Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  FWB 4

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   26.7.10 16:43:03

Kaikki vaan mukaan jutusteluun :)

edellinen
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=975880&t=975880

ja sadas tekee uuden :)

Re: FWB 4

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   26.7.10 16:51:37

Hienoa naiset, mehä ollaan jo nelosessa menossa! >;)

Ja Donna voi vapaasti tehä mulle ne sukutaulut, jos vaikka valkkaan takasi jonku määrän? (;

LähettäjäDonna 
Päivämäärä:   26.7.10 16:54:25

Jeij, jo numero neljä.

En mä mihkään lenkille jaksakaan lähtee, ihan liian laiska semmoseen. :'D

Ja niin, no Maijunen, kyl mä tietty jonkun taulun voisin kuntoon vetäistä. :>

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   26.7.10 16:57:12

Donna, ah ma raahaudun meseen, saa muute lisätä ne keil ei vielä oo maijunen@windowslive.com

LähettäjäDonna 
Päivämäärä:   26.7.10 16:59:40

Olen siellä käytettävissäsi.

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   26.7.10 17:18:44

Hienoa, ihmisiä on kiva työllistää >:--D

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   26.7.10 17:39:05

FBI't hukkuu.

LähettäjäDonna 
Päivämäärä:   26.7.10 19:36:45

Ei me mitään hukuta.

Huh huh, kylläpäs kello meni nopeesti eteenpäin tossa Maijusen hevosten sukutauluja penkoessa. 8) Nyt pitämään taukoa ja sinne lenkille.

Lähettäjä: Arctica 
Päivämäärä:   26.7.10 19:55:01

Hei kaikille!

Olen uusi täällä (tai uusi ja uusi, mutta silloin kun viimeksi virtuaalihevosten parissa pyörin, ei HT-nettiä ollut keksittykään, omista domaineista oltu kuultukaan ja geocities oli jotain käsittämättömän hienoa, expage pohjasakkaa ja angelfirekin oli varteenotettava vaihtoehto...) ja vähän tiedustelisin mikä täällä on meininki. Ja nimenomaan siis FWB -harrastajien parissa:)

Itse olen kyseisestä rodusta ollut kiinnostunut aina (tuolloin 100v sitten niitä hyvin pienimuotoisesti kasvatinkin, vaikken mitään isompaa tallia omistanutkaan, muutaman tamman vain) ja jostain syystä tänne virtuaalitallien puolelle eksyin, ja kipinä harrastuksen pariin syttyi taas...

Vaan millainen meininki, teilataanko uudet heti vai toivotetaanko tervetulleeksi (ts. onko miten toivotonta ostaa hevosia muilta kasvattajilta?) :D? Miten aktiivista toiminta rodun parissa on, ja mikä laji on se suosituin näinä päivinä? Niin ja onko olemassa ihan FWB-linjoja, vai sotketaanko sekaan mitä sattuu, kuten joskus muinoin oli tapana (kunhan oli joku täykkäri tai pv, henkilökohtainen arvostukseni tämän suhteen ei ollut huipussaan)?

Kertokaa kaikki mahdollinen tarpeellinen ja tarpeeton kiinnostuneella, mutta pihalla olevalle mahdolliselle "uudelle" harrastajalle!

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   26.7.10 22:57:19

Arctica, tottakai uusia kasvattajia kaivataan ja otetaan ilomielin vastaan - jos vain laatu on edes hiukan sinnepäin mitä täällä toivotaan.

Meininki on varmasti vähän erilainen kuin silloin "sata vuotta sitten"- nämä ns. tavoitteelliset kasvattajat ainakin kisaavat helposti hevosillaan sellaisen 50 sijoitusta VRL:n alaisissa kisoissa, eikä sitten suunnilleen muu kelpaakkaan jalostukseen - tai ainakaan varsat mene kunnolla kaupaksi. Poikkeusihmisiä toki löytyy - mutta sellainen himokisaaminen ja himotavoitteelisuus taitaa olla nyt muodissa ainakin osan keskuudessa. Tämänkin muodikkuus tosiaan vaihtelee hyvin paljon riippuen itse henkilöstä. Erilaiset arvonimet ja laatispalkinnot ovat tosi in, kuten luonnollista :)

Ja ilman näyttöjä voi olla vaikeaa ostaa hevosia, mutta kun näytöt ja hyvä tarjous natsaavat, saa niitäkin varmasti. Kannattaa ensin tuoda itselleen pari hevosta vaikka, ja niitä ensin kisata jne ja sitä kautta hankkia näyttöjä. Samalla ei haittaa, vaikka innostus laantuisikin, sillä niitä suvullisia hevosia on sitten inhottava palauttaa takaisin kasvattajille. (& kasvattajan ottaa vastaan)

Fwb'iden parissa on suhteellisen aktiivista, kauppa käy ainakin hyvien varsojen tapauksissa, ja jonkinlaisia topiceja, missä lukee sana "fwb" (no okei, se on lyhenne, ei sana :D) otsikossa, pulpahtelee aika tiukkaan tahtiin esille. Oma rotuyhdistyshän meillä on (juuri noussut jaloilleen) VSPY, jossa laatikset ja muuta toimintaa. (Tuolta voit myös lukea tietoa rodusta, tutustua kasvattajiin yms.)

Ja sitten tuo kysymys fwb-linjoista: se on vähän kinkkinen. Ainakin tässä jokin aika sitten oli niitä, jotka halusivat VAIN ja ainoastaan "puhtaita" fwb:itä hevostensa sukuun, osa taas ei niinkään välittänyt. Itse otan asian siltä kantilta, että pyrin risteytämään pääsääntöisesti vain fwb:itä keskenään (oli sitten niiden suvuissa mitä pv:itä vain) mutta tietenkin, poikkeus vahvistaa säännön, eli mielestäni jos hyvä pari löytyy kahdesta eri "pv-lohkosta", mikään ei estä pistämästä varsaa alulle. Enkä kyllä jättäisi houkuttavaa varsaa ostamatta siksi, että sen jompikumi vanhemmista ei olekaan fwb.

