Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.2.20 19:10:12

Kannattaako hakea? Kumpaan mielummin amk vai yliopisto?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: wxr 
Päivämäärä:   24.2.20 22:41:15

Pärjääminen riippuu varmasti ongelmien vakavuudesta ja silloisesta tilanteesta. Jos hoito on kunnossa ja tunnistaa omat rajansa, uskon että korkeakoulussa pärjää hienosti. YTHS:llä on ilmeisesti ainakin tietyillä paikkakunnilla jonkin verran ruuhkaa mielenterveyspalveluiden suhteen, mutta luulisin, että sitäkin kautta apua on saatavilla (aikataulusta ei toki voi olla varma).

Miettisin ennen hakemista omaa jaksamista tällä hetkellä. Tavoiteltu opintojen etenemistahtihan on 60 opintopistettä per lukukausi (eli 120 op/lukuvuosi). Toisaalta Kela ei vaadi opintotuen säilyttämisen kannalta kuin 20 opintopistettä per lukuvuosi (Kela kuitenkin vaatii lukukausittain selvitystä siitä, miksi opinnot eivät edisty tavoiteltua tahtia, jos niin käy. Vaikea elämäntilanne ja mielenterveysongelmat ovat hyväksyttävä syy opintojen viivästymiseen). En tiedä oletko jo selvillä näistä asioista, joten en jaarittele niistä sen enempää. Pointtini on, että useimmiten opiskelu kyllä kestää sen, että opiskelet tarvittaessa myös vähän hitaammassa tahdissa.

En osaa sanoa tarkemmin siitä, kannattaako hakea yliopistoon vain amk:hon. Lähtisin ensisijaisesti hakemaan sellaiselle alalle, mikä itseä eniten kiinnostaa. Kiinnostus todennäköisesti auttaa ylläpitämään motivaatiota ja pitämään kiinni opiskelusta, vaikka muu elämä hankaloittaisikin tilannetta. Yliopisto-opiskelu on yleensä teoreettisempaa ja amk-opiskelu käytännönläheisempää. Tietyt alat ovat myös itsessään työläämpiä kuin toiset. Oma kokemukseni on, että ainakin teknillisillä aloilla opintopisteet ovat usein tiukassa (varmasti esimerkiksi lääketieteellisessä on sama tilanne). Amk-tutkinnot myös ovat hieman lyhyempiä (noin neljä vuotta) verrattuna yliopisto-opintoihin (kanditutkinto noin kolme vuotta ja maisterin tutkinto noin kaksi vuotta). Ehkä pyrkisin itse suorittamaan ensin amk-tutkinnon ja jos opiskeluintoa vielä sen jälkeen riittää, suorittaisin siihen päälle maisterin tutkinnon yliopistossa tai ylemmän amk-tutkinnon.

Tietyt alat myös sisältävät esimerkiksi enemmän ihmiskontakteja ja vaativat opiskelijalta sosiaalisuutta, eli jos se on itselle haastavaa, en ehkä valitsisi sellaista alaa. Lähtisin kuitenkin rohkeasti hakemaan sinua kiinnostavalle alalle. Sinänsähän opiskelussa ei menetä mitään, vaikka tutkintoa ei saisikaan suoritettua (yhden tutkinnon opiskeluoikeus taitaa kestää yhteensä seitsemän vuotta, eli tarvittaessa voit vaikka pitää vuodenkin tauon). Sen sijaan opit varmasti uusia asioita ja pääset mahdollisesti tulevaisuudessa työskentelemään juuri sinua kiinnostavien asioiden parissa.

Itselläni ei ole suoraa kokemusta asiaan liittyen, mutta toivottavasti tästä on jotain apua. Tsemppiä jatkoon, mitä sitten ikinä päätätkään tehdä (:

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.20 19:42:55

Itse olen kans hakemassa yliopistoon, mutta odotan että terapia etenee ja toivottavasti olo kohenee ja haen vasta sitten. Turhauttavaahan tämä on, kaverit opiskelee ja ite ei saa aikaseksi mitään päivisin.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.2.20 23:56:17

Piste, minne hakemassa? Mua kiinnostais sosiaalipsykologia, onko kuinka sosiaalista tai käytännönläheistä? Vai riippuuko yliopistosta? Mua pelottaa esiintyminen, onko pakko esiintyä? Luulen opiskelijabileisii uskaltais mennä koska siellä taitaa olla rento meno ja kun ottaa huikkaa siinä rentoutuu iteki sit vaikka olis vierasta porukkaa ja paljon?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.20 00:43:15

Kuinka vaikeaa päästä yliopiston tenteistä ja kursseista läpi muuten? Mikä on arvoasteikko ja mikä alin millä pääsee läpi ja mitäpitää tai kuinka paljon osata että pääsee läpi?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Opiskelija 
Päivämäärä:   5.3.20 12:27:27

Olen sosiaalipsykologian maisteriopiskelija ja olen pärjännyt hyvin opinnoissani ahdistuneisuushäiriöstä huolimatta. Eli oman kokemukseni perusteella yliopistossa pärjää hyvin vaikka olisi ”mielenterveysongelmia”. Kurssit ja tentit ovat olleet yllättävän helppoja ja olen tykännyt opinnoistani paljon! Pakollisia luentoja on ollut aika vähän, varsinkin maisterivaiheessa, joten olen viettänyt paljon aikaa kotona koirani kanssa ja tehnyt hommia koneella. Ei tarvitse jännittää mahdollisia esityksiä, ne pidetään yleensä vain ryhmissä ja hyvän porukan seurassa. Itse tykkään nykyään esitysten pitämisestä!

