Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  asumistuesta kysymys

Lähettäjä: opiskelija 
Päivämäärä:   14.2.17 13:27:03

Opiskelen tällä hetkellä ja saan yleistä asumistukea, koska asun lapsen kanssa. Jos työssäkäyvä poikaystäväni muuttaa meille, olenko edelleen yleisen aumistuen piirissä?

Jos olen, niin vaikuttaako poikaystävän tulot (laskurin mukaan vaikuttaa) siten, että en saa ollenkaan enää asumistukea?

Laskin, että meidän on taloudellisesti kannattavampaa asua erillään (naapureissa) kuin yhdessä jos se menee noin :D Mullahan poistuu nimittäin yhteenmuuton myötä yh-korotus lapsilisästä ja meillä on molemmilla tosi edullinen vuokra (ja mulla opiskelijavanhempana nyt hyvät tuet).

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.2.17 11:36:16

Katso kelan laskureilla, paljonko saisit vai saisitko mitään, niin saat kaikkein luotettavimman vastauksen.

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: huii 
Päivämäärä:   16.2.17 18:41:32

99% tapauksista tukien varassa elävien kannattaa asua, tai ainakin olla kirjoilla (ahkera yökyläily ei tukiin vaikuta ;)) eri asunnoissa.

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   16.2.17 19:51:48

Laskurista kannattaa kattoo mutta yleensä vaikuttaa riippuu toki tuloista.

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: piupau 
Päivämäärä:   17.2.17 04:51:52

Vaikuttaa miehesi tulot tukiisi :)

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: Mökö 
Päivämäärä:   17.2.17 09:24:39

Todennäköisesti kannattaa asua erillään

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.17 00:15:32

Niin, minkä kannalta kannattaa. Tai kenen.

Tuet ovat apu silloin, kun muuten ei pärjää. Ei niillä ole tarkoitus leikkiä. Jos muutatte yhteen, teistä tulee avopari. Miehellä on silloin elatusvelvollisuus.

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: Hyvä tietää.. 
Päivämäärä:   19.2.17 00:30:29

Kyllä vaikuttavat saamaasi asumistuen määrään. Jopa jos asuu kämppiksen kanssa niin vaikuttavat..

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   22.2.17 13:24:19

Minä olen sairauslomalla, sairauspäivärahat loppuivat, nyt olen työtön työnhakija mutta tukia en ole vielä saanut. Saan asumistukea ja se on nyt ainoa tuloni.

Mies asuu muualla töiden vuoksi.

Laskimme joku aika sitten että vaikka minulla olisi nollatulot (eli mitään rahaa ei tulisi mistään) ja mies jäisi työttömäksi ja ansiosidonnaiselle, niin emme saisi kumpikaan asumistukea ollenkaan.

Laskurin mukaan vuokran omavastuu on 611 euroa (eli vasta tuon summan ylittävästä summasta saisimme asumistukea) ja korkein vuokra johon meillä olisi mahdollisuus saada asumistukea on 600 euroa.

Eli sama suomeksi:
Emme saisi asumistukea ollenkaan jos asuisimme yhdessä. Emme siis muuta yhteen jos minä en ala tienata niin paljon rahaa että voin itse maksaa vuokrani.

Mutta tällä hetkellä olen työkyvytön, en voi tehdä töitä. Kuntoutustukihakemus hylättiin, kelan mielestä en tarvitse kuntoutusta, minun pitäisi mennä töihin koska olen kuulemma työkykyinen.

Harmi vain että tämä aivovamma tekee minusta työkyvyttömän, aivot eivät jaksa mitään kuin maksimissaan puoli tuntia kerrallaan. Olen todella väsynyt. Jo yksi sakkarit-jakso kerrallaan tekee tiukkaa, kahta jaksoa en voi katsoa putkeen.

Miten muka voisin tehdä töitä?

En ymmärrä kelan päättäjiä...

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.2.17 19:11:04

Jos hommaatte erilliset vuokrasopimukset tai toinen asuu alivuokralaisena niin ei vaikuta. Mutta koska olette kuitenkin yhdessä niin ei kannata alkaa kikkailemaan sillä. Toimii jos on eri sukupuolta olevat kämppikset.

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: jh 
Päivämäärä:   23.2.17 13:42:17

Ei välttämättä auta että on erilliset vuokrasopimukset. Kela voi silti katsoa pariskunnaksi. Tästä on ollut lehdissä juttua vähän väliä.

Kaverini (mies) muutti jonkun tuttavansa (mies hänkin) kanssa samaan asuntoon jotta opiskeluaikainen asuminen olisi halvempaa. Heillä oli erilliset vuokrasopimukset, vuokranantaja yksityinen, ja muuttivat asuntoon eri aikaan.

Kelan mielestä he olivat AVIOPARI eli naimisissa.
Millähän logiikalla?

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.17 22:27:42

Typerää nykyaikana olettaa, että toisen pitäisi elättää toista vaikka kuinka asuisikin yhdessä. Kyllä jokaisella aikuisella pitäisi olla oikeus johonkin perustuloon, toki asumismenot voi laskea jne jolloin tukea tarvitsee vähemmän, mutta ei kenenkään pitäisi olla toisen henkilön elätettävänä aikuisena

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: munakoisomaksa 
Päivämäärä:   9.3.17 13:56:34

kyllähän kela laittaa automaattisesti kaksi ihmistä samassa taloudessa avopariksi, mutta sen saa muutettua ottamalla kelaan yhteyttä :)

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.17 13:57:05

h, ei toimi enää vaikka olisi eri sukupuolta kämppikset keskenään koska uuden avioliittolain myötä myös samaa sukupuolta olevat kämppikset katsotaan avopuolisoiksi, ellei toisin todisteta.

  Re: asumistuesta kysymys

LähettäjäHannele 
Päivämäärä:   10.3.17 23:58:31

Mutta eihän sitten mene kuin yksi vuokra?

Jos vuokra kahdesta asunnosta yhteensä 1000 ja asumistuet yhteensä 600 niin melkei tuossa yhden asunnon vuokran maksaa ilman asumistukea?

  Re: asumistuesta kysymys

Lähettäjä: Turbo 
Päivämäärä:   18.3.17 18:35:23

Yhdessä ei saa asua että puolueiden omistamilla vuokrayhtiöillä riittää asumistuen mahdollistamaa maksimituottoa. Sama aso-asunnoissa, johon ympäristöministeriö viilaa lakia jolla asomaksut viedään asukkailta ja annetaan kenkää. Lukekaa ihmiset lukekaa. Media ja puolueet on hiljaa, vain perussuomalaiset yrittää estää lakia. Sairas puhallus.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.