Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laukkaurheilu #17

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 14:13:40

Edellinen

Jatkuu. :D

Prismatic melkein valmis! Seuraavan viikon aikana muuttaa siis uuteen osoitteeseen ja saa uuden leiskan. Uusi ori myöskin tulee jalostuskäyttöön siinä missä muutama vanha siirtyy eläkkeelle.

Re: Laukkaurheilu #17

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 14:17:12

Sasnak on myös päässyt päivitystenmakuun, joten ehkä tämä aktivoituminen lähtee nyt uudelleen käyntiin :D

Alkavana CAS-vuonna astutukseen tulee tarjolle tulee taas meidänkin orit - ja niitä on paljon!

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 14:19:09

Spämmäilen tässä nyt mutta lähtisikö Sasnak Dongan Prismaticiin vai onko jo ehditty myydä?

Mulla on vaan hyviä kokemuksia Sasnak Dynamitesta, mutta ei löydy yhtään sen isälinjalta olevaa oria joten oon semmosta nyt yrittänyt metsästää.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 14:22:42

Aivan Dongan menikin jo Anethille, katoin aika laiskasti nuo viimisen topicin myytävät. :D

Tänään pitäis jaksaa raahautua vanhojenristeilylle vaikka ei oikein huvittais. ;p Mutta varmaan siellä on sitten ihan kivaa.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   21.2.10 14:41:16

Kaverit lähtee vanhojenristeilylle piakkoin. Itse meen vasta ens vuonna kun oon täällä Norjassa. Kuusi kuukautta tänää muuten täynnä, puolivuotta on mennyt nopeaan ;)

Carterkin on aika hyvällä mallilla. Sukutaulujen linkkejä pitäs päivitellä, mutta nyt hienointa olisi jos saisin hiihtiksen aikana kaikki sivut toimimaan. Eli siis vielä n. 10 hevosen sivut tekemättä. Lähes saman verran on jo tullut tehtyä :)

Hei muuten noista Carterin vuokratuista tammoista ja oreista, ajattelin vaan kysellä että mitä niille kuuluu? Katselen vähän että ovatko "lossa" vai ovatko vain nimellisesti vuokrattuina, mutta ovat ns. kadoksissa.

Oreja tulee luultavasti meiltäkin tarjolle, vaikka "tauolla" virallisesti olemmekin ;D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 14:45:07

Kiitokset Tangerine ja Nerith, koitan noille mahdollisimman pian sivuja väsätä (ja jos hyvä tuuri käy, muistan jopa ilmoittaa niiden osoitteet, kellään oo niin lahoa päätä mitä mulla :D)!

Mä en ikinä saa meitin sivuja valmiiksi, kokoajan tulee jotain uusia ideoita ja "pakko saada" -juttuja häiritsemään :P Just ku ajattelen, että alkaa olla ihan ok, niin tulee joku inspiraatiokohtaus ja tekis mieli kaikki muuttaa. No, ehkä se tästä vielä :D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 15:13:13

Mua vähän jäi kyllä kyrsimään se etten päässy tanssimaan ollenkaan (tai no pynttäytymään prinsessaksi, ei se tanssi niinkään haittaa), koska ainoa poika jonka kanssa oisin halunnu tanssia päätti mennä armeijaan just sopivasti tammikuussa. Mut biletän senkin puolesta sit risteilyllä. :P

Mulla ainakin on muutama noita varsoja mitä on syntyny Carterin tammoille ja Carterin oreista vuokra-aikana. :D Tänä vuonna ei mitkään vuokratammoista oo kantavana eli ens vuonna ei synny niille varsoja.

Oon niin superlaiska etten jaksa ettiä kaikkia noita varsoja erikseen, joten täältä löytyy Carterin orien ja tammojen varsat. En vielä tiiä mitkä menee myyntiin ja mitkä pidän ite.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 15:14:00

Tangerine, pidänpä mielessä että Dynamiten linjan oria etit, meillä kun on kaksi sen poikaa jalostuksessa, niin voin sitten näiden varsoja tulevaisuudessa sulle kaupitella ;)

Aneth, vähän samaa ongelmaa on kans noiden inspiskohtausten kanssa :D Siksi Sasnakin hevosten sivut ei varmaan koskaan ole identtisiä malleiltaan O.o

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   21.2.10 15:25:30

tangerine: Nii mietinkin että teillä ainakin ovat elossa :D

Mitäköhän oon ajatellu tolla "lossa"- sanalla. Aa siis tietenkin elossa :D Itekään en enää muista mitä ajattelin..

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 15:28:09

En tiedä oonko koskaan maininnu, mutta toi vilasuti on kyllä paras keksintö ikinä (heti CAS:in jälkeen)! Se on "hiukan" helpottanut hommaa, kun olen koittanut sukutauluja noille hevosille täydentää:)

Tsiisus sentäs mikä urakka mulla vielä edessä, tallissa yli 120 hevosta ja vasta kahdella on sivut oikeasti valmiit :D Ajattelin, että olisin ehtiny siitoskonien sivut saattamaan ajantasalle ennen vuoden vaihtumista, mutta haaveeksi jäi. Sit pitäis vielä ruveta pikkuhiljaa miettimään, mitä tammoja astuttaa ja millä oriilla. Ja kilpureistakin osa alkaa olla siinä mallilla, että ura taitaa siitospuolelle vaihtua. Osa siitoksessa jo olevista taas voisi siirtyä kohta eläkkeellekin (mulla on joku pakko adoptoida "eläkeläisiä", en halua päästää niitä hunningolle :D), mutta saas nähdä nyt:)

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 15:28:45

Laitetaanpa tämänkin topan alkuun vielää mainos, että Sasnakissa on myynnissä 2-4-vuotiaita kilpailevia täykkejä! http://www.bittiponit.net/sasnak/hevoset/juoksijat.php?sivu=1

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   21.2.10 15:44:07

Aneth: Toi on hieno fiilis kun huomaa et on miljoona hevosta ilman sivuja. Otan osaa :D

tangerine: Unohdin vielä mainita että tässä vähän päivitettyä ikätietoja noille sun vuokratammoille:

Wilma: 17 vuotta (6 jälkeläistä)
Battlemint: 16 vuotta (3 jälkeläistä)
Prime Time: 12 vuotta (2 jälkeläistä)

Olit varmaan itekki tiedossa niistä, mutta halusin vaan ilmottaa ku ne sivutkin on nyt uudella domainilla (ja päivitetty, jei!). Suluissa on siis ennen teille vuokrausta olevat varsamäärät. Niin ja miten muuten ne varsat, jotka oli astutettu CAS XII eli syntyivät CAS XIII. Wilma oli kantavana KR Carbosta ja Manta KR Devil's Teethmarkista (Divalla välivuosi). En huomannu että olisivat teidän kasvattilistoist löytyny. Niin mietin sitä, että lisäätkö sä ne teidän kasvatteihin vai miten tehdään? Aikauhee mikä romaani toivottavasti ees tajusit mitä ajoin takaa :D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 16:23:08

Welby, muistaakseni sovittiin silloin mesessä että noi CAS XII varsat syntyisi Carterin nimiin. Voi kyllä olla että muistan ihan väärin. :D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 16:25:11

Hmm miksiköhän tosta äskesestä viestistä jäi loppu pois?

