Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laukkaurheilu #19

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.6.10 11:27:26

Edellinen

Oho sana unohtu.. x) Niin, tosin luulen että mun kopukat tulee olemaan kaikki semistayereitä..

Kuulostaako Jierda hyvältä nimeltä? Moiseen en muista törmänneeni..

Re: Laukkaurheilu #19

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.6.10 14:38:14

Jossain vaiheessa joku saa mahdollisesti selventää mulle vähän tota kilpailujen tuloksien arvonta systeemiä tavallisissa kilpailuissa. Ellei niitä vaan arvota tavallisella arvontakoneella, pois lukien arvokisat.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   9.6.10 14:48:35

Jes, uusi! Menihan siina jo kolme kuukautta :D

Jenna: Suosittelen hankkimaan myös muiden matkojen juoksijoita.

Itse arvon tulokset tällä. En siis tulisielu.netin arvontakoneella, mihin laitetaan lähtölistat. Itse arvon pelkillä numeroilla. Tulokset ilmoitan lähtölistojen jälkeen tavalla T: 1-2-3-4-5-6-7 yms. Eli boldatut ovat sijoittuneita (sijat 1-4) ja sen jälkeen loput sijat. Esim.

1. Polle - om. Kukka
2. Poni - om. Kukko
3. Kaakki - om. Juhannusruusu
4. Pimpom - om. Jihuu
5. Hihhulivei - om. Joo

T: 3-5-1-2-4. Kaakki voitti, Hihhulivei toinen, Polle kolmas jne. Vaikka Pimpom jäi boldauksen ulkopuolelle, saa se silti rahaa koska on viides. Eli vain sijoitukset boldataan, ei rahan saajat.

Jotkut arpoo suoraa nimillä, eli lähtöluettelolla, jolloin tulokset näyttää tältä (jätin lähtönumerot tulosten perään):

1. 3. Kaakki - om. Juhannusruusu
2. 5. Hihhulivei - om. Joo
4. 1. Polle - om. Kukka
5. 2. Poni - om. Kukko
6. 4. Pimpom - om. Jihuu

Arvokisojen erikoisarvonta on kenkkuli juttu, koska esim TC:ssä on viisi eri kierrosta. Sitä on hankala selittää ja ne yleensä käydään läpi niille, jotka ne ottavat vastuulleen :) Niistä ei tarvitse huolehtia.

Arvontoja (tai niiden merkitsemistapoja) on erilaisia, itse olen niin tottunut tuohon ensin mainittuun tapaan, että en siitä osaa eroon päästä. Arvokisat usein arvotaan jälkimmäisellä tavalla.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.6.10 15:01:00

Minä arvokisojen tuloksien ratkasusta siinä määrin ole kiinnostunut, että viitsisin opetella. :D

Eli voi arpoa ihan tavallisesti ja sitten vaan laittaa tuon boldaus systeemin?

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.6.10 15:02:51

Ainiin.. Voiko laukka puolella osallistua omiin kisoihin? Vai katsotaanko sitä pahalla? Tulokset kuitenkin rehellisesti arvotaan.(Ainakin omalla kohdallani.)

LähettäjäTaija 
Päivämäärä:   9.6.10 15:09:04

Jenna, juu toki voi osallistua omiin laukkoihin :)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.6.10 15:17:43

Hyvä hyvä. :)

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   9.6.10 16:07:58

Täältä näkee esim. Triple Crownin arvontakaavakkeen. Kyllä, se on tuo koko juttu. Tuolla arvonnalla ei tee mitään, ellei itse ole TC:n vastuuhenkilö.

Siis jos tarkoitat tuolla boldaus systeemillä tuota ensimmäistä arvontatapaa, siinä ei siis tosiaan mitään muuta kuin arvotaan numerot 1-5 tuolla arvontakoneella ja laitetaan osallistujalistan jälkeen. Eli osallistujat normaalisti lisätään luokkaan ilmoittautumisjärjestykseen ja sitten arvotaan vain numerot. Eli tuossa koneessa kun on tällaiset jutut:

Smallest value (limit -1,000,000,000)
Largest value (limit +1,000,000,000)
Format in column(s)

Smallest value on 1, joka on jo valmiiksi laitettuna. Largest value on osallistujien määrä, esim esimerkissä oli se viisi osallistujaa, laitetaan siihen 5. Format in column(s) kertoo sen, kuinka moneen riviin numerot tulee. Eli 1, joka on jo valmiiksi laitettu. Sitten se arpoo viiden osallistujan järjestyksen, että luonnollisesti ylin on voittaja. Ja sitten ne vain laitetaan T: (tulokset) 4-2-3-5-1 järjestykseen, mikä se järjestys nyt sattuu olemaan. Eli niitä ei laiteta osallistujalistaan järjestykseen, ellei välttämättä halua. Se vain tuo lisähommaa kun niitä alkaa järjestelee oikeeseen järjestykseen :D Ja sen tekee toiset arvontakoneet jo suoraan. Itse pidän numeroilla arpomisesta, koska koneet yleensä suosii joitain kirjaimia, (vaikka toki ne suosii numeroitakin), jolloin usein tietynnimiset hevoset voittavat helpommin :D

Mutta tavalliset kisat voi arvota ihan millä tavalla itse haluaa. Itse olen vuosia arponut tuolla tavalla, että hevoset on ensin ilmoitettu järjestyslistaan ja sen jälkeen ilmoitettu tulokset. Nykyään yleisempi taitaa olla tuo nimet-suoraan-järjestykseen arvonta, joka siis tulee tulisielu.netin koneiden kautta.

