Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ravikeskustelu 179

Lähettäjä: Kride 
Päivämäärä:   23.1.10 20:05:41

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=733369&t=733369 Edellinen

jatQ.

Re: Ravikeskustelu 179

Lähettäjä: Simpe 
Päivämäärä:   23.1.10 20:07:26

Epic fail kello kahdeksalta, piti laittaa Kridelle meseviestiä että pitää tehdä uusi keskustelu. Oon kyl yks luopio.

Mut hei, oon jo lukenut äikän kirjaa. Löysinkin sen jopa. Ja tajusin jotain, mut en oppinut mitään uutta (en sit tiedä onko se hyvä vai huono juttu...)

Päivämäärä:   23.1.10 20:09:14

Nii ja mullehan tuli vasta nyt mieleen, että oisinhan mie voinut sen keskustelun itteki tehä xD Tyhmä simpe.

Miksei kukaan muuten huomauttanut mitään että 24.1. miun kv-raveissa oli otsikointipäivänä 18.1.? Superepic fail!

Päivämäärä:   23.1.10 20:30:02

Tein vastaamattomuus aiheuttaa hikipedisia oireita. Hikipedia on hauska ^^

Ja virtuaalihepat rulezz edelleen, jotta pysyn aiheessa :D

Lähettäjä: Paula K. 
Päivämäärä:   23.1.10 20:47:52

Muuttoilmoitus tehty, sähkösopimus tehty, kotivakuutus otettu. Mitäs vielä...

Tää oottaa Simppelin poniraveista tuloksia, et näkis miten toi meijän ratsu pärjäili. ;)

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   23.1.10 21:02:07

Simpe lopetti mesebannin äsken. Olin tarpeeks ahkera mielestäni, joten pilkon sit epic fail-tunnit huomiselle ja koitan sillon korvata tämänpäiväisiä.

Ravituloksia ei ole tänään luvassa, valitettavasti. Nää on kuitenki 10. ravit kahen kuukauden sisällä (7/10 rajattomia kaiken lisäksi), joten itsevaltiassimppamaisesti pidän oikeutenani venkoilla vähän tulosten kans, jos ei kiinnosta laitella niitä xD

LähettäjäMiia R. 
Päivämäärä:   23.1.10 21:18:57

yeah
http://irc-galleria.net/user/mimee-/blog/42145086-pelipaivan-saldo

eijaksakirjottaa.com

Lähettäjä: Hessi 
Päivämäärä:   23.1.10 22:48:32

Simo prkl. Mä oon vieläkin pysynyt mesebanneissani enkä oo avannut mesee vieläkään. :D Enkä kyllä avaa, vajaa 1,5 tuntii niin vuorokausi vaihtuu.

Historian ykköskurssin kirja luettu, huomenna teen omat muistiinpanot kahdesta vikasta kappaleesta. Sitte on ykköskurssin asiat käsiteltynä. :)

Mä en kyllä huomannut, että kv-ravien otsikon päivämäärä oli väärä. Tosin mä en helposti huomaakaan mitään. xD

Vieläkin meiltä kaks helmikuun alussa syntyvää varsaa varattavissa, sukupuoleen ja nimeen saa vaikuttaa vielä.
http://hessilainen.net/kerynkartano/astutukset.html

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   23.1.10 22:50:24

Hessi, luovu ny mun iloks. Mulla on jo ihan tarpeeks epic fail olo ilman että sie voitat mut 9450235939645656-0.

Päivämäärä:   24.1.10 10:08:31

Tänään vois ehk tehä ne ravitulokset, mut ettehän te niitä halua xD

Eli huomenta.

Lähettäjäumi. 
Päivämäärä:   24.1.10 10:09:48

huomenta.

minua ärsyttää tänään suunnattoman paljon kaikki, vaikka juuri heräsin.

haluuako joku kirjoittaa yhden luonteen + sukuselvityksen ja päivittää about 20 kalenteria?
ai ei. no voi homo.

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   24.1.10 15:26:54

Peppi, kiva ku sanoit että mä saan tän kuvan :D Enkös saakin, joohan joohan joohan?

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   24.1.10 16:47:33

Selvisinpäs kotio kaverilta. Nyt pyörittelen tikkaria suussa ja mietin mitä tekisi. Inkerille pitää ne sivut muistaa tehdä. Ens viikolla pitäs kokosakin kalenterit päivittää.. iiks :D

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   24.1.10 17:06:38

Työ ootte aika hiljasii ollu lähiaikoina..
http://www.youtube.com/watch?v=aD39Zlc1fIQ&feature=related <3 söpöö :D

Anteeksi muuten että 1701 ja VRER2001 ravien tulokset uupuu vielä.

Päivämäärä:   24.1.10 19:07:27

Sainpas raveista jopa kuvia. :D Tosin ei montaa onnistunutta, mutta kuitenkin talvikuvia! Viimeks talvikuvattu varmaan 2008...

Ja nyt haluais mesettää ihmisille, mut muut tekee jotain muuta. Plääh. Taidanpa käydä vielä läpi, että mitä kisoja puuttuu hevosten kalentereista ja päivittelen sitten päivitetyt sivut nettiin saakka.

Felialta pitis kysyy, että haluaako hän vielä Kalliopen. :D Ku nyt tänään saan päivitettyä tamman kalenterin nettiin, niin näyttääpi kaikki sitten oikeelta.

Lähettäjä: Aneth 
Päivämäärä:   24.1.10 19:38:10

Äää, mun ulkoasusta tuli liian punanen -> muokkaamaan vaan :( Tä homma ei vaan edisty millään, nimenki kanssa kauhee kriisi :D En oo päättäny Wrong Way:n ja Wild Wind:in välil ja muitaki ehdotuksii välil tulee mieleen :P

Päivämäärä:   24.1.10 19:41:22

Aneth > Vähän olis siisti, jos tallin nimi olis Wrong Way ja sit siinä ulkoasussa olisi joku tienviitta tai joku ajokieltomerkki tai muu. :D

Okei joo ehkä jatkan vaan tän henkilökuvaukseni kirjottamista...

Ai niin, meiltä tuli muuten taas joku uusi myytävä, käykää tsekkaamassa!
http://www.phpbbserver.com/ravilista/viewtopic.php?t=1312&mforum=ravilista

LähettäjäWella 
Päivämäärä:   24.1.10 20:28:43

Laitoin äskön reilu 40 kisan tulokset muotoon. huoah. Huomaa ettei ole vähän aikaa tehnyt kun taito vähän ruosteessa :D

Menestys kyllä yllätti;

2v t UJ Chocoa Cherry
21 5-3-2 enn. 20,0ke vs. 17 100v€

3v t Usvajärven Seireeni
26 3-3-0 enn. 35,4ke vs. 14 100v€

Ja kiitos kuuluu Heltsulle kun tammoille kisasi joulu-tammikuussa. Hieman paineita nyt itse jatkaa kun noin hyvää tulosta tehneet Kindistä käsin :D

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   24.1.10 20:30:43

Heipäti hei! :) Ajattelin tunkea tänne ravi-ihmisten maailmaan, kun tarkoituksena olisi hankkia toinen ravihevonen talliin.

Haluaisin siis jo olemassa olevan yksilön, jolle en aseta muita vaatimuksia. En kuitenkaan pidä poneista, joten niitä turha tarjota. Kaikki jo syntyneet esille siis. :)

Näyttönä tämä herra.

Ottakaa huomioon, että olen vasta aloitellut tämän rakkaan herran kanssa. Joten olen opettelutasolla vielä, ehkä siirryn enemmältikin tälle puolelle, jos meno on mielestäni "parempaa" täällä. ;)

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   24.1.10 21:00:25

Aneth, Wron Way on parempi kuin Wild Wind (ja wind on mulla venäläisten kasvattiliitteenä).

LähettäjäHeltsu 
Päivämäärä:   24.1.10 21:12:11

Wella -- No hyvä että tytöt on pärjänny :D Tarvii jäädä seurailemaan miten jatkavat uriaan :>

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   24.1.10 21:23:46

Harmi ettei mulla oo oikein mitään myytäviä nyt. Joko ne on niitä 2007 unohdettuja tai sit niillä on kivat kodit.

Tyhmiä heppoja mulla, Ingopingo juossu kolmen parhaan joukkoon 32& ja sit kuitenki viiden parhaan joukkoon 64%. Juoksis piru niitä kolmosia eikä mitää nelosia ja vitosia :p

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   24.1.10 21:27:23

Simo, mä tajuu mitää noista prosenteista :D

LähettäjäHeltsu 
Päivämäärä:   24.1.10 21:33:06

Mulla ois omia kasvatteja Cotton Kind, Cremona Kind, Elvariina KND ja Tosimies KND mut en tiiä raaskinko mistään luopua :>

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 09:36:03

Tigerlily_, Ingo on siis juossut 28 starttia (plus tietysti koelähdön ja pari rutiinia joita ei kuitenkaan lasketa statistiikkaan). Kolmen parhaan joukkoon se on sijoittunut 9 kertaa. 9 jaettuna 28 = 0,3214. Sit kerrotaan se sadalla, saadaan aiemmin mainittu 32%. Eli sen totoprosentti on siis 32%, samalla tavalla voi laskea tuon viiden joukkoon pääsemisen.

