Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   4.2.11 18:14:03

Palasin virtuaalimaailmaan pitkän tauon jälkeen ja vain huomatakseni, että askellajiratsastusjaoksessa ei ole vaivauduttu ottamaan säännöistä selvää ennen kuin muutoksia on tehty.

Saddleseat arj:ssä on hyvä ja realistinen idea, mutta sen toteutus ja säännöt ovat kaukana todellisuudesta.
Minua puistattaa kilpailujen järjestys ja se kuinka ihmiset kisaavat kaikkia luokkia, vaikka oikeasti voi ottaa osaa vain joko "yhteen lajiin" tai classic/country, english/show + english pleasure. Tästä on toki mainittu sivuilla ja sanottu, että on suositeltavaa osallistua vain luokkiin, joihin hevonen on erikoistunut, mutta kovinkaan moni ihminen ei ole näin tehnyt.

Ja miksi georgian grandet on tuotu rotulistaan mukaan, rotu jolla ei ole erikoisaskellajeja. Kylmäveriset eivät muutenkaan ole kovin show -tyyppisiä hevosia ja yksilöt, joilla on veressään alle 50% saddlebrediä, eivät todellakaan sovi mukaan askellajiratsastuskilpailuihin. Vai kuinka moni teistä näkee esim clydesdalet nostamassa notkeasti koipea ja saddlebredit puolestaan työhevoshommissa?

Joku voisi niin ikään kertoa minulle siitä miten saddleseathevoset kilpailevat myös koulua, se on sama kuin laittaisi valjakkohevoselle ravivaljaat selkään ja lähtisi raveihin.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   4.2.11 18:32:17

Saddle seat + koulu ei ole mahdoton yhdistelmä. Onhan se epärealistista että esim. minullakin on useampi sata hevosta, jotka kisaavat molempia lajeja, mutta onko yhtään sen realistisempaa kisata GP tasolla sekä koulua että esteitä? Ei ole. Sama juttu kuin IRL, joka lajissa jne. on aina niitä, jotka tekevät asiat "väärin".

Mutta silti miksi pitää ottaa asiat noin tosissaan? :)

Itsekin tosin olisin kyllä sen kannalla, että hevosen sallittaisiin kisaavan vain yhtä "lajia" tai sitten tiettyjä sallittuja yhdistelmiä.

Se oli varmasti jo kaikille selvää sääntömuutosta harkitessa, että super-epärealistisesti kisaavia henkilöitä tulee ARJ:n pariin. Esim. arj+koulu+valjakko kisaavia hevosia. Kuten useimmat minunkin hevosistani.. Mutta hyötyjäkään ei varmaan voi kiistää. Olisi myös omituista että ARJ:ssa pitäisi kaikkien kisata realistisesti jos ei halua kun niin ei muissakaan lajeissa tehdä.

yksilöt, joilla on veressään alle 50% saddlebrediä, eivät todellakaan sovi mukaan askellajiratsastuskilpailuihin

Ei se nyt ihan noinkaan mene jos hummassa on vaikka vain sdb ja fri rotuja ;) Siinä mielessä rotu on ihan tervetullut, kukin saa itse miettiä sopiiko se oma yksilönsä sitten oikeasti näihin kisoihin vai ei.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   4.2.11 18:40:15

Se piti myös lisätä, että jos säännöt eivät miellytä niin kannattaa varmaan ehdottaa muutoksia suoraan ylläpidolle?

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   4.2.11 18:46:19

Luciana, muuten sdb x fri olisi ihan ok, mutta kuten mainitsin, georgian grandella ei ole erikoisaskellajeja. -> Se ei voi osallistua esimerkiksi slow gait ja rack luokkiin.

"Olisi myös omituista että ARJ:ssa pitäisi kaikkien kisata realistisesti jos ei halua kun niin ei muissakaan lajeissa tehdä."

Muissa lajeissa luokkatasoja kuitenkin noudatetaan, esimerkiksi shetlanninponit eivät varmasti mene 140cm esteitä. Miksi saddleseatissa sitten voisi kilpailla kaikissa luokissa?

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjäaksu 
Päivämäärä:   4.2.11 18:47:44

"Vai kuinka moni teistä näkee esim clydesdalet nostamassa notkeasti koipea ja saddlebredit puolestaan työhevoshommissa?"

Ootko sä vaivautunut lukaisemaan ARJ:n rotulistan läpi..?

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   4.2.11 18:49:49

aksu, luitko sinä viestini läpi niin että sisäistäisit minun puhuvan georgian grandesta? :-----) 75% clydesdalea rodussa tekee siitä mielestäni jo lähes clydesdalen.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   4.2.11 18:54:46

Olen aloittajan puolella, ihan aiheellista kommenttia ja jopa aivan tosia.
Siellä taas tullaan tekopyhinä nähtävästi jopa taas kerran vähemmän tietävinä hyökkäämään vastaan, eikä edes lueta aloitusviestiä kunnolla?

Heti aloituksen luettuani tiesin, että täällä tullaan saman tien puolustautumaan virtuaalimaailma tekosyyllä, kun ei vaan tiedetä asioita ja huomataan suuria epäkohtia.

Tottahan toki voisi näistä olla ilmoittanut suoraan ylläpidolle, että tällaisia epäkohtia, mutta tämähän on edelleen keskustelufoorumi jossa mielestäni ainakin kuuluisi keskustella asioista, myös niistä jotka vaivaa (huomiona niille jotka tulevat toisten topiceihin sanomaan, että ei tarvitse tulla valittamaan tänne jne.)

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   4.2.11 18:56:07

Ei kun niin joo, puhuit erikoisaskellajeista... Ihan meni ohitse koko asiasi, tyhmä minä :D Eli siis joo, ymmärrän kyllä pointtisi tuon gg-asian suhteen ja olen samaa mieltä. En ole aiemmin itse asiaa yhtään huomioinutkaan..

J, luuletko että sähköpostin lähettämiseen kehoittaminen tarkoittaa samaa kuin ettei asiasta mielestäni saisi täällä puhua? o.o

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjäaksu 
Päivämäärä:   4.2.11 18:57:46

Nillinnillin, clyde-risteytys ja puhdas clyde ei ole mulle samoja asioita. Rakenne-erot taitaa olla kohtuullisen suuret, en mä sitä clyden tapaisena raskaana kv:na näe. Siihen en ole tutustunut omaako ne erikoisaskellajiksi omaavaa askellajia. (Enkä tiedä suurimmasta osasta muitakaan ryhmän 1 rotuja.)

