Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  O: laukka-ox tai vastaava

Lähettäjä: Dea 
Päivämäärä:   9.10.10 16:57:42

Laukkaurheiluun hurahtaneella Dealla olisi nyt projektina kerätä muutama laukkuri talliinsa. Omasta takaa löytyy jo pieni laumantynkä, mutta varsinkin kisaikäisiä nuoria hevosia kaipaisin lisää. Toivottavasti joku täällä voi auttaa minua projektissani!

Tässä tiivistelmä siitä, mitä haen:
Rotu: Lähinnä ox, mutta myös sellaiset rodut, joiden ox-risteytyksistä voi tulla laukkahevosia otetaan huomioon. Esimerkiksi siis xx, x, quarter.
Ikä: Lähes kaiken ikäisiä vauvasta vaariin, mutta erityisesti 2-5 -vuotiaita.
Suku: Mieluiten laukkasukuisia. Suvun pituudella ei ole kovin suurta merkitystä, mutta etusijalle pääsevät EVM - 3-polviset hevoset. Myös tilausvarsat ja tuonnit huomioidaan.

Hevoset pääsisivät LJ:n alaisiin kilpailuihin juoksemaan ja niillä myös mitä luultavimmin teetettäisiin muutama jälkeläinen kisauran päätyttyä. Arabit pääsisivät juoksemaan myös ASARA:n alaisia laukkoja.

Re: O: laukka-ox tai vastaava

LähettäjäDea 
Päivämäärä:   9.10.10 17:26:45

Maili unohtui edellisestä.

LähettäjäDisa 
Päivämäärä:   9.10.10 19:46:41

http://knoxdale.awardspace.com/muut/noor.htm
Noorista mahdollista saada tilausvarsa, jos sille löytää orin :)

Myös näistä arabiristeytyksistä mahdollista saada varsa,
http://knoxdale.awardspace.com/muut/rey.htm
http://knoxdale.awardspace.com/muut/kendra.htm

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   9.10.10 19:53:04

12.10.2010 syntyisi tällainen tammavarsa, jonka mieluusti myisin pois (neiti ei sovi juuri "keksittyyn" kasvatusmetodiin). Yksipolvinen, G2-tason vanhemmista syntynyt.

LähettäjäDea 
Päivämäärä:   10.10.10 17:42:32

Kappas - tämä paikka näköjään herää henkiin aina illan pimeinä tunteina :D

Tähän asti esitellyt isä- ja emäehdokkaat näyttävät olevan melkoisia juoksioita ja pääsevät ehdottomasti harkintaan.

Disa: Hyvännäköisiä hevosia ja Noorilla näyttää vieläpä olevan tuloksia AHACistakin, mikä on aina plussaa. Olisitko vielä halunnut sivistää minua siitä, millaisia veriprosentteja quarabeille sallitaan, jotta ne ovat edelleen oikeutettuja juoksemaan rodun lähdöissä? Vai onko prosenteilla niin väliä, kunhan hevoseen ei ole sekoitettu muita rotuja?

Tuire: Widad Jamillahilla on ainakin varsin pätevän näköinen suku. Huonona puolena tässä vain on se, että varsa ei (oman tallini ikääntymisellä saatika jos CASia käyttäisi) pääsisi vielä pitkiin aikoihin juoksemaan kilpaa... Mutta mikä mahtaa olla tuo (tässä tilanteessa varsin houkuttelevan näkoinen) ikääntymismalli, joka on merkitty sivuille? Ensimmäisen kuukauden aikana kolme vuotta ja siitä eteenpäin IRL-kuukaudessa ikääntyy vuoden? Tämä varsa kyllä syyhyttäisi näppejä kaikin puolin :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   10.10.10 21:03:48

Ikääntyminen tosiaan on juuri noin kuten sanoit, eli ensimmäisen kuukauden aikana tulee 3 vuotta täyteen ja siitä eteenpäin täyttää vuosia joka kuukausi syntymäpäivänään.

(Sitten siitokseen siirtyessä hevoset ikääntyvät kaksi vuotta yhdessä oikeassa kuukaudessa, jotta pääsen nopeammin niistä sitten kokonaan eroon :D)

Tuon ikääntymisen olen todennut minulle juuri sopivaksi, koska CAS on aivan liian hidasta ja VHKR:ssäkään en jaksa odottaa kolmea kuukautta, jotta voin alkaa kisata hevosella.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   10.10.10 21:29:02

Minulla olisi muuten yksi tuontitamma, jonka statistiikka on 5: 2-0-0-0 ja se on startannut kerran G3-tasolla. Ikääntymistä voi minun puolesta hidastaa *, koska nykyisellä ikääntymisellä tammalla tulee ikä vastaan ensi kuun alussa.