Elvariina KND <3 Tykkään nimestä ja suvusta ja nam.

Vielä 71 hevosen + 14 peitsarin + epämääräisen poninkonikasan kalenterit päivittämättä. Sitten kun sais ne päivitettyä, alkaakin päivitysrumba marras-tammikuu välille. Ugh, mistä näitä päivittämättömiä kalentereita oikein tulee?!?!?!?

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 10:22:04

Simo, okei, nyt mä tajusin! :)

Heltsu, tuo Cremona Kind on aivan ihana. :) En mä tietenkään ole keltään mitään kaakkia väkisin viemässä, että jos haluat luopua niin sitten. :)

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   25.1.10 10:39:19

Peps ei mennyt kouluun tänään. Eilen illalla ja tänään aamulla särki hammasta niin paljon, että meinasi taju lähteä. Oikeasti pyörrytti ja oli vaikea hengittää, juoksin vaan ympäri taloa ja huusin "AI VTTU!!!" :D Ja lääkitsin itseäni myös, 2x Burana 400 + joku äidin reseptikipulääke.. Ei auttanut.. Aamulla hammaslääkärissä -> paikataan vasta huhtikuussa, nice :/

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 10:45:45

Joo ei se vaikeeta ole, kunhan ensin tietää idean :D

Peps, onnea vaan :D Miulle kävi vähän samalla tavalla joskus ala-asteella kait, mut mulla oli onnekkaasti samalla viikolla hammaslääkäri xD En tykkää hammaslääkäreistä, mut joskus ne on kyl kivoja :D

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 10:49:53

Huoh, en kans mennyt kouluun kun ei ole koulua tänään. Koeviikko ja huomenna ekat kokeet.. Ääh, tarttis lukee ja tehdä rästitehtävät, ei jaksa.

Noniin hei! Joku myy mulle nyt jonkun kivan hepan tonne Ele's Trottersiin. On vähän tekstit kesken, mutta kyllä se siitä sitten.. Ja ulkoasuja saa tarjota, en tykkää tuosta, mutta en jaksa parempaa väkertää.. :)

Päivämäärä:   25.1.10 11:00:30

Kai tässä pitäisi tehdä sitten jotain järkevää. Läksyjä en eilen pystynyt tekemään, jospa nyt vähän alkaisi laskemaan.. Ei taida jaksaa, tekeydyn sairaaksi :D

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 11:06:22

Meiltä saa aiemmin syntyneinäkin tilareita, mutta niitähän sie et ollu hakemassa :D Omia kasvatteja on nyt aika vähän tallissa ja ei oikein mikään ole sellainen josta haluaisi luopua. Tietty jos o. Mercury Smoke kelpaa, niin sen kyl periaatteessa voisin myydä. Tuolla nyt on ihan toisen hepan kuvat sivuilla ja muutenki vähän niin ja näin noi sivut xD

Miusta tuo ulkoasu on kiva <3

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 11:23:32

Simo, katselen. Ei ole vielä tullut sitä oikeaa sydänten murskaajaa vastaan, mutta harkintaan. :) Ja kiva että tykkäät ulkoasusta. :D

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 11:42:06

Niitä sydäntenmurskaajia on itse asiassa aika harvassa. Miulla on ollut vaan pari suosikkiheppaa, ja katsoen hevosmäärään (yli 200) niitä ei tosiaan paljoa ole. Koska tykkään yksinpuhelusta, höpöttelen sitten lämpimikseni.

Eka virtuaaliravurini on tietysti yksi suosikeista, joskin sen suosiota edesauttoi varsojen hyvä menestys kilparadoilla. Sen varsa oli ja onkin sit yks miun alltimesuosikeita ever. Muista sen varsoista mie en oo oppinu tykkäämään ikinä kovinkaan paljoa xD Tän lellikkivarsan jalostusmenestys kertonee sitten aikanaan että saanko mie siitä linjasta uuden suosikin vai en. Nyt sillä on kyl kivoja varsoja, mut ei mitään "jänskää".

Sitten Aavistus oli ehdottomasti kanssa yksi suosikkejani, ei pelkästään värin takia vaan jotenkin ihan muutenkin. Siitä miulle jääneistä kasvateista mie tykkäsin eniten Rähinöijästä, mutta siitä taas ei sit oikein jäänyt mitään spesiaalivarsaa. Tietty toi viimosin saa mahdollisuuden näyttää kynsiään :p

Sit yks uus suosikkini on suvuton Haaveherra. Katsotaan tosin vielä, miten käy tässä irl vuoden sisään, suosio saattaa hävitä jos päätänkin etten tykkääkään siitä enää :D Kaipaus on mun lellikkipentu - ja lienee aika tunnustaa että mulla lienee fiksaatio mustiin suokkeihin :D

Tammoista suosikkeja löytyykin vähän, Vauhditar ja Verivelka on sellaisia kestosuosikkeja. Lämpösistä ei suosikkitammaa oikein olekaan.

Lämpösistä Furtherin varsalinjalla on kans merkitystä, sieltä tykkään Fire's Baronista. CT Thalion on kans kiva, vaikkei ikinä meillä kilpaillutkaan. Mutta jotenkin vaan tykkään siitä. Sniisk, pitäis lopettaa se kohtapuoleen.

Mitkä on teidän poni/heppasuosikit?

Lähettäjä: Hessi (koulu) 
Päivämäärä:   25.1.10 11:58:34

KEKAN TULI-SINKO <3

Kertoo kaiken. :D Oriin syntymää tuli odotettua 4-5 irl-vuotta (nimi keksitty siis aikoja sitten, kun ekaa kertaa toimin virtuaalimaailmassa), ja kun lopulta varsa syntyi, ei riemusta tullut loppua. Oriin kisamenestys takasi sen, että herrasta tuli minun ehdoton suosikkini kautta aikojen eikä kukaan muu hevonen voi mennä sen edelle.

Kekan Tulipöly on kyllä kanssa symppis, sillä on ihanat kuvat. ^^ Tietty sekin vaikuttaa, että tykkään oriin suvusta - pölypunkkilaiset on vaan niin purr.

Tammoista suosikkini on varmaankin ollut Kekan Liimatar. Ei ollut mikään erikoinen juoksija, mutta sen nimi vaan toimii. :D

Päivämäärä:   25.1.10 12:03:07

Rakkaimmat v-hevoset? Hmmm..

Darling DDD (http://freewebs.com/jymy/darla.htm) on aina ollut mulle sellanen lällykkälöllykäihkuraksuhepo, se on vaan niiiin kiva :D Zippo Pine Shine JM (http://freewebs.com/jymy/zippo.htm) on sellainen varsa, josta tulee hyvin todennäköisesti yksi suosikeistani, jo nyt seuraan paljon aktiivisemmin sen juoksuja kuin muiden 2-vuotiaden :D Ja sitten yleisestikin ottaen kaikista vanhimmat hevoset ovat "rakkaimpia", Marigold Striped, Muckwott, Hurja-Helma, Nicklas, Knockout, Vanessa Dreow, Monica My, SB Mini, SB Lumikuningatar ym ym.

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 12:03:27

Simo, mun heppasuosikki on ollut siitä lähtien kun sain sen Dynamitt SWE ja toinen on nyt omistamani ravuri Memory Of Daredevil. Toki pidän muistakin Elegancian hevosista ja näin, mutta nämä kaksi on jotenkin edellä muita. <3

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 12:50:45

Voisipa siis vaikka veikata, että vanhimman hevoskaartin jäsenet on aika helposti suosikkeja xD

Ravitulokset ei kyl nyt inspaa yhtään. Ja mie ärryn nykyään aina kun on niitä reilusti irl SE-aikojen alittaneita. Tekee mieli karsia pois. Tietty kaikki ei voi tietää niitä, mut silti. Yää.

LähettäjäIcengard 
Päivämäärä:   25.1.10 13:03:04

yey! keräsin keittiön lattialta roskia, nousin ylös enkä voinut enää laittaa painoa vas jalalle ilman vihlovaa kipua polvesa. Tietysti röngten kiinni tältä päivältä ja huomenna pyhäpäivä -> kaikki täällä kiinni. Nyt kävelen kepeillä, keskiviikkona ollaan vasta viisaampia.

Jos olin onnekas, parisen viikkoa taukoa töihin (kuolema, rakastan tätä työtä) ja homma jatkuu varovasti alotellen. Jos en, .. en uskalla edes ajatella. Mutta siis tämä tarkottaa että mulla on tässä edessä pitkiä tylsiä päiviä, joten ehdin kiusata teitä täällä ja hoidella kaikkia virtuaalijuttuja :)

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 13:04:29

Icengard, paska mäihä, mut toisaalta meidän kannalta hyvä :D Toivottavasti ei oo mitään isompaa.

