Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älkää ikinä...

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   28.11.16 15:19:07

Älkää ikinä ottako alle 15-vuotiasta vuokraajaa. Minulla on siis omana kaksi puoliveristä ja poni, jotka asustelevat kolmisin omassa tallissani. Yhteenaikaan etsin ponilleni Nupulle vuokraajaa, kun edellinen vuokraaja lopetti muuton takia. Sain sähköpostiini viestin 12-vuotiaalta tytöltä (eli siis 6-luokkalainen). Hän (sanotaan vaikka Siiri) kävi testaamassa ja vaikutti sopivalta kokonsa ja taitojensa puolesta. Siiri aloitti käymisen ponillani ja kaikki sujui alussa hyvin kun olin vahtimassa ja katselemassa Siirin puuhia. Lopulta lopetin mukana olemisen, koska otinhan vuokraajan, että minulla jäisi aikaa muullekkin.

Yhtenä päivänä sitten tulin töistä kotiin ja oli perjantai eli Siirin vuokrauspäivä. Katsoin kentälle ja huomasin ponin ratsastajan kanssa siellä hyppäämässä pienikokoisia esteitä. Ja esteidenhyppääminen oli ehdottomasti kiellettyä Nupun jalkavaivojen takia ja olin maininnut asiasta monesti! Eikä siinä vielä kaikki. Kentän reunassa seisoi kaksi muutakin tyttöä, ilmeisesti Siirin kavereita. En ollut kieltänyt tuomasta kavereita, mutta olihan se aika inhottavaa että hän toi omia kavereitaan tallille ilman lupaani. Puolijuoksin kentälle aika vihaisena ja paniikissa sillä eläinlääkäri oli juuri vähänaika sitten kieltänyt hyppäämisen. Pidin tytöille pienen puheen ihan asiallisesti ja he ymmärsivät asian.

Tuntia myöhemmin kävelin ratsastuskamat päällä talliin ja ajattelin että hyppään toisella pv;lläni Herkulla. Kävelin tarhaan jossa seisoi vain toinen puoliverinen Rasmus. Kävelin talliin jossa Siiri ystävineen harjailikin ponia. Kysyin Siiriltä että; "missä Herkku on?". Siiri oli hiljaa mutta hänen ystävänsä kysyivät; "ai se tummanruskee?" ja vastasin siihen; "juuri se"... Sain vastaukseksi että; "sillon ku Siiri haki Nuppua niin se pääs irti sieltä aitauksesta!"

Tässä vaiheessa olin räjähdyspisteessä. Eli tytöt olivat hakeneet Nupun tarhasta, jossa Rasmus ja Herkku olivat myös ja päästäneet samalla Herkun irti! Vahinkoja sattuu, mutta tytöt olivat lähteneet ratsastamaan sen jälkeen vaikka olivat päästäneet hevoseni irti!! Siirillä oli myös puhelinnumeroni johon hän olisi voinut soittaa, kun vahinko tapahtui! Itkunsekaisena lähdin sitten autolla etsimään Herkkua joka löytyikin läheiseltä pellolta tunnin etsintöjen jälkeen.

Näiden tapausten jälkeen myöhemmin huomasin että Nupulla oli hiertymiä, jotka johtuivat huonosta harjauksesta, koska tälläisiä en ollut huomannut edellisen vuokraajan aikana. Myös kuivutta kuraa löytyi mahasta satulavyön kohdalta Siirin ratsastuksen jälkeen, eli Nuppua ei oltu harjattu kunnolla. Hän myös heitti kuraiset suojat takaisin koppaan ja kuolaiset kuolaimet naulaan pesemättä. Lopulta sanoin ettei Siiri saa käydä enään ratsastamassa Nupulla.

Nykyään Nupulla käy ihana 16-vuotias tyttö, joka ajattelee aina ponin parasta. Varusteet ovat hyvin hoidetut ja samoin poni. Tässä oli siis opetus, että alle 15-vuotiaille ei kannata vuokrata poniansa eikä varsinkaan ilman valvontaa. Ja tämän suhteen en ole ainoa, myös ystäväni ovat sanoneet samaa, että alle 15-vuotiaat eivät voi vuokrata ilman valvojaa, sillä heillä ei ole maalaisjärkeä eikä aina niin paljoa taitojakaan!