Ja hyvä F.B.I-henkihän meillä on, mukaan vaan tätä soppaa keittämään!

(Pahoittelen jos tuli kirjoitusvirheitä, laskuuttani en jaksa oikolukea :d)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   26.7.10 22:59:29

Laskuuttani, nimenomaan. Ironista :'D

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   26.7.10 23:20:25

ARCTICA! MUINAISVIRTUAALIHARRASTAJIA! IHANAA! <3 Onkos sulla viel jotain vähän vanhempia hevosia tallessa joita saisin ihastella...? ^^ RAKASTAN vanhoja hevosia. <3

Joo, FWB on rotuna nykyään ihan semiyleinen, aktiivisia kasvattajia (vai pitäisikö sanoa suuren FWB-lauman omistajia...) kyllä löytyy mutta hyviä / tavoitteellisia kasvattajia (eli siis KASVATTAJIA) vain pari-kolme tai jotain sen suuntaista. Suurin osa FWB-kannasta on pitkäsukuista, joka nykyvirtuaalimaailmassa meinaa hevosia joilla on mahdollisesti 10+ polvea sukua netissä. Itelläni on talli täynnä vanhasukuista hevoskantaa, jolla siis tarkotan hevosia joilla on vanhoja nimiä sukutaulussa muttei välttämättä pitkää sukua (suurin osa mun kantturoista onki syntyny joskus muinoin).

Ja sitten on tietysti "uuden linjan kasvattajia", jotka tuovat tuontiFWBtä ja teetättävät niillä max kolmepolvisia varsoja kunnes sitten lopettavat siihen. Aloittavat uutta kantaa, jota kukaan ei sitten kuitenkaan käytä eivätkä he itsekään jalosta eteenpäin. Pari poikkeusta tähänkin taitaa löytyä, jotka oikeasti sitten JALOSTAVAT niitä evm-tuontihevosistaan lähtöisin olevia linjojaan. En kyllä tiiä että onko ketään FWB-kasvattajaa joka näin oikeasti tekisi, mutta muiden puoliverirotujen keskuudessa tätäkin esiintyy... eli siis oikeaa uuden linjan kasvatusta, eikä vaan turhien, persoonattomien kolmepolvisten hevosten massatuotantoa.

ns. tavoitteelliset kasvattajat ainakin kisaavat helposti hevosillaan sellaisen 50 sijoitusta VRL:n alaisissa kisoissa, eikä sitten suunnilleen muu kelpaakkaan jalostukseen - tai ainakaan varsat mene kunnolla kaupaksi

Protestoin tätä lausuntoa, btw. Tavoitteelliset KASVATTAJAT kasvattavat hevosiaan, eivätkä välttämättä tappokisaa niitä. Ionic on esimerkiksi erinomainen esimerkki - kukaan ei voi väittää etteikö Ionic olisi kunnollinen ja hyvä kasvattaja, jolla on varmasti tavoitteita (en ole mitenkään 100% perehtynyt, nyt on pakko myöntää häpeäkseni), vaikka he eivät tappokisaa konejaan. Kyllä mä ittenikin pitäisin tavoitteellisena kasvattajana, vaikken minäkään tappokisaa hevosiani.

Ja ilman näyttöjä voi olla vaikeaa ostaa hevosia, mutta kun näytöt ja hyvä tarjous natsaavat, saa niitäkin varmasti. Kannattaa ensin tuoda itselleen pari hevosta vaikka, ja niitä ensin kisata jne ja sitä kautta hankkia näyttöjä.

Ilman näyttöjä voi saada ties mitä helmiä, multa voi ainakin saada kasvatteja saavikaupalla jos a) ne kelpaavat, b) osaat kertoa edes vähän että mitä aiot tehdä kantturoiden kanssa ja c) teet niille edes sivut. :) Jotkut kasvattajat kyllä antavat hevosia näytöttömiinkin koteihin, pitää vaan osata kysellä oikeilta ihmisiltä ja olla tarpeeksi vakuuttava ostotarjouksensa kanssa. Mutta joo, jotkut myyjät kyllä vaativat tuhansittain kisanäyttöjä. Niiltä ei kannata edes sitten ostaa, jos ei voi tarjota 1000 sijotusta per kuukausi kopukalle. Muuten hevonen voidaankin sitten ilman ilmotusta vaan viedä sulta pois!

... näin nykyvirtuaalimaailmassa. :D Sanoisin sitten että tervetuloa vaan, toivotan sut oiiiiiiiikein lämpimästi tervetulleeksi ja toivon että viihtyisit FWBden parissa, musta ois ihana jos tulis vähän näitä vanhempia FWB-kasvattajia takaisin joilla olisi näkemystä vaaaaaaaaaanhoista puoliverisistä. <3

LähettäjäDonna 
Päivämäärä:   27.7.10 09:57:00

Huomentapäivää. Pysytääs tänäänkin vähän ylempänä.

Arctica, tervetuloa joukkoon! Troya ja Maijunen kertoivat jo paljon hyödyllistä juttua kysymyksiisi joten minä olen ihan hiljaa. (Enkä varmasti tietäiskään yhtä hyvin.) :)

Päivämäärä:   27.7.10 10:54:30

Jee, olen siis muinaisvirtuaaliharrastaja XD

Ja valitettavasti ei noita vanhempia hevosia ole enää missään, tai en ainakaan löytänyt. Tietokone vaihtunut itseltäni useampaankin otteeseen tässä välissä ja geocities näyttää olevan nykyään vainaa, joten eipä ole juuri mitään jäljelle jäänyt. Yritin kyllä kaivella, kun pari ihan kohtuullista tammaa itselleni jätin, muiden kasvatit myin lopettaessani pois (ja tosiaan, itselläni ei koskaan ollut edes 10 hevosta kerralla...).