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 13:06:48

Icengard, auts :/ Mitäs sä sitten teet työkses?

LähettäjäIcengard 
Päivämäärä:   25.1.10 13:18:23

simo, joo toivotaan :)

tigerlily_, ratsastan laukkatäykkäreitä australiassa :)

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 13:20:48

Icengard, wow! :o Mäki haluun tollasen työpaikan, mitäs kautta sä sellaseen oot ajautunu?
Hevosalaa ajattelin itselleni, mutta en viitsi lähteä kun ei palkat ole kovin kummoisia.. No mutta ehkä Graafinen puoli olis mun alaa, ku autoala ei sitä ole. ;)

LähettäjäIcengard 
Päivämäärä:   25.1.10 13:31:36

Tigerlily_, haaveilin ulkomaille lähdöstä, löysin netistä ilmotuksen "haetaan hevosenhoitajia perthiin", soitin ja 1,5 viikon jälkeen löysin itteni täältä. Nopeeta toimintaa :) Joo hevosalalla yleensä ei makseta paljon mitään, mutta tää on paratiisi maan päällä, täällä maksetaan ruhtinaallisesti. Ihanaa tehdä työtä mitä rakastaa ja mitä arvostetaan. Ei tääl miljonääriksi tule, mut tienaa huomattavasti paremmin mitä Suomessa, kun ottaa viel huomioon et tääl on käytännössä halvempaa elää ku Suomessa.

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 13:34:12

Oih, mä haluisin kans, mutta ei ole mitään mahdollisuutta että pääsisin lähtee.. Äiti ei päästäis ja ukkoo en haluis jättää tänne, mut se vois kyl lähtee mukaan, sen verran se mua palvoo. :D

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   25.1.10 13:43:18

Mitkä on teidän poni/heppasuosikit?

Monesti uusista tulokkaista tulee hetkeksi jonkin sortin suosikkeja/silmäteriä ja muutenkin menee vähän kausiluontoisesti (joku alkaa kulkea -> mielenkiinto kasvaa, kunnes ei taas kulje). On vähän paha olla välittämättä lainkaan hevosesta, jota on saattanut odottaa vuosia (harrastuksena tulevien hevosten "tehtailu", sivut voineet olla jopa vuosia valmiina ennen talliin virallisesti tuloa)...

Mutta yksi suosikki kuitenkin on ja pysyy, Codemaster. Ensimmäinen sivut saanut hevonen (ja yksi harvoista joilla luonne kirjoitettuna ;D) lähes kuusi vuotta sitten, josta vielä todella tuli se toivottu menestyshevonen, niin radoilla kuin siitoksessa. Ennen kaikkea orissa on kuitenkin aina ollut sitä jotain. <3 Ikää vain alkaa olemaan jo sen verran, että pitäisi vähitellen raaskia luopua...

Tavallista suurempi merkitys myös em. oriin Long Con pojanpojalla ja tämän pojalla Comanche Yep. Näiden tasoinen suomenhevosten edustaja taas on {url=http://yeptrotters.awardspace.com/hevoset/hurmos.htm]J.E.P. Hurmos. Muut n+1 ovat sitten jokseenkin "mukava tai ihan mukava tapaus" -tyyppisiä, mutta löytyy myös jokunen "hälläväliä" tapauskin, jotka olleet tavalla tai toisella pettymyksiä.

kun on niitä reilusti irl SE-aikojen alittaneita

Ovatko myös ME-aikojen alle? Kärkihevosiin voi kyllä sallia jokusen ME-tasoisenkin ja Suomessa harva SE-hevonen kulkee kovinkaan lähelle näitä aikoja. Tarkoittaen, että lämminverisillä "lopullinen raja" kannattaisi vetää ME-aikoihin ei SE-aikoihin. Suomenhevosilla taas sitten vähän eri homma, kun ovat sama asia. Mutta veti rajan mihin tahansa, niin huippuhevosia on silti liikaa...

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   25.1.10 13:46:49

*sensuroitu*

J.E.P. Hurmos

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 13:58:22

Puhuin tällä kertaa ihan suomenhevosista noiden SE-aikojen suhteen (viimesimmät avoimet ravit kv-ravit). Kun lyhyen matkan orien ennätyshän on 19,9aly, niin sit virtuaalisesti löytyy jopa pari alle 20-aikaista 2100m matkalla ennätyksen juossutta. Se on miun mielestä jo vähän liikaa, ne 20-ake -aikaiset viel voin pitkin hampain hyväksyä.

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   25.1.10 14:11:41

Suomenhevosten epävirallinen ennätys on Siporin 19,6aly tappioaika. Mutta tämähän ei suinkaan tarkoita, että pitäisi olla miljoona vastaavaa v-ravuria, voi vain pitää viimeisenä hyväksyttävänä aikana. Aitojen suomenhevosten nykyisen (ja menneen) kulkemisen valossa, alle 21,0ake on jo liikaa (teoriassa jo alle 22,0ake mutta voltista kuitenkin menty 21,4ke), kunnes joku tähän oikeasti pystyy. Eli juu, alle 20,0a ke-matkalta on _avain_ liikaa.

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 14:32:39

Virtuaalimaailmasta ei varmasti ikinä saa karsittua epärealistisen ennätyksen juosseita kokonaan pois, mutta ainakin omana prioriteettina alkaa olla, että pyrin ainakin jonkinasteiseen realistisuuteen. Etenkin noiden nuorempien kohdalla: olkoot vaikka sitten kävelijääkin hitaampia, kunhan vaan eivät juokse me/se-aikojen alle.

Ja pikkuhiljaa alan karsia ainakin selvästi epärealistisen ennätyksen omaavia pois raveista. Julmaa kyllä, mutta mie oonkin rasisti :D

Lähettäjä: Shavo 
Päivämäärä:   25.1.10 14:41:07

Miun kaikki tärkeimmät virtuaalihevoset on jo kuolleet.. Ei tuolta nykyisistä voi ketään nostaa lemppariksi, paitsi ehkä Dareios...

Narrilaivan raveista tulee tulokset vasta ensiviikolla, ellen sitten loppuviikosta jo innostu niitä tekemään..

Päivämäärä:   25.1.10 15:42:45

Omat lempparihevoseni eivät välttämättä ole mitään erikoisen hyviä. Jostain hepasta lempparin saattaa tehdä vaikka kivat kuvat tai luonne.

Let It Rock TUM on yksi lemppareista. Oma kasvatti, kivat kuvat ja luonne ainakin omasta mielestäni onnistunut. Ja onhan se jopa ihan kivasti pärjännytkin. :) Jotenkin vain tykkään. Toinen on Silly Boy, johon pätevät myös samat kivat kuvat ja kiva luonne - perustelut. Silly boy-biisi oli yksi kesän ruotsinmatkan kuunnelluimpia, ja tuo tuontiorihan tuli meille heti sen jälkeen. Kuvatkin on Ruotsista, eli sillä reissulla saattoi olla jotain osuutta tämän hevosen lemppariasemaan. ;)

Lisäksi Bellatrix TUM on mulle tärkeä, koska se on ensimmäisiä lv-kasvattejani ja pärjännyt vielä niin kivasti.

Poneissa ei tällä hetkellä ole kauheesti lemppareita. Här Bor Oscarista tykkään, sekin oli yksi niistä ruotsinmatkan jälkeisistä hankinnoista. Nimi on mun oma insideläppä, joka jaksaa vielä naurattaa. Poni itsessään ei kyllä ole edes kummoisesti pärjännyt...

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   25.1.10 16:13:27

Tepä ootte pulissu pitkästä aikaa :D

GO Tiksu GO! :D Ja suosittelemme listalta mun mielästä pitäs jo Dese löytyä! Ja katokkin että sun ravi innostus kestää, lols :D

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   25.1.10 16:19:18

Mun lemppareista löytyy Topi-herra, ranskalainen ihanuus. Suokkilistalta löytyy orlovtamma Repe, joka on muuten ensimmäinen ja ainoa suosikiksi päässyt tamma. Sitten ehdottomasti Classico on mun nuorikoista rakkain.

Tälli on ehdoton kylmäverisistä, ja hänen poikansa tulee kovana kakkosena.

Mutta oikeastaan mä pidän kaikista <3. Perusteluja en kirjottanut, päätelköön jokainen itse :)

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.1.10 17:16:53

Lokki, juu juu.. -.-'' :'DD Ehkä mä lisään teidät sinne, ehkä en. :P Myy mylle joku kiva sun kasvattis?

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 17:35:15

Kenelläkään evm-sukuista ruunikkoa (tai joku muu joka tapauksessa kuin rautias) ranskanravuria?