Hankalaa selittää :D Onko sulla meseä? (klassinen kysymys by Welby)

Lähettäjä: Hessi 
Päivämäärä:   10.6.10 02:37:21

Ajattelin tässä topassa kysyä, ku kumminkin laukkaporukkaa täällä pyörii...

Löytyisikö xx-oriita (stayeri) tällaiselle tammalle: Kery's Thunderball. Entäs sitten anglo-oriita Kery's Akarille?

Joo, munhan piti vähentää tätä laukkatoimintaa ja rajusti, mutta täytyyhän näistä tammoista itselleen vielä varsat saada, siitä ei pääse yli eikä ympäri. :D

Lähettäjä: Jessi 
Päivämäärä:   10.6.10 08:10:16

Mä muistin just äsken et mul on laukkaaja jolla ei oo kisattu eli mites tää homma nyt alkaa?

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   10.6.10 08:28:26

Welby - Onhan mulla mese. Lisää: jims-92@hotmail.com Tuun sit jossain vaihees sinne töitten jälkeen.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   10.6.10 13:10:14

Hessi, täällä sivun alareunassa on Prismaticin stayerioriit joista voi katsella löytyisikö sopiva sulhanen.

Jessi, millanen laukkaaja sulta löytyy? :) No oli mikä oli, ihan ensimmäiseksi sen on voitettava maiden -lähtö.
Oon mainostellut tätä ennenkin, mutta mainostan edelleen koska mun mielestä tää vaan on paras "laukkaurheilu pähkinänkuoressa" -tyylinen juttu, joka kannattaa ehdottomasti lukea: http://ginahaltek.blogspot.com/2009/10/lyhyt-perehdytyspaketti-laukkaurheiluun.html (ei linkity koska on liian pitkä)

Sen pitäisi auttaa hiukan alkuun. :)

Lähettäjä: Nerith@work 
Päivämäärä:   11.6.10 14:47:28

Jenna edellisessä topassa kyseli noista eri matkojen juoksijoiden "risteyttämisestä". Sanoisin, että henk. koht. en kannata sellaisia sekoituksia, koska sprintti- ja stayertyypin hevoset ovat fysiikaltaan niin erilaisia. Virtuaalisesti nyt on kyllä näitä keskipitkien matkojen juoksijoita, mutta en itse enää ns. jalosta sellaisia, vaan tallissa on vain joko lyhyen tai pitkän matkan juoksijoita.

Olisi kyllä muuten hienoa, jos pikkuhiljaa siirryttäisiin ajattelemaan yksilökohtaisesti mitä matkaa hevonen juoksee eli ei olisi enää sprinttereitä välillä 1000m-1609m, stayerit 2200m+.. ;)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.10 15:15:39

Tuleeko Sasnak pian takaisin?

Lähettäjä: Nerith@work 
Päivämäärä:   11.6.10 15:30:17

Kyllä se yrittää tulla..

Lähettäjä: Hessi 
Päivämäärä:   11.6.10 17:04:58

Itsekään en kannata sprinttereiden ja stayereiden sekoittamista keskenään. Itselle kyllä näin on päässyt käymään muistaakseni useammin kuin kerran, mutta yleensä yritän tätä välttää. Nyt tallista löytyy tosin vain stayereita. Anglojen kanssa en kumminkaan ole tätä noudattanut, sillä omat anglot ovat juosseet melkeinpä mitä tahansa matkaa riippuen siitä, millaisia lähtöjä on tarjolla (angloille kun ei ennen ole ollut koskaan liikaa lähtöjä). Jos joskus on sattumoisin ollut valinnanvaraa, olen tällöin valinnut sen lähdön, minkä matka sopii anglolleni paremmin.

tangerine, katselin eilen orejasi, mutta nyt koska atspace ei suostu toimimaan en pysty sanomaan, olisiko joku oreista hyvä Thunderballille.

Muutkin saa vielä oreja näyttää mun xx- ja x-tammalle. Anglotammalle kaipaisin anglo-oriita, mutta jos keltään ei löydy sellaista, katselen sitten sillekin xx-oriita.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   11.6.10 17:07:24

Hessi, sivua kannattaa päivittää kunnes se toimii, koska toi johtuu lähinnä siitä että mulla on tolla samalla domainilla kaks eri tallia. Prismatic on kyllä muutamassa toivon mukaan.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   11.6.10 17:15:15

Hessi - Mulla olis kaksi xx-oria tarjolla jalostukseen; Sasnak Luchanor ja Shy Monarch RVC

Luka on laukka puuhista siirtynyt eläkkeelle, mutta kyllähän sille ihan kiva ura siunaantui. Monni taas juuri voitti miaden tason ja sukunsa puolesta siirtyi G1-luokkaan(ei kisoja vielä G1-tasolta).

Lähettäjä: Oresama/Reita/Ban 
Päivämäärä:   11.6.10 17:22:42

Hessi, tuon Jennan "Luka"-hepan poikakin on tarjolla jalostukseen, jos yhtään vain kiinnostaa. Joonasta voi lukea lisää vaikka sen mainoksesta. Poika ruunataan viisivuotiaana - mahdollisuuksia ei ole loputtomiin. :) Joona ei enää kilpaile.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   11.6.10 17:26:20

Niin ja Shy Star Fik on Monnin ensimmäinen jälkeläinen, jolta odotan melkoisen paljon, kuten sen emän omistaja Rebrobatekin.