Kyllä siellä on edelleen luokkiin roturajoitukset(-sia), eli ei se gg sinne rack-luokkaan voi osallistua kun ne on jo säännöissä rajattu sdb:lle ja nsh:lle.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.2.11 19:00:23

aksu:
"ERIKOISASKELLAJIRODUILLE AVOIMET LUOKAT (RYHMÄ 1)
saddlebredit, national show horset ja georgian grandet
-- 5-käynti (esitetään perusaskellajit ja erikoisaskellajit)
-- slow gait
-- rack"

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   4.2.11 19:00:57

aksu, gg:t ovat ryhmässä 1, ja täten esim. rack luokka on avoin myös gg:lle.

ERIKOISASKELLAJIRODUILLE AVOIMET LUOKAT (RYHMÄ 1)
saddlebredit, national show horset ja georgian grandet
-- 5-käynti (esitetään perusaskellajit ja erikoisaskellajit)
-- slow gait
-- rack

-----

Muissa lajeissa luokkatasoja kuitenkin noudatetaan, esimerkiksi shetlanninponit eivät varmasti mene 140cm esteitä. Miksi saddleseatissa sitten voisi kilpailla kaikissa luokissa?

Tähän vielä huomauttaisin että minähän nimenomaan olin kanssasi samaa mieltä luokka-asiasta ;)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjäaksu 
Päivämäärä:   4.2.11 19:04:17

Pertana, se on lisätty tuonne. Jännittävää.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: joppu 
Päivämäärä:   4.2.11 19:07:59

Ketjun aloittaja on oikeassa. Ette te ravurista GP-kouluratsua tee edes unelmissanne.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   4.2.11 19:22:19

aksu, "clyde-risteytys ja puhdas clyde ei ole mulle samoja asioita. Rakenne-erot taitaa olla kohtuullisen suuret, en mä sitä clyden tapaisena raskaana kv:na näe."

Tässä onkin kyse prosenteista, gg, jolla on 99% saddlebredia veressä ei varmasti ole kovin raskas, mutta 25% sdb ja loput clydeä menee jo enemmän clydesdalen puoleen.

Ja saddleseattia voi hyvinkin kisata sdb x fri risteytys, koska niistä kummatkin on saddleseat hevosia jo alunperin, mutta jos puhutaan juurikin clydesdale tai vaikka shire risteytyksestä niin asia on eri.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   4.2.11 19:27:13

Ehkäpä gg pitäisi ottaa pois 1 ryhmästä ja siirtää ryhmään 2, mutta lisämainintana myös että ainoastaan gg:t joissa on sdb:n lisäksi vain friisiläistä saavat kisata ARJ:ssa. Eihän sitä muuten tarvitsisi edes sinne ryhmään 2 laittaa, mutta kun siellä on muutkin fri-risteytysrodut fsh:n lisäksi niin siksi tällainen mietiskely :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   4.2.11 20:25:26

Mutta hei, eikö muka saddleseatiin ja koulukilpailuihin voi osallistua samalla hevosella? o.0 Jos siis hevonen on erikoisaskellajiton ja pitää tasot järkevinä (ie. ei GP-koulua yms.). IRL tällaisia hevosia on tullut vastaan, enkä näin mutu-pohjalta ihan heti keksi syytäkään miksei näin voisi tehdä.

Olisiko mahdollista saada jonkun asiasta tietävän kirjoittamaa juttua esim. VirtuaaliWikiin tai Vippokseen näistä kilpayhdistelmistä ja MIKSI jokin käy/ei käy?

Eikä tämä epärealistinen sekakisaaminen mielestäni ole vain sadse+koulu -ongelma: ihan sama ongelma on myös lr-puolella näiden erikoisaskellajisten hevosten kisaamisessa...

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   4.2.11 20:28:48

stiinu, kyllä voi, totta kai. Itse juuri sitä aloittajan viestissä ihmettelin, että miten hän ei muka ole tietoinen että se on ihan IRL:kin mahdollista. Ja kyllähän ne tasot pitäisi pitää järkevinä, minulla mennyt vähän päin persettä sen suhteen, hmh :/

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   5.2.11 00:07:24

Jos on huippu saddleseathevonen, pitäisi tasojen tosiaan pysyä järkevinä, eli tällöin kouluosaaminen olisi melko alhainen. Irl omaa lajiaan kisaavat superhevoset panostavat vain siihen tiettyyn lajiin, toki tämä on virtuaalimaailma ja poikkeukset sallitaan, mutta onko sellainen luonnoton hevonen sitten kiva?
Voisin kuvitella, että parhaiten tämä on balanssissa tässä tapauksessa jos alla on kiva yleisheppa, joka on vähän hyvä kaikessa, mutta ei täydellinen missään.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   5.2.11 00:14:29

^ Mutta miten määritellä "huippu" esimerkiksi sadse parkissa? Se ehkä on se ongelma monen kohdalla. Ja virtuaalimaailmassahan kilpailumäärät ei enää kerro yhtään mitään.

Toisaalta, onhan ne IRL koulutustasotkin ihan tuulesta temmattuja...

Niin ja tietty IRLkin voi olla huippu monessa ihan erillisessä asiassa "yhtä aikaa", jos osallistuu vain yksiin isoihin kisoihin ja pärjää siellä kaikissa luokissaan hyvin. Sen sijaan tietysti, että kerää laji kerrallaan meriitit.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Jasny 
Päivämäärä:   5.2.11 00:19:48

Minulla on assassa kilpaileva hevonen, jolla on muutamat koulutulokset vuodelta 2007. Hyi kamala :w

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   5.2.11 00:38:25

stiinu, asia on ilmeisesti helpompi hahmottaa, jos sen ajattelee käänteisesti. Kuvittele GP tason kouluhevonen panostamassa samaan aikaan saddleseattiin -ei toimi, sinulla on toki valta todistaa väitteeni vääräksi.