Nerith, joo mä suorastaan rakastan Dynamitea. :D Pitää varmaan pitää silmät auki ensi astutuskaudella jos vaikka jotain sen poikaa käyttäisin. Itelläni mulla on Dynamitesta vaan Dynatera ja hyvin on pärjännyt, eli positiivisia kokemuksia vaan.

Aneth, tolla Devil Adore sivuilla ei oo mikään kiire. Mun ei pidä hoputtaa ketään tekemään sivuja kun Prismatic itessään on ollu varmaan puoli vuotta ihan rappiolla.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   21.2.10 16:33:24

tangerine: Hehe, no, voi olla et oon unohtanu merkitä :D Mutta kyllä se mulle käy, pitää vaan jossakin vaihees alkaa miettii nimii ja lisätä kasvattilistaan...

Nyt kun Dynamitesta puhutaan niin meilläkin on Dynamitelainen ori Demonland SNAK :D Ei mikään arvokisavoittaja (tuohon aikaan en kisannut arvokisoissa muutenkaan) mutta mä tykkään, ihan kivasti juoksi.

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 16:39:19

Tangerine: No hyvä ettei ole kiire, "kisalistoille" tuo ja Sasnakilaiset kyllä pääsevät heti, eli eivät ole nurkassa pölyttymässä vaikka sivuissa hetki menisikin. Nyt tosiaan olen jopa kolmelle hevoselle saanut luonteen ja urakuvauksen kirjoitettua, kuvat lisättyä ja kilpailukalenterin siistittyä :D Niin ja sukutaulujen linkit päivitettyä ja mahdolliset jälkeläisetkin olen etsinyt :P Iso homma, mutta kannatta^^

Miten muuten tuo vilasutin päivitys käytännössä tapahtuu, jos haluaa jonkin hevosen sinne lisättävän? Pitääkö jollekulle ilmoittaa tiedot, vai lisäävätkö lisääjät vain sattumanvaraisesti noita hevosia tuonne? Mietin vain, kun olen aikamoisen jengin sellaisia vanhempia hevosia (jo jälkeläisiä omaavia, osa useammassakin polvessa) "pelastanut", joita ei tuolta löydy, mutta jotka ovat kuitenkin jälkensä laukkaurheiluun jättäneet (eli kohta katoavasta Agavesta hankittu lauma) ja en vain halunnut niiden tietojen katoavan :D Lisäksi katsoin, että hienot hevoset ansaitsevat arvoisensa eläkepäivät, ja ne ne voivat viettää meilläkin^^

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 16:47:23

Aneth, kantaan lisätään hevosia sattumanvaraisesti, mutta siihen on pyritty että vanhimmista aloitetaan. Vapaaehtoistoimin pyörii :)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 17:12:46

Ajattelinkin, että on ihan sattumanvaraista toimintaa:) Joka tapauksessa tuo on hieno idea, kuka sen sitten ikinä onkaan keksinyt, toivottavasti jatkuu vielä pitkään.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 17:22:11

Aneth Hienoa, että siitä on apua :) Toivottavasti sen käyttö tulee vielä lisääntymään ja jaksaisin koodata siitä virheet pois + lisätä uusia ominaisuuksia.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 17:29:33

Aneth, Agave's Caseron isukki Remarkable Monarch DCA löytyy muuten nykyään Prismaticista. :)

Vilasuti on kyllä tosi hieno idea. :D Toivon mukaan agavelaisia lisätään sinne myöskin nyt kun sivut harmi vain katoaa. Olenkin kattellut muutamien hevosteni sukutauluja jännityksellä ja miettinyt että mahtaako ne kadota bittiavaruuteen vai onko myyty muualle ilman että olen huomannut.

Tuon Agave's Caseronkin huomasin vasta äsken kun Wrong Wayn sivuja mielenkiinnolla tutkisin, hyvä että löytyi. :D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 17:42:12

No jos minusta on kiinni, niin yksikään Agavessa tällä hetkellä olevista hevosista ei katoa mihinkään, sillä lupasin majoittaa vaikka ne kaikki meille jos ei muut huoli :D Ja siis ihan vain siksi, ettei noinkin iso osa virtuaalisen laukkaurheilun historiaa katoa savuna ilmaan... Onpahan ainakin jotkut sivut olemassa Agaven omien sivujen hävittyä, ja ehkä joku ehtii ne joskus sinne vilasutiinkin lisätä "tulevia polvia" varten:)

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 17:45:59

Tangerine, oi, Remarkable Monarch onkin teillä nykyään! Hienoa, nyt voin linkittää sen tuonne sen pojan sukutauluun. Sasnakissa on nimittäin yksi sen poika Agave's Mark of Monarch
p.s. Kato sen sukua ;)

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 17:46:59

Omistaako/tietääkö ketään Galadriel's Prisonerin isälinjalta tulevaa oria? Oon yrittäny sellasta metsästää mutta tuntuu että ainoa sen poika mikä suvuista nykyään löytyy on Miracle's Prisoner enkä senkään aktiivista orivarsoja ole ainoatakaan löytänyt.

