Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   18.3.17 15:55:45

Kyselenpä täälläkin, mietinnässä on varsan teettäminen omalla tammalla. Varsa tulisi jäämään itselleni, ja nyt en hae tulevasta varsasta mitään kisatykkiä, vaan monipuolista, rehellistä harrastekaveria. Tammani on pienhevosen mitoissa, mutta toivoisin varsalle enemmän kokoa, koska itse olen kuitenkin melko pitkä. Pääasiallinen harrastus tulisi olemaan kouluratsastus, mutta en ole kilpailemisesta kiinnostunut, vaikkakin valmentaudun säännöllisesti. Esteitä en hyppää ollenkaan. Maastoilen paljon niin ratsain kuin ajaenkin. Eli oriilla painotus hyväluonteisuuteen, toimivuuteen ja myös hyviin jalka-asentoihin. Tammani on hieman kovaluontoinen ja häslä. Suvussa Suikkua ja Kihin-Muistoa. Nyt siis saa ehdottaa miltä suunnalta tahansa ja minkä väristä tahansa, suvun ei tarvitse olla kaupallinen koska jää itselle.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.3.17 16:03:58

Täällähän on monta topaa aiheesta, lue niistä.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.3.17 22:03:16

Ehdottaisin sinulle Pätkä-Jätkää. Orin valjakkoaikoina siihen ihastuin. Sillä on kaikki mainitsemasi ominaisuudet, paitsi että se on pienhevonen, massiivinen tosin. Sillä on todella hyvät rakennepisteet, jalat ja äärettömän rehti ja kiltti luonne. Valjakkoajossa tosiaan kilpaillut kansainvälisesti ja kansallisella tasolla koulua. Itse pidän erityisesti sen isästä Liptuksesta, josta ei turhan montaa kantakirjattua orijälkeläistä ole. Sopisi kuvauksesi täydellisesti.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.3.17 22:15:17

Onkohan Jämpti kuinka "hätäinen" (ktk-lausunnossa mainittu) yleisesti ottaen? Ainakin on monipuolinen yleishevonen, raviuran jälkeen ratsuksi ja tekee ajelutuskeikkoja yms. Ei tähti missään lajissa eikä varmasti kaupallinen valinta, mutta kokoa 161 cm ja harvinaisen hyvät (9) jalka-asennot ja järeät jalat (esy 22,5 cm). Suku vähän erilaisempi ja oma sukusiitos% matala, vähän jälkeläisiä.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.3.17 23:47:51

Ei ollut Jämpti hätäinen ainakaan orisuorassa. Toiset orit hyppi, loikki ja steppasi niin hää seisoi paikoillaan kuin suolapatsas ja oli kuin ihmisen mieli. :)

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.3.17 07:55:06

Lerkkanalaiset ovat aika isoja ja suht. rauhallisia luonteeltaan. Joku Liisinkiläinenkin voisi olla hyvä, jos kokoa haluat. Laukka niillä myös yleensä hyvä. V.T. Ajatus jos löytyy taustalta, niin tulee usein kokoa ja hyvää laukkaa.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   19.3.17 08:07:27

Hyvä tilaisuus käyttää jotain erisukuista tai ainakin erilaisempaa. Jos vaikka sattuisi syntymään tammavarsa, niin saisi näitä erilaisempia sukuja säilymään ja eteenpäin. Helpompi jatkossakin valita oria tammalle (sille varsalle) suunnalta kuin suunnalta, kun ei ole niin paljon valtanimiä taulussa. Tammaahan todennäköisemmin käytetään taas aikanaan jalostukseen, orista varmaan tulisi ruuna käyttötarkoituksesta päätellen.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   19.3.17 08:08:10

Jämptihän on todella hyväluonteinen, niinkuin petteläiset yleensäkin.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.3.17 08:32:31

Pimun Vilskettä ehdotan minä.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   19.3.17 09:10:18

Kiitos ehdotysuksista! Tuo Jämpti kyllä vaikuttaa kiinnostavalta! Pätkä-Jätkässä valitettavasti tökkii tuo koko, omani on 147 cm korkea, ja toivoisin varsasta isompaa, sopisi itselleni paremmin. Tuo Jämpti vaikuttaa erittäin kiinnostavalta! Tässä kohtaa oikeastaan toivoisinkin vähän erisukuisempaa oritta. Kesä-Toto oli aiemmin mielessä, ori jostain syystä miellyttää suvullisesti ja ulkousesti, mutta astuu ilmeisesti vain luomuna ja on ihan eri puolella Suomea.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   19.3.17 09:12:09