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.16 16:33:12

Hieno tarina.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   28.11.16 18:08:50

En kirjoittanut tarinaa turhaan, vaan varoittaakseni muita, kun aika moni varmaan etsii hevoselleen vuokraajaa!

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   28.11.16 18:16:25

Sitä nyrkillä nenään joka kirjoittaa enään... Ja joo ihan varmasti joka ikinen alle 15v on samanlainen vastuuton kuin kyseinen tyttö.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Jaja 
Päivämäärä:   28.11.16 21:24:01

No miten sen nyt ottaa, itse liikutin tallilla hevosia keskenänikin jostain 11-vuotiaasta asti ja olin järkevä sekä ponillani on 14-vuotias ylläpitäjä järkevä hänkin. Paljon on ihmisiä jolle ei uskaltaisi vuokrata, mutta se nyt ei ole iästä niinkään kiinni vaan järkevyydestä. Tiedän todella monta aikuista kolmissakymmennissä olevaa ratsastajaa joiden en ikimaailmassa antaisi vuokrata hevostani.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.11.16 22:35:43

Hieno tarina Hermanni. Onneksi löytyy myös niitä järkeviä hevosenomistajia, joiden ansiosta sain vuokralle/ylläpitoon hevosen omani saikun ajaksi. Kaikki olivat tyytyväisiä ja omistaja jopa hyötyi, oli helpottanut myyntiä kun ainoista hyppäämistäni kisoista oli kaksi rusettia tuomisena.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.11.16 14:50:46

Niin, mutta tuossa iässä kehittyy niin paljon että 12 ja 15-vuotias ovat aivan erilaisia. 15 ja 16-vuotiaat eivät taas eroa lähes mitenkään. Mutta yritä saada tarinaasi realistisuutta, ehkä sinusta joku päivä tuleekin kirjailija. Onneksi mielikuvitusheppojen hiertymät paranevat nopeasti:)

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.11.16 15:06:51

Haisee provolta, mutta kuka oikeasti päästää alaikäisen tekemään hevosten kanssa yhtään mitään ilman valvontaa? Ei heitä voi pitää vastuussa ja mitä vaan voi sattua, vaikka olisivat selästä käsin taitavia.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä~ira 
Päivämäärä:   3.12.16 19:55:28

No eikö pitäis olla ihan itsestäänselvää että ei 6 luokkalainen ole tarpeeksi kypsä yksin toimimaan ja hoitamaan hevosta? Täysin ymmärrettävää, että tuossa iässä on se ns. näyttämisen halu eikä asioita aina ajatella loppuun asti jos ollenkaan.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.16 20:00:37

En jaksa lukea tuota romaania, mutta pakko sanoa että älkää ottako alle 18-vuotiasta vuokraajaa. Jo ihan vastuukysymysten takia.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Go-go 
Päivämäärä:   15.12.16 22:04:43

Mulla on pienellä tallilla vuokrapuokki. Olen aikuinen. Samalla tallilla käy 12-vuotias vuokraamassa ponia. Fiksu, osaava, vastuullinen tyttö. Vanhemmat kyyditsee, mutta tallitouhut hoitaa itsenäisesti. Poninomistaja on tyytyväinen. Että eipä yleistetä...

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Rose 
Päivämäärä:   22.12.16 23:30:44

Riippuu ihan ihmisistä. Itse aloin 9-10 vuotiaana käymään kerran-kaksi viikossa yhdellä ponilla, ja myöhemmin saman tallin hevosella. Sovittiin että kun siivoan tallin (2 karsinaa) niin saan ratsastaa.
Ainoa mikä oli ongelma, oli se että tuon ikäisenä saatoin ratsastaan 1,5 - 2 tuntia ja poni oli jo vähän iäkäs. Ja noh, mulla ikää se about 10. Asiasta sitten sovittiin erikseen että tallin siivous vastaa noin tunnin ratsastusta kentällä tai sitten maastossa.
Jatkoin kyseisessä paikassa käymistä vuosia, kävin vielä skootteri-ikäisenäkin eli 15-16 vuotiaana ja se loppui siihen kun poni myytiin ja myöhemmin heidän suokki lopetettiin.