Saddleseatissa ja koulussa on täysin eri tavoitteet ja ilman sen suurempaa tietämystä asiasta voin sanoa, että hevosta on varmasti kohtuu vaikea motivoida lajin vaihtuessa. Etenkin mainitsemasi "yhtä aikaa" huippu monessa asiassa kuulostaa suorastaan kidutukselta.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   5.2.11 01:00:52

Noin päin se toki onkin helppoa ajattella. :)
Mutta millä erottaa hevosen, joka on puska-sadse hevosesta, joka hyvä (tai peräti huippuhyvä) sadse-ratsu? Sehän se varsinainen kysymys onkin.

Jos on johdonmukainen ja näyttää selkeästi mitä pyydetään, onnistuu sekalajisuus ihan hyvin. Aikaahan se vie, eikä se sovi kaikille hevosille.
Toki onhan se aina niin, että jokin laji tai osa-alue kärsii, jos tehdään useaa erilaista asiaa.
Vaikka paljonhan riippuu ratsastus-/koulutustyylistäkin (esim. vihikoiraksi opetetun lännenhevosen saa menemään koulumuodossa ja toimimaan kouluratsuna ilman sekaannuksia, jos haluaa).

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   5.2.11 12:25:57

Kaipaan lisää mielipiteitä.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   5.2.11 15:57:30

Oon itsekin miettinyt tota että ARJ:n pitäis vaikka laittaa joku sääntö tuohon saddleseatiin että mitä luokkia hevonen voi kisata ristiin, koska mäkin olen kokenut karvaita hetkiä katsoessani yhden hevosen osallistuvan kaikkiin mahdollisiin saddleseatluokkiin mitä vaan maa päällään kantaa.

Toisaalta tätä olisi tietysti hankala valvoa kun ihmiset rankingpisteiden kiilto silmissään osallistuvat kaikkiin luokkiin, mutta kai virtuaalimaailman oma Gestapo vilpintekijöistä huolehtisi. :P

Ja tuohon koulu+saddleseatjuttuun vielä. Kyllähän se tietysti varmasti IRLkin on mahdollista, että hevonen kisaa molempia (varsinkin friisiläisten kanssa uskoisin näin olevan), mutta on silti tuskaa nähdä hevosia jotka vetää just jotain GP koulua ja saddleseatia. Tai sitten että joka toinen hevonen kisaa molempia.

Voin suoraan sanoo et en nyt ihan ymmärrä stiinun pointteja tässä kaikessa. :P

Nojoo tän takia en kisaa Suomessa saddleseatia kun ulkomailla asiasta muutenkin tiedetään paremmin. :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   5.2.11 20:35:50

tangerine, mitä et ymmärrä?

Sitä, että en ymmärrä miksi ei ole mahdollista kisata molempia? Tai yleensäkään kahta eri lajia?
Tai sitä, että en ymmärrä, miten erottaa huippu-sadse -hevonen puska-sadse -ratsusta?
Vai että miksi askellajiratsu on aika surkea lännenratsu? Tai yleensäkään miksi sekakisaaminen on mielestäni ongelma myös muissa lajeissa?
Tai miksi kisamäärät eivät paljasta mitään virtuaalimaailmassa?
Vai sitä, että en koe IRL koulutustasomäärityksiä mitenkään vedenpitävinä?
Tai että IRL voi olla huippu monessa eri asiassa osallistumalla yksiin kisoihin?

Itse olen kyllä näiden sekalajisuuksien (sadsen sisälläkin) osalta vähän sitä mieltä, että jos on edes teoreettista mahdollisuutta, IRL tilanteeseen pohjautuen, kisata useampaa, ei osallistumisia pitäisi rajoittaa säännöillä virtuaalisestikaan. Mielummin tosiaan toivoisin tiedotusta ja valistusta asiasta!

tangerineen viitaten, Suomessakin olisi kiva saada parempaa tietoa tästä kaikesta. :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   5.2.11 21:09:57

Wwoou maahan ja tennispallot pois nenästä ne on siellä aika inhottavia.

Mä en vaan aina oikein käsitä että puhutaanko nyt reaalista vai virtuaalimaailmasta kun kaikesta puhutaan sekasin ja sitten menee ne pointitkin ohitse. WAT.

Kyllähän reaalissakin ravuritkin voi koulua vetää, mutta ei kovinkaan menestyksekkäästi. Ei täällä silti kauhean suopeasti (ainakaan mun käsityksen mukaan) katsota hevosta joka kilpailee sekä raveissa että koulussa. Uudelleenkoulutetut hevoset on asia erikseen, mutta niihin en tässä puutu.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   5.2.11 21:30:53

Kenellä on tennispalloja nenässä? Ne menee vasta kun joku väittää, että ne siellä on. ;)

Siis ihan oikeasti kiinnosti se, että mikä "pointeistani" oli epäselvää, että voin yrittää selittää paremmin. Anteeksi! :(

Aa okei. Olen lähinnä tarkoittanut IRL-asioita termeillä "IRL" ja "oikeasti". Sekalajisuudesta lähinnä vain vastasin aikaisempaan viestiin, joten siinä en tätä erotusta tehnyt.

"Huippujen" ja "puskahevosten" tunnistamisohjeita olen siis toivonut lähinnä virtuaalisesti: mitä eroa niillä on? Jos kerran on ok kisata kahta lajia sekaisin puskahevosella (alemmalla tasolla), miten askellajiratsastuksessa erotan koska (puska)hevoseni kisaa epärealistisesti?

Toi raviesimerkki muuten oli hyvä! Jotenkin on helposti selvää, että kouluhevonen ei kisaa raveja yhtä aikaa, mutta perustelut on usein tasoa "no, koska niin se vaan menee". Samoin laukat ja koulu tuntuvat olevan usein selkeä "ei-ei", vaikka molemmat on ratsujen hommaa.
Kuitenkin sitten kisataan vaikka askellajeja ja koulu- tai lännenratsastusta sekaisin, vaikka ko. yhdistelmä on tasan yhtä epärealistinen. Vaikka molemmat on samaan tapaan ratsuammatteja.
Miksihän se on näin?

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   5.2.11 22:19:26

Stiinu, opettele esittäämään asiasi selkeästi ennen kuin alat viisastella.

