Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Hevos®akas 
Päivämäärä:   5.6.20 15:04:36

No moikka! Haluaisin tietää vähän lisää eestinhevosista. Olisin tosi kiitollinen jos voisit vastata pariin kysymykseen :)
1. Kuinka harvinaisia/yleisiä ne on Suomessa?
2. Paljonko maksaa noin suurinpiirtein?
3. Onko sinulla tällä hetkellä eestinhevonen?
4. Onko ollut koskaan?

Jos voisitte vastata, tarvitsen helppiä :) olen hyvin kiinnostunut tästä rodusta, ehkä otan sellaisen (jos löydän) ylläpitoon joskus :)

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Hevos®akas 
Päivämäärä:   5.6.20 17:53:38

Ja olen suunnitellut, että se heppa tulisi omaan pihaamme. Mitä pitää tietää? Onko muilla heppoja/heppa omassa ns. tallissa? Esim. karsina ja tarha, peltokenttä/muu ratsastusalue ja maastoreitit jne. Se ois mun unelma.. Ihan mitä vaan saa kertoo :)

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.20 22:48:43

Mulla oli vuosia muutama eesti mutta vasta piti lopettaa yksi vanhuuden takia. Eestit ovat tosi yleisiä (omasta mielestä, niitä on lähes joka ratsikoulussa ja useamma heppaihmisellä) ovat tosi ystävällisiä ja monipuolisia hevosia :) Olen nähnyt eestejä jotka maksaa 2000-8500€ paikkeilla

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Hevos®akas 
Päivämäärä:   23.6.20 19:54:30

Harmi kun vain . Laittoi viestiä, olisi ollut kiva saada ihmisiltä omakohtaista tietoa, mutta muilla ei vissiin ole ikinä ollut eestejä :(

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.20 12:24:15

1. Kuinka harvinaisia/yleisiä ne on Suomessa?
-Todella yleisiä.

2. Paljonko maksaa noin suurinpiirtein?
-Jos suoraan Virosta haet nuoren hevosen, niin tosi halpoja. Siis parilla tonnillakin saa helposti perus harrastehevoseksi soveltuvan.

3. Onko sinulla tällä hetkellä eestinhevonen?
-Ei ole, mutta työpaikallani on monta.

4. Onko ollut koskaan?

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Hevos®akas 
Päivämäärä:   9.7.20 16:50:23

Kiitos vastauksesta -!

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   9.7.20 22:48:30

1. Nykyään melko yleisiä, usein risteytyksiä. Kun Viro itsenäistyi uudelleen v-91 löytyi vain n 450 eestinhevosta (lähinnä saarilta) koska niitä ei pienen kokonsa vuoksi arvostettu neuvostoaikana. Rotu saatiin onneksi elvytettyä lähinnä risteytysten avulla jonka vuoksi eestinhevonen onkin melko monenkirjava rotu. Ihan mukava ja yleinen nykyään.
2.3000-7000 on hintahaarukka.
3.On, ja on ollut useita.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Hevos®akas 
Päivämäärä:   14.7.20 23:34:56

Kiitos vastauksesta Mä! Mukava kuulla, että niitä oikeasti on aika paljon Suomessa! (:

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: eestinheppa 
Päivämäärä:   4.8.20 08:02:26

Rotu saatiin onneksi elvytettyä lähinnä risteytysten avulla jonka vuoksi eestinhevonen onkin melko monenkirjava rotu.

---------

Tämä on kyllä väärä tieto. Eestinhevosessa on käytetty vaan arabia jonkin verran ja joskus kauan sitten suomenhevosta. Muuten eestinhevonen on ns. suljettu kantakirja, missä käytetään vaan eestinhevosia jalostukseen.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.20 21:33:06

Itselläni on omassa tallissa yksi oikein mukava. Maksoi 7t.
Tosiaan kotiin ottaessa on huomioitava siihen soveltuvat tilat. Talli, kuivat riittävän kokoiset tarhat, lantala, kuiviketilat ja mieluiten vähintäänkin valaistu kenttä. Mikäli kokemusta ei ole vielä kertynyt hevosen omistamisesta, suosittelen täysihoitoa. :)

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.9.20 16:42:59

1. Kuinka harvinaisia/yleisiä ne on Suomessa?
- niitä on paljon, ovat luotettavia ja kestäviä, kilttejä tuntiratsuja ja osaavia kilpahevosia
2. Paljonko maksaa noin suurinpiirtein?
- meillä maksoi 5.000 ja kisattiin kansallista koulua
3. Onko sinulla tällä hetkellä eestinhevonen?
- valitettavasti jouduttiin yli kaksikymppisenä lopettamaan vanhuuden vaivoihin, muutoin aina terve.
4. Onko ollut koskaan?
- siis joo

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Hevos®akas 
Päivämäärä:   28.9.20 17:04:32

Kiitos hyödyllisistä vastauksista Eestinheppa, . ja ,!