LähettäjäHenna L. 
Päivämäärä:   25.1.10 18:09:40

Minusta on ihan ymmärrettävää, että jokainen haluaa tallistaan löytyvän pari kova-aikaista ravuria ja siksi huippuaikaisia on niin paljon. Kuitenkin järki käteen ja realistista ajattelua kaipaisin iteki sen verran ettei tosiaan ole niitä 19,0 aikasia suomenhevosia. Ite olen ajatellut hylkääväni raviosallistumisista aivan uskomattomia aikoja juosseet huippuhevoset.

Taannoin eräistä raveista 3-vuotiailleni tuli tuloksia 23-25 ajalla. Itse toimin tässä tapauksessa niin, että merkitsen kisakalenteriin parikyt sekuntia lisää aikaan. On mahdollista, että jotku ei ehkä tiedä ravimaailmasta niin paljon ja siksi ajat on tommosia niin tuloksissa, kun hevosilla. Jos omat hevoset juoksevat uskomattomia aikoja, ei niitä ole pakko merkitä niinkun ravien pitäjä on merkinnyt ne.

Vaikka niin... virtuaalimaailma on virtuaalimaailma ja kaikkihan on mahdollista.

LähettäjäHenna L. 
Päivämäärä:   25.1.10 18:10:29

Minun vanhempia lempihevosiani oli Fair Trottersin aikaan FAIR VIKING ja sen emä SOUTH ROSE, sekä I.K STARPLAYER.

Nykyisten lemppariravurina toimii POHJAN AADI. Tamma on Pohjantallin ensimmäisiä kasvatteja ja aloittanut _todella_ hienosti uransa. Lähes joka startista on rahaa tullut ja 47 startin jälkeen totoprosentti 51%!

Rakkaimpia ratsuja "ratsuajoilta" on puolestaan ollut Revolution SIN, Negative Creep SIN, Dark Shark, Cocarna Kooss ym.

Päivämäärä:   25.1.10 19:06:41

Tiedän, olen laiskalantakasa kun en jaksa etsiä, mutta kenellä on helmikuulla raveja, joihin vielä mahtuu mukaan? Pepin raveihin jo osallistuttu, mutta keski- ja loppukuulle olisi myös kiva saada startteja.

Jännityksellä odotan, saanko hevosille startteja maalis-huhtikuulle. Silloin on sen verran kiireitä, että voi homma jäädä hetkeksi.

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 19:08:39

Hops.

Mein kaksi uusinta kehiteltyä kasvattia on jo pakko esitellä vaik toinen ei oo syntynytkään. Mutta kuolatkaa uppopaistettuja ranskalaisia:
Chantal ja Alphonse.

Päivämäärä:   25.1.10 21:35:29

Alphonse niinQ Fullmetal Alchemistissa :')

Shavo ei oo vissii yhtää helmikuun raveihin osallistunut hups :<

Jääravien + muutamat poniravit tulossa helmikuulle Narrilaivan osalta.

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   25.1.10 21:49:38

Shavo, eeeeeeei suinkaan. Mistä sie semmosii päättelit? xD

Päivän ahkeroinnin tulos: tapatettuja hevosia ja kansioiden järjestelyä, jonka lopputuloksena Savitaipaleeseen jäi vain 171 hevosta, jolla tehdään jotain (+ viisi haamuhevosta, joiden tilannetta pitää katsoa). Peitsareita 15 kipaletta ja poneja 46 kipaletta (36 näkyy sivuilla, sit on 7 a-ponia ja 3 b-ponia sivuttomina).

Yhteensa 232 hevosta. Uih, alan oikeesti miettiä että joskus näitä on vähän liikaa.

Päivämäärä:   25.1.10 22:07:14

Simo, sulla on niitä LIIKAA. Mut kyllä se tästä ku tapat niitä ja myyt kasvattejas. Myy vaikka suokkikasvattejas mulle, jos haluut jostakin suokista varsan mutta et haluais varsaa kumminkaan pitää ittelläs. :D

Mä sain jopa yhden hepan tapatettua tänään, mut sei ollu ravuri. Ja lisäksi kaks laukkaratsuu myyty, mut toiselle ei oo vielä sivuja tehty ku vasta tuli ostaja. :)

Kerystonin Kartanon hevosmäärä vähenee oikeasti huomaamatta, OMFG. No ei se mitään, nyt helmikuussa ja huhtikuussa syntyy liikaa varsoja kuitenkin, joten ei se määrä nyt niin hirveesti kerkee laskee.

Päivämäärä:   25.1.10 22:28:23

Narrilaivaankin tarttuu tuo teidän influenssa aaltonne, odottakaa vain ;D

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   25.1.10 22:58:05

Meillä ei (toistaiseksi) vähennetä vaan lisätään...

Uusimmat lisäykset kotiin jäävä kasvattikolmikko Proud November, Adios Yep ja Charmant Yep. Jos Derby yhä juostaan heinä-elokuussa (tästä avautuminen taisi "tappaa" ravilista topikin), on se Adios & Charmant kaksikon tähtäimessä (Proud November syntynyt Ruotsissa). Adios on muuten näitä jo kauan etukäteen puolivalmiita tapauksia (odotti sopivaa emää liki pari vuotta), muut vain emän astutuksesta lähtien. ;)

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   26.1.10 08:44:13

Ja taas kipeenä, jeij. Onneks sentään sopivasti vapaapäivä, mutta silti.

Leena, yritin vipata vastausvelvollisuuden vrer-kisoja koskien jollekin muulle (mie oon aina enempi vähempi pihalla suurkilpailuista), mutta ei näemmä onnistunut xD Mie en puutu noihin suurkilpailuajankohtiin sen enempää nyt flunssaisena, kuin että syy siihen että suurkisoja siirrellään on se, että saataisiin tasattua niitä vähän paremmin pitkin vuotta + pari uutta ponien suurkilpailua tekevät vähän muutospakkoa entisenkin lisäksi. Vielähän näistä ehtii keskustella ja se olisikin erittäin hyvä.

LähettäjäIcengard 
Päivämäärä:   26.1.10 10:00:15

Good news for me, bad for u. Polvi näyttäis kestävän taas, joten olin onnekas ja taisin päästä säikähdyksellä. Jos pomo suostuu meen huomen takas töihin katsomaan mitä koipi kestää, joten se siitä ylimääräisestä ajasta tietokoneella :P

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   26.1.10 11:06:52

Kaksi uutta myytävää suomenhevosvarsaa

Icengard, hienoa! Harmi tietysti mein kannalta, mutta polvivamma olis aika ikävä.

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   26.1.10 11:13:46

OT, Kuinka pitkän sopimuksen Icengard on tehnyt ? ts Meinaatko jäädä Ausseihin loppuelämäkseks vai onko vaan parin kk homma? :)

LähettäjäIcengard 
Päivämäärä:   26.1.10 12:07:55

hyena, mulla on vuoden viisumi, josta vielä n.7kk jäljellä. Tosin taidan tulla täältä käymään Suomessa tuossa kesäkuun alussa, mutta vähän polttelis tulla tänne takas vielä sen jälkeen. Pitää tässä kuitenkin plännäillä et miten olis kaikista järkevin, olis ihan hyvä saada joku opiskelupaikkakin, mut toisaalta maailman näkeminen on alkanut polttamaan kun kerran tien päälle nousi. Dunno, aika näyttää :)

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   26.1.10 13:59:30

syy siihen että suurkisoja siirrellään on se, että saataisiin tasattua niitä vähän paremmin pitkin vuotta + pari uutta ponien suurkilpailua tekevät vähän muutospakkoa entisenkin lisäksi. Vielähän näistä ehtii keskustella ja se olisikin erittäin hyvä.

Jos tilalle ei tule 4-vuotiaille lämminverisille ja 5-vuotiaille suomenhevosille tarkoitettua suurkilpailua en ymmärrä Derbyn siirtämistä, en sitten lainkaan (enkä kyllä ymmärtäisi muutenkaan). Miksi ihmeessä ponien suurkilpailujen pitäisi vaikuttaa hevosten suurkilpailuihin ja vielä varsin marginaalisen hevosryhmän sellaiseen?

Eikä tuossa loppukesästä/alkusyksystä edes ole ollut juurikaan muuta suurkilpailua (hevosille) tarjolla kuin Derby. Miten siinä yhtäkkiä voi olla tunkua? Ei siinä ainakaan toista ikäluokkakilpailua ole vai onko muka? Miksi yritetään siirtää suurkilpailu jolla on perinteensä tässä ajankohdassa? Jos jotain pitää saada vuoden loppuun niin esim. Kasvattajakruunu sopii sinne huomattavasti paremmin (tällä kun ei edes aidosti ole yhtä ajankohtaa vaan kolme; 4v syyskuussa, 3v joulukuussa & 2v joulukuussa, ja suomenhevoset eivät edes juokse), kun on "kesälläkin" juostu milloin sattuu.