Sinulle on äärimmäisen vaikea vastata, kun viestien pointtia ja tarkoitusta ei ymmärrä. Eikä kyseessä ole vain minun mielipiteeni, sillä olemme tätä pohtineet muutaman henkilön kanssa.

Askellaji(puska)hevosesi kisaa epärealistisesti, jos kilpailet sillä askellajiluokkien lisäksi korkeatasoista koulua.
En myöskään ymmärrä mitä tarkoitat puskahevosella tässä nimenomaisessa tapauksessa, kun askellajiluokissa ei ole tasoja.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   5.2.11 22:33:22

Lisäisin vielä että askellajiratsastusta voisi verrata laukkoihin: joko siinä kilpaillaan, siihen panostetaan ja menestytään tai sitten ei kilpailla ollenkaan.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   5.2.11 22:45:39

Volume, pahoittelen, jos mielestäsi viisastelen. Silmäniskuviestini oli ainoa tarkoituksella tällainen ja siksi sen merkitsinkin.

Jos pointtia ei ymmärrä, kysykää!
(Myönnän kyllä, etten alkuperäiseen asiaan ole kommentoinut vielä mitään, vaan tartuin aloitusviestin "sivulauseeseen" ja siitä sitten jatkokommentit ovat siirtyneet pohdinnssa eteenpäin.)

"En myöskään ymmärrä mitä tarkoitat puskahevosella tässä nimenomaisessa tapauksessa, kun askellajiluokissa ei ole tasoja."
Aikaisemmin sanoit:
"Jos on huippu saddleseathevonen, pitäisi tasojen tosiaan pysyä järkevinä, eli tällöin kouluosaaminen olisi melko alhainen."
Tarkoitan "puskahevosella" siis lihavoimani kohdan vastakohtaa. Jos kerran voi määritellä huippusadse-hevosen, niin toki oletan, että voidaan myös määritellä ei-huippu (ns. puskahevonen).
Tiedän, että askellajiratsastuksessa ja sadsessa ei ole varsinaisia tasoluokkia, mutta koska sinä (tai joku muukin?) ilmeisesti asiaan paremmin perehtyneenä pystyt sanomaan jotakin hevosta "huipuksi" tällä alalla, oletan, että tälle on olemassa jotkin perusteet. Mitkä?

Tätä kysyn sekä yleisesti että (kuten ylempänä kysyin) myös sitä, mikä tekee hevosesta huipun vaikka sadsen parkissa (estäen siis "huippuuden" muissa sadse-luokissa? vai?).

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjämatzQ 
Päivämäärä:   5.2.11 23:15:45

pohdin tässä, että onko ihan pöljää tämmöinen poni?
http://kriminelle.webs.com/neksu.html

Kisaa siis pääsääntöisesti koulua heA + valjakkoa vaativiin asti, ja osaa töltätä. Mielestäni ei olisi väärin kisauttaa _vähän_ myös ARJ? Vai onko se ihmisten mielestä ihan järjetöntä? Pääpainotus on koulussa kuitennin. Kyllähän noita issikoitakin on, joilla töltti on niin ikään luonnostaan, ja ne kisaavat osa useampaakin eri lajia :)

Anteeksi, hieman ohi aiheen.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   5.2.11 23:38:05

Vastaus kysymykseesi on mielestäni kiteytetty aika hyvin tähän viestiin: "askellajiratsastusta voisi verrata laukkoihin: joko siinä kilpaillaan, siihen panostetaan ja menestytään tai sitten ei kilpailla ollenkaan."

Kahta lajia täydellä kapasiteetilla kilpaileva ei panosta täysillä päälajiinsa ja silloin se ei ole huippu.
Eli jos hevosesi kilpailee omalle tasolleen vaativimpia koululuokkia, sekä askellajiratsastusta se on epärealistinen.

Mikäli haluat kisata hevosellasi kahdessa tai useammassa lajissa, se on ok, tällöin siitä ei vain voi tulla kovin hyvää saddleseat jalostushevosta. Nämäkin asiat ovat kuitenkin suuressa määrin hyvin rotukohtaisia, enkä esimerkiksi itse ole tutustunut friisiläisiin, mutta saddlebredeistä ja arabeista tiedän enemmän.

"Tätä kysyn sekä yleisesti että (kuten ylempänä kysyin) myös sitä, mikä tekee hevosesta huipun vaikka sadsen parkissa (estäen siis "huippuuden" muissa sadse-luokissa? vai?)."

Tästä minä en yksinkertaisesti tiedä, mutta koska irl hevoset painottuvat tiettyyn lajiin saddleseatissa, miksi silloin virtuaalihevoset voisivat kilpailla niissä kaikissa?
En ole 100% varma, mutta oletan sen johtuvan arvosteluperusteista ja mielelläni haluaisin vastauksen joltakulta asiaan erikoistuneelta.


MatzQ, islanninhevosista, niiden askellajeista ja samantyylisistä roduista en tiedä mitään, mutta ajatukseni mukaan nämä voivat kilpailla lajeja sekaisin. Kyse on kuitenkin ihan eri asiasta kuin mitä tässä keskustelussa on puitu.
Sitä vain ihmettelen, miksi pohjoisnorjanponeilta ei ole kielletty saddleseatluokkia kuten islanninhevosilta, sillä nämä eivät todellakaan sinne kuulu.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjämatzQ 
Päivämäärä:   5.2.11 23:41:27

niin sitä minä sanoinkin että hiukan sivuaa aihetta ;)
Enpä tuota saddle seatia kisaa, kun ei nuo tosiaan kuulu niihin, joten en tiedä.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: stiinu 
Päivämäärä:   5.2.11 23:54:04

Miten sitten määritellä virtuaalihevonen, joka kilpailee (ja/tai panostaa) johonkin lajiin täydellä kapasiteetilla? Tähän viittasin tuolla ylempänä asiaa kysyessäni ja sanoessani, että virtuaalihevosten kohdalla kilpailumäärät eivät kerro mitään.
Ja tähän asiaan totesin senkin, että tämä on varmaan monella se ongelma, mikä estää realistisemman kisaamisen.