Kiinnostais kovasti siitäkin orilinjasta hevonen Prismaticiin koska Galadriel's Prisoneristakin olen aina pitänyt kovasti. Mutta ite omistan vaan kaksi sen tytärtä.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   21.2.10 17:49:20

Nerith, nojoooo olenkin kuolannut Mark of Monarchia siitä asti kun ostin Remarkable Monarchin! Miettisin ostaisko sen Agavelta kun tuli myyntiin, mutta totesin että mulla on ihan liikaa Mosquitoa muutenkin. :D

Tyydyn kuolaamaan ja ehkä tuomaan joskus monta tammaa sille, vaikka pitäis Mosquitoa kyllä hiukan rajottaa Prismaticissa. :D Minkäs sille voi kun mosquitolaiset pärjää prkl.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   21.2.10 18:05:22

tangerine, eipä ole tuon linjan orivarsoja tainnu tulla yhtään vastaan. Jonkin tamman suvussa oon kyllä nähny..Sun pitää pipariinalta kysästä :D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 21:52:39

Nostelenpa tätäkin^^ Tuli sitten taas hankitua iso lauma täykkäreitä, armoton sivurumba taas edessä :D No, niin kauan kun on hevosten sivuja tekemättä/ päivittämättä, voin hyvällä omalla tunnolla jättää tallin esittelyn kirjoittamatta (mukamas muutakin tekemistä eikä ehdi) ja jättää muutkin sivut vähemmälle :D

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   21.2.10 22:25:54

Joo multa puuttuu enää NELJÄN TAMMAN sivut! Ja neki on kisaamattomia, jotka sitte unohtuneina otin takas itelle ja laitan siitoksee iha suvun ansiosta. Oreja on kuus tai seittemän jotka tarttee sivut, mutta niitä voi miettiä myöhemmin. Tänään oon tappanu kolme tai neljä tammaa, huomenna menee muutama lisää. Orejakin pitäs pikkuhiljaa listiä pois...

Nimesin 19 CAS XIII vuoden kasvattia. Muutamathan niistä syntyi vuokraajilla, mutta pitää nyt kysellä porukoilta, että onko varsoja kuulunut.

Ja onhan sitä tehtävää vaikka kuinka paljon. Onneksi kaikkea ei ole kerralla pakko tehdä :P

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   21.2.10 22:33:53

Onneks täällä laukkapuolella ei tartte ottaa kauheita paineita, vaikka sivut ei valmistu viikossa eikä löydy kilometrin mittaista sukuselvitystä ja samanmoista luonnetta :P En ikänä jaksais väsätä noille kaikille sellaisia^^ Eikä oo pelkoa siitä, että kasvattaja vie hevoset pois, jos niillä ei ole sen seitsemääkymmentä sijoitusta ja kauheaa määrää eri laatupalkintoja (tai mitä lie) ja näyttelytitteleitä :D Itseasiassa ketään ei taida haitata, vaikka kasvatillaan ei olisi edes niitä kuvia, kunhan hengissä ovat:) Ja on ihan ruunaamislupakin oreilla, jos siltä tuntuu...

Mulla olis taas inspiraatiokohtaus, mutta milläköhän siitä pääsis eroon... Olispa olemassa joku sellanen ulkoasu, mitä ei koskaan haluais vaihtaa ja tekstitkin olis sellaset, ettei tarttis aina olla niitä sorkkimassa :D Ainoo mitä tarttis tehä, on hevosten kilpailutulosten ja jälkeläisten päivitykset ja uusien hevosten sivujen tekeminen... Luultavasti en koskaan pääse tohon tilaan:(

Lähettäjä: Nerith@koulu 
Päivämäärä:   22.2.10 09:35:11

Mulla kans alkaa orastamaan sellanen inspis noiden heppojen sivujen suhteen taas. Ja tietenkin väärään aikaan: oon koulussa + pitäis lukea loppuviikon tenttiin ja tehdä yksi harjoitustyö :S

Nosto samalla :)

LähettäjäKoreschok 
Päivämäärä:   22.2.10 09:45:30

Kysmys että kuuluuko myös ponilaukkurit tälle osastolle vai onko niille oma topa jossain? ^^

Lähettäjä: Nerith@koulu 
Päivämäärä:   22.2.10 09:48:16

Täällä näkyisi olevan ponilaukkojen keskustelua http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=778863&t=769286

Täällä jutellaan enemmän yleisellä tasolla, eli saa tulla mukaan juttelemaan jos juteltavaa löytyy :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.2.10 11:23:21

Jos Carolin tänne vielä eksyy, niin kiva juttu että orini kelpasi tammallesi (: Varsan sivua kun saisi jossain vaiheessa tänne tai sähköpostiin n.tuire(at)suomi24.fi, niin hienoa.

LähettäjäKoreschok 
Päivämäärä:   22.2.10 11:48:33

Ilmeisesti myös hevosilla oma laukkajaos, pitää kattoa jos oman täykkäritamman tunkis johonkin kisaan mukaan, mutta mistäs löytäis kisakalenterin?

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.2.10 12:02:44

Tosiaan, eipä löydy asiaankuuluvia linkkejä aloitusviesteissä (itseltänikin ne jäi). Mutta siis laukkajaoksenhan sivun osoite on http://www.bittiponit.net/~laukkajaos/ ja sieltä löytyy linkkiriviltä myös kisakalenteri (ja tästähän siis löytyy vain hevosten laukat).

LähettäjäKoreschok 
Päivämäärä:   22.2.10 12:05:15

Juu, ponilaukat löysinkin jo itse, tarkoituksena vaan saada tuolle tammuskalle vähän kisoja...

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   22.2.10 15:31:39

Äst, tarttisin quarteroriille jotkut kivat kuvat :( On mulla lupia, mutta noi on kaikki jotain syöttöporsaan näkösiä läskipalloja (tai sit hormonihirviöitä, jotain showtapauksia kumminkin), eikä niistä oikeen tuu laukkahepo mieleen :D No, jos ei muuta löydy ni kai se on jotkut tollaset laitettava.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   22.2.10 15:35:03

Minä tarttisin nyt oreja parille tammalle :) Jokos tämän kauden tarjolla olevat orit on päätetty?

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   22.2.10 15:35:58

Aneth, Ite teen niin, että hepat saavat vasta siitokseen päätyessään kuvat ;)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   22.2.10 15:43:33

No toi on sellanen ori, joka on just siirtyny siitoskäyttöön, 7v tapaus ja kilpaillu viimeks 5-vuotiaana ja sillonkin vaan kerran. Tietty voisin laittaa maininnan, että herra hiukan on päässy pyöristymään uransa jälkeen :D Itsekin olen toistaiseksi laittanut vain siitoshepoille kuvia, ja nilläkin on vasta viidellä :D

Pitäis tosiaan ruveta noita kauden astutuksia mietiskelemään, täytyy katsoa jos omille tammoille ensialkuun omista oreista sopivia löytyisi. Ja jos ei löydy, niin sitten muualta :P Muille en vielä noita orejani uskalla sen enempää tarjota/mainostaa, kun on kaikki sivuilla sen verta sekaisin (ja kukaan tuskin vartavasten juuri noita tarvitsee...). Ja listalta lisäksi puuttuu vielä lauma uusimpia "pelastettuja" XD

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   22.2.10 22:26:11

Prismaticista ainakin tulossa jalostukseen tänä vuonna kaikki muut oriit paitsi eläkeläiset. Oreja voi alustavasti katella täältä, mutta sivut tosiaan löytyy vaan kouralliselta noista.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.2.10 13:05:09

Tangerine: Miten muuten noi neljä teille vuokrattua oria?

