Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laatisten idea

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.18 14:02:33

Mikä idea on noissa lajilaatiksissa yms? Kaikki näyttää tavoittelevan sitä I-palkintoa ja ja esim ERJ-III on jopa häpeäksi. Eikös laatuarvostelujen idea ole erottaa erinomaiset yksilöt toisista ja niin ollen I-palkinnon oltava vain parhaille yksilöille? Olen myös seurannut keskustelua kuinka laatiksia pitäisi helpottaa ja muuttaa pisteytysjärjestelmä kun ne täydet pisteet on niin vaikea saada. Mikä siis laatisten idea on, palkita mahdollisimman monta hevosta I vai erottaa ne hyvät ja melko monipuolisesti panostetut hevoset vähemmin panostetuista? Juuri tämän takia en itse voi harrastaa ns. Virallisella puolella kun monet katsoo kieroon jos ei ole kaiken maailman palkintoja yms. Ja ei myy hevosia jos ei lupaudu kisaamaan niitä kisoja täyteen suunnilleen kuukaudessa :D kiva yrittää aloittaa laatisharrastus uutena tyyppinä. Olisi kiva silleen rennosti harrastaa niitä laatiksia mut tuntuu että niitä huonompia palkintoja ei arvosteta yhtään.. ei se ykkönenkään ihan hirveästi vaadi, mutta en mä sitä jokaiselle jaksaisi hommata :D

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.18 14:32:01

Nokun tottakai ne omat hevoset kuuluu saada sen ykkösen kun minun talli on ainakin huipputalli ja ?.huonoja hevosia en sinne halua. Ja jälkeläisiä teetän ne vaaditut ja en myy uusille/kisaamattomiin koteihin tai muille sellaisille koska yksinkertaisesti tarvin ne jälkeläispisteet.. harrastakoot ne harrastelijat keskenään ja tavoitteelliset omissa oloissaan. Tai ei se minulta ole pois jos harrastelijakin haluaa laatiksiin tuoda keskeneräisen hevosen mutta mitään raakileita en jalostukseen käytä enkä mielellään myy tälläisiin koteihin omia.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.18 14:34:23

Niin, ja kyllä minun mielestäni laatiksia voisi helpoittaa ja esim. Tekstejä ei vaadittaisi ja suvun palkinnoilla olisi isompi rooli kuin nyt. Ja yleispainotteiset saisi pisteitä kaikista lajeista. Pitäisi vissiin pykätä pystyyn tällainen laatis, olisiko kannatusta?

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   20.1.18 14:36:35

Kyllä niitäkin harrastajia on paljon joita ei laatikset kiinnosta tai eivät välitä vaikka koko talli ei olisikaan täynnä niitä ykköspalkittuja. Kannattaa vaihtaa harrastuspiirejä tai vaikka kokonaan rotua jos tuntuu että olet vaan elitistien ympäröimänä. :D

Samalla tosin huvittaa kun ihmiset itkevät laatisten vaikeudesta. Oon itse sitä mieltä että ei sitä ykköstä kuulu helpolla saadakaan.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: Sonja.P 
Päivämäärä:   20.1.18 14:54:37

Multa voi tulla ihan kuka vain ostamaan kasvatteja ja kyselemään tilareita. Meidän hevosilla tähdätään laatisten I-III palkinnoille, mutta varsoja myyn ihan kotiin kuin kotiin ja jokunen on lähtenytkin ihan vain jalostus tai ratsastuskoulukäyttöön. Niistä seinäruusujäljeläisistäkin on yleensä hyötyä jossain laatiksissa.