Eikä hätäisyyskään sinällään haittaa, mutta mitään älyttömän reaktiivista kisatykkiä tässä ei nyt haeta, vaan enemmän sellaista yhteistyökykyistä perussuomenhevosta.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.3.17 12:12:16

Jämpti on juuri sellainen.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.3.17 10:26:32

Jämpti. Ei ole hätäistä nähnytkään, mikä lie aivopieru arvostelijalta.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: OT 
Päivämäärä:   20.3.17 17:00:20

Erisukuisia suosittelisin minäkin! Oikein hyvä mahdollisuus nyt sellaiseen kuten ylempänä jo sanottiin, tammavarsalle tulisi paljon enemmän arvoa kuin ns. valtasukuiselle.

Itse olen ihastunut Epotioon, omistajan mukaan isokin (yli 160) ja on oikein komea livenä! R.T. Kajauskin on käynyt mielessä, sillä tosin jo jonkin verran jälkeläisiä. Eikä se kovin suuri ole (158cm). Koitos ja Jaaritus myös kiinnostavimpia ravisuunnan nimiä.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   22.3.17 07:47:19

Tsekkaa myös Maranello. Ei ole aivan erisukuinen (Vieteri löytyy), mutta on muuten harvinaisempaa sukua. Hyvät jalat (8) ja hyvä luonne.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.17 12:07:35

Hessin Leevi

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   25.3.17 21:36:13

Mikä lie "huono päivä" sitten ollut Jämptillä ktk-päivänä, mutta hätäinen ei tod. ole ollut sen mitä olen nähnyt. Vieras tamma paikalle ja muut vieressä olevat oriit kohelsi, niin tämä aivan lunkisti. Mahdottoman hyväluonteinen jälkeläinen siitä (vaikka emä oikeasti häslä).

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: oij 
Päivämäärä:   25.3.17 23:34:54

Hyvät jalka-asennot ja Hessin Leevi ei sovi samaan lauseeseen.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   29.3.17 16:44:30

Herkko Hurmaus. Parempiluonteisia saa hakea kiven ja kannon alta! Luonteen lisäksi varsa tod. näk. saa aimä annoksen ratsulahjoja, mm. tahdikkuutta, hyvää laukkaa sekä luontaista tasapainoa. Olen nähnyt monta Herkkolaista, ja kaikki järjestään todella järkeviä hevosia, joilla voi ajaa ja harrastaa kaikissa ratsastuksen lajeissa.
Kokoakin tulisi.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   31.3.17 12:30:46

Jämptiä suosittelen minäkin :)
Lunki kaveri,joka ei todellakaan ole hätäinen.... vaikkakin olen oriin "tuntenut" vasta muutaman vuoden. Isänsä Pette myös oli rehellinen ja hyväkäytöksinen.
Jälkeläisetkin ilmeisesti rauhallisia kavereita :)

Muut tapaamani oriit olleet aina enempi vähempi "huutavia" ja "meuhkaavia"

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.3.17 12:50:22

No en mä niistä Jämptin jälkeläisistä menis sanomaan että rauhallisia kavereita olis. Muutama minkä tiedän paremmin niin on aika reaktiivisiä =D
Jämptihän on nykyään fiksu,mutta kannattaa ottaa myös huomioon että ei oo varmaan enään missään kovimmassa tikissä. Nuorena poikana vissiin juttujen mukaan ollut myös aika reaktiivinen ;)

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   1.4.17 00:57:46

Corleone jättää hyväntyyppisiä ja hienoluonteisia varsoja!

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   1.4.17 13:18:27

??: mitkähän Jämtin jälkeläiset tunnet ;) ?? Ettei vaan olisi pahasti mennyt sinulla hevoset sekaisin.

  Re: Sh-orisuosituksia

Lähettäjämkp 
Päivämäärä:   1.4.17 18:15:21

Hiljalan Fantom, Kulta-ahon Kasimir, Ravisteli, Corleone, Lavilan Viljo?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.