Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Taikurin jälkeläiset

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   17.2.17 11:43:41

Niiden luonne ja terveys kiinnostavat, muuta tietoa löytyy sukupostista.
Onko kesäihottumaisia tai jalkavaivaisia normaalia enemmän?
Asiallisia vastauksia kiitos!

  Re: Taikurin jälkeläiset

Lähettäjä: Monika 
Päivämäärä:   17.2.17 20:54:02

Mulla 21-vuotias ei kilpaillut tamma.
Seinästä kun laskee irti, niin jää nuoremmat nielemään pölyä, rautarouva menee, eikä meinaa! Kuntoa sillä ei ole, mutta pää vie.
Peitsaa, mutta tulee emän suvusta. Luonteeltaan jästipää ja fiksu kuin mikä. Tahtojen taisto tulee, kun koppiin yrittää saada. Kiva hoitaa, on näin vanhemmiten vähän rauhoittunut, nauttii harjailusta, hyvä kengittää. Kaikki käy, voi ratsastaa ja ajaa reellä, mutta sitä vauhtia tosin löytyy. Erinomainen maastohevonen, ei pelkää kuin lehmiä ja kiviä, liikennettä ei.
Pysyy langoissa ja piti kerran kesälaitumella shettisorin erossa 2-vuotiaasta suokkitammasta, vaikka aidat oli maassa. On se mulla joskus irti ollut pihassa, talliin tuli leivänpalalla.
Ei voi jättää yksin talliin ja ulos on päästävä ensimmäisenä, tämä lähimmäisen rakkaus tosin on varmaan Ypäjän peruja.
Terve on ollut, eikä kesäihottumaa, tosi hyvät kaviot ja kuivat jalat.
Yksi varsa, oli aivan erinomainen emä, vaikka ensimmäinen varsa olikin.
Elämäni hevonen, rakas jästipääni.

Kokemusta myös tammani täyssiskosta, oli kilparadoilla kovasuinen, muuten aivan ihana symppis tamma. Kaikki kävi, kävin sillä maastossa selästä kävelemässä neljävuotiaana, ekaa kertaa satula selässä. Tällä oli jotain jalkavaivoja, mutta johtui varmaan siitä, että etusen jalka-asentoa ruvettiin korjaamaan neljävuotiaana... Juoksi kumminkin hyvin, nyt jo siitoksessa.
Työharjoittelupaikassani oli myös Taikurilainen pikkutamma. Ihana käsitellä, ajaessa ei saanut yhtään ottaa suusta kiinni tai lähti. Kotona ajettiin vaan reellä ja ratsastettiin, ajolenkit meni niin vauhdilla.

Olen kuullut, että Taikurilaiset tammat ovat kovasuisia ja orit/ruunat sitten varsin mukavia. Minulla kokemusta vain näistä tammoista ja ne tarvii kyllä sen niitä ymmärtävän ihmisen. :)
Taikuri itse oli hieno herrasmies, joskin saattoi vähän etusta antaa, mutta tarvii sitä nyt orilla luonnetta olla.

  Re: Taikurin jälkeläiset

Lähettäjä: Vappu 
Päivämäärä:   17.2.17 21:13:07

Minulla on 10v. tamma jolla Taikuri isän isänä. Kiltti työmyyrä. Vauhtia löytyy ja vähän sählä, mut oivallinen tätiratsu lajiin kuin lajiin. Tämä ei ole kovasuinen, päinvastoin. Ajaa voi kuka vaan ja millä vaan. Ratsukantakirjattu, hyvä käynti, ravissa ajoittain tahtirikkoja, laukka säädeltävissä ja pyörii. Opettaa tälle voi melkein mitä vaan. Hyppää hyvin.

  Re: Taikurin jälkeläiset

Lähettäjä: Vappu 
Päivämäärä:   17.2.17 22:46:54

Niin ja ei ole kesäihottumaa ja jalat kestäneet aktiivi ratsukäytön.

  Re: Taikurin jälkeläiset

Lähettäjä: qaa 
Päivämäärä:   18.2.17 14:41:02

Lähipiirissä nuori taikurilainen tamma, joka on kiltti ja kaikin puolin aivan erinomainen käsitellä, hyvä ajaa. Jalkoja on jouduttu vähän hoitamaan mutta ei mitään pahempaa. Ihan ravurilta vaikuttaa.

  Re: Taikurin jälkeläiset

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.17 16:19:46

5-6 vuotias ori. Suht terve, ei ihottumaa. Luonteeltaan ihan normaali. Normaali rakenteinen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.