Avoimia vanhojen suurkilpailuja (ei rajattu kuin korkeintaan 4v+) saa minun puolesta heitellä minne tykkää, kun niihin osallistumismahdollisuus ei siitä merkittävästi mihinkään muutu (ykkössarjan hevosia joko löytyy tai ei oli ajankohta mikä tahansa). Tosin Virtuaalimestaruus kyllä on järkevin vasta syksyllä pidettynä ("vuoden parhaita" olisi ehkä koomista ratkoa jo keväällä). Mutta ikäluokkakilpailut pitäisi pitää silloin kun ne on totuttu näkemään! Jos homma viivästyy järjestyssyistä, kun aika on, ei siinä mitään. Sattuuhan sitä ja niin pois päin, mutta että tieten tahtoen viivästytetään kuukausi tolkulla ajankohtaan joka ei ole mitään muuta kuin Derbylle kummallinen (ja haitaksi) on suoraan sanottuna aika järjetöntä.

Ja ei, en ole hanakasti Derbyn siirtoa vastaan, siksi että sinne omia saisi mukaan. Tätä suurempi syy on jo moneen kertaan esille tulleet perinteet, Derby kuuluu alkusyksyyn eikä todellakaan alkutalveen! Mutta kyllä, olen myös todennut, että Derbyyn saa normaalisti omia mukaan (2007 lähtien, kun karsinnat + finaali alettiin juoksemaan tiheämmin), koska se osuu heinä-elokuussa useimmiten juuri sopivasti vuoden vaihteeseen tai juuri sitä ennen (eli yleensä löytyy silloin 4/5-vuotiaita hevosia/kasvatteja). Loppuvuoden Kriterium on osunut sopivaan saumaan vain kaksi viime vuotta (2008 & 2009, v-raveja harrastettu vuodesta 2004), mutta tämä ei haittaa, sillä ei sopivia hevosia ole tarkoituskaan löytyä joka vuosi. Kriterium kuitenkin järjestetään sille vakiintuneena ja sopivana ajankohtana - löytyi minulta sopivia hevosia tai ei.

Jos homma on järjestäjän puutteesta kiinni, kun pidetään heinä-elokuussa (+ useampi esi- ja jälkikilpailu keväällä/syksyllä), niin minulle voi heivata. Onhan Derby kuitenkin jokseenkin helpompi homma kuin Kuninkuusravit, joihin jo järjestäjäksi lupauduin. Mutta jos marraskuiselle versiolle kysytään, niin silloin tulen kyllä kieltäytymään, vaikka jäisikin koko Derby pitämättä. :P

Että näin, mielipide tähän asiaan on jälleen ilmaistu. (Ja on myös tallennettu uudelleen käytettäväksi, jos ravilistan keskustelu aiheesta etenee. ;))

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   26.1.10 14:12:11

Leena, ymmärrän kyllä kantasi. Muiden kanssa keskustelematta on vaikea sanoa muuta kuin sen verran, että asiasta keskustellaan vielä uudelleen. Näistä on muutenkin vissiin vielä tarkoitus keskustella, mutta on aika veetun veemäistä tehdä mitään päätöksiä, kun käytännössä paikalla on yleensä suunnilleen puolet päättäjäjäsenistä. Ja joo, kritisoin nyt ihan yleisesti päättäjäjäseniä. Tämä ei toimi niin, että joudutaan kokouksen alussa miettimään ollaanko edes päätösvaltaisia. Ja kyllä, kokouksista keskustellaan päättäjäjäsenten kesken myös jälkeenpäin ja etukäteenkin, mutta uusia näkökulmia on vaikea saada jos ainoat aktiiviset ovat juuri ne samat naamat, jotka ovat kokouksessa olleet.

Todennäköisesti tässä on vaan tullut ajatuskatkos näitä siirrellessä ja tosiaan tuo viime syksyn normaalia pahempi suurkilpailusuma käytännössä pakotti tekemään noita muutoksia. Pitää katsoa asiaa, muuta en mene lupaamaan. Pitäjistä se ei todennäköisesti ole kiinni.

Lähettäjä: emilia. 
Päivämäärä:   26.1.10 14:25:04

Tekis miel myydä (lähes) kaikki ratsut pois ja pitää vaan ravureita....

Ensimmäisen ravurini sivut valmiit! (: Sukulaiset tosin uupuvat, ne tulee kunhan nimipää herää. Ja luonnekuvaus kun inspis tulee. Kisakalanterikin pitäisi päivittää.

Siis miten nii valmiit? :D:D

http://emiiliia.webs.com/einarinari.html

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   26.1.10 14:47:59

Mitä tulee noihin ponien takia siirtelemisiin, niin se ei paljoa vaikuta itse asiassa asiaan, mie vaa flunssaisena hourin nyt omiani. Ponien suurkilpailuja siirreltiin kyllä joo sen takia että saadaan nää uudet jakautumaan sopivasti, mutta ne menee ihan omia ratojaan riippumatta hevosten suurkilpailuista. Poneille tulee siis pari suurkilpailua lisää ja sen takia niitä jaetaan tasaisemmin pitkin vuotta (useammille mahdollisuus osallistua johonkin, ponikanta kun on tosiaan pieni).

Mie olen henkilökohtaisesti tässä asiaa pikaseen katsottuani sitä mieltä, että nykyinen (=tarjottu) järjestelmä olisi parempi, koska sitten virtuaalikriterium olisi ennen derbyä ja täten kriteriumiin osallistunut voisi osallistua myös derbyyn. Mutta mie en sotke tähän asiaan nokkaani tämän enempää ennen kuin asiaa on mietitty.

( Miullehan nää olis oman hevoslauman kannalta katsoen kätevin pitää keväällä/alkukesästä eikä suinkaan syksyllä :p)

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   26.1.10 15:08:14

Tietääkseni harvemmalla hevoset ikääntyvät 1kk = 1a menetelmällä, että harva olisi kuitenkin sekä Kriteriumissa että Derbyssä. Onko se edes välttämätöntä päästä molempiin v-versioihin (eri ikääntymisversiot eivät siitä koskaan tasapuolista tekisi)? Mutta samapa tuo kantansa kullakin. Minusta Derby ei kuulu marraskuulle.

Miten tässä marraskuu tapauksessa sitten hoidettaisiin oheiskilpailut? Kevätsuosikki ja tammasuosikit sitten kesällä vai? Tammaderby joulukuussa? Entä Viisivuotisreveanssi? Mitä jos järjestäminen viivästyy, sen vuoden Derby peruttu? Juostaanko talvellakin sitten näitä 14-16 voittoaikoja (useimmat järjestäjät kun menevät olosuhteissa IRL kuukausien mukaan) eli tuetaan lievää epärealistisuutta?

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   26.1.10 15:23:36

Kaikki päättäjäjäsenet katoo aina mystisesti heti kun tulee ongelmia... Sanon suoraan, etten tiedä kaikkea, eikä mua hirveesti tällä hetkellä kiinnostakaan alkaa miettimään jotain syksyn suurkilpailua joka ei oo ihan tän kuukauden ongelma. Rehellisesti sanottuna mie oon perinnepessimistikin, että miulle pelkkä perinne ei paljoo mitään merkkaa.

Miun henkilökohtainen mielipide eroaa edelleen koko vrer:n mielipiteestä, enkä koe tarpeelliseksi olla aina samaa mieltä joka päätöksestä, mutta todettakoon että typerämpiäkin päätöksiä on tehty. Näitä siirtelyjä tehdessä paikalla oli 4(tai 5) päättäjäjäsentä, joista suurimmalla osalla oli sillon muutakin tekemistä, joten virheitä sattuu. Meillä oli siinä kokouksessa jossa tätä käsiteltiin n+miljoona asiaa läpikäytävänä (sillä loppujen lopuksi kaikkien nähtäville tulevia päätöksiä on aina vähemmän kuin niitä tehtyjä), joten erinäisiä ajatuskatkoksia sattuu. Kannattaisin nyt ihan rauhassa odottamaan vähän aikaa että asia ehditään käsittelemään (mun mielestä sillä ei nääs ole ollenkaan kiire vielä, sen sijaan yo-kirjoitukset ei odota).

Jos näihin asioihin haluaa olla vaikuttamassa ja jakamassa osaamistaan, niin tervetuloa vaan ;)

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   26.1.10 15:36:41

Onhan tässä syksyyn aikaa, juu. Mutta tämä Derbyn siirto nyt vain osui silmään jo nyt. Parempi tuoda asiat esille silloin kun niille on vielä jotain tehtävissä.

Ja en tosiaan hyökkää henkilökohtaisesti ketään vastaan, vaan sitä ajatusta että Derby siirtyisi marraskuulle. Minulle on se ja sama kuka/ketkä asian näin ovat ajatelleet, minusta ajatus vain on täysin väärä. Pidemmän päälle koko suurkilpailuaikataulu olisi kyllä ehkä "koko kansan asia" ei vain päättäjäjäsenten. Eli suurista muutoksista (kuten nyt tämä Derby :P) pitäisi minusta jo kysyä muiden harrastajien mielipiteitä.