Ja omasta harrastuksestani sen verran (eli mitä konien kanssa teen), että olen kiinnistunut kilpailemisesta (lähinnä kenttä- ja esteratsastus, mutta myös koulu ja valjakkoajo) sekä laadukkaasta jalostustyöstä (kuten silloin 100v sitten). Itselleni laatuun luetaan hyvä luonne ja käyttöominaisuudet, sekä edes kohtuullinen kisamenestys (kaikkien ei tarvitse kerätä 100 voittoa GP-tasolta tai edes päästä sinne...). Näyttelypuoli ei ole itseäni juuri koskaan kiinnostanut, pv ei ole mikään showpuudeli (mielipide, älkää ampuko) :P Joskus toki niissäkin tuli käytyä, mutta titteleitä en jaksa jahdata.

Tarkoituksenani on tuoda alkuun muutama tamma, ehkä myös ori, joihin panostan kunnolla. Näiden kanssa sitten lähtisin liikkeelle ja luottaisin siihen, että muiltakin löytyy suvultaan sopivia sulhasia/morsiamia niille kun se aika koittaa, ettei itse tarvitse kovin montaa hevosta heti tuoda:) Haaveissani on löytää myös jokin pitkäsukuinenkin versio talliin, mieluiten sellainen todella vanhan suvun edustaja (josta voisin itsekin jonkun nimen tunnistaa^^).

Toiminta tulisi olemaan ainakin alkuun varsin pienimuotoista, sillä työ ja opiskelut veroittavat aikaani, muista harrastuksista puhumattakaan. Eli jos joku on valmis myymään sitten joskus jonkun hevosensa henkilölle, joka ei ole täällä 24/7 metsästämässä titteleitä, olen kiinnostunut:)

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   27.7.10 19:44:42

Jees, no jos arcticaa kiinnostaa niin multa voi tulla vegasista varsaa kyselemään, sitten kun se aika koittaa :)

http://www.kauhumieli.net/troya/vegas

Lähettäjä: shonna 
Päivämäärä:   27.7.10 19:58:54

Mua häiritsee nää "palaajat". Expage on ollut pois muodista vuodesta 2001 lähtien ja geocitieksessa oli talleja jo ainakin vuodesta 1999.
Sitä paitsi mun mielestä olisi mielenkiintoista tietää, miten muuten saa aikaiseksi fwb'tä, kuin sekoittamalla kahta puoliveristä tai täykkäriä?
Suvuttomat fwb't ei ole vakavasti otettavia, enkä vaan käsitä miten joku voi niitä tukea.

Nykyään on tasan neljä fwb-ihmistä, jolta voisin harkita hevosen ostoa, joten laadukasta tän puolen kasvatus ei ole ollut viimeiseen viiteen vuoteen.

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   27.7.10 20:02:26

Shonna, mä elättelen toivoa että joku päivä tänne palaisi joku vanha harrastaja joka toisi mukanaan supermäârät upeita hevosia ... :D taitaa kyl olla vaan toiveajattelua

Päivämäärä:   27.7.10 20:05:34

Troya, :D Mä lopetin harrastamisen pari kuukautta sitten, mun kaikki into katosi, varsinkin kun katsoo tätä nykyistä kasvattajaporukkaa puoliveristen ja arabien kohdalla.. Turha sitä on omaksi iloksi mitään tehdä.

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   27.7.10 23:06:31

Artica, mekin nykyään myydään Wasbaarin hevosia ihan uusillekkin ihmisille, tai siis niille joilla ei ole näyttöjä, pientä kisaamista toki toivotaan, kun vanhemmilla tavoitteinna laatuarvostelut, mutta pitkäaikainen koti on kaiken A ja O :) Ja me kasvatetaan siis pääasiassa este fwb:tä, pienimuotoisesti myös kenttäkoput nousee, ja nyt mennään maastoesteitä kun VRL ja sen alaiset jaokset pois pelistä :D
http://halipula.net/wasbaar/

Mä kuulun näihin kuuluisiin FWB sekottelijoihin, tallista ei löydy yhtään 100% fwb edustajaa, enkä haluakkaan. Tavoitteena on luoda oma fwb linja suvullisista puoliverisistä, tällä hetkellä paljon käytetään hannoveria ja holsteinia, myös hollantilaista :) Tallista löytyy kuitenkin myös mm hwb, dwb ja sf, eli sekasta sakkia sieläkin ;D

Mutta siis tosiaan, tervetuloa takaisin mukaan kuvioihin :)

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   27.7.10 23:26:03

mä lopetin fwb-harrastamisen koska en löydä enään itseä miellyttäviä sukulinjoja joita ei olisi massautettu.

pyörittelin mielessä ideaa hankkia talliin kymmenisen xx tammaa ja niistä aloittaisin fwb kasvatuksen käyttämällä mahdollisimman erilaisia oreja, mutta saas nyt nähdä.

Päivämäärä:   28.7.10 09:45:35

Tarkoitin tuolla eri pv-rotujen yhdistämisellä sitä, että silloin joskus joillain oli tapana tehdä jokaisesta pv-risteytyksestä FWB (esim. hannover + trakehner, mutta myös tori + hannover ym. vastaavat...), vaikka tallikin sivun tietojen mukaan sijaitsi jossain intokiinassa. Se vain oli silloin muotirotu jossain kohti, ja kaikki puoliveristä vähänkään muistuttavat päätyivät FWB:ksi (ja kuvina oli kaikkea torinhevosesta lähtien...). Eli en tarkoittanut sitä tuolla yhdistelemisellä, ettei FWB-linjoihin saa lainkaan muita rotuja lisätä, itsekin erityisesti täykkäriä tykkäsin käyttää ja tulen varmaan käyttämään jatkossakin:)

Ilmaisin siis itseni hiukan huonosti (tai ilmeisesti oikeinkin huonosti), mutta nykyään ihmiset tietävät mikä se FWB oikeasti on, eli ei mikä tahansa puoliveriseen risteytetty koni :D Tarkoituksenani ei ollut siis loukata ketään, eli Shonnankaan ei tarvitse vetää hernettä nenään.