Eli pitkä "vuokraus"suhde hyvin nuoresta iästä pitäen ja kaikki pienet ongelmat selvisi aina puhumalla, ja mun vastuulleni 12-13 veenä luotettiin hevosten hoito kokonaiseksi viikonlopuksi kun talon porukka oli lomailemassa eteläsuomessa. Äitini toki vei minut tallille muttei hevosen lähelle mennyt jollei seinä ollut välissä.

Ja olen myös 15 veenä ollut hoitamassa ratsastuskoulun hevosia joskus leirin aikaan ja saanut siitä vastaan ratsastaa itsenäisesti samaan tyyliin.

Etten nyt sanois että kaikki alaikäiset on samanlaisia. Tuon luoton ja kokemuksen kun olen aikanani saanut niin sen innoittamana aloitin lukion alussa vakiotunnit ja hankin hevosista ammatin. Nykyään onnellinen hevosenomistaja ja kyllä perkule osaan hoitaa! Ja voin näin sanoa sillä mun vastuulle luotetaan hevosia todella herkästi.

anteeksi pitkä viesti mutta ei yleistetä!!

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   30.12.16 19:25:50

Eipä kovin kummoinen tarina ollut. :D

Kyllä multa vaan sujui tallihommat keskenään samanikäisen kaverin kanssa kuten pitääkin 4. luokkalaisesta (9-10v.) asti. Siivottiin joka kerta kaksi karsinaa ja kolmen ponin pihatto tarhoineen, kannettiin heinät ja vedet karsinoihin sekä tarhoihin, harjattiin ponit hyvin (koska pitihän niiden nyt näyttää uljailta kisaratsuilta letteineen kaikkineen ;)) jne. Mainittakoon nyt vielä, että tuolta hevosharrastukseni alkoi, eli mitään aikaisempaa kokemustakaan ei ollut.

Tosin meillä oli vähän sama juttu, että ratsastukset kesti usein puolitoista tuntia, mikä oli joskus hiukan turhan rankkaa vanhemmille poneille, mutta ei sekään ollut pelkkää viiletystä vaan sisälsi monet hengähdystauot ja asianmukaiset lämmittelyt sekä jäähdyttelyt. Ratsastuksen jälkeen saatettiin kylmätä jalkoja (yhdellä letkulla = semmonen 30-40min per poni) koska oltiin luettu hevoslehdistä, että se ennaltaehkäisee vaivoja, vaikka mistään sellaisesta ei oltu sovittu. Tallia siivottiin huviksemme, varusteita pestiin ajankuluksi ja mitä vielä. Usein tallityöt sai mennä ratsastuksen edelle ihan vaan, koska haluttiin saada joku isompi siivousurakka hoidettua.

Vieläkin samalla tallilla, nykyään tosin oman hevosen kanssa. Ikää sen 16-vuotta, eli kuutisen vuotta olen tuolla pyörinyt. Kiitosta on kulutettu puolin ja toisin, molemmat osapuolet ovat olleet tyytyväisiä.

Sitten taas tiedän niitä monia 16-vuotiaita, joiden vastuulle en uskaltaisi omaa hevostani jättää. Että kyllä se riippuu ihan ihmisestä. Ja tietty hevosista, meitä koulutti elämäänähneet pörröiset shetlanninponit, jotka osasivat käyttäytyä ja selvisivät tilanteesta kuin tilanteesta.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: köpi 
Päivämäärä:   3.1.17 13:44:04

Elättää ihan omilla rahoilla omat hevosensa niin polemiikkia ei pääse syntymään ;)

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.17 23:17:11

Omalla vuokraajahistorialla parhaat ja luotettavimmat olivat 10v, 13v ja ~50v. Kamalimmat oli 14v ja 23v. Minusta ei luotettavuus korreloi ollenkaan iän kanssa. Nuorimpien kanssa vain sopimukset tehdään vanhempien kanssa ja he eivät saa käydä yksin tallilla vaan aina mielellään vähän vanhempi/kokeneempi kaveri, tai sitten vanhempi, tallilainen tms.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.17 02:36:19

1/5

Jos vanhemmat ei ole hevosihmisiä ja mukana tallilla niin aina täysi-ikäinen vuokraaja.

