Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: pokijuhgf 
Päivämäärä:   13.5.17 19:19:48

Nuoren, 2-vuotiaan kanssa on tarkoitus jatkaa ohjasajoa, juoksutusta ja maltillisesti irtohypytystä, jahka tuo saapuu kotio. Mietin tässä vain, mitä varusteita hevoselle on hyvä hankkia.

Hoitovälineet, juoksutusliina, huopa, juoksutus- ja ohjasajovyö, suitset ja kuolaimet, mahdolliset jalkasuojat, muuta? Pääseekö näillä jo hyvään alkuun?

Sitten niitä muita tarvikkeita; ensiaputarvikkeet, pyyhkeitä ja ämpäreitä, rehut, mahdolliset loimet, riimua ja narua varalle, jotain muuta?

Näin aloittelevana hevosenomistajana tätä kyselen, kun pelkään, että jää jotain hyvin olennaista ostamatta jos en muilta tätä kysele. Kertokaapa kokeneemmat :) Hevonen on menossa vuokratalliin, jonka puolesta löytyvät perustallitarvikkeet, talikot, kottikärryt, ym.

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.17 08:53:33

Ei tuolla tietotaidolla omaa hevosta hankita.

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   14.5.17 10:59:23

Hyvä piste; todella rakentavaa palautetta aloittajalle!! Oletpa positiivinen ja kannustava ihminen, oikein tutustumisen arvoinen.. Sinähän olet itse ollut aina täydellinen ja osaava etkä oo koskaan tarvinnut neuvoa ja opastusta. Oisit voinut tuonkin kommentin jättää lähettämättä

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjäpokijuhgf 
Päivämäärä:   14.5.17 11:51:16

Voi piste usko pois, kyllä hankitaan, eivätkä sitään anonyymin typerät letkautukset muuta miksikään. Kyllä teitä täydellisiä maailmaan mahtuu, joten löytyisikö jotain hieman rakentavaakin kommenttia, kun kerran asioista itse tiedät paremmin? :D

Jos ei piste niin toivottavasti joku muu (hieman järkevämpi) näkee vaivaa ja auttaa asiassa.

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.17 16:51:27

Olen vain realisti.

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.5.17 15:54:28

Kyllähän noilla jo alkuun pääsee. Kysymys kuuluukin, mitä aloitteleva hevosenomistaja (luultavasti ostit ensimmäisen hevosesi) tekee 2- vuotiaalla? Eikö ensihevosen kannattaisi olla vanhempi ja viisaampi, varsinkaan jos ei kokemusta hevosista ole enemmän....

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   16.5.17 16:39:21

Tosiaan suitsia, riimuja, naruja, suojia ja huopia ainakin kannattaa olla yhdet ekstrat varalla, jos sattuu menemään rikki/kastuu yms.

Hyönteismyrkkyä, tervalaastaria, vanulappuja/pumpulia, betadinea, pesusieniä hevoselle ja varusteille, pyyhkeitä, ruokaämpäri, pesuämpäri, tiskiharja. Kylmäsuojat, jos on pakastin (tosin 2v:n kanssa ei ehkä mitään kovin rankkoja juttuja tehdä, mutta eipä haittaakaan ole). Loimia niin, että on myös varalle aina jotain, jos esim. sataa viikon putkeen ja loimi ei ehdi yössä kuivua.

No sinulla olikin nämä oikeastaan kaikki listattuna ja loput ehkä selviöitä, mutta sanoinpahan kuitenkin :D itsekin muistan, että mietti päänsä puhki mitä kaikkea tarvitsee, vaikka pitkä hevostausta olikin. Mutta noilla pääset varmasti alkuun, sitä tavaraanhan sitten tulee kertymään kaapit täyteen ajan kanssa, vaikka miten yrittäisi pitää ne minimissä :DD

Tsemppiä uuden hevosen kanssa! :)

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: pokijuhgf 
Päivämäärä:   16.5.17 19:19:50

Sinulle -- // Kyllä, ensimmäinen hevoseni on. En tiedä, tuliko tuosta "aloitteleva hevosenomistaja" lauseesta käsitys, että olen aloittelija, joka meni ostamaan itselleen hevosen. Toivottavasti ei.

Hevostaustaa on reilu kymmenen vuotta, jonka aikana olen säännöllisesti valmentautunut ammattilaisten silmien alla. Myös hevosen peruskoulutuksesta on käytännön kokemusta, toki ammattilaisen avustuksella sekin.

Nuoria hevosia (3-5-vuotiaita) ratsastaneena en voi omaksi hevoseksi muuta kuvitellakaan kuin nuorta, raakaa hevosta, jonka saa periaatteessa alusta asti itse laitella parhaimmalla näkemällään tavalla. Toki jos tavoitteet ovat kisaradoilla, jonne on kiire päästä, voi valmis hevonen olla ihan hyvä vaihtoehto. Tässä tapauksessa se ei vaihtoehto kuitenkaan ole.

Ymmärrän hyvin, että nuoren hevosen kanssa tulee tietää jo aika paljon, osata suunnitella koulutusta ja myös nähdä heti jos joku asia menee pieleen. En näe asiassa ongelmaa, sillä "perstuntumaa" varsoihin ja nuoriin hevosiin on kyllä tullut käytännön kokemuksen myötä. Ja jos ja kun sellaisia ongelmia tulee, mistä en itse selviä, käännytään toki ammattilaisten puoleen :)

Kiitos kuitenkin vastauksesta!

***

Kiitos :E !!

Ensiaputarvikkeita on tosiaan hyvä hankkia, (apuvah miten tämän kaltaisia itsestäänselvyyksiä ei ole tullut edes mieleen!), hevonen kun tuskin onnistuu naarmuitta elämään seuraavaa 20 vuotta ;)

Kylmäyssuojat ollaan hankkimassa todennäköisesti vasta ratsukoulutuksen alettua, mutta ehdottomasti hyvä huomio sekin!

  Re: Mitä varusteita hevonen tarvitsee?

Lähettäjä: pokijuhgf 
Päivämäärä:   16.5.17 19:25:59

Eipäs kun kappas, olihan minunki listoille ne ensiaputarvikkeet päätyneet :X

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.