Itselläni on myös koko ajan ollut hyvä tukiverkosto jos vointini pahenee (terapeutti, psykiatri, perhe...) ja käytän ssri-lääkettä.

Lopuksi haluan vielä sanoa että sosiaalipsykologia ja kaikki muut yhteiskuntatieteetkin ovat oikein hyviä opiskeluvaihtoehtoja!

Tsemppiä teille ja hyvää kevään jatkoa!

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.20 22:04:33

Opiskelija, mua kiinnostais sosiaalipsykologia, missä opiskelet sitä? Tarvitseeko olla sosiaalinen, että pärjää? Millaisii töihi tai ammattiin siitä valmistuu? Katsoin avoimen tän kevään kurssitehtäviä kun pystyi katsomaan netissä niitä vaikkei ole kurssilla ja siellä oli aika paljon politiikka, yhteiskunta, ja talous ja maahanmuuttoaiheisia tehtäviä, eihän sosiaalipsykologian opiskelussa ole näitä paljoa? Ei oikein noi aiheet kiinnosta, puhdas psykologia. Aattelin jos tonne hakis, koska helpompi päästä ja kokeessa ja opinnoissa taida olla matikkaa? Toisin kuin se virallinen psykologia yliopistossa. Onko pakollista joku aineisto tai joku luento englanniksi tai muu opiskelu? Kuinka vaikeaa englantia, jos on?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.20 23:09:31

Onko filosofiaa opinnoissa pakollisena muuten myös sosiaalipsykologiassa?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Opiskelija 
Päivämäärä:   6.3.20 19:20:12

Olen opiskellut helsingin yliopistossa. Ja ei tarvitse olla sosiaalinen! Kaikki tuntemani sospsykan opiskelijat ovat mukavia mutta osa ”hiljaisempia”. Sosiaalipsykologina voi mm. tehdä tutkimushommia, toimia esimiehenä, tai projektisuunnittelijana/-päällikkönä/koordinoijana... tai esimerkiksi sosiaaliterapeuttina. Vaihtoehtoja löytyy, ja työttömyysprosentti on alhainen.

Ainakin helsingin yliopistossa luetaan nykyään monta yhteiskuntatiedettä ensimmäisen vuoden aikana (sosiaalipsykologian lisäksi esim sosiologiaa, saa itse valita) ja vasta sen jälkeen valitaan pääaine. Ja mielestäni (ainakin omien kandivuosien aikana) vain tilastotieteen kurssit (suht helppoja, auttavat kandin/gradun tekemisessä ja työelämässä) ja tutkimusmenetelmien kurssit olivat pakollisia, eli ei tarvitse syventyä ei-kiinnostaviin asioihin. Lisäksi tutkintoon voi lisätä psykologian kursseja, itse olen lukenut psykologiaa pitkänä sivuaineena. Heldingin yliopistossa psykologiaa voi nykyään lukea vain avoimen yliopiston kautta. Toinen vaihtoehto on lähteä toiseen yliopistoon vaihto-oppilaana.

Helsingin yliopiston kursseihin voit tutustua Weboodin kautta, katso esim. sosiaalitieteiden kandiohjelma jos haluat opiskella suomeksi, tai yhteiskuntatieteiden kandiohjelma jos osaat ruotsiakin (vähemmän hakijoita).

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Opiskelija 
Päivämäärä:   6.3.20 19:22:32

Niin juu ja on meillä ollut kandivaiheessa muutama englanninkielinen luento mutta ei pakollisilla kursseilla. Osa kirjoista on kyllä englanniksi. Itselläni ei ollut kovin hyvä englanti lukion jälkeen mutta silti olen pärjännyt hyvin yliopistossa. Kaikkeen tottui nopeasti ja kun aiheet kiinnosti niin olin myös motivoitunut lukemaan englanninkielistä tekstiä. :)
Ja meillä ei ollut pakollisia filosofian kursseja? Toki niitä (ja muitakin kursseja) pystyy ottamaan jos haluaa!

Ai niin, yksi juttu vielä hakemisesta. Sosiaalipsykologia on yllättävän laaja aihe, ja halusin vielä muistuttaa että pääsykokeen materiaali voi tuntua vähän tylsältä, ainakin omasta mielestäni. Mutta älä silti luovuta, kun tulet opiskelijaksi voit itse valita kursseja omien kiinnostuskohteiden mukaan, varsinkin maisterivaiheessa!