Ja kyllä, olin täällä viimeksi v. 2001 alkutalvesta kun sain oman ponin, aloitin harrastuksen muistaakseni v. 1998. Joskus harvoin olen käynyt täälläkin katselemassa, mistä mielenkiinto palatakin tuli.

Päivämäärä:   28.7.10 10:06:56

Niin juu ja unohdin kysyä, että millainen arvostus ruunilla on tätä nykyä/ onko niitä enää kellään?

Ja toinen kysymys, eli tekeekö kukaan kuten monesti IRL, eli käyttää nuorta hevosta (astuttaa 2-3 vuotiaana) jalostukseen esim. 1 varsan verran ja sen jälkeen vasta panostaa kilpailemiseen? Itse ajattelin näin tehdä 2 tammalla käyttäen samaa ruunaksi päätyvää oria. Ei kai tästä kellekään haittaakaan ole, kun nuo kaksi varsaa myyntiinkään päädy, vaan omaan talliin kasvamaan ja myöhemmin kilpailemaan:)

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   28.7.10 14:09:02

Voi faaaaaak, en oo tajunnu et shonna lopetti :(((( mitä fwbkasvatukselle nyt käy... Onneks on viel absintti tai oikeesti menettäisin toivon. Ilmeisesti mun lista kasvattajista joilta voi ostaa hevosia käy tooooosi vähiin...

Arctica, ruunien arvostus on sellanen, että aina kivasukuisen ruunan tullessa vastaan siitä kysellään pakastetta.

Jos Kati tulee takasin niin tälle rodulle saattaa viel olla jotain toivoo... Kunnon vanhanlinjan kasvattajat voi laskee yhden käden sormilla, eikä siinäkään kaikkia sormia käytetä.

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   29.7.10 10:44:38

Arctica, multa löytyy ainakin yksi ruuna :D vähänhän niitä on ja enemmän varmaan ratastuskouluilla, mutten itse nää mitään syytä, miksei semmoista voisi ihan kasvattajallakin olla :)
Me varsotetaan tammat ekan kerran 4-vuotiaina, eli siis 4-vuotiaina saa ekan varsan, niinkuin paljon IRL talleillakin tehdään. IRL elämässä en ole muuten koskaan kuullut, että joku astuttaisi 2-vuotiaan tamman, ja toivottavasti tätä ei kovin paljoa tehdä.. mutta siis joo, eli 4-vuotiaana meillä eka varsa ja sitten tytöt jatkaa kisaamista :)

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   29.7.10 15:33:32

ylös menkäämme :)

Päivämäärä:   29.7.10 16:17:32

Täällä taasen, nyt ilta vapaata niin pääsee tallia suunnittelemaan:)

Hamzi: Itseasiassa IRL on varsin yleistä astuttaa tamma jo 2-vuotiaana ja varsomisen jälkeen siirtyä kilpakentille. Oma mielipiteeni asiasta on sama kuin varsin monella muullakin, eli kyllä se turhan aikaiselta tuntuu.

Jos joku viitsisi, niin olisi kiva jos linkittelisitte FWB:tä kasvattavia talleja tai ihan vain yksittäisiä hevosiakin, olisi kiva päästä sukuja ym. katselemaan, jos vaikka tuttuja nimiäkin jostain kauempaa bongailisi:)

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   29.7.10 16:27:44

Artica, mä en oo vielä (onneksi) törmännyt yhteenkään joka astuttaisi 2-vuotiaita, ja kyllä se liian nuorelta musta tuntuu.. ihan vauvahan se vielä on.. Meillä koulussa taitaa kuitenkin olla tamma joka olisi varsotettu hollannissa asuessaan ensin 2-vuotiaana ja sitten vielä 3-vuotiaana uudestaan. Opettaja onkin sitä mieltä, että tamma on siksi niin raaka ja vaikea ratsastaa rennoksi vielä 20-vuotiaanakin, koska on niin nuorena varsotettu.. Tiedä sitä, ja ihan kentässä se kuulema uraa teki ennen koululle tulos ja nyt se sitten päästettiin tänä kesänä ikuiseen uneen yli 20-vuotiaana.

Tosiaan, mähän ton tallinkin jo linkitin tossa ylempänä, eli jos vielä kerran :)
Wasbaar Showjumpers http://halipula.net/wasbaar/

Kamala, mua alko himottamaan oman oriaseman perustaminen, vaikka noita oreja on nytkin jo ihan riittämiin, niin Wasbaarissa kuin toisella tallillakin ;D täytyy toivoa, että tää himotus menee ohi.. ;P

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   30.7.10 14:54:57

ylöspäin, mihis on FBI:t hukkuneet o_O

Lähettäjä: Yogi 
Päivämäärä:   31.7.10 00:06:26

And up we go.

Arctica, tervetuloa takaisin ja toivottavasti (ilmeisesti) löytyy innostus ryhtyä tositoimiin taas. Hienoa saada uusia rodusta kiinnostuneita, ja vielä parempi jos niitä meinasit kasvattaa, varsinkin jos löytyisi kiinnostusta noita vanhoja linjoja kohtaan! ;)

Tuolta löytyisi joitakin talleja ja hevosia.
http://www.kummajaiset.net/VSPY/

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   31.7.10 00:14:12

Ooh, näkyypä tätäkin topaa täällä.