Ja kaltaisiani löytyy paljon ainakin pv ja shetlanninponipiireistä. Arabipiirit vielä rennompia

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.18 15:28:54

Kiva juttu Sonja! Mikä sun talli on? Kiva jos mahdollista ostaa palkituista vanhemmista tai edes kisanneista ja näin sitten saa itsekin niitä laatiksia ajatellen paremmat lähtökohdat vaikka se ykkönen ei olisikaan tavoitteena!
Ja mua kiinnostaa just suonut ja puokit, ei olisi kiva vaihtaa rotua vaan muiden harrastajien takia joten sitä en tee :D
Varsinkin suokkipiireissä alkaa ahdistaa kun tallit täynnä jotain vaativa b /120cm huippuyksilöitä hirveällä meriittirivillä

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.18 15:34:46

Lähti etukäteen.. Ja siis kun IRL ei läheskään jokainen suokki edes pysty tuollaiseen. Sit kuvissa on jotain he b/60cm hevosia hirveällä rakenteella :D ja ne varsatkin lähtee vaan hyvään ja nopeasti kisaavaan kotiin. Olen niin hidas kisaamaan etten tajua miten joku saa sijat täyteen vaaditussa ajassa! :D Itse tykkäisin harrastaa realistisesti ja rennosti, vaikka laatiksissa haluan käydä. Tuli sieltä hyvät pisteet tai ei :D

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.18 16:11:54

Laatikaista voisi minunkin mielestä vähentää tekstipainotusta ja jälkeläisten painoarvoa ja suvun palkinnoista saisi saada enemmän hyötyä. Kisoja voisi vaatia ehkä jopa hieman enemmän jos ei liikaa haluta helpottaa. Ja monipuolisesta kuvagalleriasta olisi kiva saada lisäpisteitä. Tekstejä on niin rasittava kirjoittaa niin monelle hevoselle niin paljon..

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.18 16:23:53

Joo tosiaan, suokkipiireissä hommat lähtee vähän lapasesta, itsekin naureskellut sitä! Toki jokainen harrastaa miten haluaa ja ei ole muilta pois :)

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: Sonja.P 
Päivämäärä:   21.1.18 00:31:32

Löydyn samalla nimimerkillä myös Keskustan puolelta, joten sieltä vain kaivelemaan. Mulla on tällä hetkellä kasvattimyyntikin pystyssä ja tarjouksia voi jättää myös sähköpostiin.

Monet muutkin puokkiharrastajat kyllä myyvät kasvattejaan aikalailla kotiin kuin kotiin, tosin suurin osa vaatinee rekisteröintä (kuten minäkin, mutta tämä voidaan kiertää, mikäli joltakulta ei tunnusta löydy, eikä sitä ole hankkimassa). Toki voi olla, että kahdesta vaihtoehdosta valitsevat sen, jonka tietävät kisaavan. Puhtaasti koska kuitenkin helpottaa omaa kisataakkaa. Mutta mitä olen myyntejä seurannut, niin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sinne myyntilistoille jää aina hevosia, joista ei tehdä tarjouksia.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.18 19:08:44

Itse olen sitä mieltä että hevonen ilman palkintoa on huono. Ja kun tämä on kuitenkin virtuaalista ja ainakin minä haluan tallini olevan täynnä huippuhevosia niin kyllä se I-palkinto on ainoa onglma. Ja samaa mieltä olen noista teksteistä että ne vaan pois pisteytyksestä niin olisi paljon rennompaa kun teksteihin menee tuhottomasti aikaa ja vaivaa.. toki niitäkin voi kierrättää hevoselta toiselle kuten kuvia, mutta en kuitenkaan jokaiselle halua ihan samoja tekstejä kun käyttö ja luonteet eroavat. Juurikin vanhempien ja suvun palkinnot voisi olla isommassa asemassa, kannustaisi pidempisukuisten hankkimiseen.
Tekstit kun ei tee hevosesta hyvää vaan se hevosen suku ja palkinnot ja kilpailut. Virtuaalihevoset ei ole tarinointiin, ne ratsastuskoulut ym on sitä varten