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   23.11.20 17:49:36

tiedän joitain. eli on suomessa yleisiä. pikkusuokin kokoisia.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   25.11.20 15:10:55

Ei se suomenhevosen käyttö ole joskus "kauan sitten". 1920-1930-luvuilla käytettiin.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   27.11.20 17:26:02

ja on sama käyttö kuin suokeilla. suokit yleensä vaan isompia.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   29.11.20 14:50:20

mä oon lukenu ton ihan saman jostain rotukirjasta.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.20 23:27:13

Tarvit enemmänkin kuin yhden hevosen sinne omalle pihalle

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   14.12.20 18:20:30

sukua maamme omalle hevosrodulle. ei siten ole poni.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: aliina 
Päivämäärä:   17.12.20 11:26:00

No täältähän löytyy eestinhevonen! Enter on 2009 syntynyt ja tuli 4 vuotiaana meille. Itse ollaan koulutettu ja oli kyllä helppo tapaus motivaation ja nopean oppimisen takia. Enska on kuitenkin hyvin pelokas ja epävarma yksilö, joten maastossa käyminen on toisinaan hieman hankalaa, mutta sitäkin harjoitellaan. Enska oli siis vain sisäänratsastettu eli osasi käynnin, ravin ja osittain laukan selästäkäsin ja maksoi siksi vain 1500e. Meidän elämää pääsee seuraamaan ig:ssä @puskaponi. Ollaan kaverin pihassa jolla yksi welsh ja suokki.
Tehään paljon maastakäsittelyä ja libertyä, ratsastellaan, temppuillaan ja hengaillaan. Ei kilpailla enää, mutta ponilla menty HeB ja on estesukuinen, mutta ei pitänyt hyppäämisestä, joten ei luonnollisesti sitä sitten harrasteta juurikaan.
Potentiaalia olisi riittänyt vaikka mihin, mutta molemmat on tyytyväisempiä tässä meijän stressittömässä puskailussa. Enska on myös rakeenteeltaan hieman "sporttinen" verrattuna muihin eestiläisiin, on siro ja ollaan myös saatu pidettyä hyvässä kunnossa(ei siis ole sairaanloisen lihava mitä nää eestiläiset yleensä on mitä on nähnyt)
Eeestinhevoset on kyllä todellisia monitoimiponeja!
Todella hyviä heinänkäyttäjiä joten niiden kanssa saa olla oikeasti tarkkana etteivät liho ja saa metaboliaa yms.

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: aliina 
Päivämäärä:   17.12.20 11:27:29

Ja tosiaan eestinhevonen ei ole poni, mutta mm Enska on ponikorkuinen, joten käytän ihan hyvällä omatunnolla nimitystä poni

  Re: Eestinhevonen Suomessa?

Lähettäjä: hevoshullu vm 2000 
Päivämäärä:   18.12.20 00:25:46

Muistakaa jos joskus hankitte hevosen kotipihaan niin ensinnäkin pitää olla lupa rakentaa talli/pihatto ja tarhat yms ja toiseksi hevonen on laumaeläin eli hevosta EI saa pitää yksin vaan aina pitää olla hevoskaveri samalla tontilla! Valitettavasti näitä tapauksia aina löytyy joissa hevonen elää pihassa aivan yksin kuolemaansa asti mutta se ei ole hevoselle hyväksi. Lisäksi moni ajattelee että omassa pihassa hevosen pitäminen on lähes ilmaista mutta kyllä siitä tulee kuluja paljon. Ja työtä myös. Ellei ole varaa palkata hevosenhoitaja. Eli harkitkaa huolella ja miettikää ensin oletteko valmiita ryhtymään tallinpitäjäksi ja onko teillä varaa siihen ja oletteko tarpeeksi osaavia tai onko apua saatavilla. Alaikäisille en kyllä suosittele tallin tai edes hevosen hankintaa ilman että vanhemmat ovat siinä mukana ja hevosalanammattilaisia. Koska elävästä eläimestä lopulta lasten huoltaja on aina vastuussa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.