Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  kengitys-asiaa

Lähettäjä: maksaja 
Päivämäärä:   16.12.20 11:27:19

Miten teillä muilla kengittäjät veloittaa?

Meillä on käynyt muutamakin kengittäjä, kaikki ottavat matkakuluja tietyn verran ollut n.5-10 €/käynti.

Muuten on kirjavaa käytäntöä.
Lisäksi yksi velottaa käytetyistä nauloista 10€ sekä lisä naulat noin 0,10 €/kpl eli jos lyö naulan mutkalle maksan siitä, joten jos joutuu ostamaan kengittäjältä myös kengät niin 100€ ei riitä.

Yhdellä oli ns. hevoslisä eli jos iso hevonen maksaa 5€ lisää tai poni 5€-10€ lisää riipuen koosta, ei kyllä selvinnyt mikä on normaalikokoinen hevonen..

kerran hätätyönä tehty kengitys maksoi lisää koska kengittäjä ei suostunut lyömään kiintohokkia takaisin.

Aikaisemmin kun oli itsellä kengät hevoselle on maksu ollut n. 60€, ja naulat kuului hintaan.

Re: kengitys-asiaa

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   19.12.20 11:37:02

Meillä myös törmätty samaan "ongelmaan". Alueellamme kengittäjät normaalisti ottavat kesäkengityksestä sen 50-60€ ja talvisin 100-120€ niin tämä uusi ottaa kengityksestä kesäisin 100-120€, innolla odotan mitä maksaa kokonaan talvikenkien laitto kun lasku tulossa pian :P toki hyvästä maksan extraa, mutta tämä ihan "peruskengittäjä" eikä matkaa sen enempää kun muillakaan ole ollut. Lisäksi olen suuresti ihmetellyt sitä että kun ell tai kengittäjä käy he ottavat kaikilta samat matkakulut, ei esim. niin että matkakulut jaettaisiin kolmen omistajan kesken :O

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   29.12.20 12:55:42

Kengittäjä taitaa olla yrittäjä joka maksaa kalustonsa, ainekset, yel:n, tapaturmavakuutuksensa jne.

Hokkikengät siinä 150-160€ + tilsakumit jos on tarvetta. Aivan normaali hinta.

Lähettäjä: meillä 
Päivämäärä:   31.12.20 04:11:40

Könttäsumma, jossa mukana kengät. Maksan mielelläni siitä, että kengittäjä hommaa hevoselleni parhaiten sopivat kengät. Hokit ja mahdolliset tilsakumit ostan itse. Kengittäjä tulee kaukaa ja maksaa verot. Hinta hiukan yli 100 €. Käytän aina samaa.

Lähettäjä: toinen maksaja 
Päivämäärä:   21.1.21 18:07:35

Toki kengittäjä maksaa yrittäjänä omat kulunsa.
Osalta ei saa laskua, osalta ei kuittia niin miten laillisella pohjalla lie.

Ostan kengät itse hevoselle kun kengittäjä veloittaa 4 kpl kenkiä sekä ns.varakengän jota ei ole olemassa, eli kengittäjältä ostaessa maksan 5 kengästä veroineen, kaupassa esim. kiintohokki maksaa n.10 € verollisena.

Kumma ettei kengittäjiltä vaadita erilistä hinnastoa näkyville, vaikka siihen pakin kylkeen, niinkuin parturi-kampaamoilta.
Osan kengittäjien hinnoista taitaa mennä naamakertoimella, luottavat ettei kukaan keskustele hinnoista kenenkään kanssa.

Ja hevosen koosta, eräälle kengittäjälle oli 150 cm korkea iso joten sille olisi pitänyt laittaa isompaa kenkää koon takia ja turhaan levittää kaviota, hevosella oli muutenkin huonolaatuinen kavio-aines.

Kengittäjältä kannattaa pyytää joku kuitti tai lasku mistä näkyisi y-tunnus niin olisi helppo tarkistaa että on oikeasti yrittäjä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.1.21 09:56:17

Paljonko tuollaisilla kengittäjillä maksaa irtokengän laittaminen?