Päivämäärä:   11.6.10 21:14:33

Kun juttelitte aikaisemmin esim sprinterin astuttamisesta stayerilla, niin kuinka moni katsoisi kieroon tällaista varsaa:

Tallissani todella on myös semistayereitä, jotka ovat käytännössä kaikki "hitaasti lämpeäviä sprinttereitä", eli menestyvät kaikki parhaiten sellaisella matkalla, joka on pitkän ja lyhyen väliltä. Niitä on sekä sprinterin että stayerin mallisia tyypiltään. Jos esim sprintermäisellä semistayerillä astuttaa sprinterin, onko se paha asia?

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   11.6.10 21:20:06

Oresama/Reita/Ban: Ei. Itse en muutenkaan näe siinä mitään hirvittävää mokaa jos sprinterin ja stayerin yhdistää, vaikka olenkin yrittänyt sitä itse vähentää (ennen en välittänyt siitä tuon taivaallista). Mutta joskus se paras pari löytyy sieltä toisesta ääripäästä. IRL se olisi erilainen juttu, mutta virtuaalimaailmassa onneksi hevonen ei siitä pilalle mene. Mutta tietenkin olisi hyvä jos pikkuhiljaa alkaisi modernisoitumaan ja alkaisi ottaa huomiota siihenkin enemmän. Pitää kuitenkin muistaa, että ennenvanhaan hevoset juoksivat mitä matkoja silloin sattui tarjolla olemaan (virtuaalisesti nyt tietenkin tarkoitan).

Päivämäärä:   11.6.10 21:25:37

Welby, kiitos näistä mietteistä. Minullahan ei omaa mielipidettä asiasta ole ollenkaan, koska olen ollut virtuaalisessa laukkamaailmassa vasta kaksi CAS-vuotta, ja oikeassa maailmassa en ole laukkuria tavannutkaan. Päivittelen ja kyselen siksi, että en todellakaan tiedä, onko täällä joitain "tabuja", ja ainahan sitä mielummin kysyy eikä kadu. Kiitos taas kerran tyhmälle selvittämisestä. :)

Lähettäjä: Nerith 
Päivämäärä:   17.6.10 22:15:41

Jokseenkin hankalaa tämä ulkoasun uudistus..Kolme pohjaa viikon sisään tehny ja kaikille hylky -.-

Lähettäjä: tangerine(läppäri) 
Päivämäärä:   17.6.10 22:26:51

Nerith, mulla on ollu ihan sama ongelma :D (Joo Prisman leiska taas vaihtumassa). Nyt taitaa vihdoin olla se versio käsissä mikä päätyy sivuille, mut varmaan kolme on tullu poistettua.

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   18.6.10 14:25:21

Sasnakista tulossa myyntiin paljon heppoja.
Laitelkaas postia mailiin tai tänne jos etsitte tietynlaista kopukkaa. Laittelen ehdotuksia sitten tulemaan :)

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   18.6.10 14:42:07

Joo, meillä on Carterissakin myynnissä vielä muutama!

http://www.createphpbb.com/galloper/view

Oresama/Reita/Ban: Kysyminen on vaan hyvä asia, täällä sitä me ollaan vastailemassa sitten ;)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   18.6.10 14:51:02

Hittolainen kun sais ulkan jostain niin voisin tallin pistää pystyyn. Nimikin olis jo valmiina. :D

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   18.6.10 15:00:08

Jenna, valmiita css-leiskojahan on netissä vaikka kuinka ;) Ihan hienojakin vielä!

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   18.6.10 15:01:52

Jenna: Täällä on paljon hienoja, tuolta olen itsekin etsiskellyt Carterille.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   18.6.10 15:03:27

Pitää jossain vaiheessa kattella tuolta. ^^

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   18.6.10 19:00:52

Nerith, onko teiltä tulossa yhtään Dynamitelaista orivarsaa myyntiin? Royal Silverin linjan oria edelleen yritän haalia ja Dynamite ja sen pojat on mun idoleita. :)

Muutenkin mulle saa kaupata nyt niitä erisukusia hevosia koska varsinkin noi Agaven kantahevoset (Indian Runner, Abaque, Oré) sekä Mosquito löytyy niin hyvin edustettuna Prismaticista että tarttis hiukan muitakin hankkia vastapainoksi.

Niin ja edelleen kaipailisin myös Galadriel's Prisonerin linjalta tulevia oreja.

Meni Derbypäivä suoraan sanoen varsin putkeen Prismaticin osalta. :) Voi vitsi kun olen ylpeä tosta yhdestä nurmitammastani, viides voitto viidennessä kisassa.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   18.6.10 19:02:54

Nerith, niin ja myös Devil of the Rain SKY:n orivarsat kelpaisivat mulle (miksei tammavarsatkin), hiukan emästä riippuen. :)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   20.6.10 17:12:59

Jierda on kyhätty pystyyn! Elikäs englantilaisia kasvattava ja kisaava talli. (Tässä vaiheessa turha kaupitella suvullisia hevosia, sillä aloitamme ihan suvuttomilla).

Parannus ehdotuksia?

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   20.6.10 17:26:25

Dääm, menipä Preakness-päivä penkin alle, vaikka Scorpan nyt voittikin...