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.20 23:05:13

Ei ole opiskelu mamu ja politiikka ja yhteiskuntapainotteista jos ymmärsin oikein? Onko noi avoimen tehtävät vaan tollasia ja vaan tietty näkökulma? Mua ei vaan kiinnosta noi aiheet. Kannattaako hakea vaikka ongelmia ja noi ei kiinnosta ja jos mielenterveysongelmia? Käytkö bileissä ja onko sulla haalarit, Opiskelija vaikka sosiaalisten tilanteiden pelko? Saitko kavereita ja oliko vaikea porukkaan päästä? Minkä ikäisiä teidän opiskelijat ovat?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.3.20 15:46:50

Ei ole sosiaalipsykologiaan haastattelua tai soveltuvuuskoetta? Omko harjoittelu pakollinen, jos on niin minkä alan yritykseen tai millaisiin tehtäviin, onko siellä joku joka ohjaa ja tukee? Vai saako paikan itse päättää? Ei ole sosiaalipsykologiaan terveydellisiä vaatimuksia?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Keke 
Päivämäärä:   7.3.20 18:26:15

Pärjää, jos ongelma ei ole invalidisoivan akuutti.
Sinne kannattaa hakea, mikä kiinnostaa, mistä jaksaa kiinnostua seuraavat pari vuotta.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Kyseenalaistaja 
Päivämäärä:   8.3.20 21:38:19

"Katsoin avoimen tän kevään kurssitehtäviä kun pystyi katsomaan netissä niitä vaikkei ole kurssilla ja siellä oli aika paljon politiikka, yhteiskunta, ja talous ja maahanmuuttoaiheisia tehtäviä, eihän sosiaalipsykologian opiskelussa ole näitä paljoa? Ei oikein noi aiheet kiinnosta, puhdas psykologia.

Aattelin jos tonne hakis, koska helpompi päästä ja kokeessa ja opinnoissa taida olla matikkaa? Toisin kuin se virallinen psykologia yliopistossa. Onko pakollista joku aineisto tai joku luento englanniksi tai muu opiskelu? Kuinka vaikeaa englantia, jos on?"

"Ei ole opiskelu mamu ja politiikka ja yhteiskuntapainotteista jos ymmärsin oikein? Onko noi avoimen tehtävät vaan tollasia ja vaan tietty näkökulma? Mua ei vaan kiinnosta noi aiheet."

Sosiaalipsykassa tutkitaan ryhmän vaikutusta yksilöön ja yksilöä ryhmän jäsenenä. Totta hemmetissä siellä käsitellään yhteiskuntaa, politiikkaa ja maahanmuuttoa.

Kaikissa korkeakoulututkinnoissa on matematiikkaa ja englantia ja kyllä niissä vaaditaan ihan perustason osaamista. Iso osa aineistosta ja lähdemateriaaleista on englanniksi ja opiskelijalla on oltava (tai hänen on hemmetin nopeasti kehitettävä itselleen) kyky ymmärtää asiatekstejä englanniksi ja tietysti esim. tilastomatematiikkaa.

Näiden sun viestien perusteella en lähtis sulle sosiaalipsykaa (tai muitakaan yliopisto-opintoja) suosittelemaan. Kannattaa ottaa ensin vähän enemmän selvää opiskelusta ja tutkintolinjoista.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Kyseenalaistaja 
Päivämäärä:   8.3.20 21:41:27

Niin ja harjoittelusta...
Kaikissa korkeakoulututkinnoissa on pakollisia harjoitteluja. Harjoittelupaikan saa pääsääntöisesti valita itse, mutta sen täytyy olla opintoihin soveltuva.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.20 15:32:29

No ei kiinnosta tuputetaa jotai valmista ideologiaa esim politiikasta mikä ei kiinnosta. Tän perusteella väität ei kannata hakea tai pärjää yliopistossa?

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.20 18:54:11

Tuolla luetunymmärtämisellä ei kannata haaveilla yliopistoopinnoista.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.20 18:55:21

*yliopisto-opinnoista, ennen kuin joku iskee siihen vänkäämään.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.20 22:09:38

No kyseenalastaja sano ettei suosittele

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.20 22:11:39

Vähän lannisti nyt kyllä Kyseenalaistaja siis

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Kyseenalaistaja 
Päivämäärä:   11.3.20 22:33:19

"No ei kiinnosta tuputetaa jotai valmista ideologiaa esim politiikasta mikä ei kiinnosta. Tän perusteella väität ei kannata hakea tai pärjää yliopistossa?"

Ei siellä mitään ideologioita tuputeta vaan perehdytään aiheesta tehtyihin tutkimuksiin ja valmistetaan omaa tutkimustietoa.

Jos jo lähtökohtaisesti ajatus sosiaalipsykan opinnoista on se, että yhteiskunta ei kiinnosta ja "toivottavasti ei ois matikkaa nii paljo ku virallisessa psykassa", ei ihan oikeasti kannata sinne lähteä edes. Harmi, että lannistut, mutta tutustu nyt etukäteen vähäsen mihin oot hakemassa.

  Re: Pärjääkö korkeakouluissa jos mt-ongelmia?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   22.3.20 18:38:17

Sanokaa edes yksi ihminen jolla EI ole mt-ongelmia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.