Ei vuokrauksessa ole kyse etteikö olisi elättää hevosta omilla rahoilla, luuleeko joku että siinä tienaa jotain..? :D

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: köpi 
Päivämäärä:   5.1.17 00:35:42

No vuokraamisessahan on vain ja ainoastaan kyse että joku avustaa rahallisesti hevosen ylläpitämisen. Jos siihen ei vuokraajan rahoja tarvitse, maksetaan omasta pörssistä hevosen hoitaja ja liikuttaja.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: --. 
Päivämäärä:   7.1.17 16:36:24

Tuon ikäisenä tuskin kauhean moni vanhempa haluaa että heidän pieni hentoinen lapsi käy yksin missää, varsinkaan jos ei osaa ilmottaa mitään. Tai ainakaan hirveän täysjärkinen vanhempi.
Nykypäivänä vain on se että vuokraus on halvempaa kuin viedä ratsastuskouluun tunneille, ni se näkyy myös vuokrahevosten haku ilmoituksissa.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   8.1.17 01:50:22

Ihan löytyy niitä joka lähtöön jopa aikuisista vuokraajista.. meillä ollut pikkuponilla aikuinen vuokraaja, jonka tekemiset sai vahtia tarkkaan, mutta 12-vuotias huolehti kaikki ja piti varusteet kunnossa. Eli ei kannata yleistää, että vain 15-vuotiaasta uskaltaa ottaa. Ja ehdottomasti alaikäisellä huoltaja mukana valvomassa ratsastusta ellet itse ole paikalla, säästyy monelta harmilta ja pikkutyttöjen päähänpistolta.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: jumalaut 
Päivämäärä:   13.1.17 09:07:11

Mulla oli pienenä (9-13v) hoitoponi, jonka liikutus oli kokonaan yhessä vaiheessa mun vastuulla. Onneksi olin ite sen verran varovainen, että halusin aina jonkun mukaan ratsastamaan (poni meni piehtaroimaan kesken ratsastuksen). Yleensä aina mulla oli joku isompi heppatyttö, joka ratsasti samalla jotain yksäreitä niin en koskaan päässyt tekemään mitään tyhmää. Mun kaveri tosin ratsasti samalla ponilla joskus, kun mä olin mökillä (pyysi omistajalta lupaa, eikä keskustellu mun kanssa asiasta) ja takasin tullessa sillä oli toinen suupieli verillä, kaikki paikat jumissa ja kaikki jalat tosi pahasti turvonnu. Jälkeenpäin kaverit kerto hänen mm. hypänneen ilman satulaa 70cm pystyjä, käynyt ratsastuksen JÄLKEEN maastossa laukkailemassa ja jättänyt loppukäynnit kävelemättä. Kyseessä siis oli 15-vuotias, 95cm korkea, vakavasti ylipainonen shettis. Mulla itelläni oli aina tosi tarkat ohjeet mitä tehtiin, joten se tuli aika kovana tällinä...