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   22.6.10 15:48:06

Tämä tahtois selvitää millaisia uusia tyyppejä on laukkapuolelle tullu oman hiljaiselon aikana! Lisäilkääpä meseen te uudet ja vanhatkin nerithin@gmail.com :D

Rohkeasti vain juttelemaan ja tuttavuutta tekemään! Laukka-aiheisiin kysymyksiin vastailen ja jelpin mielelläni =0)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   22.6.10 17:20:22

Minä olen uusi naama ja lisäsin!:P

Lähettäjä: Nerith 
Päivämäärä:   22.6.10 20:10:48

Nosto

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   22.6.10 20:33:36

Pistetääs tännekin mainosta. Anffilassa järjestetään kaikille laukkahevosille avoimet NJ-näyttelyt, tervetuloa. :)

LähettäjäToya 
Päivämäärä:   22.6.10 21:32:47

Olen laukkaympyröissä uusi nassu, ainakin hevosten puolella. Muutaman laukkaponin olen omistanut ja niillä parit kisat kisannut mutta muuten olen ihan outsider.

Tarkoitus olisi siis pistää laukkatallia pystyyn nyt kun palailen taas pienehkön hiljaiselon jälkeen virtuaalihommiin. Jotenkin ei vaan noi este ja koulu jutut inspaa yhtään niin päätin sitten siirtyä laukkoihin, on mennyt niin arvonimimetsästykseksi tuolla "toisella puolella" että ihan pökerryttää.

Joo, olen kuullut että kaikki olisi täällä laukkapiireissä avoimempia uusia tulokkaita kohtaan kun esim estepuolella. Minullakin olisi paljon typeriä aloittelijan kysymyksiä pöydällä ja toivoisinkin niihin saavani vastauksia sitä mukaan kun niitä tässä alan ripotella pitkin tallin pystyttämisen taivalta.

Hevosista sen verran, että kukaan ei ilmeisesti täälläkään ilman mitään hienoja kisa- ja sivunäyttöjä myy hevosiaan kenellekään? (pitää yrittää päästä teidän porukan henkeen näissä myyntitouhuissa)
Miten on kuvien laita, tarviiko kaikilla hevosilla olla yyberhienot kuvat ennenkuin kukaan suostuu katsomaan niitä tarkemmin?
Sitten tällanen ihan perus tyhmä kysymys että, kilpaileeko tammat ensin "uransa" loppuun ja siirtyvät sitten ns. lopullisesti siitokseen vai tehdäänkö varsoja "pitkin matkaa"?

Siinähän oli sitten jo ihan mukavasti tekstiä näin alkuun :) Vastauksia odotellessa alan nyt sitten ulkoasua väkertämään. Hirvee kun jänskää tää palaaminen ja sitten vielä tää "puolen vaihtaminen" :DD

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   22.6.10 21:38:25

Mä ainakin olen saanut hevoseni osteltua ilman hirmuisia näyttöjä, eli ei läheskään kaikki vaadi samanlaista kuin "normiratsupuolella". :) Kunhan oli valmis talli.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   22.6.10 21:41:18

Toya: Kyllä mä ainakin myyn hevosia aloittelijoillekin, mutta ne vaan valitettavasti usein tuppaa katoomaan suhteellisen pian aloittamisesta.

Kuvien ei mitään erityishienoja tartte olla, itsellä on tammoilla usein pelkkä pää- tai laukkakuva. Oreille kyllä etsin rakennekuvat. Kuvat olisi silti kiva olla, tuohan se vähän eloa hevoseen.

Tammat ensin kisaavat ja sitten siirtyvät eläkkeelle siitoshommiin. En ole törmännyt siihen että varsoja tulisi samalla kun kisataan.

Tervetuloa kuitenkin mukaan!

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   22.6.10 21:58:43

Tervetuloa mukaan Toya!
Täällä on hyvä kysellä, koska vastauksia saa ;)

Minulle ei kisanäytöillä ole väliä. Ainoastaan se merkitsee että talli on kutakuinkin valmis ja plussaa tulee kun on ollut toiminnassa jo jonkin aikaa.

Omilla kopuilla on vaihtelevasti kuvia. Siitostammoilla yleensä pää- tai kisakuva. Kisahepoilla luonnollisesti kisatilanteesta kuva. Oreille pyrin rakennekuvat hankkimaan tai sitten hyvän juoksukuvan. Yritän löytää sellaisia kuvia, joista se hepan persoonallisuus näkyisi vähän.

Tammat, samoin kuin orit, kilpailevat uransa loppuun. Ei varsoja kesken kausien.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   22.6.10 22:07:11

Tervetuloa mukaan Toya!

Kyllä täällä aika helposti heruu hevosia ilman näyttöjäkin. :) Allekirjoittanut ainakin myy hevosia ihan aloittelevillekin talleille/henkilöille ja aika harvoin teen poikkeuksia tässä kohtaa - yleensä vain sellaisten hevosten kohdalla, joista en ole ihan varma haluanko edes myydä.

Mä tykkään siitä, että kaikilla hevosilla olis edes jonkinmoinen kuva kun ne siirtyvät siitokseen. Emmin yleensä sellaisten orien käyttöä jalostukseen, joilta ei minkäänlaista kuvaa löydy, mutta tosiaan mulle on myös ihan sama millanen kuva sillä on. Pelkkä pääkuvakin kelpaa aivan mainiosti, eikä kaikilla tarvitse sitä maailman hienointa rakennekuvaa olla.