Nykyiseen kasvatustavoitteeseeni tuo tamma ei oikein sovi, joten myisin sen mieluusti toisaalle.

* Tai vaikka muuttaa kokonaan ja halutessaan voi sitten laittaa johonkin maininnan, että ikääntyminen muuttunut edellisten kisojen jälkeen.

LähettäjäDisa 
Päivämäärä:   13.10.10 00:02:24

Quarabiin hyväksytään arabit + quarterit ja paintit, joiden suvussa ei ole englantilaista täysiveristä. Arabia saa olla 12,5 - 87,5%, jotta yksilö on hyväksyttävä quarab. :)

Päivämäärä:   13.10.10 20:14:10

Tuire: Käykö jos nappaan Widad Jamillahin mukaani näin suoriltaan? Calianaa mietin yhä juurikin tuon ikäkysymyksen vuoksi. Ei taida olla ihan suositeltavaa muuttaa koko ikääntymistä kerralla toiseksi, mutta mahtaisiko esimerkiksi se toimia, että tamma ikääntyisi nyt tämän kuluvan ikäkauden alusta (siis 5.10. lähtien) VARLin mukaan? Tämä antaisi vähän reilun IRL-kuukauden aikaa kilpailla sillä - jos menestystä tulisi, hyvä niin ja jos ei niin varmaan tamma sitten siirtyisi sellaisen lajin pariin, jossa ikäraja ei ole noin alhaalla...

Disa: Quarabissa siis voi olla myös paintia? En ollut sitä tajunnutkaan, mutta Hevosmaailman sivustoa selanneena tajusin, että niinpä tosiaan taitaa olla :D Kiitos siis selityksestä!
Tulisiko esimerkiksi Kendran ja Rikon varsasta ihan "perus-Quarab"? ox-veriprosenttihan olisi edelleen 50%, joten sen puolesta tuskin olisi ongelmaa... Jotain muutakin rotua kuin arabialaista olisi myös mukava kokeilla, joten Quarab-varsa on edelleen harkinnassa :)

LähettäjäDisa 
Päivämäärä:   13.10.10 20:22:56

Juu PH:ta saa myös käyttää. :) Rikosta ja Kendrasta tulee perus fifty/fifty prosenttinen varsa, jollanen onkin jo olemassa (Speedy Sparco), mutta mun puolesta samasta yhdistelmästä saa teettää varsan tai vaikka astuttaa Noorin Rikolla. ;)

Päivämäärä:   13.10.10 22:57:51

Disa: Itse asiassa Noorista ja Rikosta tulisi varsin hyvän oloinen varsa - statiikatkin ovat molemmilla vanhemmilla hyvät, ja varsan saisi heti Maiden-tason jälkeen G2:sta kilpailemaan... Jos tällaista yhdistelmää kokeilisi, niin millainen astutus- tai varsomisaika sopisi sinulle? :)

LähettäjäDisa 
Päivämäärä:   13.10.10 23:18:53

Noori on lähinnä vaan seissy, kun ei oo löytyny sopivia oreja eli varsa voi olla jo syntynytkin, kuhan pysytään vuodessa 2010. :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   14.10.10 18:13:41

Vie vain Jamillah ja ikääntymistä voit Caliana(kin) kanssa muuttaa ihan minkälaiseksi sen itse haluat (: En kyllä usko että kukaan oikeasti katsoo niiden hevosten ikääntymistä, itse en ainakaan sitä tee :D Mutta tietysti jos itse olet "sitä vastaan", niin silloinhan sitä ei tietenkään kannata niin tehdä vaan juurikin noin kuten viestissäsi sanoit (:

Päivämäärä:   14.10.10 22:12:49

Disa: Miten olisi sitten jokin loppukevään tai alkukesän päivä syntymäpäiväksi? Vaikka välillä 20.5.-5.6.? Tällä tavalla pääsisi kohtalaisen nopeasti kilpailemaan, kun varsa olisi suunnilleen sen 3 vuotta nyt VARLin mukaan.