Nito Do Tech
KR Seattle Eagle
Volcano CTB
Meteora CTB

Päivitetlen orilistoja nii laitan noitten perään et ovat Prismaticissa.

LähettäjäCarolin 
Päivämäärä:   23.2.10 13:05:50

juu, lähettelen varsan sivut sinulle Tuire :)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   23.2.10 13:28:26

Onko kellään myynnissä/ tulossa myyntiin (anglo)arabeja, ahaltekeja, quartereita, painteja tai appaloosia? Itselläni on iso aukko noiden rotujen kohdalla :D Englantilaisista täysiverisistä voisin olla risulaukkureista kiinnostunut:) Kaikenikäiset edellä mainituista kelpaa, niin nuoret, kilpailevat kuin siitokseen kelpaavatkin.

Niin juu, ja sitten kysymys risuilijoihin liittyen... Jos vanhemmat/ toinen vanhemmista on esim. G1 sileiden puolelta, ja varsa siirtyisi risuille, niin lähteekö se sillä "toisella" uralla tavallaan nollasta? Kun esim. sileiltä risuille siirtyvähän joutuu aloittamaan uudestaan alusta, eikös? Juu, ole vielä hiukan tyhmä näissä jutuissa, mutta kovasti opiskelen :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.2.10 14:39:14

Mie ainakin uskon, että vanhempien tasot ovat lajikohtaisia eli eli sileällä G1-tason voittanut hevonen on risuilla vain maiden-tasoinen. Eli silloin kahden sileillä juosseen varsa on risuilla maiden-tasoinen, mutta sitten jos toinen vanhempi onkin risuilla G1-tasoinen, saa varsa hypätä maiden-voiton jälkeen G3-lähtöön. Mutta tämä tosiaan on se, miten mie asian ymmärtäisin, joten voin tietty olla väärässäkin.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.2.10 14:48:24

Carterin oritarjonta on nyt päivitetty ;) Vielä kaikkien sivut eivät toimi, mutta toivon saavani sivut tehtyä tämän viikon sisällä..

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   23.2.10 15:08:27

Welby, ah aivan oon unohtanu lisätä ne tonne orisivuille. :D Korjaan asian nyt kun päivittelen Prismaa muutenkin.

Noi Prismassa vuokralla olevat carterilaiset on kaikki myös tarjolla. Jaja oriit ottaa vastaan 3 tammaa / kausi.

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.2.10 17:37:13

tangerine: Joo kiva juttu :) Muuten Nito Do Techiä ei enää löydy Carterin orilistalta ihan siksi, että kun se teiltä tulee takasin, lentää se suoraan OF: ään ;) Eli löytyy OF: n orilistoilta.

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   23.2.10 22:08:37

Kunhan nostelen, ettei vallan putoa:)

LähettäjäJava 
Päivämäärä:   23.2.10 22:45:33

MINÄ VIELÄ JOSKUS PERUSTAN SEN PEEVELIN LAUKKATALLIN!!

ihan varmasti!

vaikka sitten kun ylppärit suoritettu!

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   23.2.10 23:49:20

Java: Hyvä (Y)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   24.2.10 12:22:26

Nostellaas taas:)

Äää, pitää vissiin tuonteina hankkia nuo kaipaamieni rotujen edustajat, voi meitin nimipää parkaa :(

Lähettäjä: Hapero 
Päivämäärä:   24.2.10 12:47:33

Onks pakko ikäännyttää laukkaponia CAS:in mukaisesti?
Kun on alkanut kiinnostamaan tuo laukkaponien puoli, niin ajattelin hankkia jonkun pikku shetikan laukkailemaan, ihan kokeenvuoksi. (Jos joku nyt ylipäätään myy sellaisen, ei-niin-aktiiviseen kisakäyttöön)

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   24.2.10 12:52:55

Hapero: Kenenkään ei ole pakko CASia käyttää, jos ei halua :)

Päivämäärä:   24.2.10 12:54:51

Mut mitä haittaa siitä sit on jos ei käytä?

Päivämäärä:   24.2.10 15:29:13

Niin, ja mistä sais shetulaukkurin, jollain myynnissä?

LähettäjäMilja 
Päivämäärä:   24.2.10 15:32:59

Hapero, ponin löydät varmaan paremmin täältä (:

Päivämäärä:   24.2.10 15:38:03

Aah, ei ole tuo vain sattunut silmiin, kiitos. ^^

Lähettäjä: Nerith 
Päivämäärä:   24.2.10 19:40:19

nosto

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   25.2.10 17:22:51

Nostellaan, ja samalla ilmoitan kaikille, keneltä olen hevosia ostanut, että minulla on pieniä teknisiä ongelmia netin kanssa. Saan siis sivut ladattua nettiin vasta sitten, kun nero veljeni tulee jälleen kerran säätämään tuota ah-niin-ihanaa nettiboksia. Mitään ei siis ole unohdettu, mutta saattaa mennä hetki noiden sivujen kanssa (eli kunhan veljeni tulee kamujenginsä kanssa lomalta).

Niin ja edelleen niitä (anglo)arabeja, ahaltekeja, painteja, appaloosia ja varsinkin quartereita metsästän, myös tuonteja:)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   26.2.10 21:13:18

Nostellaanpa jälleen...

Nettiongelmankin sain korjattua, joten saanen kohta nuo loput sivutkin tehtyä:)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   27.2.10 11:07:29

Onkohan kellään mahdollisesti tarjolla arabioreja angloarabijalostusta ajatellen? Mietin, jos muutaman noista täykkäreistä arabillakin astuttaisi:)

Olisin myös kiinnostunut liisaamaan/ ostamaan quartertamman, jonka voisin astuttaa omaalla oriillani. Vastaavasti olen myös kiinnostunut ostamaan varsan, jos joku haluaa tammansa sillä astuttaa...

Ja tässä vielä itse orii, meitin Masu-Masiina :D

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   27.2.10 11:30:36

Aneth, Sasnakissa on noita anglo- ja arabioreja, sivut tosin rempassa vielä. Meiltä vois myös varsoja irrota myyntiin kun on noita täykkejä sen verta paljon ettei noille muille riitä aika..

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   27.2.10 11:56:11

Sasnakista jo aikaisemminkin kävin kuikuilemassa, ja sivut näyttivät olevan samassa kunnossa mitä itsellänikin XD Okei, mulla pahempi, moneltakohan kymmeneltä hevoselta puuttuu sivut kokonaan..? En taida uskaltaa edes laskea... Noille nuorille ja kilpaileville niitä tulee tehtyä nopeastikin, mutta siitoshevoset vain jotenkin jää...

