roikkuva harja voi huonontaa vaikutelmaa.

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.4.17 07:52:26

"Tai sitten ei auta kuin kehässä katsoa se vähemmän harjallinen puoli ja kädellä siirtää enimmät jouhet kaulan yli."

Näin meillä aina menty.

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.17 10:17:51

Mä oon viikkoa aikaisemmin pitänyt lettejä ja yleensäkin letitellyt kasvuvaiheessa että saa pysymään toisella puolen.
Tämä ei tosin auta suokkityypillä joka on mallia peikko.
Mutta ei tuomarit siihen harjaan juurikaan kiinnitä huomiota oman kokemuksen mukaan.

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   23.4.17 10:33:39

Joo yks vee varsan tukka mallia peikko
hyvin sanottu sellainen runsas kihartuva lähes pystäri vielä, ei oikein kummallakaan puolella kaulaa. Hevosen mukaan. Jos saa taivutusletit niin laittaisin edellisenä iltana - varsinkin jos oikein pesen näyttelyyn. Ihan vasta viimetipassa purku ja harjaus niin on ok.

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.17 13:03:31

Itse tykkään enemmän molemmille puolille menevästä harjasta, joten sellaisena olen antanut omien hevosten harjojen olla. Taivutusletit olen laittanut muutamaa päivää ennen ja sitten juuri ennen tapahtumaa avannut ja harjannut veden avulla suoraksi. Osa silti karkaa toiselle puolelle, mutta ei ole tullut mitään kommenttia. Kädellä sitten siirretty pois tieltä.

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   23.4.17 13:58:09

Mä olen vaan yksinkertaisesti ennen näyttelyä pessyt varan ja sen jälkeen kuminauhoilla pakottanut harjan taipumaan kokonaan toiselle puolelle. Varsanäyttelypaikalla sitten kuminauhat pois. Ei niitä suortuvia tarvitse edes letittää. Kyllä kuminauha riittää.

  Re: Tukka sekaisin näyttelyyn..?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.17 18:11:54

Taivutusletit poneilla laitettu viikkoa ennen näyttelyä. Eli harja pestään ja letitetään märkänä. Taivutusletit ei ole mitään kovin kummoisia lettejä meillä, kunhan juurikin taivuttaa harjaksia sinne toiselle puolelle eli b:n tavoin kuminauhatupsut on ookoo.

Edellisenä päivänä laitettu taivutusletit pitää purkamisen jälkeen harjan toisella puolella n. puolitoista minuuttia eli niistä ei ole hyötyä, ellei pura juuri ennen kehään menemistä. :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.