Jos näihin asioihin haluaa olla vaikuttamassa ja jakamassa osaamistaan, niin tervetuloa vaan ;)

Jos tämä on kehotus ryhtyä VRER-päättäjäksi, niin on valitettavasti sellainen sitoutuminen, että en hommaan lähde. Mitä luultavimmin olisin vain yksi joka ei koskaan ole paikalla mistään päättämässä. ;)

Lähettäjä: Unicorn 
Päivämäärä:   26.1.10 16:46:20

Mie nyt tungen myös nenäni tähän suurkilpailukeskusteluun. Viime kokouksessa kun käsiteltiin näitä asioita, niin meillä oli listalla yli 10 asiaa, joista keskusteltiin paikalla olleiden voimin. Vähän päälle kolmen tunnin kokoukseksi oli aika tiivis kokemus. Lisäksi jokaisen mielessä oli, että nykyisestä päättäjäjäsenistöstä 3 henkilöä osallistuu tämän kevään kirjoituksiin. Se taas tarkoittaa, että heillä ei ole ihmeemmin aikaa tämän kevään aikana ylimääräisille touhuille. Tänä keväänä on tulossa muitakin uudistuksia, joista suurin projekti ovat aikataulukot. Ne tulevat viemään paljon aikaa myös päättäjäjäsenistöltä tekijöidensä lisäksi. Kuka myöntää, että VRER kävi syksyllä pohjamudissa? Alaisia kisoja on vähän, suurin osa kaikesta muusta toiminnasta köhii, jos edes toimii, jne. Myönnän suoraan, että nyt yritetään elvyttää VRER:iä ja kohentaa sen arvostusta. Harmi vain, että tekijöistä ei ole järjetöntä tunkua. Harrastajien osallistuminen toimintaan on aina toivottavaa, mutta kun tulee puhe vastuutehtävistä kuten päättäjäjäsenyydestä yms, ihmiset kaikkoavat äkkiä. Ketään ei houkuta hommaan edes se, että päättäjäjäsenenä on helpointa vaikuttaa asioihin suoraan. Lisäksi raviharrastajakanta on melko pieni (meitä ei ole sataakaan) ja asiantuntijoita ei keskuudessamme ole yhtäkään liikaa. Jos jotain aikoo tehdä, niin se on käytännössä tehtävä itse.

Suurkilpailut olivat kokouksen yksi suurimmista aiheista. Tällä hetkellä hevosille on 16 suurkilpailua. Jokainen kisa piti käsitellä ja sitten vielä päälle ponien kisat. Pelkästään suurkilpailuja käsiteltiin melkein tunnin ajan, siinä ei paljon jäänyt aikaa yhtä kilpailua kohti, etenkin kun katsottiin läpi myös kilpailujen järjestäjätilanne. Porukassa yritettiin miettiä, että onko jokin kilpailu ehdottomasti pidettävä tiettyyn aikaan ja samaan aikaan yritettiin sovitella kilpailuja tasaisemmin pitkin vuotta.

Viime vuoden suurkilpailutilanne oli ikävä, kilpailuja kasautui ja niille etsittiin pitäjiä viime tingassa. Sen lisäksi osa meni jotenkin ohi osallistujilta mainostuksen puutteesta tai siirtymisen takia. Käytännössä siis viime vuoden loppu alkoi näyttää päättäjäjäsenistön näkökulmasta aika pahalta. Siitä oltiin yhtä mieltä, että asialle pitää tehdä jotain. Tämä kilpailukasauma vaikutti siten, että kaikkia kisoja ei voida hirveästi siirtää, jottei sama kisa ole ihan heti uudestaan. Samanlaista sumaa en halua nähdä ihan heti ja siinä on suurin syy näihin siirtoihin. Toisaalta juuri eri ikääntymisten takia olisi reilua tarjota pitkin vuotta erilaisia suurkilpailuja, "kaikille jotakin" -periaatteen vuoksi.

Suurkilpailuja pitää miettiä uudestaan, mutta rehellisesti sanottuna mietin kyllä päättäjäjäsenistön aktiivisuutta. Kaikki eivät aina pääse paikalle ja elämä tulee tielle, sen ymmärrän kyllä hyvin (etenkin tänä keväänä kirjoittavien osalta), eikä asialle voi mitään. Se vain, ettei ole reilua tehdä päätöksiä parin henkilön voimin VRER:n nimissä, kun päättäjäjäseniä on kuitenkin niin monta.

Lähettäjä: Kride 
Päivämäärä:   26.1.10 17:30:23

Pitäisikö suurkilpailuista pitää joku "yleinen kokous", joka olisi avoin myös muille harrastajille, että myös "riviharrastajat" pääsisivät ääneen, päättäjäjäsenten toimiessa ns. puheenjohtajana?

LähettäjäAndiee 
Päivämäärä:   26.1.10 17:40:37

(Täällä on meneillään ilmeisesti joku kuumottava keskustelu suurkilpailuista, en jaksa lukea koko topaa läpi, joten en osallistu siihen :-D)

Huomio kaikki ponien omistajat ! Osallistukaa poniraveihin!

Päivämäärä:   26.1.10 18:08:05

Täytyy kyllä sanoa, etten ollenkaan osannut arvata, että derbyn siirtäminen parilla kuukaudella olisi näin merkittävää.

No okei, kyse on neljästä kuukaudesta (lämminveristen suhteen) eikä parista. 2007-2008 derby on järjestetty niin, että lämminveristen finaali juostiin heinäkuussa ja suomenhevosten syyskuussa. Vuonna 2009 lämminveristen ja suomenhevosten finaali juostiin elokuussa.

Minun mielestäni se on ok, että lämminveristen ja suomenhevosten derby juostaan samaan aikaan. Selväähän on, että tämä ei vastaan irl:n käytäntöä, mutta haluammeko virtuaalimaailman olevan täysin irl:n kaksonen? Tietysti pyrimme virtuaalimaailmassakin realistisuuteen, mutta kaiken ei tarvitse vastata todellisuutta.

Derby on perinteisesti ollut alkusyksystä, mutta onko sen ajankohta niin absoluuttinen? Muitakin suurkilpailuita siirrettiin ja joitakin vielä radikaalimmin. Tietysti nämä muut suurkilpailut eivät olleet ikäluokkakilpailuja.

Mitä tulee derbyn oheiskilpailuihin, niidenkin järjestäminen ajallaan on vain järjestelykysymys. Tämä on nyt täysin oma mielipiteeni, sillä derbyn oheiskilpailujen järjestysajankohdista ei kokouksessa keskusteltu: derbyn kevätsuosikki tullaan juoksemaan keväällä, derbyn tammasuosikki syys-lokakuussa, tammaderby ja viisivuotisrevanssi marraskuun lopulla/joulukuun alussa.

Entäpä sitten aikojen antaminen? Jotkut noudattavat täysin omaa ajanlaskuaan, eli aikoihin ei vaikuta, onko irl kesä vai talvi.

Ehkä suurin ongelma derbyn siirtämisessä on se, että jos haluaa hevoselleen mahdollisuuden derbyyn, täytyy sen syntymäajankohta suunnitella niin, että varsa on sopivan ikäinen päästäkseen derbyyn. Derbyn ajankohdan muuttamisesta on kumminkin ilmoitettu hyvissä ajoin, että uskallan väittää suurimman osan harrastajista pystyvän suunnittelemaan varsojen syntymisen niin, että tietyillä varsoilla on mahdollisuus päästä derbyyn.

Joskus on aika päästää perinteistä irti ja uskaltaa kulkea uutta kohti. TOSIN haluan painottaa, että suurkilpailuiden ajankohtien muuttaminen tehtiin sillä mielellä, että nämä muutokset eivät ole absoluuttisia. Jos tarpeeksi valituksia muutoksesta tulee, mietitään asiaa uudelleen. Näin ollen jos joidenkin suurkilpailuiden muuttunut ajankohta ei miellytä, kannattaa laittaa päättäjäjäsenten mailiin (pjasenet(at)gmail.com) viestiä asiasta. Näin valitukset tavoittavat varmasti päättäjistön ja asiaa voidaan puida uudelleen.

Kride esittikin hyvän kysymyksen ja muilta harrastajilta olisi mukavaa saada vastaus. Suurkilpailuthan koskettavat koko ravikansaa. Yleinen kokous on mahdollista järjestää, jos halukkaita mukaantulijoita on.