Olisi kyllä kiva, jos joku jaksaisi asiasta kirjoittaa oikein perusteellisesti "mitä, miksi, miten" -materiaalia!
Erityisesti tuo sadsen lajien sekakisaaminen ja sen perusteet...

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   6.2.11 00:19:29

Tämä keskustelu ei etene mihinkään ja voin enää vain todeta, että saddleseathevonen on hieman eri juttu kuin suomenhevonen, joka kilpailee helppoa B:tä ja hyppää metriä.

Ihmettelen vain kuinka jaoksen ylläpitäjää ei kiinnosta kommentoida.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   12.2.11 18:05:11

Ei anneta tämän tippua vielä.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Feanaro 
Päivämäärä:   12.2.11 18:15:04

Sit ei muutaku kirjottamaan sääntöehdotus. Jos enemmistö vaatii sääntöjen muuttamista, ni kyllä noita sääntöjä on ennenki muutetti (myös jaoksen ylläpitäjän mielen vastaisesti).

Mut mä en ymmärrä tästä lajista yhtikäs mitään, eli nyt tarvii taas jonku sellasen tehdä asioiden eteen jotain, jolla kykyä on.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjäyersinio 
Päivämäärä:   12.2.11 18:18:22

Palasit virtuaalimaailmaan pitkän tauon jälkeen ja heti on käpy pyllyssä ARJ:n sääntöjen vuoksi :D

Tässä keskustelussa on hyvä pointti ja jos sinulla on tietämystä lajista enemmän niin en usko, että ARJ:n ylläpitäjä pistää pahakseen jos hän saa enemmän tietoutta sähköpostin kautta. Miksi ihmeessä oletat, että hän täällä kävisi kyttäämässä jokaista keskustelua?

Uudet luokat ovat myöskin olleet vasta vähän aikaan ja tällä hetkellä lähinnä tutustutaan lajiin joten ei siitä kannata samantien proppuja vetää jos kaikki ei suju täysin oppikirjan mukaisesi.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäHeidie 
Päivämäärä:   12.2.11 18:19:57

Mulle ei jotenkin avautunu toi "Miten panostettu GP-kouluhevonen voi muka ikinä panostaa saddleseat" -juttu? Kuka väittää, että kaikki koulua ja saddle seatia ristiin kisaavat hevoset on molemmissa maailman parhaita (en jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta tuo hyppäsi silmään)?
Muutenkin Volumen mielipiteet on aika jänniä kun tämä on kuitenkin virtuaalimaailma ja voin omistaa vaikka vihreän yksisarvisen jos niin haluan :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   12.2.11 19:27:15

Heidie, suosittelen lukemaan koko keskustelun sen sijaan, että kommentoit vain jotakin keskeltä napattua lausetta. Kukaan ei väittänyt noin, kyse on vain yksittäisestä väitteestä ja itsessään GP tason kouluhevonen on jo parhaimmistoa.

Sinun mielipiteesi on jännä siinä mielessä, että GP tasoisia shetlanninponeja kasvattavaa henkilöä vastaan joko hyökättäisiin yhteistuumin tai syrjittäisiin, joten "tämä on vain virtuaalimaailma" -kortin veto on turhaa.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäHeidie 
Päivämäärä:   12.2.11 19:40:57

Volume, aika karusti sanottu tuo shetujuttu :D Kyllä virtuaalitalliharrastajia on muuallakin kun "got_to_be_realistic" ht.netissä (sieltä löytyy mm. yksisarvistalleja, GP-poneja ja kaikkea kivaa), eikä pahemmin GP / 140cm / 130cm pv:täkään vastaan ole hyökätty tai syrjitty :D

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   12.2.11 19:54:23

Heidie, kyse on nyt kuitenkin virtuaalisen ratsastajainliiton alaisesta jaoksesta ja jaksan uskoa, että realistisuuteen ainakin koitetaan pyrkiä. Fantasiahevoset ynnä muut ovat asia erikseen ja ne eivät minua kiinnosta, keskustelua on turha viedä pois aiheesta.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   12.2.11 19:58:24

"Ihmettelen vain kuinka jaoksen ylläpitäjää ei kiinnosta kommentoida."

Jaoksen ylläpitäjä on sattunut olemaan koko päivän tietokoneen ulottumattomissa. Kovasti kiinnostaa kommentoida!

Kirjoitan pitemmän kommentin ihan piakkoin.. :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   12.2.11 20:01:49

Tijuana, tämä topic on ollut pystyssä jo helmikuun neljännestä päivästä, mutta toki odotan vastaustasi innolla.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   12.2.11 20:03:01

Onko? En ole kyllä pahemmin ht.netissä pyöriskellyt lähiaikoina, mitä nyt silloin tällöin käynyt vilkaisemassa etusivua.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   12.2.11 20:12:19

Olisin toivonut, että näistä asioista olisi lähetetty minulle sähköpostia — se tavoittaa asianomaisen hiukan nopeammin kuin ht.net -keskustelu, varsinkin kun en täällä erityisemmin käy... Ei sillä etteikö täällä saisi asiasta keskustella, hyvä vaan että tulee uusia ideoita ja ehdotuksia asioihin jotka voisivat olla paremmin!

Georgian grande ryhmä 1:ssä ajaa takaa lähinnä fri-sdb -risteytyksiä, koska niitä suurin osa virtuaalimaailman georgian grandeista on. Tämä juttu on aikalailla huonosti ja nopeasti mietitty asia, jonka muutan kyllä pikimmiten! Georgian grandet joko kokonaan pois ykkösryhmästä, tai sitten pelkästään fri-sdb -risteytykset sallitaan. Asiasta saa esittää kommentteja ja toiveita, noudatan niitä!

Saddle seat -luokkien osallistumisvapaus tehtiin alun perin siksi, että saataisiin hieman lisää harrastajia houkuteltua ARJ:n pariin. Kun tuntui että ylipäänsä uudet säännöt olivat joillekin vaikea omaksua kun edellisiäkään ei muka osattu, en halunnut perustaa liian paljon rajoituksia. Kuten mainittu, jaos (ja minä!) kuitenkin suosittelee yhteen lajiin erikoistumista – sen voisi tosin ilmaista sivuilla paremmin, jopa laittaa pakotteeksi. Kuinka sitä tosin sitten onnistuisi valvomaan, mikä heppa kisaa mitäkin.