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   23.6.10 10:02:32

nosto

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.6.10 10:24:28

Mie olen hyvin samoilla linjoilla edellisten kanssa. Myyn todella mieluusti kasvatteja aloittelijoillekin, koska sitähän mie itsekin olin kun puolitoista vuotta sitten mukaan lähdin (:

Kuvat tosiaan tuovat eloa hevoseen, mutta ei niiden todellakaan tarvitse olla mitään täydellisiä muotovalio-ehdokkaita. Minullakin on tekeillä käytössä yleiset kuvat ja arabeillakin aika pieniä kuvia suurimmalla osalla.

Minunkin hevoset kisaavat ensin uran loppuun ja siirtyvät sitten siitoskäyttöön. Poikkeuksia voi kuitenkin olla ja varsinkin orit voivat astua kisailun lomassa tammoja muita tammoja.

LähettäjäToya 
Päivämäärä:   23.6.10 13:09:26

Hurjasti kiitoksia vastauksistanne! Tännehän on kiva tulla mukaan kun ootte noin iloisia ja avoimia.
Koitan saada ensi viikon alkuun mennessä tallin pystyyn ja muutaman hevosen sinne asumaan. Laittelen sitten linkkiä niin saatte kommentoida :D

Kuvien suhteen kannattaa siis lähteä googlettamaan ja kyselemään lupia kun omasta takaa ei löydy yhtään laukkahevosten kuvia.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.6.10 14:04:12

Vinkki: Kannattaa hankkia paljon evm sukuisia hevosia, myöhemmin on kiva sitten kutsua niitä kantahevosiksi ja saa alkaa kasvattaa ihan omia linjoja ;) (ja tietenkin lisää uutta verta mukaan!). Mulla on muuten laukkahevosista jonkinverran pääkuvia, voit lisätä mesen x-dee@hotmail.com, niin voin näytellä, jos kelpaavat.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.6.10 14:45:18

Ja miun hevosillahan ei taida yhdelläkään olla oikean laukkahevosen kuvaa enkä usko, että se on edes niin tarkkaa. Olisihan se kyllä kiva, jos olisikin jotain laukkakuvia, mutta mie oon niin laiska etsimään sellaisia :D Lisäksi sekin tietty vaikuttaa, ettei minulla tosiaan ole enkkuja kuin muutama yksilö.

LähettäjäToya 
Päivämäärä:   23.6.10 19:49:32

Welby, lisäilen heti kun saan mesen toimimaan :D sitten kun yks kaveri ehtii tulla katsoon mikä siinä jumittaa

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   23.6.10 20:10:47

Toya, mut on ainakin otettu mukavasti vastaan kun tätä hommaa aloittelen.

Tangerin minulle myi yksityiseksi laukkuriksi upean Shy Monarch RVC:n, jonka kanssa olen pärjännyt myös radoilla hienosti.

Mun pitäisi tuoda itselle evm laukkureita niin oreja kuin tammojakin, jotta Jierdan toiminta pääsee kunnolla käyntiin. Tällä hetkellä tallista löytyy 2 oria ja 3 tammaa. ^^

LähettäjäTikkunekku` 
Päivämäärä:   23.6.10 20:26:22

Täältä löydän varmasti kysymyksen vaustaukseeni nopeasti, ehdin jo laitella laukkajaokselle viestiä, mutta siis:

§ Laukkahevosrotujen jaetaan ryhmiin matkojen mukaan eli matkoja saa järjestää vain määrätyltä alueelta ko. roduille
- 1. englantilainen täysiverinen (sprintti- ja keskimatkat, 1000m - 3200m, risuilla myös pitkät matkat (max 4000m))

eli, eikö sileillä saa mennä pitkiämatkoja? vaiko mikä luokitellaan sileillä pitkäksi matkaksi? Ja paljonko on sitten keskimatkat?

Ja ainiinjoo vielä yleisesti kaikille ihan mielenkiinnosta kun luin jostain kirjasta että täykkäreitä saa astuttaa vain luonnollisella menetelmällä, eli tapahtuuko näin teidän tallilla?

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   23.6.10 20:31:27

Tikkunekku, eihän tämä astutus juttu niin justiinsa (kai?) täällä v-maailmassa.

LähettäjäTikkunekku` 
Päivämäärä:   23.6.10 20:39:45

Ei minunkaan mielestä, ja olis se kyllä vähän hankalaa, jos tarvittava tamma/ori asuu toisella puolella maata:D

Mutta tuohon ekaan kysymykseen olis kiva saada vastaus.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.6.10 20:44:24

Tikkunekku`: Totta, nuo nimet ja matkat ovat vähän ristiriidassa keskenään, koska itse pidän yli 2400 metrin matkoja jo pitkinä matkoina (joskus jopa 2200), sprintermatkoina noita 1000-1600 (=maili). Keskimatkat ovat usein siitä mailista tai furlongin vähemmän (n. 200m) aina tuonne 2200 metriin tai vielä pidemmälle. Se vaihtelee, riippuen hevosesta. Itse en oikein osaa enää ajatella metreinä, joten laitan tähän furlongina mitä itse ajattelen matkojen pituuksina:

5f-8f = sprinter eli lyhyet matkat
7f-11f = keskimatkat
11f-16f = stayer eli pitkät matkat

Risuilla juostaan muutenkin pidempiä matkoja, joten niissä ei tavata noita sileiden lyhyitä matkoja lähes ollenkaan (eli viittä tai kuutta furlongia)

Muistutukseksi 1f = n 201 metriä

HUOM!