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   22.1.18 14:16:51

Totta kai virtuaalihevosilla (muillakin kuin ratsastuskoulun hevosilla) pitää olla tekstejä, esim. luonne, valmennuksia jne. Se lisää sitä ykköspalkinnon vaikeutta ja hevonen jolla ei ole minkäänlaisia tekstejä on hyvin persoonaton ja huono. Ykköspalkitun hevosen pitää olla hallittu ja laadukas kokonaisuus kaikkea, eli kuvia, tekstejä, kilpailuja, sukua ja jälkeläisiä.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 17:01:12

Joo mutta mitä plussaa estehevonen muka saa kirjoitetusta luonteesta tai valmennuksesta? Se osoittaa hyvyytensä kilpailuilla. Teksteille vois olla joku hoitaja-laatis tms

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   22.1.18 18:42:02

Tässä voisi kysyä, että miten se näyttää hyvyytensä kilpailuilla, kun tuloksista valitaan näytettäviksi vain sijoitukset? Täydet sijoitukset saadakseen hevonen on voinut kilpailla vaikka tuhannessa kilpailussa (eli statistiikat ovat huonot), mutta sehän ei kiinnosta ketään, kun vain sijoitukset merkitään. Miten sellainen kilpahevonen on hyvä, joka tuhannesta kilpailusta sijoittuu vain muutamissa? Pitäisikö laatuarvostelujen pisteytystä muuttaa voitto- ja sijoitusprosenttien mukaan arvioitaviksi, jotta saataisiin erotettua ne oikeasti hyvät hevoset niistä jotka kisavat hirvittävät määrät ja sijoittuvat huonosti?

  Re: Laatisten idea

LähettäjäKatariina K 
Päivämäärä:   22.1.18 20:18:58

Minä myös oon aina ihmetellyt tuota kovaa tarvetta saada ykköspalkinto. Kun tarjolla on tosiaan ne II- ja III-palkintokin. Eihän kaikki hevoset tosiaan voi niitä huippuja olla. Mun tallissa kaikki hevoset ei edes kisaa sijoja täyteen, jos ikä tulee vastaan :D Jos heppa täyttää 18v ja sijoja on vasta 15, niin siihen se jää. Sen hepan tarkoitus ei sitten ollut tulla huipuksi!

Jokainen tosin harrastaa siihen tyyliin kuin haluaa.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 23:59:22

No se kisaaminen vaatii myös vaivaa

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: keiju 
Päivämäärä:   23.1.18 10:51:42

ei kukaan kyllä katso kieroon jos ei ole hurjia meriittirivejä, osa haluaa harrastaa niin, mutta ei kaikkien tietysti ole pakko niin tehdä! ja kyllä ihan noissa suokkimyynneissäkin usein sanotaan että toivotaan vaan jälkeläisen kisaavan elämänsä aikana ne 20 sijaa, ei siinä mitään laatispalkintoja pakoteta hankkkimaan :) rohkeasti vaan ostoksille!

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   23.1.18 13:45:07

Ei se kisaaminen paljoa vaivaa vaadi, kerran tekee kisalistat valmiiksi, sitten sarjatulittaa sähköposteja moneen kutsuryppääseen, menee 5 min ja se oli siinä. Kisaaminen ei siis vaadi paljoa mitään, eikä se myöskään mielestäni kerro hevosen hyvyydestä.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   24.1.18 13:30:38

Ykköspalkinnon saaminen lajilaatiksesta on nyt jo naurettavan helppoa. 40 sijan kisaamiseen menee 1-3kk, riippuen kisatilanteesta, lajista ja luokista. Täysiin tekstipisteisiin riittää 250 sanaa luonnetta + 500 sanaa päiväkirjaamerkintöjä/valmennuksia. Vajaa 800 sanaa kirjoittaa parhaimmillaan puolessa tunnissa, kirjoita itse kaikki = käy kaikkiin laatiksiin. Hyvälaatuisia rakennekuvia on netti pullollaan, muutamalla sadalla sanalla niitä saa ostettua. Kisanneet, palkitut vanhemmat = ilmaiset pisteet, varsinkin suosittujen rotujen parissa sen kun valkkaa mieluisat päältä. Vaikka teettäisi itselle sen kaksikin varsaa, niin niille yhteensä 40 sijan kisaaminen vie sen muutaman kuukauden.