Päivämäärä:   26.1.10 19:13:55

Wohoo, vihdoinkin sain tehtyä ulkoasun mitä jaksan ehkä katsoa kauemmin kuin pari päivää (se siltikään tarkoita, että se hieno olisi :P) :D Ei siinä mennytkään kuin muutama viikko^^ No, ehkä sitä pääsis hiljalleen noita sivujakin tarkemmin suunnittelemaan ja hevosiakin hankkimaan:) Tai sitten käytän viikon miettien miten nuo linkit nimeäisin ja mitä edes tarvitsen :D

LähettäjäLeena 
Päivämäärä:   26.1.10 19:33:21

Jonkin sortin vastine Hessin esittämiin seikkoihin:

Sillä seikalla ovatko lämminveristen ja suomenhevosten Derby samaan aikaan ei ole minulle mitään väliä (ei aidoillakaan ole eroa kuin viikko pari). Mutta kuten jo moneen kertaan on tullut ilmi, minusta Derby kuuluu alkusyksyyn (elo-syyskuu) ei vuoden lopulle marraskuuhun. Ajankohta perinteiselle ikäluokkakilpailulle on se mikä tässä ns. närästää. Ja kuten aiemmin myös ilmaisin, jos kyse ei olisi ikäluokkakilpailusta, joka on ollut samoihin aikoihin vuosikaudet, järjestysajankohdalla ei olisi minulle mitään väliä. Mutta kun kyse nimenomaan on tietyn ikäluokan kilpailusta, jolla on perinteensä niin v-maailmassa kuin reaalimaailmassa, sen muuttaminen melkeinpä turhan päiten on minusta järjetöntä.

Aikoihin kyllä hyvin usein nimenomaan vaikuttaa sen hetken IRL olosuhteet, koska useimmat ravijärjestäjät menevät näiden mukaan. Täysin oman ajankulkunsa mukaan kulkevia on harvassa. Vaikka ikääntyminen olisikin 1kk = 1a tai vastaava, erittäin harva ottaa olosuhteet samalla kaavalla. Ikääntyminen ei siis läheskään kaikilla ole sama asia kuin ajankulku kokonaisuutena. Tämä on kuitenkin ehkä pienin "ongelma" ajankohdan muuttamisessa, koska ajat nyt ovat muutenkin vähän mitä sattuu milloin sattuu.

Meillä syntyy varsoja yleensä neljästi vuodessa, aina omien vuosiemme huhti-kesäkuussa. Vuodet menevät niin kuin ne lähtivät vuonna 2004 menemään ja varsat eivät synny joka IRL vuosi samaan aikaan. En suoraan "tehtaile" ikäluokkahevosia, jos ne syntyvät sopivasti, silloin sellaisia on. Viimeiset kolme vuotta (2007-2009) on yksi ikäluokka syntynyt sopivasti Derbyyn osallistuakseen (joko vuoden viimeinen tai ensimmäinen), Kriteriumiin on osunut hevosia kahdesti (2008-2009). Minä kuvittelin Derbyyn yrittävien (lämminveristen) syntyneen nyt tammikuussa, koska oletin Derbyn juostavan samoihin aikoihin kuin ennenkin, jolloin nämä olisivat vielä juuri ja juuri 4-vuotiaita (7.6.-29.8.). Marraskuussa todennäköisesti olisi tänä vuonna alkunsa saava ikäluokka (syntyvät huhtikuussa) nelivuotias, mutta tähän ei ole suunniteltu ainuttakaan, jolla olisi ns. ainesta Derbyyn tähdätä. Talliin ei itseasiassa luultavasti jää kuin yksi Ruotsissa syntyvä, jolla ei jo tämän vuoksi ole Derbyyn mitään asiaa. Voihan se olla, että joku marraskuussa sopivan ikäinen tulee ostettua, mutta itselle jäävillä kasvateilla on huomattavasti mielekkäämpi tähdätä kuin muiden hevosilla. Minulle ei aika riitä "sopivasti syntyvien" suunnitteluun, koska sopivia ei kerkiä syntymään. Mutta eipä siinä mitään, minä olen vain yksi harrastaja ja monilta muilta tämä "uudelleen suunnittelu" varmasti onnistuu.

Joka tapauksessa minulle ei edelleenkään ole niin väliä löytyykö itseltä sopivia hevosia silloin kun Derby juostaan. Minusta Derby vain kuuluu siihen ajankohtaan missä se on jo vuosikaudet ollut.

Siihen mitä tapahtuu, jos aikataulu pettää pahasti ei ole tullut oikein selvyyttä. Marraskuu ei jätä kuin kuukauden joustovaran, tähän pitäisi mahtua itse Derby ja sen jälkeen juostavat Tammaderby (yleensä 2-4vk väliä Derbyyn) ja Viisivuotisrevanssi (annettava mahdollisuus kääntyä 5v, yleensä n. vk Tammaderbystä, 4-6vk Derbystä). Miten käy jos järjestäminen venyy liikaa? Derby siltä vuodelta peruttu, juostaan yhtäkkiä kaksi Derbyä vuodessa? Vai ollaanko kaikki heittämässä yhteen viikon tai parin nippuun?

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   26.1.10 20:07:33

Myytävä kaksikko: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=742125&t=742125 (oma topa selkeämpi ja oma koti kullan kallis)

Pitäisikö suurkilpailuista pitää joku "yleinen kokous", joka olisi avoin myös muille harrastajille, että myös "riviharrastajat" pääsisivät ääneen, päättäjäjäsenten toimiessa ns. puheenjohtajana?
- Varmaan fiksuinta, tämä höttönetin söheltäminen on aina vähän onnetonta. Mien ainakaan (toivon mukaan) ala puida enää tämän enempää ko. aihetta xD Ajankohtaa?

Päivämäärä:   26.1.10 20:20:17

Loppuvuodesta olevilla suurkisoilla on aina vaarana tulla perutuksi, jos järjestelyt eivät pelaa. Tietysti on erityisen tärkeää, ettei derbyä peruttaisi, koska se on niin tärkeä kisa ja mukana on monia oheiskilpailuita, jotka halutaan järjestää vaikka ne eivät varsinaisesti suurkisoja olekaan.

Toisinaan on käynyt niin, että suurkilpailu on peruttu, vaikka se ei olisi edes kovinkaan loppuvuodesta. Viime syksynä/talvena tuli melkoinen kiire järjestää suurkisoja. Osa suurkisoista olisi pitänyt järjestää jo alkusyksystä. En syytä nyt ketään, sillä irl elämälle ei tosiaan aina voi mitään, itse asialle sille kovin harvoin voi yhtään mitään. Tarkoitan nyt, että suurkilpailu voidaan joutua perumaan, vaikka sen ajankohta ei olisi edes aivan loppuvuodesta.

Kuten alussa totesin, loppuvuodesta pidettävät suurkisat ovat aina vaarassa. Tämän takia on erityisen tärkeää, että kisalla on hyvä ja vastuuntuntoinen järjestäjä, joka joko vie kisat loppuun tai pyytää jonkun muun hoitamaan, jos ei itse siihen kykene. Sen takia, jotta derby varmasti toimisi ja vietäisi loppuun myöhäisestä ajankohdasta huolimatta, täytyy derbyllä olla hyvä järjestäjä. Nyt kysymykseksi nouseekin, mistä tietää, onko valittu järjestäjä tarpeeksi hyvä? No, sitä ei voikaan tietää, voidaan vain luottaa ja uskoa. Tietysti se edesauttaa, että järjestäjä on sellainen, joka on ennenkin järjestänyt suurkisoja ja on aktiivisesti mukana v-maailmassa.

Jos derby järjestetään tänä vuonna marraskuussa (sehän riippuu täysin muista harrastajista), niin minun mielestäni olisi järkevintä ajaa karsinnat jo lokakuussa, jotta kaikki ei tosiaan jäisi aivan viime tinkaan. Itse finaali olisi kuitenkin marraskuussa. Näin pitäisi jäädä riittävästi aikaa muiden oheiskilpailuiden järjestämiseen.

Mutta minä vetäydyn saksan pariin, en halua pissiä huomista koetta kokonaan.

Lähettäjä: Lokki 
Päivämäärä:   26.1.10 20:31:56

Minä en ota tähän suurkilpailu asiaan kantaa ollenkaan, sillä en ole pahemmin hevosilla suurkilpoihin osallistunut, vaikka kolmevuotta on pian tahkottu ei minulla ole viime vuotta enemmin ollut edes "kyvykkäitä" kilpailijoita ja viime vuonna kone hajosi loppukesästä/alkusyksystä joten siinä meni ne kilpailut. :D

Päivämäärä:   26.1.10 20:34:41

Asiaa en sen kummimmin tiedä/ tunne, kun en ole näissä hommissa juurikaan vielä pyörinyt, mutta mielestäni suurkilpailut ja varsinkin tietyille ikäluokille tarkoitetut sellaiset tulisi pitää suunnilleen samoihin aikoihin joka vuosi, kuten IRL:kin. Virtuaalimaailmassa ollaan eikä homman tulisikaan olla liian vakavaa, mutta kuitenkin.