Liittyykö tuo kouluratsastus + askellajijuttu jotenkin ARJ:hin ja sen sääntöihin? Minä en kilpaile hevosillani muussa kuin askellajeissa, enkä suhtaudu erityisen lämpimästi sekalajisiin hevosiin — varsinkin kun esimerkiksi tennesseenwalkerit pääsääntöisesti eivät edes osaa ravata, mitä kouluratsastuksessa vaaditaan.

lopputoteama: muutan ARJ:n sääntöjä mielelläni harrastajien toiveiden ja ehdotusten mukaan!

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.11 20:24:30

Ihme meininkiä kyllä Volumelta alkaa itkee ettei jaoksen ylläpitäjältä tule vastausta jos ei edes sähköpostia kykene laittamaan. Muutenkin suhtautuminen kaikin puolin negatiivinen eikä yhtään yhteistyöhaluinen ja pientä riidan haastamista koko ajan havaittavissa. Asiat kun voi esittää niin monella tapaa niin miksi pitää aina valita se valittaminen?

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   12.2.11 20:34:35

Tijuana, kiitos asiallisesta ja kantaaottavasta vastauksesta. Tarkoitus nimenomaan oli ensin kysyä ihmisten mielipiteitä ja keskustella asiasta, lopulta olisimme tavoittaneet sinut sähköpostilla.

Kaikki kuulostaa hyvältä ja georgian grande fri-sdb risteytyksenä toimisi saddleseatissa varmasti. Ainoana ongelmana näen sen, että georgian granden sallitaan kilpailla Slow Gait ja Rack luokissa, vaikka kyseinen rotu ei näitä kahta askellajia osaa.


Piste, älä sinä tule tänne haastamaan nimimerkittömänä riitaa, kun muut ovat tähän mennessä osanneet keskustella asiallisesti. Minä en valita, minä pohdin ja jaan oman mielipiteeni parhaakseni katsomalla tavalla. Oletko sinä kenties sitä sukupolvea, joka ei osaa ilmaista asiaansa ja kantaansa ilman hymiöitä. Tarkoitukseni on hyvä, kun laitan iloisen hymiön, niinhän? :)

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäTijuana 
Päivämäärä:   12.2.11 20:40:57

Volume - Kiitos omastakin puolestani. :) Jälleen saa huomata, että asiat saa kivasti selviksi myös ht.netissä, vaikka tämä tällaisena valittamisen ja nimimerkittömän rähinöinnin paikkana tunnetaankin :D

Nyt siis kaipaisin lisää ehdotuksia ja mielipiteitä koskien saddle seat -sääntöjä!

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.11 20:42:26

Haku toiminnolla sinulla ei ole muita kommentteja kuin tässä topassa (joka on ollut pystyssä jo pidemmän aikaan) joten ihan yhtä nimimerkitön sinäkin olet. Ja sun hymiöjuttus kaatuu vähän omaan nokkeluuteensa, sillä minä en ainakaan haastanut riitaa vaan kerroin oman kantani parhaaksi katsomalla tavalla, eikös? :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   12.2.11 20:50:32

Piste, kirjoitan vain keskusteluihin jotka kiinnostavat minua ja otin osaa muunmuassa 'Lucianalla luvattomat kuvat' -topiciin, jota ei foorumilla enää ole. Voit kysyä enemmän asianomaiselta ja minulla toki on oma viestini tallessa.

Sinä nimenomaan tulit haastamaan riitaa syyttämällä ja kohdistamalla oman suuttumuksesi minuun, minä puhun yleisesti, en hyökkää kenenkään henkilön kimppuun -ainakaan noin suoranaisesti. Esittäisin asiani ystävällisemmällä tavalla.

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäHeliK 
Päivämäärä:   14.2.11 23:34:43

Huu... Kuka sanoi, että se askellajeissa kilpaileva hevonen on automaattisesti GP-tason kouluratsu? Näyttäisittekö mulle askellajihevosen (esim. sdb/nsh), jolla EI RIITÄ liikkeitä helppoihin koululuokkiin?

En ole itse kokenut mitään syyllisyyttä, kun olen kisannut samalla hevosella sekä ARJ:ssä että KRJ:ssä, ehkä vielä saddleseat-luokkia siihen päälle. Mun nähdäkseni HeC/Country pleasure/Country pleasure driving ei ole mikään täysin mahdoton yhdistelmä. En tarkoita, että joka ikinen hevonen pystyy siihen, mutta jos jokaisella lajin harrastajalla on yksi tällainen ihmehevonen, ei siihen vielä (virtuaali)maailma kaadu.

Eipä jokainen IRL hevonenkaan pysty menemään GP-tason koulua ja +130cm esteitä, mutta virtuaalimaailmasta näitä kyllä löytyy.

GG-juttuun en ota kantaa, koska en rotua tunne, mutta mun mielestäni nämä slow gait/rack/4-käynti/5-käynti -luokat voisi rajata pelkästään sdb:lle ja nsh:lle, kuten on aiemmin ollutkin.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   14.2.11 23:49:50

HeliK, kommenttisi näyttää olevan pelkkä poiminta keskeltä keskustelua, sillä kukaan ei väittänyt ettei hevoset voisivat mennä helpompia luokkia.

"Kahta lajia täydellä kapasiteetilla kilpaileva ei panosta täysillä päälajiinsa ja silloin se ei ole huippu.
Eli jos hevosesi kilpailee omalle tasolleen vaativimpia koululuokkia, sekä askellajiratsastusta se on epärealistinen."

Tämä on yksi otos aiemmasta kirjoituksestani, seassa on muutamia muitakin jotka kumoavat asian johon kiinnitit huomiota.