Varsoista voisin olla hyvinkin kiinnostunut, eli saa näytellä mitä mahdollisesti on tarjolla!

Eilen aloitin seulomaan noita kilpakoneja ja muutaman kanssa saa taas pähkäillä, vieläkö koittaa radoille vai toteaako suosiolla toivottomaksi tapaukseksi... Pääsen niistä sitten ratsuja itselleni vääntämään :D

Olen jotenkin ihan hurahtanut tähän laukkahommaan, ravipuolikin mukava, mutta tämä on vielä mukavampaa^^ Saa nähdä, missä tulee hevosmäärien suhteen raja vastaan, mutta toistaiseksi ei ole ollut ongelmaa. On eri ryhmät, matkat ja tasot, niin se helpottaa kummasti tätä, eikä jää joku koni kokonaan kisauttamatta. Kaikille löytyy jotain, eikä tosiaan tarvitse sitä 100 starttia juosta.

Mietin aluksi sitäkin, että mitenköhän nuo hevoset muistaa, kun niitä on niin paljon (ja oma pääni on planeetan lahoin), mutta toistaiseksi muistan nimet ja kisamenestykset hyvin, sukujakin jonkin verran. Ja on sieltä ne omat suosikitkin jo löytynyt :D En tiedä miksi, mutta mun ehdottomaksi suosikiksi on noussut yksi "riskiostos", tamma, joka ei ollut startannut kertaakaan ja oli jo 7v. Nyt se on 8v, statistiikat 6 4-0-0-1 ja joka startti rahoilla (=360.000ve) ja tuoreimpana saavutuksena G1 -voitto:)

Joo, taas turhaa löpinää, mutta menkööt nostosta :D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   27.2.10 21:53:55

Upitan:)

Jei, sain uuden ulkoasun tehtyä (mun ees pitänyt sellaista tehdä...) :D Tosin mennee 100v ennen kuin sivut siihen kuntoon, että saan tuon julkistettua.

Lähettäjäveya 
Päivämäärä:   27.2.10 22:45:50

Aneth, Mulla on pitkän ja vanhan suvun omaava foundation qh-tamma, mutta ei oo kyllä laukkahevonen, ei oo oikeestaan kisannu oikeen missään :D Upeasti pärjännyt tuo ori kyllä, harmi että itellä lähinnä quarabeja, joten ei appendix tytöille kelpaa :C

Knoxdalesta saa at-tilareita, jos niitä vielä halajat. :>

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   27.2.10 23:00:37

veya: Millanen tamma tarkalleen ottaen? Quarterit ei taida tällä hetkellä olla niin yleisiä, että noita kisanneita laukkatammoja joka suunnasta tunkisi... Eli myös laukkapuolella kisaamattomat tammat kelpaavat, jos muuten niistä tykkään ja suvultaan vain oriille sopii :D

Ahaltekeja tosiaan vielä nurkkiin mahtuu, sillä toistaiseksi ei löydy kuin kaksi 1-vuotiasta oripoikaa. Ihastuttavia tapauksia, ja mielellän noita lisääkin siis hankkisin! Onko sinulla jotain ideoita/ toiveita noiden mahdollisten yhdistelmien suhteen tai varsojen sukupuoliin liittyen (itselleni käy oikeastaan kaikki)? Ja miten on, syntyisivätkö varsat tänä vai seuraavana CAS-vuonna? Tämänkään suhteenkaan minulla ei ole vaatimuksia, olen kärsivällinen;)

Lähettäjäveya 
Päivämäärä:   27.2.10 23:31:42

Täksi vuodeksi syntyy vain pari tekkeä joista myyntiin tulossa toistaiseksi nimetön orivarsa (Strastnyj x Fenenil) ja ori Quebir BHE (Kiefer Jr. x Jordania BHE). Mieluusti käy myös täksi vuodeksi syntyvä, kun en noita astutuksia hirveesti viime vuonna sopinut. :))

Suositella voisin esim.
Goumai CAT x Hrista BHE
Cajun BHE x Everild BHE
evm-sukusille ei löydy oria omasta takaa

Niin, ja quarter on tosiaan Flippi. Ja varmaan kohtapuoleen siirtyy siitokseen evm-sukuinen qh-tamma. Kunnon suvullisia (2+) quartereita ei oikein nykysin tahdo löytyä mihinkään painotuslajiin.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   27.2.10 23:45:50

Jalostukseen tarjoan Nerithin kasvattia, xx-ori Sasnak Luchanoria.

Minun silmään mukavasti laukkurina pärjännyt orii. En tiedä sitten miten teidän silmissä.:)

Nerith: Luka on saanut jo yhden varsan(jota en ole sivuille kerennyt lisätä) ja ori on olut hyvin oppivainen noiden koulupuolen liikkeiden suhteen! Tosin, laukassa tuntuu usein menohalut kiihtyvän hieman liiaksi!

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   27.2.10 23:48:13

veya: Tuo Flippi on fiksuluonteinen ja kivannäköinen tamma, joten jos sinulle sopii, niin kyllä sen tuolle oriilleni kelpuuttaisin. Varsa tosiaan tulisi laukkaradoille, kunhan vaan ikävuosia ensin tarpeeksi kertyy. Ja jos ei laukkapuolella suju, tulee siitä western-pompula (ajattelin kokeilla sitä vielä tuolla Masiinallakin)^^ Niin ja koska tamma on sinun, oletan myös varsan syntyvän oman kasvattajanimesi alle:)

Noista ahaltekeista ensisijaisesti kiinnostaisi tuo ori Quebir BHE ja sitten tuo yhdistelmä Cajun BHE x Everild BHE. Jälkimmäinen voisi olla tamma, mutta ei sillä tosiaan niin väliä ole. Nimen saat sitten keksiä itse, ahaltekien nimet on jotain, mihin oma nimipääni ei sovellu lainkaan :D

Päivämäärä:   28.2.10 13:14:29

Jenna, hieno homma! Toivottavasti Lukan kanssa alkaa koululiikeet sujumaan oikein toden teolla :D Ja mukava kuulla myös että jälkeläisiäkin on saanut.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   28.2.10 16:52:37

Ryhmän 2 kisaajat! Juoksevatko teidän hevoset tietyllä matkaskaalalla vai kelpaako niille mikä tahansa matka 1200-2200 metrin välillä?