Näyttelyt kaikille laukkahevosille!

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.6.10 20:48:11

Miksi linkki ei toiminut? Näyttelyt.

Astutukset tapahtuvat laukkahevosten keskuudessa VAIN lunnollisella menetelmällä, eli siemennyksiä ei tehdä (niinkuin Suomessa ravurien osalla usein). Tämä siis IRL. Virtuaalisestihan tuo on aika mahdotonta kun jotkut tallit sijaitsevat ei-missään ja toiset Euroopassa, toiset Australiassa ja toiset USAssa yms.

LähettäjäTikkunekku` 
Päivämäärä:   23.6.10 20:51:44

Welby; oi kiitos! Nyt ainaki voin rauhassa mennä kilpailemaan stayereillani(:

Juu no pitää ottaa kai se ei irl-menetelmä käyttöön, muuten aika rajoitettua tuo homminta.
Päteekö se villeissä laukkakilpailussa tason nousu? Eli jos vkilpailuissa voittaa maidenin, niin voiko kilpailla allowencessa lj:n lähdöissä?

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   23.6.10 20:53:28

"Astutukset tapahtuvat laukkahevosten keskuudessa VAIN lunnollisella menetelmällä, eli siemennyksiä ei tehdä (niinkuin Suomessa ravurien osalla usein). Tämä siis IRL."

Miksi?

LähettäjäTikkunekku` 
Päivämäärä:   23.6.10 21:04:58

d; en ole varma, mutta siinä on vissiin joku että halutaan aitoa tai jotenkin puhdasta? en musita enää.

LähettäjäSanna H. 
Päivämäärä:   23.6.10 21:14:55

d: Kun rodun jalostus aloitettiin se haluttiin pitää mahdollisimman puhtaana ja jalostus oli hyvin tarkkaa (siitä engl. nimi thoroughbred). Kantakirjan avaamisesta lähtien on pidetty huolellisesti kirjaa kaikista rodun yksilöistä ja siksi jokainen engl. täysiverihevosen suku voidaan jäljittää kantaisiin asti. Tämän vuoksi vielä nykypäivinäkin pidetään huoli, ettei rotuun sekoitu vääränrotuisia hevosia ja sen vuoksi jokainen astutus kirjataan ylös ja kuulemma myös videoidaan (tästä en kyllä ole varma, näin olen vain kuullut). Kaiketi siis on helpompi valvoa astutuksia kuin tehdä isyystestit kaikille hevosille näin järkeiltynä :)

Lähettäjäpipariina 
Päivämäärä:   23.6.10 21:37:46

Jaksaiskohan sitä. Tekis mieli taas aloittaa Escin kanssa, mutta oi että kun ei meinaa aika riittää :(

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   23.6.10 23:13:39

Tikkunekku, LJ:n säännöissä ei ole rajattu eroa villeihin ja LJ:n alaisiin kisoihin tasojen kanssa. Eli villeissä maidenin voittanut voi osallistua LJ:n alaiseen allowance -lähtöön.

Sasnakissa ainakin kaikki pollet saa alkunsa luonnollisesti. Ulkopuoliset tammat lentää toiselta puolelta maapalloa. Näin ainakin itse olen aina ajatellut ;)

pipariina, jaksaa jaksaa, Cullamorellekin näköjään parit kisat anottu, eli kohta on koko kaarti vanhempia talleja taas pystyssä ;D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   23.6.10 23:26:46

Meilläkin harrastetaan realistisuutta ja Prismaticinkin tammat lentelee sitten ympäri maita orien perässä ja osat oreista viettävät mm. USA:ssa osan astutuskaudesta. :) Ja Prismaticista löytyy myöskin puitteet muitten tammojen majotukseen astutuskausilla.

Prismaticin kaikki sivut muuten vaihtuu .php päätteisiksi, eli taas pitäisi vaihtaa noita Prismaticin osoitteita. :D Sivuja ei vielä löydy netistä php-päätteellä, mutta sinne ne tulevat kyllä.

Jos muuten omistatte Prismaticin oreista varsoja, jotka eivät löydy niiden tämänhetkisiltä sivuilta, ottaisin mieluusti sivuja/tietoja (skp, emä, syntymävuosi) vastaan tässä topicissa koska päivitän samalla nuo orien jälkeläislistat enkä ole ihan perillä minne niitä varsoja nyt on syntynyt.
Voisinpa melkein sanoa että kaikki vuonna CAS XIII tai sen jälkeen syntyneet, ei RVC-päätteiset varsat olisi kiva jos saisin tietooni - vaikka olisitte ne jo ilmoittaneetkin. Mä oon nimittäin tämmönen tohelo enkä tietenkään ole muistanut laittaa niitä ylös mihinkään. :D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   23.6.10 23:28:07

Niin ja piti vielä lisätä että Escanor takasin heti. ;) Kun kerran Cullamorekin on tulossa niin nyt enää kaipaan Luxia (ja paljon muita vanhoja, mutta Lux nyt ei ole virallisesti lopettanut).

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.6.10 23:29:22

riksu mukaan vaan! :D

Nerith: Me ollaa niitä sheikkejä ni me voidaa vaik raahata niitä kymmentä tammaa ympäri maapalloa jos huvittaa ;)

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   23.6.10 23:36:59

Welby, nimenomaan!!