Mainitsen vielä, että GG:llä ei ole erityisaskellajeja, joten se ei todellakaan noihin luokkiin kuulu.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.2.11 09:12:46

lol - tää on virtuaalimaailma hei, herää volume. kannattaa itkee jonkun virtuaalihevose takia :D

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.2.11 18:53:55

hei viiva miks veit mun nimimerkin?!?! :(((((((

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäHeliK 
Päivämäärä:   16.2.11 22:20:46

Volume,
suo anteeksi, etten kolunnut koko ketjua täysin läpi ja siinä vaiheessa, kun kävit stiinun viesteihin kiinni hampaat irvessä, lopetin lukemisen kokonaan. Aloitusviestissä kuitenkin sanot, "Joku voisi niin ikään kertoa minulle siitä miten saddleseathevoset kilpailevat myös koulua, -- ja tämä oli se kohta, jonka halusin korjata.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   25.2.11 01:01:24

HeliK, lainaten erään pätkän Gin Ahaltekin, Ionicin ja Pinkin blogista:

"Todellisuudessa asia ei kuitenkaan taida olla ihan näin helppo, ainakaan niin että yksi ja sama hevonen kilpailisi noissa saddleseat-luokissa esittelemässä askellajejaan (vaikka olisikin flat-shod-hevonen ilman pitkiä kavioita ja korotuksia) ja samalla myös loistaisi kouluratojen tähtenä oman rotunsa keskuudessa. Näiden kahden lajin erot ovat melko huomattavat noin koulutuksellisesti ja siinä missä muodossa hevonen kulkee. Saddleseatissa hevosen muoto on yksinkertaistetusti "pää ylös, selkä alas", kun taas kouluratsastuksessa haetaan juuri päinvastaista: "pää alas, selkä ylös"-muotoa. Nämä tietysti ovat sellaisia asioita, jotka eivät välttämättä virtuaalihevosten maailmassa paljoa vaikuta, kunhan vain halusin huomauttaa."

http://ginahaltek.blogspot.com/2008/08/tennesseenwalkerit-ja-kouluratsastus_06.html

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   25.2.11 17:37:35

ylös

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   25.2.11 17:44:07

Kannattaa ehkä jatkossa sitten erotella, että puhuuko mistä hevosista kun on kyseessä eri lajien yhdistely. On aivan eri asia kisaako joku esimerkiksi walkerille koulua ja askellajia, vai tekeekö joku niin esimerkiksi friisiläisellä.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   25.2.11 17:47:10

Luciana, tuo teksti ei erittele walkereita suoraa, sillä kyse on nimenomaan saddleseatista ja koulusta yleisesti.

Lainaan samasta tekstistä lyhemmän pätkän:
"Näiden kahden lajin erot ovat melko huomattavat noin koulutuksellisesti ja siinä missä muodossa hevonen kulkee. Saddleseatissa hevosen muoto on yksinkertaistetusti "pää ylös, selkä alas", kun taas kouluratsastuksessa haetaan juuri päinvastaista: "pää alas, selkä ylös"-muotoa."

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   25.2.11 17:53:22

Kyllä minä osaan lukea. Mutta silti esimerkiksi aloitusviestin lopun huutelut eivät ole kovin fiksuja, vai ihan oikeastiko olet sitä mieltä? On aivan mahdollista opettaa hevonen kulkemaan eri muodoissa, joten siinäkin mielessä on aivan älytöntä että kaikki täällä pitäisi tehdä täsmälleen siten kuin miten _yleisesti_ ottaen oikeassa maailmassa menee. Koska on mahdollista kisata sekä koulua että askellajia sekaisin, niin miksi siitä pitää tuolla tavoin mesota? Miksi haluat noin kovin kaikkien pelaavan sinun säännöilläsi?

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   25.2.11 17:56:58

Ja ennen kuin joku ehtii kiukkuisena vastaamaan edelliseen viestiini niin pyytäisin olemaan välittämättä kovinkaan paljon kärkkäästä puhetavastani.. En oikein osaa enää muotoilla asioita nätisti :)

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: average 
Päivämäärä:   25.2.11 17:59:38

Lucianalla taitaa olla oma lehmä ojassa kun melkein kaikki omat friisut kilpailee noin Volumen tapaa vastaan. ;) Mahtaisi ketuttaa jos sääntöjä muutettaisiin toisin.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   25.2.11 18:00:14

Mieleni on täysin avoin hevosten uudelleenkoulutukselle ja lajin vaihtamiselle, mutta jos hevoset kilpailevat koulua ja saddleseattia samanaikaisesti on se äärettömän epärealistista.

Miksi sinä haluat kaikkien pelaavan mieluummin omilla säännöilläsi kuin realistisilla oikeilla säännöillä?

Ihmisten kommenttien perusteella olenkin suunnitellut tekeväni pinkin, kahdeksanjalkaisen ja siivekkään hevosen, joka kilpailee laukoissa, raveissa, esteillä, koulussa, askellajiratsastuksessa, kentässä ym. kaikissa mahdollisissa, sillä tämähän on VAIN virtuaalimaailma.
Toivottavasti VRL ei pahoita mieltäni ja unelmahevoseni pääsee myös heidän rekisteriinsä!

  Re: ARJ säännöt ?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   25.2.11 18:09:42

average, no itse asiassa olen kyllä miettinyt että jättäisin 99% hevosistani täysin pois muista kuin saddleseat-kisoista, vaikka osalla niistä on jo muutamia koulustartteja koska en ole vielä tehnyt lopullista päätöstä. Mutta huutele ihan vapaasti <3

Ihan näin btw, sitä päivää tuskin tullaan näkemään, että yksikään jaos voisi kieltää täysin toisten lajien kisaamisen :D

Millä oikeilla säännöillä? Kun ihan oikeasti, missä sanotaan että samanaikainen koulun ja saddlen kisaaminen on mahdotonta ja/tai kiellettyä? Tuo on nyt se ainoa asia johon minä tässä yritän puuttua. Mikset voi heti kerralla kertoa selkeästi niitä omia mielipiteitäsi. Menee hankalaksi sinun kanssasi keskusteleminen jos ensin koulu ja saddle saman hevosen kalenterissa on aivan mahdoton juttu, mutta nyt se sitten kuitenkin on ihan ok, kunhan ei vain tapahdu samanaikaisesti.

Viimeisen kappaleesi perusteella on aika selkeää että sinulta on täysin jäänyt pimentoon mitä olen yrittänyt sanoa.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   25.2.11 18:16:58

Tätä topicia lukiessani pistää miettimään että mihin on kadonnut ihmisten sisälukutaito sekä itseilmaisutaito.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   25.2.11 18:26:42

Juuri kehuit lukutaitoasi, mutta tämä kysymys "missä sanotaan että samanaikainen koulun ja saddlen kisaaminen on mahdotonta ja/tai kiellettyä?" todistaa aivan muuta.