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: „ 
Päivämäärä:   14.1.17 22:11:22

Toi on kyl aika hirveetä, et joku voi tolla taval olla välittämättä ponin hyvinvoinnist. Oon ite 12 ja mulla on hoitoponi jonka luona saan käydä milloin haluun. Sen omistaja on kieltäny etten saa ratsastaa sillä koska sillä on joku selkävaiva. Et ehän mä sen selkään hyppää kun mua on kielletty. Muutenkin kerran kun olin hakemassa sitä tarhasta se pääs karkuun koska olin ehkä vähän ajatuksissani ja sillä ponilla nyt oli vähän tapana karkailla. Sen kälkee tottakai soitin omistajalle ja lähettiin hakemaan ponia ,joka ei onneks ollu kerenny kauan.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   15.1.17 18:32:33

On tietty niin, että paljon on kiinni luonteesta, jotkut eivät kypsy ja fiksuunnu koskaan. Mutta fakta on myös, että ilman mitään rappeuttavaa sairautta tai todella traumaattista kokemusta sama ihminen ei kyllä yleensä ole vähemmän vastuuntuntoinen täysi-ikäisenä kuin lapsena. (Psykologien mukaan ihminen on aivoiltaan aikuinen n. 23-vuotiaana ja kyllähän tää tuntuisi pitävän paikkansa. Tietenkään kaikki ei saavuta koskaan sitä vastuullisuutta, jonka jotkut jo vähän allekin 23 iässä, mutta silti.)

Minulla on vähän alle 12-vuotias tyttö, mielestäni vastuullinen ja reipas hevostyttö. Ei mukise säästä, miettii hevonen edellä (sen mukaan mitä osaa ja kysyy ja varmistelee kun ei osaa), muistaa hyvin oleelliset jutut ja pitää kiinni annetuista turvallisuusohjeista. Hoitaa mielellään lantahommat ja ruoanlaitot ja hoitaa hevosen tarkasti. (Olemme siis ratsastelleet satunnaisesti minun vuokrahevosellani ja tallin muilla hevosilla tai ystävien hevosilla kun olen saanut tilaisuuden).
Joskus kun hänellä on kaveri mukana olen kiinnittänyt huomiota, että homma on heti asteen epävarmempaa. Noin pieni on vielä helposti sen verran miellyttämishaluinen, että menee sekaisin kenelle on "kiltti". Meinaisi lupailla ratsastusta ystäville tai päästää tekemään hauskoja juttuja (joihin ystävien taidot ei riitä) tms. Ei mitään isoja juttuja koskaan, mutta jos kävisi ilman valvontaa toistuvasti niin kyllä mä näkisin, että se olisi isompi riski kuin sama tyttö itsenäisesti hevosen kanssa erittäin luultavasti on 15-vuotiaana. Saati 20-vuotiaana. Eli jos nyt löytäisin hänelle vuokraponin niin ehdottomasti kävisimme yhdessä ainakin toistaiseksi. Luultavasti pitkäänkin. (Vaikka yhdessä saattaisi sisältää tilanteesta riippuen yhä pidempiä jaksoja joita en varsinaisesti valvo vaan voisin olla vain saatavilla.)

Iän myötä kasvaa moni juttu, ujous karisee ja kommunikaatio paranee (eli ei jää asioita sanomatta, kysymättä tai kertomatta), kokonaisuuden hahmotus paranee, riskienarviointi ja kyky asettaa asiat tärkeysjärjestykseen kaikki paranevat. Nämä on ihan neuropsykologisia faktoja.
Teinillä voi tietty olla omat vinkauksensa, jos tulee kuvioihin esittämistä, kyllästymistä, biletyksen sivuseurauksia tms. Tää nyt ainoana poikkeuksena siihen, että sama ihminen olisi luotettavampi 12-vuotiaana kuin 15-vuotiaana.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: poku 
Päivämäärä:   17.1.17 18:07:22

On kyllä niin 13-vuotiaan tekstiä että hohhoijaa.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.1.17 21:24:15

Mun mielestä voi ihan hyvin ottaa alle 15v vuokraajan (ainakin omalle hevoselle ottaisin) jos tietäisin että hoitaa hevosen hyvin ja noudattaa sovittuja sääntöjä. Tietty tossa aloittajan tapauksessa kävi todella ikävästi ja tytöt oli vastuuttomia. Itse sain ensimmäisen hevosen kun olin 13, ex ravuri ja aikalailla itse sitä opetin ratsuksi. Nykyään toimii tosi hyvin ratsuna :) Jos mulla olisi sama tilanne kuin aloittajalla niin olis todellakin loppuisi vuokraajilta mun hevosella ratsastus!