Sasnakin sivut ovat auki jälleen :) Malttamattomana julkistin vaikka heppojen sivut ovat vielä päivitysten tarpeessa, mutta mukana ollaan taas!

Tuossa päivällä kehittelin sellaista ideaa että kun nakkaan sen maailmankartan, jossa on laukkatallien sijainteja merkitty, nettiin taas, niin Sasnakin oreille alkaa napsahtelemaan rajoituksia sen suhteen missä päin maailmaa astuvat. Eli esim. osa oreista astuu vain jenkkitammoja ;P Liisaillaan sitten poikia pitkin maailmaa niin pääsee muutkin tammat osingoille ;D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   23.6.10 23:43:08

Mä niin rakastan tota uutta Sasnakia. <3_<3 Oon rakastunut noihin väreihin. :D

Ja eeeeei mitään maakohtasta rajotusta oreille tai pidän pian Prismaticin oriit kokonaan itelläni eikä heru kenellekkään muulle astutuksia mistään orista. :D

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   23.6.10 23:45:01

tangerine, kiits =0)
Ei en siis yleisellä tasolla aatellu, vaan ihan omakohtaisesti Sasnakin pojille!

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   23.6.10 23:45:52

Nerith, joo niin ymmärsinkin ja sitä vastustankin. XD

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   23.6.10 23:47:04

Heh, aivan aivan x)

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   24.6.10 08:39:59

Käykääpäs kattomassa myytävät pollet. Linkki on tuolla etusivulla ;D

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   24.6.10 08:49:32

Onko toi War Sound evm-sukuinen?

Jos on, voisin herraa havitella meille Jirdaan elelemään ja astumaan tammoja sopivan neitosen tullessa kohdalle?

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   24.6.10 08:52:33

Jenna, on se. Saat sen viedä mukanasi :)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   24.6.10 08:54:45

Mahkua. :) Kun Jierdan kanssa aloitellaan näistä evm-sukuisita niin saadaan uutta verta. ^^ Teen sivut Warelle piakkoin.

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   24.6.10 09:41:06

Sasnak Elite Actress siitostammaksi meille? :)

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   24.6.10 09:42:15

sandi, saat viedä :)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   24.6.10 12:24:56

Nerith - War Soundin sivut.

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   24.6.10 15:13:08

Mielenkiintoinen taulukko, jossa näkyy 2-vuotiaiden lähtöjen osuus suhteessa muihin lähtöihin Amerikassa http://www.jockeyclub.com/factbook.asp?section=11
Vuonna 2009 2-vuotiaiden keskimääräinen starttimäärä per varsa oli 3,2 lähtöä.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   24.6.10 15:17:03

Ei niitä kaksvuotiaita niin älyttömästi kisauteta.

LähettäjäSanna H. 
Päivämäärä:   24.6.10 18:31:56

Mitä itse olen seuraillut oikeaa laukkamaailmaa niin tuntuu, että tosi harva hevonen pääsee 2-vuotiaana radoille. Ja niiltä, jotka pääsevät, odotetaan sitten paljon. Meillä virtuaalimaailmassa on helppoa, kun varsat on koulutettu jo yksivuotiaina, rasitusvammoja sekä loukkaantumisia ei oikein tunneta ja radoille pääsee jo heti tammikuussa ;) Todellisuudessa alkuvuodesta ei lähtöjä 2-vuotiaille edes järjestetä.

Yllättävän suuri keskiarvoinen lähtömäärä tuo 3,2 kuitenkin on, koska niin harva pääsee radoille. Aloin vain miettimään, että onko tuo siis laskettu kaikista 2-vuotiaista vai vaan niistä, joilla on ylipäätään aloitettu kilpaileminen?

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   24.6.10 19:31:48

Sanna H.: Se on ihan mahdollista, että mukaan on laskettu vain ne, jotka ovat aloittaneet 2-vuotiaana kilpailut.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   25.6.10 01:05:46

Hei tulipa taas tämmöinen idea mieleen: kiinnostaisiko porukkaa koota yhteistuumin lehteä? Siis tarkoitan että perustettaisiin blogi, jonne jokaisella olisi mahdollisuus kirjoitella omalta tallilta uutisia uutistyyppisesti! On olemassa erittäin kivoja lehtimäisiä teemoja blogeihin, joten tästä voisi tulla oikeinkin kiva juttu, jos vain jaksetaan kirjoitella omaksi ja muiden iloksi :D

Toki voisi olla myös asiatekstejä, jos joku sellaisia haluaa kirjoitella.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   25.6.10 11:16:52

Laittelenpa tähän esimerkkejä blogiulkoasuista:
1. http://michaelhutagalung.com/arthemia/
2. http://deluxethemes.com/comfy/
3. http://www.wp-themes.der-prinz.com/branfordmagazine/
4. http://themehybrid.com/demo/hybrid-news/
5. http://wpthemedesigner.com/demo/

Ja nämä muutamat ovat täältä.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   25.6.10 13:04:28

Mä ainakin tykkäisin kovasti tosta lehtiblogi-ideasta, koska rakastan muiden laukkatallien uutisten lukemista. Toisaalta mulla on kuitenkin se hirvee ongelma että epäröisin varmaan kirjottaa sinne mitään, koska oon tosi huono kirjottamaan selvää tekstiä. :P

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   25.6.10 13:20:50

tangerine, eipä meistä kukaan mikään toimittaja ole :D Jokainen kirjoittaa omalla tyylillään ja sehän on vain plussaa kun on erityylisiä tekstejä!