Lähettäjäveya 
Päivämäärä:   28.2.10 19:35:45

Aneth, Flipin varsalle ei tule mitään kummaa liitettä, mutta sana Need olisi mukava sisällyttää nimeen, kuten Need To Hide, Need For Weed, Need For Budget.. Kumpi sukupuoli? Syntymäajalla ei väliä, kun Flippi ei noudata CAS:ia.

Ahalteket ok, Everildin tyttärelle olen kaavaillut nimeksi Quelle BHE. Q-varsojen syntymäajat 8. ja 15.3.
Quebirin emästä ei tule kovin monta varsaa ulkopuolisiin käsiin, joten toivon että pidät varsasta hyvää huolta. ;)

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   28.2.10 19:43:39

veya: Need To Hide voisi olla kiva nimi, ja kyseessä voisi olla vaikkapa tamma:) Sopisiko syntymäaika niin, että varsa syntyisi nyt CAS-keväällä, eli vaikka 1.3.2010? Eli astutus olisi tapahtunut viime CAS-vuoden puolella, jolloin ori omistukseenikin siirtyi:)

Tuoe Quelle on kaunis nimi, eli ainakin minulle sopii mainiosti. Ja taatusti pidän varsoista hyvää huolta, tavoitteena kuitenkin saada niistä tulevaisuuden laukkatähtiä :D

Onko sivujen kanssa muuten miten kiire? Mulla on just ulkoasuremppa menossa, mutta hätäiseen pystyn nuo kyllä piankin väsäämään. Yritän tietysti tehdä ne pian, mutta muistinikin on mitä on (eli saa potkaista jos ei mitään kuulu) :D

Lähettäjäveya 
Päivämäärä:   28.2.10 20:32:39

Aneth, Jeps käy :) Lähettelen vaikka maaliskuun puolessa välin viestiä, jos ei rupea mitään kuulua.

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   1.3.10 14:00:38

Hei nyt kaikki täykkien omistajat!
On aika hälyttävää katsella kisakalenteria, koska alkavalle kuulle ei ole kuin 8 täykeille avointa kutsua! Hopi hopi järjestämään kisoja! :D

Heitän ilmoille sen iänikuisen kysymykset; millaista toimintaa haluaisitte LJ:n alle? Apureita LJ:n toiminnan suunnitteluun ei ole ilmoittautunut..

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   1.3.10 14:09:30

"-- alkavalle kuulle ei ole kuin 8 täykeille avointa kutsua!"

Mie veikkaan että niistäkin puolet on väärällä matkalla miun täykkärille :D Mutta siihen auttaa luonnollisesti se, että järjestää itse niitä kisoja (:

LähettäjäNerith 
Päivämäärä:   1.3.10 14:18:07

Tuire, pistinpä muutaman kutsun lisää, eli nyt päästään yli kymmeneen kutsuun :D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   1.3.10 15:15:38

Laukkojen, ja nimenomaan villien laukkojen järjestämisestä olisi muutama kysymys. Olen laiska anomaan kisoja "ylemmiltä tahoilta" (kuten LJ ja VRER), ja siksi ajattelin lähinnä villeihin panostaa. Toinen syy on se, että en tykkää suunnitella asioita pitkälle eteenpäin (kun ei koskaan tiedä mitä silloin sattuu, olen ammattilainen näissä jutuissa ja elukkani kans :D), vaan silleen "pidämpäs kisat nyt" -periaatteella (ei nyt sentään ihan noin lyhyellä varoitusajalla :D). Eli en todellakaan ole LJ:n toimintaa vastustamassa tai arvostelemassa, päinvastoin arvostan sen korkealle.

Mahtaakohan kukaan siis huomata, jos mainostaa villejä laukkoja täällä tai vaikka galloperilla? Tarkoituksena olisi n. kerta viikkoon niitä alkaa järjestämään (ryhmät ja sarjat vaihtelevia) kun saan kaiken kuntoon. Niin ja osallistuuko niihin kukaan, vai meneekö LJ aina edelle?

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   1.3.10 15:37:57

Nerith: Eipä nuo 10 kutsua kyllä kovin paljon minuu auttaneet, koska muistin vasta että täykkärini kisaa seuraavaksi täytettyään neljä vuotta 19. päivä :D Eli tämä jättää kaksi kutsua, joista toinen on risueste.

Pitää siis tosiaan väsätä jonkun sortin sekoitus täykkäreille ja angloille (ei tietenkään yhteisiä lähtöjä), koska muuten molemmat tytöt jäävät aika pienoiselle kisaukselle. Anglolle ei itse asiassa löydy yhtäkään lähtöä! Kalenterissa ainoastaan pari risuestettä ja Pinkin ungraded-lähtöihin tammani on liian nuori. Enkä kyllä muutenkaan haluaisi aloittavaa neitiä ungraded-lähtöihin laittaa.

Aneth: Kyllä mie ainakin osallistun mieluusti myös villeihin laukkoihin, kunhan niissä tosiaan on ryhmät, matkat ja muut perustiedot kutakuinkin samat kuin LJ:ssä. Eli en esim. osallistuisi sellaisiin, joissa lähdöt on jaettu tyyliin pienet ponit, ponit, hevoset tms. :D Mutta kuten sanoit "ryhmät ja sarjat vaihtelevia", joten uskoisin niistä tosiaan löytyvän "fiksuja" lähtöjä.

Eiköhän ne laukat löydy ihan hyvin, jos ne juuri tähänkin topikkiin laittaa. Tietysti tämän lisäksi voi tehdä erikseen oman topikinkin ja sitä sitten vain mainostaa "tarpeeksi ahkerasti". Galloperista ne löytyvät aivan varmasti, koska kirjautuneena näkee heti, että kilpailukansliaan on tullut uusi viesti.

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   1.3.10 16:07:28

Juu, kyllä minä ihan "järkeviä" lähtöjä ajattelin järjestää, saman kaavan mukaan mitä juuri LJ:nkin alaisissa laukoissa:) Ja koitan vielä katsoa hiukan sen mukaan, mille ei sillä hetkellä ole sarjoja kauheasti tarjolla.

Sitten sellainen juttu vielä, että linkkilistani kaipaa täydennystä toimivien laukkatallien (myös taukoilevat) osalta:) Eli mikäli tallissasi on jonkin valtakunnan laukkureita, niin vippaas osoitetta :D Lista on siis tällä hetkellä varsin lyhyt ja onnettoman näköinen.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   1.3.10 16:10:08

Presta Racing Center ilmauttautuu täytteeksi :D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   1.3.10 17:01:12

Presta lisätty:)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   1.3.10 18:23:59

No nyt anoin kolmet laukat, joissa löytyypi lähdöt ryhmille 1 ja 3. Toivottavasti pohja (hiekka) ja matkat sopivat edes jollekin, ettei tule älyttömästi peruutuksia.