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Mielipide vaan 
Päivämäärä:   17.1.17 22:17:57

Itse olen ponin omistaja pian kolmatta vuotta ja hevosia ollut koko elämän ajan oma hevonen ollut yli 5vuotta.voin kyllä sanoa että hyviä vuokraajia on harvassa. En vuokraajaa kaipaa, mutta kerran on joku käyny kokeilemassa sanotaan vaikka Kaisu.

Kaisun kanssa oltiin juteltu jo kuukausia sii että kävisi kokeilemassa poniani ja että tuo tulevan hevosensa talliimme(ei hevosta onneksi koskaan tullut). Kaisu sanoi olevansa taitava ja vastuullinen osaa hoitaa ponin yms yms. Ajattelin että ok saa kokeilemassa käydä ja sovittiin että käy keskiviikkona kokeilemassa hetken ja lauantaina tulee ratsastamaan 30nin mun valmdnnuksesta niin saa jotain tuntumaa. No kun Kaisu tuli ekanakin ei hän edes tiennyt miten päin suojat laitetaan eikä osannut tunnustella ponia ja jalkoja. Suitsia ei saanut päähän (poni on kyllä helppo varustaa, mutta vaatii ns. Oman tyylin). Satulan sai ihme kyllä selkään. Harjaus oki vähän hutiloitua.(korjattiin asia heti). Ratsastaessa näytin vähän miten poni toimii ja näin. Poni oli oikein kiva ratsastaa. Sitten hän nousi selkään. Käynti sujui hyvin mutta ravissa ratsastaja hölskyi kyllä paljon. Annoin kuitenki kokeilla laukkaa. Laukassa repi ohjia yms. Ei kiva. Lopuksi kaisu kertoi ettei ollut ratsastanut kun vasta vuoden. En kyllä ollut yllättynyt. Kaisu oli tuolloin 14vuotias. Noh sovittiin että tulee lauantaina kuitenin tunnille ja näin. Lauantaina hoidin itse ponin ja yritin soittaa ja laittaa viestiä kaisulle 1h ennen tuntia. (Kaisulla kestää tulla tallille 30min) oltiin sovittu että kaisu tulee tallille 10.00 ja tunti on 11.00. No ei kaisu tullut. Odottelin ja soitin kaisulle. Lopulta luovutin ja lähdin lämmittelemään. Valmentankin kanssa odoteltiin muttai häntä näkynyt eikä kuulunut. Iltapäivällä hän laittoi viestiä että oli nukkunut pommiin. Totesin että hänestä ei ponilleni hoitajaa tule kaikken terveyden takia. Ja nyt hän on vielä rankumassa joskus ratsastamaan. Olen sanonut kyllä että vaadin ihmisen joka on valmis sitoutumaan aikaan yms. Ponini on koulutettu pitkälle ja on taitava ja kiltti hoitaa yms. Hän ei olisi ollut valmis edes makssmaan 3h vuokrauksesta edes 5euroa. Toivoin kyllä edes 10e mutta wi. Ilmaisiks en hänen anna tulla että...

Noh siinä oli oma kokemukseni.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.2.17 16:41:16

Ei se iästä ole, itselläni on ollut surkea parikymppinen ja aivan mahtava 13v vuokraaja. Alaikäisten kanssa vaan muistaa sopparit tehdä vanhempien kanssa.

  Re: Älkää ikinä...

Lähettäjä: Mummoheppa 
Päivämäärä:   6.2.17 00:25:35

Eipä ois tullu mieleenkään ton ikäsenäkään tehä vastaavia hölmöyksiä, vaikken varsinaisena vuokraajana ollutkaan, vaan ennemminkin ilmasena "tallimestarina".
Kyllä sillon kaikki tallinomistajan antamat ohjeet kuunneltiin hyvin tarkkaan ja tehtiin just niitten mukaan. Joku samanikänen ois todennäkösesti vähintäänki ratsastellukki salaa kun sekin olis ollu kys. paikassa mahdollista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.