Olen iloinen, että osaan itse kengittää. Kuitenkin kroppa sen verran reistaa, että mielelläni maksan siitä toiselle, että kengittää minun ravihevosen. Irtokengät kyllä lyön takaisin itse, vaihtelen vaikka naulojakin ja hokit tietenkin, jos ei ole kiintohokit.
Joutoponin myös vuolen itse sekä joutohevosen kengitän itse. Saa kengitellä rauhassa vaikka kaks jalkaa per päivä, jos siltä tuntuu. Vuolussa ei kauaa mee ja olen ponin opettanut niin, että ei rasita itseä turhan paljoa. Kengitettävän kavion kasvu on niin hidasta, että sitä ei turhan usein tarvi kengittää tai vuolla. Ravihevosen joutuu kuitenkin n. 4-6 viikon välein kengittämään ja siitä useimmiten maksan toiselle, että ei minun ei tarvi vaivautua. Lisäksi usein on pientä hienosäätöä, niin kengittäjällä on siihen parempi silmä kuin mulla. Hommaan itse kengät, hokit, tilsakumit, pohjalliset, täyteaineet, tervat yms mitä nyt ikinä voi tarviakin nauloja lukuunottamatta. Ne kuuluu kengityksen hintaan kuitenkin. Kengityksen hinta 50e. Kesällä aina uudet kengät tuo lisähintaa + keväällä kaikkiin jalkoihin uudet pohjalliset ja ne uusitaan kun tarve vaatii. Tervatappurat tulee täytteeksi. Talvella 1-2 kertaa uudet tilsakumit ympäriinsä, yleensä syksyllä menee vanhat hokkikengät alle kunnes lumi maassa ja silloin uudet kiintohokilliset kengät alle. Kilpakengät erikseen, ne vaihtelen ite alle ja pois.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.1.21 22:53:17

On kyllä suolanen hinta nauloista! 10e... koko hevoseen ei mene edes 2e:lla nauloja.

Toinen maksaja: kaikilla ei ole y-tunnusta tai siis ei tarvii olla. Toki jos tekee vain kengityshommia niin sitten olisi ihan suotavaa mutta itse teen pienimuotoisesti sivutyönä eikä ole y-tunnusta mutta verot kyllä maksan. Alv velvollinen en ole.

Lähettäjä: Kengittäjä 
Päivämäärä:   7.2.21 17:08:06

Se naulalaatikko maksaa karkeasti sen 15/euroa loota/250 naulaa, yhteen hevoseen menee noin. 24-32 naulaa, eli noin 1,5-2euroa menee per hevonen nauloihin. Näitä en itse ainakaan "myy" samalla hintaa kuin itse ostan, sehän olisi tappiollista liiketoimintaa? Hevosenkengät maksaa sen 2,5eur/kpl, näitä menee neljä hevoselle, eli kympillä. Tottakai niihinkin lasketaan aina myyntikate päälle. Hokit maksaa myös, eikä niitäkään kaupanpäällisinä anneta. Eihän yksikään ruokakauppakaan myy tavaraa samalla hintaa kuin itse ostaa? Kaikkeen tulee laskea kate päälle, sekä tehdä laskelmat kokonaismyynnistä onko toiminta kannattavaa näillä hinnoilla. Oma työ on se jota ei kannata ruveta aliarvostamaan ja myymään liian halvalla. Kaikki sivukulut pitää sisällyttää kengityshintaan. Itse laskutan työstä 80+alv(24%), sekä tähän lisäksi kilometrit, naulat, kengät, tilsakumit, hokit, jne. erikseen. Se pimeänä tehty työ vaan on kaikilta meiltä pois, vaikka sillä hetkellä olisikin halpaa. Moniko autokorjaamo tekee tunnin töitä sillä neljälläkympillä?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   17.2.21 14:32:01

Laittaako kengittäjä kengityksen lapulle ja maksaa myös veroa vai pimeänäkö kengittävät olisi kiva tietää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.