Tuire: Jospa sitten otan molemmat mukaan? Ainahan noille jotain käyttöä löytyy, vaikka eivät laukkahevosjalostukseen päätyisikään statiikoidensa puolesta. Toivottavasti menestystä kuitenkin tulee :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   14.10.10 22:57:28

Selvä homma (: Kiva juttu että saavat sitten tarvittaessa jotain muutakin touhua, ettei ihan nurkassa tarvitse lojua (toisin kuin mun hevoset..). Sivut jos saisin mielellään parin viikon sisällä mailiin (n.tuire@suomi24.fi), mutta ei siis sillee mitään kiirettä. Tapana vain sanoa tuo kaksi viikkoa :D

Päivämäärä:   14.10.10 23:22:55

Tuire: Jep, laitan sivujen osoitteita tulemaan piakkoin :)

LähettäjäDisa 
Päivämäärä:   14.10.10 23:27:41

Tuo aikaväli käy, valitse siitä joku päivä syntymäpäiväksi. Onko jotain sukupuoli- tai nimitoivetta? Nimen eteen mieluusti liite Riani. :)

Päivämäärä:   15.10.10 01:01:27

Disa: Miten olisi vaikka 2.6. syntymäajankohdaksi, jotta varsa ei ihan vielä ole kolmea vuotta, mutta pian kuitenkin (antaa minulle vähän lisäaikaa tutustua rotuun ja sen ominaisuuksiin ennen kilpauran alkamista)? Sukupuoleltaan uusi tulokas voisi olla vaikka ori. Nimitoiveita minulla ei varsinaisesti ole - sen mukaan voidaan mennä, mikä rodun ja sukupuolen puolesta passaa nimeksi. Riani-alun kanssa olisi varmaan loogisinta käyttää arabiaa tai siansaksaa. Mieluiten jotain lyhyttä ja ytimekästä kuitenkin, jotta nimen muistaa kohtuudella myös kisailmoittautumisia kirjoittaessa :D Tyyliin Riani Ulyya, Riani Thariq (Thawil), Riani Yusuf, Riani Miyah Jariya...

LähettäjäDisa 
Päivämäärä:   15.10.10 15:48:14

Päivä käy mainiosti. Nimien tyyli on aika monenkirjava, on arabialaisia, jenkkityylisiä ja siltä väliltä. Riani Thariq voisi olla hauska, sillä Noorin aiempi varsa on Sadiq. :)

Olen koonnut tälle sivulle hieman perustietoa quarabeista suomenkielellä, jos haluat tutustua tarkemmin.

Päivämäärä:   19.10.10 19:13:58

Disa: Jospa siitä sitten tulee Thariq :) Lähetän sivuja mailiisi kunhan saan ne tehtyä.

Päivämäärä:   23.10.10 14:08:24

Ai niin, lisääkin saa tarjota! :)

Päivämäärä:   9.11.10 20:22:52

Disalle lähti mailia Thariqin sivuista.

Edelleen olen avoin uusille hevosehdotuksille, sikäli kun joltakulta vielä ylimääräisiä laukkureita (tai varsoja) löytyy!

Päivämäärä:   17.11.10 13:05:19

Joko vapaana olevat hevoset ovat loppuneet? ;)

LähettäjäTK 
Päivämäärä:   17.11.10 14:38:58

Isäehdokkaaksi olisi tarjota nyt jo ratsuksi siirtynyt Badieh Iago. Laukoissa kilpailleita tammoja meiltä ei löydy, mutta tammoja sopii silti katsella jos löytyisi joku emäksi kelpaava. :>
Mainittakoon nyt sekin että tallin sivujen päivitys laahaa aika lailla jäljessä kilpailutulosten päivittelyn osalta.

Lähettäjäshiro 
Päivämäärä:   17.11.10 16:02:45

Miulla ois tarjota emäehdokkaaksi tällainen kisahirmu :)

LähettäjäDea 
Päivämäärä:   27.11.10 00:36:24

TK: On muuten hieno tuo Badieh Iago! Kun vielä löytäisi sille sopivan tamman - omasta takaa kun sellaista ei juuri nyt irtoa...

shiro: On tosiaan melkoinen kisahirmu :D Ja ehtinyt vielä ASARAssakin juosta pari starttia... Vaikka tuo hurja määrä startteja epäilyttääkin, pistän tamman nimen korvan taa siltä varaa, että sopiva EVM-ori astelee vastaan. Prosentit kun tällä tapauksella kuitenkin puhuvat puolestaan.

Nyt, kun tänne on kerran tullut ysittäisiä siitoshevosia niin etsintäkuulutetaan lisäksi mahdolliset sulhot ja morsiot! :)

Päivämäärä:   11.12.10 16:56:35

Nostan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.