Ei olis Donnan lisäks muita innokkaita sukutaulujenlaittelijoita? ;D

Päivämäärä:   31.7.10 01:27:43

Nyt kaikki mukaan keräämään pisteitä VPA:n kisalaatista varten, vähän hohtoa ja tavoitteita tähän touhuun! ;)

09.08.2010 Villit koulukilpailut kutsu
09.08.2010 Villit estekilpailut kutsu
10.08.2010 Villit koulukilpailut kutsu
10.08.2010 Villit estekilpailut kutsu
11.08.2010 Villit koulukilpailut kutsu
11.08.2010 Villit estekilpailut kutsu
12.08.2010 Villit koulukilpailut kutsu
12.08.2010 Villit estekilpailut kutsu
13.08.2010 Villit koulukilpailut kutsu
13.08.2010 Villit estekilpailut kutsu

Mainittakoon vielä että NÄYTTELYISSÄ paljon tilaa ja että VALMENNUKSISTA tulokset tulleet!

Päivämäärä:   31.7.10 13:33:32

Huomenta ähveepeeläiset! Mitäs tähän päivään?

Itse mietin miten olisi järkevintä toteuttaa VSPY:n varsamarkkinat palsta?
Onko kenelläkään ideoita? Ajatuksena olisi että sinne listattaisiin myytävänä olevia fwb-kasvatteja sisältäen esim:
-nimi
-syntymäpäivä
-painotus / mihin käyttöön
-jos ei maitovarsa niin kuinka pitkällä koulutuksessa
-isä (meriitteineen)
-emä (meriitteineen)
-Lyhyt myyntipuhe, sananen suvusta ja mitä siltä odotetaan tulevaisuudesta ja mikä tekee tästä varsasta erityisen
-linkki joko varsan omalle sivulle tai kasvattajan sähköpostiin/sivuille

Tuleeko mieleen muuta mikä kannattaisi mainita?
Ja sinne sitten saisivat kasvattajat lähettää kasvattiensa tiedot, ja jos sinne lähettäisi niin olisi ilmoitettava listalle jos varsa menee kaupaksi jotta sen voi merkata myydyksi. Siellä saisi sitten kiinnostuneet tarkastella myytäviä ja kasvattajatkin saisivat hieman mainosta omilleen.
Mitä mieltä?

Lähettäjä: elen 
Päivämäärä:   31.7.10 13:37:27

Luojan kiitos sain Crimson Exxcaliburin (i. Jaguar's Eclipse) emän Gazelleten itelleni. Harvassa on varmasti tammat joilla on suvussa Nearco ja Rhona Gazelle<3 Tammasta on tarkoitus tuupata muutama penska pihalle, kisata en enää sillä aio. Kisastartteja on kasassa jtn 400-500 vanhojen tiedostojen mukaan kuitenkin :)

Haluaaks Troya yhden penskan ;)

Päivämäärä:   31.7.10 13:45:45

elen, onneksi olkoon! Tuossa suku jota kannattaa vaalia ;) Ja onhan siellä muitakin hienoja hevosia lisäksi! :)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   31.7.10 16:10:49

elen, Maijuki haluaa penskan tuosta <3

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   31.7.10 23:36:46

O_O
KYLLÄ TROYA TAHTOO.

Päivämäärä:   1.8.10 00:03:29

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=997922&t=997922

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   1.8.10 00:04:58

Mä en varmaa uskalla heivata yhtäkää ponia tuonne laatikseen O.O

Yogi, en löytäny oikei mistään: mikä on uusintatilaisuuspolitiikka?

Päivämäärä:   1.8.10 00:15:22

Maijunen, todella hyvä että otit asian puheeksi, olin ihan unohtanut kirjoittaa siitä selvennystä tuonne. :)

Eli uusintatilaisuuksiin saisivat osallistua palkinnotta jääneet ja korotusta haluavat. Ajatuksena olisi että korotusta saisi kokeilla max 2-3 kertaa (luultavasti 3, mutta kumpi mielestänne parempi?). Ja niitä uusintoja järjestetään näillä näkymin joka neljäs kuukausi.

Ja Maijunen, mikset uskaltaisi tuoda? :)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   1.8.10 00:39:02

No katsellaan, josko rohkenisin ;) Huomenna voisi räätälöidä hieman noita sivuja ja katsoa sitten uudestaan :)

Lähettäjä: Ziki 
Päivämäärä:   1.8.10 00:43:06

Porukka huomaa että Cheval Delamer on 4 v, menee kommentoimaan topaan ja samalla huomaa että mulla on valmennuksia kaksi kappaletta, este ja koulu, joista on myös FWB ihmisille paikkoja. :) Ja sitten kouluvalkassa yksi kaikille avoin paikka, jos nyt joku viitsii vaivautua senkin täyttämään. :D

Päivämäärä:   1.8.10 12:17:06

Jos kerta Troya tahtoo niin sitten Troya potkii mua tekemään Ipanalle sivutkin :'D Ja sitten sille pitäis keksiä joku kiva traki-/xx-sulhanen... Tosin mulla ois Rémi valmiina, sillä ei tosin oo muuta kun sertit kasassa muotovalioksi

Päivämäärä:   1.8.10 12:41:38

My baby is back in town :''D luoja tota kisamäärää. Pitää vielä päivitellä sukutaulu tamman sivulle kun ehdin VWY:n asioilta

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   1.8.10 16:01:23

Oih, se on niiiiiin upea. Mulle tosta penska! Ehdottomasti vahvasti xx-sukusella isällä!

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   1.8.10 19:11:33

Elen, aahww :--) ! Sil taitaa muute olla väärä sukutaulu? Ja jos suodaan vaan nii mäki voisin tosta kyllä ipanan ottaa (jos ei suoda nii otan silti :--D) Miitsuun?