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   25.6.10 13:56:16

Mä tykkäsin eniten noista ykkösestä, tosi virallinen ja latasi nopeasti. Noi muut kun tuntu olevan täynnä kaikkee videoita ja suurta grafiikkaa ni latas todella kauan, varsinkin kakkonen.. tietenkään laukkablogille tuskin tulisi videoita, niin tottakai sekin olisi nopeampi kuin nuo ;) (ekasta vaan jäi kivoin maku)

Mä olisin kyllä mukana, vaikka oonkin surkee kirjottaja. Olis kiva laittaa sinne erikseen esim. jalostusori-ilmoituksia, kilpailevien eläkelöitymisilmoituksia, syntyvistä varsoista, tulevista kilpailuista etc.

Asiatekstejä mm. laukkamaailman toiminnasta ja parantelusta olisi kiva saada kans jollekin erilliselle "uutiset yleisesti"-osastolle. Myös jotain uusien tallien esittelyjä tai hevos-esittelyjä olisi kiva saada mukaan niinkuin vanhoissa lehdissä oli, mutta html-muotoisen lehden ylläpitäminen on kyllä aika aikaavievää.. Blogit on muutenkin enemmän nykypäivää ;)

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   25.6.10 17:16:49

Tykkään myös tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta. Lisää juttua kehiin, olisiko kiinnostuneita?? Voisin vaikka heti laittaa blogin pystyyn jos vain kirjoittajia ja innostuneita löytyy :D

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   25.6.10 19:43:20

Minäminä! (up)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   25.6.10 19:44:51

Voisipa sinne Jierdan kuulumisia silloin tällöin kirjoitella kunhan on jotain kirjoitettavaa.:D Vielä ei juurikaan mitään uutisoitavan arvoista ole.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   25.6.10 19:55:35

Onkos nimi-ideoita? :D
Sim RacingPost? Galloper?

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   25.6.10 20:01:53

Hm... Galloper on vähän liikaa foorumiinviittaava joten jokin Sim laukkahevosiinviittaava Post tai News tms., koska sinnehän tulee muutakin asiaa kuin kilpailu? Siinämielessä racing vois olla vähän harhaanjotava... Thoroughbred taas viittaa vain täysiverisiin ja kuitenkin niin monesta muustakin rodusta laukkaajia löytyy niin sekin olisi väärin.. öö. Hankalaa :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   25.6.10 20:18:32

Eihän sen välttämättä tarvitse olla englantia, kun suomeksihan sinne vain kirjoitetaan? Vaikka kyllähän tietty juuri joku Galloper on jollain tavoin hienompi kuin joku Laukkaajat, mutta se nyt tuppaa olemaan varattu niin niin (:

Laukkauutiset, Laukkaposti, Laukkamania :D

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   25.6.10 20:22:11

Tuire: Enpä tullut ajatelleeksi että se voisi olla suomeakin x'D Laukkamania kuulostaa hauskalta.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   25.6.10 21:08:31

Laukkamania vois olla jees :D

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   26.6.10 16:07:09

Noh, täällähän on ollu ihan hiljasta!

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   26.6.10 16:32:57

Juppelispuppelis! Cullamore on kyllä tulossa takaisin, mutta olen ollut laiska, minkä vuoksi kaikki vanhat siitoshevoset on nyt kuopattu kokonaan. Jäljelle niistä jäivät vain tällä hetkellä kilpailevat varsat. Muutama suvutonkin hevonen on otettu kehiin, niin pääsen rakentamaan taas uusia linjoja :) Pitää katsoa miten tämä tästä lähtee käyntiin, aika ankea alku oli ainakin kun typerät koodit eivät menneet oikein ja kaikki näytti ihan peeltä!

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   26.6.10 16:50:48

bb :DD

LähettäjäAlina.M 
Päivämäärä:   26.6.10 19:24:12

Täällä ois yks uus harrastelija laukkamaailmaan :-) oon nyt seurannut pidemmän aikaa sivusta, ja ajattelin aloittaa ensin vaan yhdellä orilla, ja katsoa miten homma lähtee käyntiin. Roduksi olen harkinnut englantilaista täysiveristä, jota tulevaisuudessa ois tarkoitus kasvattaa (8

Nyt kysymys kuuluukin, kannattaisko minun hankkia tuontiori, vai sitten ihan ostaa suvullinen herra? Tuonti toisaalta houkuttaisi, koska haluaisin aloittaa ns. ihan puhtaalta pöydältä. Jos joku nyt tajuaa :DD

Plus saa muutenkin kertoilla jotain olennaista, Laukkajaoksen sivut oonkin lukenut jo läpi, mutta jos tulee jotain mieleen. :>

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   26.6.10 20:03:58

Alina.M: Suvuttomia ehdottomasti ;)

LähettäjäNerith@work 
Päivämäärä:   28.6.10 14:12:54

Foorumilla on parit villit laukat avattuna :)
http://www.createphpbb.com/smearaq/viewforum.php?f=9&mforum=smearaq

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   28.6.10 14:25:24

MEilläkin ( http://www.s8.createphpbb.com/carterrace ). Tällähetkellä joutuu rekisteröitymään, mutta koitan tänään saada sen avatuksi kaikille, nyt ei ehdi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.