Lähettäjäweem 
Päivämäärä:   2.3.10 11:45:45

Hurahdinpa minäkin laukkaurheiluun... Sorruin :D Neljä tuontihevosta, muutamiin lähtöihin ilmoitettu.

Bairdonissa meinasin järjestää muutamat laukat, kutsujen parissa painiskelen :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   2.3.10 16:01:47

weem: Loistavaa! (:

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   2.3.10 17:08:15

Millä perusteella te päätätte, mitkä hevoset siirrätte uran jälkeen siitokseen ja mitkä ei? Ja nyt ei kyseessä tyyliin vain maidenin läpäisseitä, vaan liuta G1-tason juoksijoita... Itse koitin statistiikkojen perusteella katsella (esim. jos G1-tason vanhemmista ja vain 1 G1-tason voitto 30 starttiin...), mutta sukujen mahdollinen mielenkiintoisuus/ harvinaisuus hankaloittaa tätä entisestäänkin :D Ei olis ongelma, jos samasta isästä on 5 muutakin vähintään yhtä hyvää hevosta ja emästä samoin, mutta jos on tyyliin vanhempiensa ainoa jälkeläinen... Missaan vielä koko astutuskauden kun näitä vieläkin pähkäilen :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   2.3.10 19:31:49

No minulla jokainen hevonen saa ainakin yhden jälkeläisen, vaikka sillä olisi takanaan todella huono kisaura. Kuten tuosta näkyy, huonosti menestyt jätti jälkeensä kaksi hyvää juoksijaa: molemmat G1-tasoisia ja hyvät prosentit (toisella jopa todella hyvät).

Mutta sitten että jääkö se "kunnolla" siitokseen. Se riippuu hevosen voitto- ja sijoitusprosenteista, jotka suvun lisäksi määrittävät sitten kuinka monta jälkeläistä se saa yhteensä.

Täytynee tunnustaa, että mie en kyllä paljon katso sitä, että onko hevosella se yksi vaadittu G1-voitto vaiko kymmenen sellaista :D Esimerkiksi tämäkin ori voittanut vain kerran G1-tasolla (toisaalta, rahasijoituksia on kuitenkin ihan kivasti), mutta ihan kivojen prosenttien ja tuntemattoman suvun ansiosta käytän sitä ahkerasti siitoksessa.

Minulla on kylläkin vaatimukset muuttuneet tässä ajan (eli oppimisen) myötä, aikaisemmin en edes katsonut noita prosentteja kovin tiukasti ja siksi esimerkiksi tälläkin orilla on suuri liuta jälkeläisiä.

---

Eli varsinaiselta jalostushevoselta vaadin prosenteiksi vähintään sen 20/70 (poikkeuksia saattaa tietty olla). Jos sillä on matalammat, saa se vain yhden tai kaksi varsaa ja siirtyy sitten eläkkeelle.

Sitten se suku tosiaan määrittää kuinka monta jälkeläistä saa. Esimerkiksi tämä tamma saa loistavan uran ja tuntemattoman suvun ansiosta kahdeksan jälkeläistä. Mutta sitten taas esimerkiksi tämä tamma saa "vain" neljä varsaa, koska sen suvussa on aika yleisiä nimiä.

Noh, et sie kylläkään puhunut/kysellyt mitään jälkeläisten määrästä, mutta kerroinpa nyt senkin tässä samalla :D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   2.3.10 20:04:05

Tuire: Kiitos vastauksestasi, aika samoilla linjoilla tunnut olevan mitä itsekin alkuun ajattelin:) Eli se kilpailumenestys ei kuitenkaan ole niin tarkkaa, varsinkaan jos hevonen on harvinaisemmasta suvusta. Itse en tammalta muutenkaan niin paljon vaadi (IRL:kään kaikki tammat välttämättä ole startanneet eläessään kertaakaan...), ja toisaalta myös ori voi olla hyväkin periyttäjä ilman kilpailumenestystä (mm. IRL yksi lv-ori, joka ole startannut ikinä, on osoittautunut periyttäjäksi).

Onko muuten olemassa jotain "suosituksia" hevosten jälkeläismäärien suhteen? Itselläni tässä tapauksessa lähinnä englantilaisia täysiverisiä, ja 5 taitaa olla tällä hetkellä suurin määrä mitä noilta löytyy. Suunnittelin hiukan silleen, että jos minulla on itselläni jo jostain oriista/ tammasta siitoskäyttöön siirtynyt (tai useampikin) jälkeläinen, voisi nämä edellisen sukupolven edustajat siirtyä eläkkeelle. Jonkun paremman erityisen hyvän tapauksen voisin jättää vielä jalostukseen, mutta "tavalliset" siis eläköityisivät.

Ja sitten vielä sellainen juttu, että onkohan ihan typerää siirtää hevonen siitosuran jälkeen vielä ratsuksi, vai onkohan se jonkinlainen loukkaus hienon kilpauran jälkeen :D? Näin virtuaalimaailmassa kun ei viitsi tammaa sitä yli kymmentäkin kertaa astuttaa, ja oreillekaan viitsisi kymmeniä jälkeläisiä hankkia. Laukkahevoset kuitenkin siirtyvät siitospuolelle jo varsin nuorina, ja tammallakin se muutama varsa on varsin nuorella iällä jo hankittu. Tuntuu vain tyhmältä jättää jotain alle 10v hevosta eläkkeelle :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   2.3.10 20:29:55

Minulla on vain nuita ahaltekinhevosia, joten puhun vain niiden osalta (luonnollisestikin). Tähän mennessä kaikki tammani (kahta lukuunottamatta) ovat saaneet/saavat enintään 2-4 varsaa. Oreillakin pyöritään aika samoissa summissa, mutta suurin osa saisi enemmänkin, jos ne kelpaisi muillekin kuin omille tammoille :D

Miekin olen miettinyt että pitäisikö noilla hevosilla tehdä vielä jotain sen jälkeen, kun ovat jättäneet laukat ja siitoshommat taakseen. Olen kuitenkin päästänyt itseni helpommalla ja antanut niiden vain lojua tallissa, kunnes täyttävät tarpeeksi että voivat siirtyä tavalla tai toisella vehreämmille laitumille.

Mutta en mie ainakaan katso sitä mitenkään pahalla vaikka niiden kanssa jotain muutakin tekisi. Kunhan vain realistisena pysyy, eli tuskin entinen laukkahevonen mitään GP-koulua kykenee vetämään :D

Lisäksi tietty pitää huomioida se, että (pitkän) laukkauran jälkeen hevosesta ei välttämättä ole mihinkään muuhun kuin rauhallisiin maastolenkkeihin tms. Eli siinä mielessä minusta voi kyllä ihan hyvin aina välillä jättää jonkun yksilön vaikka vain lojumaan talliin.