LähettäjäJenza 
Päivämäärä:   1.8.10 19:14:37

Myynnissö jo kisaikäinen varsa. Emä vielä hieman raaka, mutta kisauksessa on koko ajan.

Kouluvalmennukseen myös osallistujia!

Lähettäjäcorbin. 
Päivämäärä:   1.8.10 20:04:32

ai täällä on taas fwb keskustelu noussut pystyyn :)

meiltäkin niitä jonkin verran löytyy, nyt tosin ulkoasun vaihdos käynnissä joten sivut voivat olla hippasen sekaiset. Tuli astetta yksinkertaisempi ulkoasu kun entiset :D
nyt pitäs vaan heppojen sivut saada päiviteltyä..

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   2.8.10 13:54:09

Jenza, mä osallistuin valkaan :)
corbin, welcome :)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   2.8.10 13:59:56

Woo :----) Tässä olis kohta Miitsulaisiltakin sivut vaihdettu, ja sitten päästään tallia esittelemään, ja te joudutte kommentoimaan! :D

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   3.8.10 22:08:06

menkäämme taas ylöspäin

LähettäjäJenza 
Päivämäärä:   3.8.10 22:15:52

valkan kommentit tullu.

Aattelin koska oon alkanut tykkää kirjoittamaan todella paljon valmennuksia, että jos alkaisin pitään Ginger:ssa jotain valmennus ryhmiä. Vaikka kuukaudessa kaks ryhmää, jossa kaikki saisivat kolme valmennusta. Olishan ne valkat tietty koulupainotteisia, nuorille ainakin toinen että vois ihan alkeita ottaa :) Pitää kyl miettiä, jos tulis osallistujiakin.

Päivämäärä:   5.8.10 10:21:35

Ipanan sukutaulu päivitetty, kuolatkaa :'D Kuinka monella on hevonen jolla on Nearco, Gazelle, Riquett ja Ginger ekassa kolmessa polvessa ;)

Tammalle on hakusessa kolmepolvinen sulhanen!

Lähettäjä: annina 
Päivämäärä:   5.8.10 10:59:30

olisiko joku halukas tuomaan minulle muutaman suomalaisen?

mielellään jos jaksaa, voisi keksiä sukua kolmanteen polveen asti, koska itse satun olemaan tosiaankin maailman huonoimman nimipään omistaja. Voin jotain valmennuksia yms kirjoittaa jos jotain tarvitsee palkaksi (:

olen myös aloittamassa ihan pienimuotoista kasvatusta, ja suvuttomilla hevosilla ajattelin aloittaa, sillä haluan hevosten vaihtuvan tallissa, jottei se paisu miljoonien kokoiseksi ja harvoja kasvatteja saa sitten myydä eteenpäin, eikä kasvattajatkaan kauhean iloisesti katso jos palauttelen kasvatteja tuon tuosta.

kippis ja kulaus uudelle sukupolvelle ja tuonteja tosiaan kehiin (: pari tammaa ja ori olisivat näin alkuun tarpeeseen.

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   5.8.10 14:11:04

Noniin mulla alkaa pikkuhiljaa olemaan julkaisukunnossa Finlanders, jossa painotetaan noihin uusiin linjoihin ja tuontihevosiin :)

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   5.8.10 14:28:51

robyn, IHANA ulkoasu <3 *kuolaa*

elen, Wasbaarin pojat ei kelpaa noin hienolle tammalle, joten en edes näytä niitä, vien ne vähin äänin piiloon.. :/

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   5.8.10 14:30:34

joo itekin tykkään ihan älyttömästi, se on kyl ihme mul kohdalla kun yleensä mulle ei mikään kelpaa :D

LähettäjäJenza 
Päivämäärä:   5.8.10 14:32:30

rodyn, todella ihana ulkoasu <3
(ei sul olis vapaata ulkoasu/pohjaa jonka voi antaa palkalla? :D)

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   5.8.10 14:33:56

Jenza, ei taida just nyt olla :/

LähettäjäJenza 
Päivämäärä:   5.8.10 14:36:51

robyn.> ja teet vaan raha palkastako? No, jos joskus löytyy vapaita niin mulle voi näytellä, pidän niin paljon sun tekemistä ulkoasuista :)

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   5.8.10 14:42:03

Jenza, niin kun muulle ei oikein yleensä oo tarvetta. Mutta joo mä koitan muistaa ilmoitella jos tulee vapaita :>

LähettäjäMiivi 
Päivämäärä:   5.8.10 20:34:06

Hahhaa, mulla on eniten Shadow's Wizardin jälkeläisiä... Kattokaas tätäki, olen ylpeä suvusta. Ja itse hevostakin, onhan se minun kasvattamani. Emänemänisänä keikkuu - Shadow's Wizard! Hamzille vielä paljastan yhden wizardilaisen, Hanaonin. En olisi koskaan uskonut, että saisin nämä kaksi wizardilaista edes myytyä! Nyt Wawe on uusin welhoni. Vaikkakin Sied on nyt tauolla, niin sen taas auettua odottaa Waweakin uusi, loistokas kilpaura. Hamzi varmaan sallii, että ori täyttää syyskuun puolivälissä neljä vuotta jotta voidaan jo aikaisin aloittaa esteura.

En keksi muuta kirjoitettavaa, tämän hetkiset puokkarikuulumiseni tänne laitoin.

Päivämäärä:   6.8.10 10:03:56

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=997922&t=997922

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=1007342&t=1007342

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   6.8.10 10:34:35

Kertokaas mulle, onko suomalaisten keskuudessa nykyään enemmän kysyntää pitkäsukuisille kuin esimerkiksi yksi- tai kaksipolvisille? Itse kun oon nyt meinannut että yritän noiden tuontihevosten kanssa puuhastella mutta toisaalta houkuttais tuoda takaisin jotain vanhoja hevosia. Darlenekin nykyään on YLA1 ja KRJ-II, pahus vaan kun sivujen piti mennä poistumaan.