Teksteissä pitäisi alkaa arvostelemaan laatua. Pelkällä liibalaaballa saa pisteet. Sijoitusten sijaan pitäisi vaatia statistiikkaa. Jälkeläismäärääkin voisi nostaa, pitäisi arvostella vanhemmissa muutakin kuin kilpailut (toki se statistiikka tähänkin).
Ainut kohdallaan oleva arvostelu on rakenne, josta tuskin koskaan saa täysiä pisteitä.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.18 13:53:28

Samaa mieltä kuin A! Todellakin naurettavan helppoa sen I saaminen.. Ennen ajattelin sen olevan hienoa että on I-palkinto mutta kappas vaan kun aloin valmistella omiani laatiksiin.. Tekstit tosiaan kirjoitaa vajaassa tunnissa helposti :D Ja kisaaminenkin menee lajista riippuen ihan nopeasti, itse aloin nyt tehdä niin että kisaan jo hevosella ennen kuin sillä on sivuja tai mitään niin kun on täydet sijat niin äkkiä vaan kuvat ja tekstit ja hepo on valmis, toki ne jälkeläiset pitää myös tehdä jossain välissä mutta kun jälkeläiset on syntyneet voi vaikka käydä korottamassa jos ei malta odottaa :)
Olisi kiva jos tulisi joku kunnon laatis, mikä vaatisi oikeasti jotain :)

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.2.18 02:01:22

Siis mitä. Ennen nimenomaan se teksteihin panostaminen oli kaiken a ja o, koska vain ja ainoastaan teksteillä hevosesta voi virtuaalimaailmassa tehdä persoonallisen. Samoja kuvia tai vähintäänkin saman hevosen kuvia voi olla kymmenillä hevosilla.

Aivan järjetön ajatus, että laatiksista saisi ykköspalkinnon vain kisaamalla, kun vielä kaiken lisäksi ne kisatulokset ovat arvottuja :D

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.2.18 18:31:06

Nykyvirtuaalimaailmassa laatuarvosteluissa ei olekaan ideaa. Olen periaatteessa samaa mieltä siinä, että hevonen osoittaa laatunsa hyvillä kilpatuloksilla ja hyvillä jälkeläisillä. Virtuaalisessa ratsumaailmassa on vain se iso ongelma, että hyviä kilpatuloksia ei ole olemassakaan. On vain kaikilla "identtinen" lista sijoituksista. Se on todella naurettavaa. Ja hyvä jälkeläinen = samanlainen lista sijoituksista.

Laukka- ja ravipuolella on tässä kohtaa pidetty järki hommassa mukana eli hyvä hevonen = hyvät kilpatulokset ja hyvät kilpatulokset = hyvä arpaonni. Näinhän se virtuaalimaailmassa kuuluu mennä. En ole koskaan ymmärtänyt näitä ratsupuolen kilpailuja. Eihän niissä kilpailla mistään muusta kuin siitä, että kuinka nopeasti saa sijoitukset kasaan, eikä siitäkään saa edes lisäpisteitä, jos ne saa nopeasti kasaan :D Ratsupuolella ei ole olemassa hyviä tai huonoja hevosia. On vain hevosia, joilla on identtinen kilpailutuloslista tai sitten omistaja, joka ei halua laatuarvosteluihin.

  Re: Laatisten idea

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.2.18 08:17:26

Samaa mieltä! Oishan se toki ärsyttävää kun se oma silmäterä ei pärjääkään kisoissa mutta sekin on vain elämää :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.