Lainaan JÄLLEEN aikaisempaa blogitekstiä:
"Näiden kahden lajin erot ovat melko huomattavat noin koulutuksellisesti ja siinä missä muodossa hevonen kulkee. Saddleseatissa hevosen muoto on yksinkertaistetusti "pää ylös, selkä alas", kun taas kouluratsastuksessa haetaan juuri päinvastaista: "pää alas, selkä ylös"-muotoa."

Tämä tekee siitä lähes mahdotonta(ellei kyseessä ole superhevonen), tosin EI virtuaalimaailmassa.

Olen toki jakanut oman mielipiteeni jo aikaisemmin ravihevosesta, jonka voi kyllä kouluttaa kouluratsuksi. Kyseinen mielipide on yhä voimassa ja perustan kyseiseen ajatukseeni myös saddleseat x koulujutun. Ravurilla ja kouluratsulla on niin erilaiset koulutustyylit, ettei näitä kahta lajia voisi kilpailla samanaikaisesti, sama saddleseatissa.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjäsparrow-mind 
Päivämäärä:   25.2.11 18:39:31

Juokisijakin voi olla kouluratsu, mikä piru sen puten nimi oli joka on kirjoilla niin J- kuin R-suuntaisena? Muistaakseni Hevosurheilussa oli juttua että olisi mennyt lajejaan ristiin. Takuuseen en tietenkään mene.

Olette hauskoja. Minusta tuntuu että askellaji- ja kouluhevosella on ihan valtavat erot. Minun on vaikea kuvitella näitä piktäkinttuisia elikoita jotka kilkuttavat painot jaloissa ja satula metrin taaempana kuin Totilaksella missään muodossa kouluhevosina. Ainakaan millään kovinkaan vaativalla tasolla. Friisiläiset ovat ehkä asia erikseen, mutta show-hevosiksi jalostetut rodut osaisivat tepastella kamalan hyvällä menestyksellä koululuokissa.

Okei. Olen hiljaa, olenhan vain tyhmä ravi-ihminen \o

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   25.2.11 18:50:53

sparrow-mind, olet asian ytimessä! Saddleseattiin koulutettu hevonen on todellakin kaukana kouluratsusta. Eri asia toki nuo superhevoset, mutta harva siihen pystyy.

Tosin hyvä esimerkki saddlebredistä, joka menee oikein näyttävää koulua on tässä: http://www.youtube.com/watch?v=IRpjVbiUIAA
Ei ihan pv-tasoinen, mutta hieno kuitenkin.
Tämä sdb ei nimenomaan saddleseat-luokissa voi menestyä kovinkaan hyvin.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.11 19:08:10

Tälleen puoli-OTna mainittakoon, että askellajiratsastusta ei voi verrata ravureihin mitenkään vertailuun; ravuri tosiaan voi taipua kouluradoille, mutta askellajihevoselta se vaatii jo enemmän. Esim. ravikuningas Pette on kirjattu myös ratsupuolelle, ja näitä monitoimisuokkeja on muitakin!

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: solemn beams 
Päivämäärä:   25.2.11 19:17:38

Minä en vanhana ARJ-kisaajana ole ollut tekemisissä kilpailemisen kanssa näiden saddle seat-luokkien tultua, mutta luokista luettuani minulle automaattisesti heräsi itselleni kuva että yksi hevonen erikoistuu yhteen luokkatyyppiin, eikä kilpaile miten sattuu. Yhdyn siinä mielessä topicin henkeen että yksi hevonen ei voi osata kaikkea, vaikka virtuaalimaailma nyt onkin kyseessä. Vähän ihmettelen siis, jos jotkut kilpailevat IHAN KAIKKEA samalla hevosella.

Itse en kuitenkaan pidä asiaa täysin puistattavana, jos joku kilpailee miten sattuu. Toki tästä paistaa pelkän hyödyn hakeminen ja menestymisen maku läpi, mutta toisaaltaan se ei ole minun kilpaileisestani pois, varsinkin kun laji on minun luullakseni vielä aika tuntematonta ja vähän harrastettua (korjatkaa jos olen väärässä).

Yleisesti pidän vääränä, jos jokin askellajirotuinen hevonen kilpailee sekä ARJ:tä että vaikkapa esimerkiksi KRJ:tä, koska jos vähänkään asiaan on perehtynyt, huomaa että se ei ole realistista. Itse kannatan toki että on yleispainotteisia hevosia, koska ne on täysin unohdettu ja hylätty virtuaalimaailmassa, mutta jokin aihealue olisi hyvä olla. Minulle ei ole ongelma, jos on sekä KRJ:ssä että ERJ:ssä korkeissa luokissa menestynyt hevonen, mutta se häiritsee jos on sekä ARJ- että KRJ-palkittu tennesseenwalker/paso fino/islanninhevonen/lisää tähän mikä tahansa haluamasi askellajirotu, ja tuskin käyttäisin omassa jalostusprojektissani kyseistä hevosta.

Virtuaalimaailman hienous ja kirous on juuri se, että saa itse päättää kuinka realistisesti harrastaa, ja mielestäni kenelläkään ei ole siihen mitään sanomista, kunhan pelaa sääntöjen mukaisesti. Ja myös asioiden kannattaminen on mielestäni jokaisen oma mielipide, saa olla realistisuuden kannalla ja jos ei halua, niin ei tarvitse olla.

En hyökkää kenenkään tekemisiä tai pelkkiä mielipiteitäkään vastaan, ja en varsinkaan yritä päteä tässä saddle seat-asiassa ollenkaan, sillä täytyy myöntää että se on minulle vielä melkoisen tuntematonta aluetta ja vaatii vielä paljon perehtymistä, ennen kuin rupean sitä itse hevosillani kilpailemaan. Tämä topic on kyllä ollut mukavan ajatuksia herättävä, ja varmasti mietin kahteen kertaan miten omat hevoseni luokkiin painotan.

  Re: ARJ säännöt ?

Lähettäjä: Volume 
Päivämäärä:   28.2.11 19:13:30

ylös

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.