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   6.8.10 10:36:10

Tuosta linkittämästäni tammasta olisi sitäpaitsi yhdistelmä Pradakid I'sen kanssa joka hieman houkuttais.

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   6.8.10 10:40:03

Ja
x,
x

Päivämäärä:   6.8.10 10:59:46

robyn, ooooh! Erityisesti Dacapo COS, namskis!
Onko noi siis sun omistuksessa? Jos on niin ehdottomasti tuot ne kyllä takaisin, ne on hienoja!

Ja oma vastaukseni tuohon "onko suomalaisten keskuudessa nykyään enemmän kysyntää pitkäsukuisille kuin esimerkiksi yksi- tai kaksipolvisille"
- Molemmille löytyy kysyntää, ainakin omassa tapauksessani yksi ei sulje pois toista. Minua kiinnostavat niin uudet kuin vanhatkin linjat. Vanhat arvostuksesta ja kunnioituksesta niitä kohtaan ja ilosta kun suvuissa säilyvät hienot yksilöt, niitä täytyy vaalia sillä olisi järkyttävää jos suvut katoaisivat nykyisestä jalostuksesta kokonaan.

Uudet taas kiinnostavat kun haluaa luoda jotakin uutta, panostaa omaansa ja toivoa että työ palkitaan ja oma jalostus saa tuulta siiven alle jolloin se lyhytsukuinen joskus tulevaisuudessa vaikuttaisi jalostukseen positiivisesti silloin jo "vanhenevassa" polvessa. Itseäni siis viehättävät nämä "lyhytsukuiset" juuri siksi että uneksin voivani/onnistuvani jalostaa linjaa eteenpäin mahdollisimman laadukkain yksilöin, sukupolvesta toiseen JA koska lyhytsukuisten tapauksessa joutuu aloittamaan aivan nollasta ja luomaan itse menestyksen jos se on tullakseen, sillä niiden tapauksessa ei ole hienoa ja palkittua sukua takaamassa jalostusarvoa.

Ja jotkut taas tuovat lyhytsukuisia ja pitävät linjat 1-2 polvisina ja siirtyvät eteenpäin seuraaviin lyhytsukuisiin hevosiin. Sekin on ok, mutta itse pidän ajatuksesta jatkaa sitä sukua siitä eteenpäinkin. :)

Onpas vaikea selostaa näitä ajatuksia.. Toivon että joku tajusi pointtini. :>

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   6.8.10 11:05:10

Yogi, mun omistuksessa ovat joo ;) Zauberhofin ja Swayn uumenista olis saattanu muitakin herkkuja löytyä, kattoo nyt jos jostain saisi niitä kaivettua.

Itellänikin on unelmana juuri se että aloittaisin tuontisukuisista ja siitä pikkuhiljaa jalostaisin niistä uusia linjoja, jotka aikanaan kehittyisivät juuri niin pitkälle että tuontihevoseni olisivat hieman kaukaisemmisa polvissa. Itsekin pidän siis juuri siitä ajatuksesta että sukua voi jatkaa eteenpäin.

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   6.8.10 13:31:47

Miivi, haha :DD eipä sua mua haittaa, vaikka 4-vuotiaaksi pojusi kääntyisi syyskuussa, onhan se hyvä, että kilpauran pääsee aloittamaan mahd. aikaisin ;)

robyn, on hyvä ja tuo vain kaikki vanhan helmensä takaisin ;D

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   6.8.10 13:39:36

kai se pakko sit on :DD

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   6.8.10 14:13:23

robyn, yh ei oo yhtään inspistä kirjottaa tällä hetkellä mitään, joten haittaako jos se sukari venyy viikonlopulle? Saat sen viimeistään sunnuntaina lupaan ja vannon :)

Maijunen, valmennuksista tulikin mieleen, ei varmaan haittaa jos wasbaarin toinen omistaja flanelli kirjoittaa yhden niistä kolmesta valmennuksesta? Niin ei sitten yhdelle hevoselle tulisi kahta mun valmennusta, vaan saisi vaihdoehtoisesti mun ja flanun valkat :) kolme valmennusta saat jokatapauksessa ;)

Lähettäjärobyn. 
Päivämäärä:   6.8.10 14:18:48

Hamzi, ei haittaa yhtään. Eiköhän toi kaakki pärjää vähän aikaa ilmankin :)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   6.8.10 22:34:51

Hamzi joo, ei haittaa mitään :)

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   21.8.10 15:27:07

Vegasin uusi ulkoasu tulee järkyttävään virtuaalimassoja.

Päivämäärä:   21.8.10 15:45:46

En mä löydä Gazellettelle kivaa oria :/ Oon liian nirso nähtävästi

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   21.8.10 15:47:02

Mä tajusin just et tarttisin pari uutta kopukkaa tonne talliin, niin saisin lisää verta linjoihin.

Harmi vaan, ettei nykyään enää saa kivoja koneja mitään. :D

Päivämäärä:   21.8.10 15:48:29

Troya: Varo vaan, tuuppaan Rempukan sulle jos tolleen puhut...

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   21.8.10 16:03:30

elen, Rempukkahan on tosi aww! Mä en vaa oikee estehevosia osaa pitää. :D

Päivämäärä:   21.8.10 16:05:51

Troya: ja mä en osaa kasvattaa kouluhevosia, ne on plääh :s Ainoat koulupainotteiset kasvatit tarkotuksella taitaa olla angloja...

Rémi on <3

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   21.8.10 16:11:41

elen, koulukonit on kivoja! Pitää vaan löytää kato ne linjat, jotka eivät ole plääh. ;) Haastetta!

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   21.8.10 17:28:57

Nostellaas tätä. :)

Päivämäärä:   22.8.10 15:59:34

Myynnissä. Myyn myös mielelläni 20-50% penskasta.