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   2.3.10 20:47:34

Tuire: Mä voin sit joskus tulla sulta oria lainaamaan, ostin kaksi 4-vuotiasta evm-sukuista tuonti ahaltekia (ori ja tamma) :) Tarkotus olis tuoda noita enempikin noitten suvullisten varsojen kaveriksi. Oon vaan huono kehittää nimiä tekeille, englannin- tai suomenkieliset nimet helpompia mut ei noille sovi :P Jotenkin oon noihin tekkeihinkin hurahtanut, varsinkin kun yksi sellainen seisoo tallissakin (ei tosin oo oma ku kaverin, oma koni pieni pyöreä suokinpötkylä^^).

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   2.3.10 21:01:23

Jeps, tuleppa ihmeessä (: Varsinkin kunhan saan nuo kisahevoset jalostuskäyttöön, niin sitten niitä oreja taas riittää :D Jaa'a, pitänee mennä ryöstämään siskolta nuita yksipolvisia tammakasvatteja, meinaan muuten loppuu tammat kesken :D Ja muutenkin pitäisi vissiin varsoja "tehtailla" muutenkin.

Päivämäärä:   3.3.10 17:58:16

Meillä siitokseen taitaa mennä suurin osa hevosista tällä hetkellä. Pikkuhiljaa oon kyllä karsintaa kiristäny kun noita hevosia alkaa sillä puolella melko mukavasti olemaan - etenkin oreja. Siitoshevosen valintaan vaikuttaa eniten suku; isä- ja emälinjat. Sukujen skaala pyritään pitämään monipuolisena, mutta myönnän että se Mosquiton ja Zeuksen (ratsuori!) orilinjat ovat vallitsevia ;) Kilpaura tulee toisena vaikuttavana tekijänä. Tunnearvo kolmantena :D Joskus voi vaikuttaa myös sisarusten menestys jalostuksessa.

Meillä on ollut muutama sellainen ori, jonka jälkeläismäärä on yltäny yli kahdenkymmenen, mutta nyt kun noita oreja on enemmälti niin määrät ovat vakiintuneet siihen kymmenen vaiheille. Tammoilla ei nyt aivan kymmentä varsaa teetetä, keskimäärin taitaa olla sellainen 4-8 varsaa per tamma, riippuen toki tammasta.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   3.3.10 18:15:38

Noniin nyt on Prismaticin uudet sivut netissä hevosia lukuunottamatta. :D Tuli tekstejäkin samalla hiukan uusittua kun siellä oli jotain kamalia ajatuskatkoksia ja kirjotusvirheitä.

Multa tammat saa enemmän armoa siitokseen siirtyessään kuin oriit. Melkein kaikki tammat saavat minulta mahdollisuuden siitoksessa, vaikka kilpaura olisikin mennyt metsään, jos vain sukutaulu miellyttää silmää. Ihan täysin voitotonta ja miltei sijoituksetontakin tammaa en kuitenkaan siitokseen ota. Pari mun parhaista siitostammoista on olleet UG- ja G3-tasosia, joten hyvien kokemusten takia annan usein mahdollisuuden niille hiukan huonommillekin. :D

Oreilta vaadin jo jonkinmoista suorituskykyäkin ja pienin voittoprosentti millä mä olen oriin päästänyt siitokseen taitaa notkua siinä 20 paikkeilla, kun sijoitusprosentti näyttää melkein 90. Myös G3 voittaneet oriit, jotka eivät sitä G2-tason lähtöä kuitenkaan voittaneet olen enemminkin myynyt pois, sillä talli nyt muutenkin natisee liitoksissaan. G3-tasosia oreja käytän muutenkin lähinnä vaan jos oriin sukutaulu on must have -tyylinen.

Orien maksimijälkeläismäärä taitaa olla siinä hiukan yli 10 paikkeilla. Wind'A'Willilla näyttäisi olevan 11 jälkeläistä ja se taitaa olla kaikkein eniten mun oreistani. Tammoilla määrä on pienempi, siinä n. kuuden kohdalla.

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   5.3.10 17:16:37

Nostellaanpa taas kun on pudonnut...

Jos en ole jollekulle vielä ostamieni hevosten sivuja antanut, niin nyt saa huudella; kaikki on tehty, mutta olen voinut unohtaa (taas) jotain :D

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   5.3.10 18:06:19

Aneth, sulla taitaa yks Prismaticilainen olla. En muista ketä mutta lopussa liite RVC. :D

Lähettäjä: Aneth 
Päivämäärä:   5.3.10 18:09:28

tangerine: Laitoin sulle eilen mailia prismaticin mailiin, Devil Adore RVC oli tamman nimi:)

Tässä vielä sivujen osoite, jos maili ei tullut perille:

http://wwtrotters.webs.com/deviladorervc.htm

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   5.3.10 18:18:21

Aneth, no mutta siellä se näyttää olevankin. :D En kauhean useasti kato sähköpostiani koska tää kone ei oikein tykkää siitä.

Kiitoksia sivuista, kauniit kuvat sai tamma. :)

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   6.3.10 13:48:09

Ui, Devil Adore on meidän Markista :)

Mun pitäs alkaa suunnittelee kans astutuksia. Jippii.. Mulla on niin paljon usuia siitostammoja että tästä tulee mielenkiintosta.

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   6.3.10 14:05:29

Oho Wrong Wayssa on muuten tosi paljon mun orieni jälkeläisiä, pitänee varmaan alkaa päivittämään noita jälkeläislistoja. :D

Äh munki pitäis astutukset kattoo tälle vuodelle..

LähettäjäWelby 
Päivämäärä:   6.3.10 14:11:19

tangerine: Mä oon miettiny tota sun Ordostas ainaki jollekki tammalle. Näin jo etukäteisvarotuksena, että tullaan vierailulle Prismaticiin ;D

LähettäjäAneth 
Päivämäärä:   6.3.10 14:17:07

Mulla on niin paljon koneja, että löytyy varmaan kaikkien orien jälkeläisiä iso liuta XD Eikä kaikkia oo ees mainittu vielä sivuilla, listat tosi puutteelliset :P Jos joku päivä saisin kaikki nettiin asti laitettua, niin kiva, noita Agavesta hankittuja kun on sen miljoona kappaletta :D Osa varmaan pääsee suoraan eläkkeelle, mutta kuitenkin^^

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.