Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsakipu oikealla

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   4.9.21 14:06:01

Hei, olen reilu parikymppinen.
Vatsalla ylipainoa, muuten normaali.
Syön mitä tahansa, turpoan jalkapalloksi ja näytän että olen viimeisillään raskaana.
Ruokahalut on normaalit, vähän liikaakin.
Vatsa toimii, kerta tai kaks isompi asia. Harvemmin löysää.

Vatsalla maatessaan, jos vaikka hierojalla niin tuntuu kuin oikealla alavatsalla olisi jotain ylimääräistä.
Välillä pistävä lievä kipu oikealla, esimerkiksi jotain lapiohommia tehdessä.
Tai jos painaa sieltä niin vähän koskee.

Useasti suoli nykii, ja kuplii. Nyt tuntuu että jatkuva turvotus päällä.

Harvemmin reakoi tuohon oik.puolen kipuun mutta nyt tuli mieleen jotenkin. Saattanut jatkua jo parikin vuotta.

Onkohan kellään vastaavanlaista. Tosiaan kipu ei ole jatkuvaa, eikä häiritse.

  Re: Vatsakipu oikealla

Lähettäjä: daadels 
Päivämäärä:   5.9.21 21:02:05

Itsellä on suolisto oireillut jo useamman vuoden ja olen ollut gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla.
Suosittelen sitä koittamaan ja kun maha rauhoittuu voi taas pikkuhiljaa lisäillä viljoja ja maitoja ruokavalioon. Joskus vaan suolisto ylirasittuu ja ruokavalion muutos voi tilannetta helpottaa.
Alkuvuodesta otin testiin gluteenittoman kauran (100% kauraleipä) ja joitain gluteenittomia kaurapohjaisia jogurtteja. Minulla rupesi olemaan kipuja juurikin oikealla alavatsalla ja kuplimista ja pari tosi pahaa kipu kohtausta. Siinä vaiheessa kaikki verikokeet ja gynepuolen tutkimukset joissa ei mitään selvinnyt. Itse rupesin miettimään voisiko johtua kaurasta ja sitä tässä vähän testaillut niin todennäköisesti oli täysin suolistosta johtuvaa kipuilua. En ole enää kauratuotteita säännöllisesti käyttänyt, mutta välillä maha kestää pienissä määrin.

  Re: Vatsakipu oikealla

Lähettäjä: daadels 
Päivämäärä:   5.9.21 21:05:25

Ja siis itsellä oli sieltä myös painaessa kipeä, mietin jo umpisuolta mutta kipu ei siitä pahentunut joten totesin suolisto peräiseksi. Kannattaa käydä ihan lääkärissä, verikokeista jo selviää jotain.
Suosittelen kyllä hetkeksi viljatonta, siinä suht nopeasti näkee rupeaako helpottamaan ja melkein kaikkea saa jo gluteenittomana :)

  Re: Vatsakipu oikealla

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.9.21 21:05:26

Kannattaa käydä lääkärissä ja yrittää saada lähete vatsaultraan. Voihan olla että siellä on jokin massa joka kiristää.

  Re: Vatsakipu oikealla

Lähettäjä: Ensih 
Päivämäärä:   14.10.21 01:17:28

On hyvin mahdollista, etta oikealla puolella eli laskevan koolonin kohdalla oleva kipu kertoo divertikkeleista.
Ennen aina aloitettiin AB hoito, mutta nykyaan harvoin. Lahinna jos kunnon tulehdus.

Suosittelen myos kayttamaan maitohappobakteereita.

  Re: Vatsakipu oikealla

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   19.10.21 21:49:51

Kuulostaa oireiden perusteella ärtyvän suolen oireyhtymältä, joten suosittelen ravitsemusterapeutille ajan varaamista. Oikealla tuntuva kipu voi olla ihan paksusuoli, joka reagoi imeytymättömiin hiilihydraatteihin ja aiheuttaa ilmaa, kuplintaa ja turvotusta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.