LähettäjäMiivi 
Päivämäärä:   22.8.10 16:01:40

Hamzi tarjos mulle kivan yllärin, kun kävin kattoo yhen näyttelyn jalostusluokan. Meiänhän Nao li siellä isäukkonsa jalostusluokassa :)

LähettäjäHamzi 
Päivämäärä:   22.8.10 16:21:07

WOU! täälläkin taas elämää o_O
Mun on alkanu tekee mieli hankkii oldeburg.. samalla kyllä teki mieli perustaa trakehnereit ja oldeburgei kasvattava talli, mut sen sit pitäs varmaan olla koulupainotteinen.. -.- tai sit et kasvattas harvinaisii puokkei, jolloi trakehnerit ei kuuluis kyl siihe kastii.. Noh jos mä jätän tän kuitenki sinne ajatus tasolle ;DD

Miivi, ahaha ;) Ja Wizard voitti sen luokan :DD

robyn!! ANNA ANTEEKS!! *menee viiltelemään villasukalla* olen tosi huonosti ollu edes virt maailmassa viime aikoina, ja jos olen, niin mistään kirjoittamisista ei kyllä ole ollut toivoakaan.. en usko, että saan aikaiseksi tässä kirjustella tammallesi sitä sukaria.. Tai vaikka saisinkin, niin siinä voi kyllä taas kestää lisää.. Joten ehkä sun kantsii ettii joku muu kirjottamaan se.. Tietenkään en nyt ota sitä poniorin kuvaakaan jos en kirjoita..

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   22.8.10 17:22:18

Pitäsköhän taas tehtailla parit varsat. Hmm.

Päivämäärä:   22.8.10 17:24:08

Troya: Ei kun sä ostat ton Ipanan varsan ;)

Päivämäärä:   22.8.10 17:39:20

elen, sun hevosilla on ihan pirun hienot suvut. :/ Sekä Rémi että toi uusin varsa <3

Päivämäärä:   22.8.10 17:44:11

shonna: Sukujen takiahan näitä tehtaillaan :D Harvat vaan tajuaa noista mitään.

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   22.8.10 17:48:49

elen, mä muuten heittelisin tarjousta mutta kun vannoin itelleni etten osta yhtään uusia koneja ennen kun oon saanut ulkoasun vaihdettua + sivut tehtyä noille parille ipanalle, mitä mä itelleni puksautin noista mulla vuokralla olleista heppasista ennen kun palautin ne. :D

elen on ehdottomasti yks mun kasvatusidoleista. shonna kanssa. Ja Absinth.

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   27.8.10 17:42:12

Hei jutustelua tytöt :(

Lähettäjä: jdd 
Päivämäärä:   27.8.10 19:30:17

Olisikohan kellään lainata pitkäsukuista vanhanlinjan koulup. fwb-tammaa? Itselläni on tällainen adorolainen ori, mutta harmikseni itse en omista yhtään fwb-tammaa (tai no onhan mulla Rotta, mutta en haluaisi käyttää sitä vielä jalostukseen koska on kokematon ja kilpailematon etc etc etc).

Ja varsa jäisi itselleni. (:

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   29.8.10 15:12:30

jdd, multa voi katella tammoja jos löytyy jotain miellyttävää, ne on kyllä suurimmaksi osaksi lyhytsukuisia vanhalinjaisia. :)

Päivämäärä:   29.8.10 15:14:26

Troya: http://kauhumieli.net/troya/vegas/hev/v/scandal.html isä on old VMC Leap Of Faith ;)

Päivämäärä:   29.8.10 15:17:46

Troya: ISO FAIL http://kauhumieli.net/troya/vegas/hev/itsybitsyspider.html; Walnymphe oli mun maahantuonti samoihin aikoihin Chalyénin kanssa ;DD

Kellään kivaa oria Ipanalle? :)

Lähettäjävaapu. 
Päivämäärä:   29.8.10 15:22:49

Kaunistoonkin saapui tänään uusi kiva tamma, Suprisaw :)

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   29.8.10 15:26:10

elen, meinasin tossa Waldnymphessä lähinnä että se on Evergreyssä asuva maahantuonti, en ees ajatellu et ihmiset lukis ton noin. :DDD Mutta joo, mä voin heittää sinne että ELENIN UPEA MAAHANTUONTI!

WTF, siis Scandalin isäkö ois väärä? Ainakin esim täällä se ois toi Alfa Star T? o.o

Päivämäärä:   29.8.10 15:29:20

Troya: Eiku Pride And Faithin isä on Leppis mun muistilokeroiden mukaan

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   29.8.10 15:30:36

Aaaaa, kelasin jo et wtf... :D Joo, okei, kiitti tiedosta! Ihana saada päivitystä sukutauluun.

Ton sivut kyllä pitäs vääntää nyt tallin omaan ulkoasuun eikä pitää vuokrahevosulkoasulla, kun mä sen nyt ostin. Hmph. Pitäskö tässä jaksaa...

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   29.8.10 15:33:09

fwb-t. Laakson Pride and Faith
VIR MVA Ch. Leap of Faith (Old.) KTK III x Swede´s Pride (SWB)

Tälläset tiedot löysin jonkun hevosen jostain sukutaulusta Waybackillä, näyttääkö elen oikeelta?

Päivämäärä:   29.8.10 15:33:17

Troya; http://web.archive.org/web/20020211092611/http://geocities.com/koululaakso/leppis.htm

http://web.archive.org/web/20011203064404/http://geocities.com/koululaakso/andi.htm

SWEDE'S PRIDE! :D

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   29.8.10 15:35:58

Jee, ihanaa, linkkipäivityksiä! ELEN OOT PARAS <3 Mulla on ruotsalaispatrioottisukunen hevonen... voi ei. :DD

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.