Mielestäni ravipuolella on vielä hiukan kehitettävää näiden suurkilpailujen ja varsinkin derbyjen ym. ikäluokkakisojen kanssa. Tosin se ei taida kunnolla onnistua, ellei sitten kehitetä jotain vastaavaa systeemiä mikä laukkapuolella on, eli esim. yhteinen CAS -ikääntyminen (=järkevin keksintö virtuaalimaailmassa ikinä *mielipide*) ja siihen pohjautuvat kilpailuajankohdat. Tämä myös mahdollistaisi oikeasti hyvien hevosten osallistumisen esim. kunkkareihin useammin kuin kerran ainakin joidenkin hevosten osalta. Tosin ravipuolella ei ilmeisesti olla halukkaita tällaiseen ja se todella vaatisi yhteistyötä toteutuakseen, joten ajatus on kuollut jo heti alkuun. Mutta siis mainitsimpa kuitenkin :D

Itse en siis omista mitään derbytason hevosia ja tuskin tulen koskaan omistamaankaan, mutta mikäli omistaisin ja hevonen olisi kilpailuajankohdan siirtämisen takia liian vanha/ nuori osallistumaan kyseisiin karkeloihin, ottaisi se varmasti aivoon. Mut joo, en häiriköi sen enempää kun en mitään mistään tiedä :D

Päivämäärä:   26.1.10 20:56:28

Minä en henk.koht haluaisi mitään CASn tyyppistäkään. Mulle on ollut aina tärkeetä saada ikäännyttä sillon kun huvittaa, sillä IRL'n hevosten, koulun yms. takia mulla on taukoja ja laikuuskausia jne. millon sattuu. :)

minusta myös tuntuu, että ravureille olisi paljon vaikeampaa kehittää jokaista harrastajaa miellyttävä ikääntyminen. 1 kuukausi monelle liian vähän, 3-4 liian kauan. jne.

Päivämäärä:   26.1.10 23:37:08

JÄÄRAVIT 16.2.2010

Välkommen alla.

LähettäjäSimo 
Päivämäärä:   27.1.10 08:06:57

[Pahoittelen jo valmiiksi epäjohdonmukaisuuksia ja sekavuutta viestissä, räkätauti on kiva ^^]

CAS-ikääntymisessä on omat hyvät puolensa, mutta veikkaan että raviharrastajista suurin osa haluaa tehdä niin kuin tykkää xD Se kyllä selkeyttäisi ravipuolellakin paljon (lähinnä siis suurkilpailuja), joskaan eiväthän kaikki laukkapuolellakaan noudata sitä. Ravipuolella taitaa olla vaan niin pitkät perinteet (oh my, löysinkin heti jotakin jossa voi olla perinteen tuntua...) omissa ikääntymisissä, että se jarruttelee asiaa.

Tietysti mikäpä estäisi kehittelemästä ravipuolelle omaansa, sehän se käyttäjämäärä vaan loppupeleissä voi jäädä pieneksi - tai mistäs sen tietää. Itse en tosin varmasti tällaiseen osallistuisi, mie olen ehtinyt kokeilla epämääräisen harrastukseni aikana vähän ties millaisia ikääntymisiä, kunnes sitten totesin, että sekaikääntyminen sopii minulle parhaiten. Toisille taas VHKR tai joku muu säännöllinen ikääntyminen sopivat. Veikkaan kyllä, että jos saisi suunniteltua hyvän ikääntymisen, niin osa varmaan siirtyisi käyttämään sitä.

Lähettäjä: Henna L. 
Päivämäärä:   27.1.10 16:14:43

Ite olen tässä lähes 10 vuoden virtuaalihevosharrastamisen aikana huomannu että se oma ikääntyminen, eli ikääntyy miten sattuu on paras ja helpoin vaihtoehto. Järkeväähän se olisi jos olis joku säännöllinen ikääntyminen, kuten esimerkiksi Leenalla on Yepissä. Ite en ehkä jaksais tällasta noudattaa.

Osalla meistä on hirveät määrät hevosia ja jos niiden ikääntyminen muutettaisiin säännölliseksi, niin nykyinen ikä heittäisi häränpyllyä monilla hevosilla. Ei sinänsä huono ajatus muuten, mutta haluan pitää tämän harrastuksen mahdollisimman rentona.

Päivämäärä:   27.1.10 17:48:35

Juu minä en siis ehdottanut CAS:in ottamista käyttöön tms (älkää siis ymmärtäkö väärin), vaan tarkoituksenani oli vain sanoa, ettei kaikkia tyydyttävää suurkilpailusysteemiä pysty millään tekemään, ellei jotain vastaavaa systeemiä kehitetä:) Eli jollain tulee aina olemaan "väärän ikäiset" hevoset, oli suurkilpailujen ajankohta sitten mikä tahansa.

Ja sitten varsinainen asia seuraavassa viestissä, kiitos bottien...

Päivämäärä:   27.1.10 17:49:22

Juu, mutta se niistä, nyt kaipailisin teikäläisten mielipidettä tulevan tallini sivuista. Eli tässä olisi esimerkkisivu, josta näkee sivujen perusulkoasun sekä tietysti hevosille tulevan sivun ulkonäön (kyseessä laukkuri, mutta ravureille ja peitsareille tulisi vastaavanlainen, siitoshevosille perusteellisemmat sepustukset). Ja mikään muu siis ei vielä toimi ja tuokin on vielä vaiheessa, lähinnä sen toimivuutta eri selaimilla kyselisin (värit, heittääkö joku ym). Itselläni on käytössä vain MF, joten en pysty muilla selaimilla toimivuutta testaamaan.

Päivämäärä:   27.1.10 18:15:11

Aneth, eipä pahalta näytä, mf ja 1440 x 900. IEllä freewebsin sininen palkki tulee yläreunaan. (virtuuaalitalliteksti, hevosen korvat ja jockeyt jäävät piiloon).

Ulkosun hevosenpääkuvasta en jotenkin tykännyt.

Päivämäärä:   27.1.10 18:22:14

Lokki: Kiitos informaatiosta:) Onkohan tuolle IE:llä näkyvälle palkille tehtävissä jotain? Paha itse sanoa kun en sitä näe :D

Tuota hevosen pään lätkäisemistä tuohon mietin kauan, varjostettuna ja ilman ja lopulta se siihen varjostettuna jäi (ja vielä väärin päin käännettynä, ärsyttää se riimu :D). Sen verran kauan sitä rajaisin (tai rajaamisessa ei mennyt kauaa, mutta tein sen monta kertaa kun "rakas" hiireni hyppii miten sattuu...), että periaatteen vuoksi tuohon jätin :D Saattaa olla, että vaihdan sen johonkin muuhun kuvaan tai otan kokonaan pois, riippuu miten hermo kestää:)

Päivämäärä:   27.1.10 19:03:27

LOISTAVAA, taas meni oma kone paskaksi :S Sinne meni taas kuvat, tiedostot jne. En mä niitä mihinkään tikulle ole laittanut, oletin että ihan upouusi kone pysyisi ehjänä edes kuukauden. Mutta ei kun ei. Voi vitun @!#$ @!#$ sentään.

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   27.1.10 19:03:41

Juup, eikä se huonokuva tai ulkoasuun sopimaton ole, en vain jotenkin tyksi. :D Riimu tosiaan hieman rasittaa, mutta onhan riimuja nähty missä molemmin puolin soljet. :D

Sinisestä palkista en tiedä, kun olen websistä jo paennut, mutta sieltähän saa niitä vaihdettua kai siedettävämpiin. tms.

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   27.1.10 19:04:15

Peppi, ounou! mitä kävi? :(

Päivämäärä:   27.1.10 19:07:14

Lokki, ei se mee taaskaan päälle, ilmeisesti taas kovalevyssä joku ongelma.. Äiti vei sen tänään Giganttiin huoltoon, en tiedä mitä ne on siitä sanonut.

Päivämäärä:   27.1.10 19:13:44

No niin, laitoin tonne nyt toisenlaisen mainoksen, vieläkö se palkki tulee sinne yläreunaan/ toimiiko nyt paremmin? Ärsyttää kun pysty itse katsomaan ja MF:l ei mitään palkkeja näy :D

Peppi: Tiedän ton tunteen, mun läppäri levis kans parin viikon päästä ostosta sillon aikanaan ja kaikki meni, onneks takuu sentään korvas koneen :( Mulla meni sillon koneen mukana myös yksi koulua varten tehty n. 30 sivuinen tutkielma kaikkine materiaaleineen, ja se piti palauttaa kahden päivän päästä :D Ei kyl sillon naurattanu yhtään, mut ope onneks uskos ku olin näyttäny sille melkeen valmiin työn esitarkastusta varten...

Päivämäärä:   27.1.10 19:22:47

Aneth, kurjaa kun menee koneelta just kaikki tuolla tavalla :( Mulla on vakuutus tossa, mutta se ei kyllä korvaa menetettyjä virtuaaliheppatiedostoja xD

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   27.1.10 19:47:39

Aneth, parempi, mutta heittää tuol logon heposen niskaan, häiritsevästi minusta. http://lokinvt.kuvat.fi/kuvat/wwtrotters.jpg/full

Minä tosiaan oon mf käyttäjä ;).

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.