Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastus "pelko"

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.1.22 21:53:34

Kaipaisin vertaistukea tai mistä olette saanut apua ratsastus pelkoon? Tai ratsastus pelko ei välttämättä ole oikea sana kuvaamaan tilannetta. Toisella omista hevosista ratsastaminen jännittää, mutta toisen kanssa ei ole mitään jännityksiä.. Tämä kyseinen hevonen yrittää hyppiä pystyyn kun pyytää siirtymään raviin, ja siitä kun pääsee yli ei ole enään mitään ongelmaa, mutta nyt on tullut kynnys ratsastaa sillä kun tietää mitä se tekee.. Ja ei se ei ole kipeä kun toisen ratsastajan kanssa ei tätä tee.. Pitäisi vaan saada oma rohkeus takaisin. Taustalla on useamman vuoden takaisesta tippumisesta jäänyt jännitys mikä tulee esiin tietyissä tilanteissa.

Re: Ratsastus "pelko"

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.1.22 13:55:36

Oletko analysoinut teetkö itse jotain siinä ravisiirtymässä, häiritsetkö tai ärsytätkö hevosta esim liian voimakkailla avuilla? Jos ei kerta tee toisen ratsastajan kanssa tällaista niin lähtisin ensin tutkimaan omaa vaikuttamista hevoseen. Jos mahdollista, videoi ravisiirtymä toisen ratsastajan ratsastamana ja sitten videoi omaa toimintaasi ratsastajana, ehkä sieltä löytyy jotain mitä et ole tullut ajatelleeksi. Hevoset on yllättävän herkkiä, ja voi olla että kehollasi teet jotain mikä provosoi tai muistuttaa aiemmista pystyynnousemisista.

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   19.1.22 20:52:48

Kokeile siirtyä raviin hetken aikaa aina laukasta?

Lähettäjä: Pelko pois 
Päivämäärä:   3.3.22 22:28:29

Täällä on kohtalotoveri! Muutin hevoseni kanssa eri tallille ja muutto laukaisi hevosessa haasteellista käytöstä. Tutkitutin hevosen päästä häntään ja mitään selittävää ei löytynyt. Päädyin tilanteeseen, jossa jännitin ratsastusta todella paljon ja tämä tietysti aiheutti lisäongelmia ja soppa oli valmis.
Pyysin valmentajaani ratsastamaan hevosta ja kerroin rehellisesti, että pelkään välillä todella paljon. Valmentaja piti meitä alkuun liinassa ja antoi merkit hevoselle maasta, minä siis vaan matkustin kyydissä ja keskityin rentoutumiseen. Pikkuhiljaa opin luottamaan tilanteeseen ja hevoseeni uudestaan.
Olen löytänyt keinoja rentoutua ja myös ratsastamaan hankalista tilanteista "ulos".
Sain paljon huonoa palautetta siitä miten huono olen ja että en edes ratsasta kun vaan istun kyydissä, mutta onneksi minulla oli valmentajan ja lähipiirin tuki tilanteessa, joka tuntui todella kamalalta.
Jos tunnen hevosen olevan jännittynyt käytän paljon ääniapuja ja esimerkiksi raviin siirrytään RA-VI pyynnöllä, tämä mahdollistaa sen etten jännity itse. Monesti alkuverryttelyn jälkeen hevonen on rentoutunut ja voimme työskennellä "normaalisti".
Olen myös kilpaillut tämän kaiken jälkeen ja myös siellä rentoutusharjoituksista on ollut suuri hyöty.
Toivottavasti tästä kertomuksesta on sinulle apua!

Lähettäjä: vertaistuki 
Päivämäärä:   10.3.22 22:44:30

Moikka! vastaan tähän vähän myöhässä mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Mutta asiaan, 2021 tammikuu-kesäkuu mua pelotti ihan tosi paljon ratsastaa mun vuokraponilla. Olin silloin tippunut pnilta niin monta kertaa pää edellä tai tullut kuperkeikalla alas selästä. Aina kun nousin kyseisen ponin selkään aloin jännittämään sitä ihan sikana. Kevään aikana aloin jännittä ratsastamista ihan tosi paljon sillä helmikuu-maaliskuu tuli tiputtua suht monta kertaa ja astetta pahemmin. Kesää kohden pelko alkoi helpottaa ja mun pelkoon auttoi se että juttelin ponille esim päivän kuulumiset jne, siinä vaiheessa kun en itse jännittänyt eikä se peilautunut poniin niin kaikki alkoi sujumaan. Eli mun vinkki on että kannattaa ottaa ite rauhallisesti ja just esim jutella ponille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.